Nissan doet weinig moeite om een eigen draai te geven aan de Renault 5.
Veel Japanse merken zijn rijkelijk laat met EV’s, maar dat kan niet gezegd worden van Nissan. Zij waren juist een pionier met de Leaf. Toch maken ze geen haast met nieuwe EV’s. Het duurde lang voordat er een tweede model kwam naast de Leaf. En de volgende EV van Nissan is eigenlijk helemaal geen Nissan.
De auto in kwestie is de nieuwe Nissan Micra. Dit wordt net zoveel een Nissan als de nieuwe Mitsubishi Colt een Mitsubishi is. Oftewel: het is eigenlijk een Renault. Een Renault 5 om precies te zijn.
Dit wisten we al, maar er is nu een nieuw plaatje gelekt (zie headerfoto) waarop we zien hoe klein de verschillen echt zijn. Vanaf de voorwielen ziet de auto er gewoon exact hetzelfde uit als een R5. Alleen de ronde koplampen moeten ervoor zorgen dat de auto eruit zien als een Micra. Terwijl die eigenlijk helemaal niet passen bij de rest van het design, wat juist heel hoekig is.
De auto zou aanvankelijk pas in 2026 onthuld worden, maar nu zou de auto toch al dit jaar onthuld worden. Het zou natuurlijk ook een beetje raar zijn als Nissan nog 2 jaar zou doen over de koplampen.
Overigens komen er mogelijk nog meer omgekatte Renaults. Nissan heeft naar verluidt ook interesse in de nieuwe Renault Twingo.
Via: Cochespias
audirs3 zegt
De A290 is toch wel de leukste van dit trio
Motomoto zegt
Niet boos worden, VW doet dat al jaren.
potjak zegt
Eens en Renault en Nissan doen het ook al jaren, denk aan de Duster die als Renault, Dacia en Nissan wordt gelabeld (afhankelijk van welke markt). Toch vind ik het hier een ander verhaal. Het is alsof Volkwagen een New Beetle introduceert en Skoda daar andere lampen opzet en het dan Skoda Bug noemt ofzo. De Renault 5 is een icoon en deze is nieuw leven ingeblazen. De kenmerken en de merkwaarden van Renault zijn hier helemaal in verweven.
potver7 zegt
Die ronde koplampen passen perfect bij de wielen. Die zijn ook rond.
racert zegt
Altijd lastig om je eigen saus over een bestaand model te gieten, maar als ik dat rode plaatje moet geloven, kan het er best leuk uitzien. Ben benieuwd naar de uiteindelijke versie.
Johanneke zegt
Tja ik kan er niet zo mee zitten eigenlijk. Ik teken er voor als alle ‘normale’ auto’s gewoon goed, veilig, en betaalbaar zijn. En als het er nog een beetje geinig uit ziet, helemaal leuk. Zolang er maar ruimte blijft voor de echte liefhebbersauto’s. De sportwagens, de D en E segment beukers, de off-roaders. Dan is iedereen toch blij. Goed en enigszins milieuvriendelijk vervoer voor iedereen, en leuk vervoer voor de liefhebbers / meer niche usecases.
Als het aan mij lag kregen merken als Ferrari en Lambo een verbod op het maken van EV’s. Worden er maar een handjevol van verkocht, en ze rijden vaak max een paar duizend km per jaar. De winst is te halen bij normale auto’s die 10-40k per jaar rijden, vrachtverkeer, grote schepen, de industrie. Laat de atmosferische v8, v10 en v12 lekker, maak het cultureel erfgoed.
Luc zegt
Johanneke for president!
Robert zegt
Ik denk dat die nieuwe Twingo een betere basis zou zijn geweest.
potver7 zegt
Verdeel en heers. Mitsubishi moet ook nog wat modelletjes hebben voor de edele kunst van badge engineering.
machielvdd zegt
Zie de laatste zin ;)
Loek zegt
Misschien best slim. De Renault 5 is leuk, maar ik kan me op zich best voorstellen dat als je niet zo van het retro-design bent het een beetje een te druk en vrolijk geheel is. Een versie met dezelfde specs en een iets breder aantrekkelijk design is dan best de moeite waard. Het kan Nissan een mooie impuls geven die het ook nodig heeft.
Lambrusco zegt
Tja en Autoblog haar app doet het “gewoon” nog steeds niet.. jammer dat de helft van de foto’s weer eens niet zichtbaar zijn.
Ruben Van Dijk zegt
Wanneer de Renault 500 Fiat design gaat overnemen met de ronde led signature koplampen.
wif1 zegt
De Mitsubishi Colt heeft enkel een ander logo dan de Renault Clio, bijzonder dat ze de merken dan nog apart in stand houden.
mashell zegt
De nieuwe Renault 4 e-tech met roldak kan ook prima naar Nissan Sunny worden omgekat.
Fernando zegt
Hier in de EU is Nissan in ieder geval goed bezig zichzelf van de kaart te vegen.
Buiten de EU is hun portfolio/catalogus veel uitgebreider.