Aldus @jaapiyo. En hij heeft altijd gelijk. Aldus diezelfde AB-coryfee.
Hoe meer meningen en smaken, hoe meer variatie op de weg. Ook op de redactie kunnen de meningen en smaken behoorlijk uiteen lopen. Het is bekend dat confrère @jaapiyo het heel belangrijk vindt dat een auto voorzien is van een kleine frontoverhang. Hij schrijft daar zelfs over.
Minder bekend maar niet minder pregnant is zijn passie voor donkere sierlijsten. Als er termen als ‘Black Chrome’, Shadowline’ of ‘Dark Titan’ gebruikt worden, wordt hij helemaal blij. Volgens hem is dat namelijk ‘premium’. Net als achterwielaandrijving, dat dat volgens hem ook is. Waar ondergetekende de voorkeur geeft aan aluminium-lijsten, schijnt het toch echt chiquer te zijn wanneer je auto eruit ziet als het instapmodel. Eerlijk is eerlijk: is het een redelijk goede marketingexercitie.
Zo betaal je bij Porsche Exclsive (echt waar!) een paar honderd euro extra voor zwarte handgrepen. Jazeker, als deze níet in kleur zijn meegespoten, dient er extra betaald te worden. Er zijn kennelijk veel mensen die dat een prettige gang van zaken vinden. Voor hen is er goed nieuws, want Toyota heeft de gebeden verhoord. Nee, de immens populaire Corolla behoudt nog even zijn voorwielaandrijving. Er is namelijk een Corolla Nightshade Edition. Deze volgt de ‘premium’ trend helemaal met onder andere donkere sierlijsten, deurhendels, diffuser, antenne (?), achterspoiler, badges én sideskirts.
Het zijn overigens puur cosmetische wijzigingen. Voor een sportiever rijdende Corolla moeten we even wachten of ze bij Gazoo Racing iets mogen doen. De Corolla Nightshade Edition is nu gelanceerd voor de Amerikaanse markt, maar de kans dat ook wij dit superluxe pakket kunnen bestellen op onze Corolla 1.2T of Corolla Hybrid lijkt erg aannemelijk.
deora zegt
Als hatchback vindt ik hem zo wel geslaagd.
b00m3rang zegt
@deora: ja, mee eens. Ook al dacht ik eerst dat het een opel was maar goed.
sirprize zegt
Inmiddels een paar keer zien rijden. Gewoon een leuke auto om te zien!
lekkerlinksrijden zegt
@sirprize: ik zag eergisteren in een bronsachtige kleur, staat erg goed
ukbob zegt
@sirprize: ik ga het even helemaal met je eens zijn! Stond net naast zo’n Corolla station in zilver, ziet er prima uit hoor.
mashell zegt
Zie je wel vaker, wat vroeger het basis model moest aanduiden is nu “luxe”. Lederen bekleding, zwarte deurhendels, ontbreken chroom accenten rond de zijvensters, analoge instrumenten etc. Zelfs matzwart grof plastic is luxe als je het maar allroad of cross country noemt.
flutterby zegt
@mashell: auto’s worden inderdaad steeds luxer. Hierdoor hoeft een auto niet meer uitgekozen te worden op wat duurder is, maar gewoon wat je mooier vind.
Zo is mijn Model 3 ook standaard met chrome, maar juist dan geeft chrome delete hem net iets extra’s zodat ik hem ook nog kan herkennen op de parkeerplaats.
willeme zegt
@flutterby: Dat komt niet echt door het chroom, maar dankzij het feit dat Tesla slechts 5 kleuren aanbiedt op een auto :-D
mcshine zegt
@willeme: Net zoveel kleuren als de concurrentie schijt…:P
flutterby zegt
@willeme: tenminste wel 5 kleuren die te onderscheiden ziin van elkaar en niet 5 soorten grijs zoals bij Volkswagen. Zodra je mannelijke kleurbenoeming gebruikt komen de meeste merken echt niet verder dan dat hoor en anders worden ze niet tot amper gekozen.
davelepeef zegt
@flutterby: mannelijke kleurbenoeming :D
flutterby zegt
@willeme: Audi bied voor €3300 elke kleur, dat kan je met een Tesla ook achteraf doen. Scheelt ook weer bijtelling.
marc94 zegt
Mijn vraag is: Rijden die bridgestone Turanza’s die er onder zitten een beetje? Ik twijfel tussen deze of Potenza’s.
willeme zegt
@marc94: Ben zelf meer de Potenza’s, maar die zijn ook ietsjes prijziger. Het is een beetje afhankelijk van je eisen en wensen. Op een Corolla voldoende die Turanza’s meer dan uitstekend. Op een sterkere of zwaardere auto merk je het voordeel van de Potenza wat beter.
marc94 zegt
@willeme: ik had onder de impreza potenza’s. Nu de mazda 6 heeft de helft van het vermogen, maar de wegligging is wel heel scherp. Ik vraag me af of ik dat opoffer als ik met turanza ga.
mcshine zegt
@marc94: Bij een FWD maakt dat niet uit joh, dat is toch redelijk dummyproof.
marc94 zegt
@mcshine: Heb mijn vermogen helaas gehalveerd dus ik wil de bochtsnelheid wel hetzelfde houden. Ik heb een specifiek klaverblad hier in de buurt wat ik met 150 moet kunnen nemen. Als de auto die test niet haalt zonder glijden of met teveel hellen krijgt hij het predicaat “dweil”. Geen vermogen dus laat me dan in ieder geval dat stukje plezier nog beleven.
bpc zegt
@marc94: toyo heeft een paar modellen die erg goed plakken, ze slijten wel relatief snel, als je een veeleisende bestuurder bent is de potenza altijd een veilige keuze.
verder zijn er ook nog de pilotsports van michelin, die zonder zichtbare weefsel binnenin is voor mij persoonlijk de beste allroundband op de markt.
ook vind ik dat op een auto met minder wegligging goede banden juist meer verschil maken.
jarnobakker zegt
@marc94: ik had turanza’s onder mijn vorige auto. Woog 1450 kilo . Hij reed er perfect mee ( helaas had hij maar 115 pk ?)
toyotafortuner zegt
T staat wel moet ik bekennen. Maar ik wou dat we in NL ook TRD-Sportivo Toyota’s hadden.
Dutchdriftking zegt
Maar gaat @jaapiyo wel akkoord met deze auto? Hij mag dan lelijke zwarte lijsten en wielen hebben, hij heeft ook een enorme front-overhang, heel duidelijk te zien op foto 1.
jaapiyo zegt
@dutchdriftking: tuurlijk niet.
Pordon zegt
Wat is dat toch een verschrikkelijke trend al dat zwart op de auto’s. Tegenwoordig zie je steeds vaker van de vernaggelde versies van de duitse drie met zwarte accenten, zwarte velgen, getinte ramen, zwarte logo’s en zwarte grille en dan in combinatie met een witte lak. Soms kan ik me nog wel voorstellen dat iemand een andere smaak heeft maar bij dit soort auto’s kan ik me gewoon niet voorstellen dat je dat echt mooi vindt.
jaapiyo zegt
@pordon: ben het eens qua velgen, typeplaatjes, ramen en grille, alleen niet per se qua sierlijsten. Op een sportieve premium duitser is dat wel clean en strak IMO. Wel hoogglans dan en absoluut niet ‘mat’.
tenaci zegt
Ik ben het ff kwijt hoor, non-metallic wit en zwart plastic was vroeger de instapper. Nu is het exclusief?
……..
emping zegt
@tenaci: ja inderdaad
rickthestig zegt
@tenaci: Less is more
Gulli zegt
Ik vind die zwarte grepen niet zo mooi. De rest van de zwarte accenten gaat nog wel
stalensnuitje zegt
Van de week schreef ook iemand dat over BMWs (van vroeger), maar daar zat wel degelijk verschil in basis en Shadow line. Ik had een Titanium zilver E46 met Shadiwline (= hoogglans zwart gespoten, volgens mij metaal) en dat zag er toch echt heel anders uit dan op de basisuitvoering (ongespoten kunststof). Mooi of lelijk terzijde, nu niet doen alsof zwart gespoten hetzelfde is als ongespoten (vb van die Porsche).
jaapiyo zegt
@stalensnuitje: precies dit, daar ging de discussie met big will ook over. Chromen lijstjes passen ook prima op sommige auto’s maar hoogglans shadowline is wel degelijk chiquer dan grauwe basislijsten.
En op een Porsche GT3 Touring is chroom minder geschikt dan zwarte lijsten IMO. Onbegrijpelijk genoeg is @willeme het daar niet mee eens.
stalensnuitje zegt
@jaapiyo: eens, maar bij een GT3 zijn er imho twee opties: de “gewone” in een knalkleur zonder chroom (met zwarte accenten dus), of een Touring in donkerblauw, – groen of – rood met wat voorzichtige alu of (mat)chroom details. Ik vind beide kunnen, zou zelf gewoon kijken wat het beste bij de uitstraling van de auto en de lakkleur past.