Gewoon goed nieuws voor de purist: de handbak blijft nog even bij BMW!
BMW is een merk dat ons blijft verbazen. In sommige gevallen lijkt het alsof ze ons testen. Je kan niet een BMW XM uitbrengen als je al een BMW X6 M hebt om de goegemeente mee te plagen. Toch doen ze het. Andere misdaden tegen de BMW-fanatici zijn voorwielaangedreven 1 Series, de neus van de M3, de neus van de X7, de neus van de 7 Serie en ga zo maar door. Gelukkig doen ze af en toe ook leuke dingen, zoals de BMW M2.
Het zou ons niet verbazen dat BMW hier nauwelijks winst op maakt en dat het gewoon een auto is om de fans tevreden te stellen. Dus dames en heren: koester wat je wel hebt en niet wat je niet hebt.
Zo lang blijft de handbak bij BMW
Bijzonder aan de BMW M2 is dat je deze kunt krijgen met een handbak. Nu is er in de Verenigde Staten een kentering gaande. Daar wordt de handbak gezien als iets cools en sportiefs. Ze brengen daadwerkelijk ook meer op als occasion. Daarom dat de Toyota Supra, Nissan 400Z, Porsche Cayman en dergelijke gewoon met een handbak leverbaar zijn. Daar verkoopt men ze nog.
Maar hoe lang gaat BMW ze blijven aan bieden? Daarmee kan het uitstekend geïnformeerde CarBuzz ons verder helpen. Die hebben namelijk BMW Motorsport-baas Frank van Meel gesproken tijdens het BMW M Festival in Zuid-Afrika.
De handbak is – helaas – niet meer zo populair tegenwoordig. Het is alleen gewild in specifieke segment. Denk aan de BMW M2, M3 en M4. Voor die auto’s zullen ze de handbak blijven aanbieden. Die auto’s zullen nog een tijdje meegaan, sowieso tot het einde van dit decennium.
Save the Manual
Opmerkelijk is ook wie de handbak heeft gered. Dat waren namelijk niet de technici. Die vroegen namelijk om enkel en alleen een automaat. Die zijn sneller en het is voor een fabrikant makkelijker een auto te ontwikkelen met één transmissie dan keuze uit twee. Nee, het waren de marketingjongens die er een stokje voor staken.
Er waren online diverse petities en grootschalige ‘Save the Manual’-acties. Hierdoor zag BMW zich genoodzaakt in elk geval de mogelijkheid voor een handbak aan te bieden. In de Verenigde Staten is de handbak standaard, in Duitsland moet je extra betalen om zelf te schakelen.
In Nederland valt het nog maar te bezien of iemand kiest voor de handbak. Naast het feit dat iedereen de automaat wil, is een handbak flink duurder dankzij de hogere CO2-uitstoot en dus hogere CO2-boete. Een M2 met automaat kost je 113.806,30 euro, de handbak kost 118.243.90 euro.
Meer lezen? Check hier opties, kleuren, prijzen en concurrentie van de BMW M2!
cossiekiller zegt
-edit: dank u, is gefixt!-
sportabgasanlage zegt
Prima dat een handbak je meer “betrekt” bij het autorijden, maar in 99 van de 100 ritten is een automaat gewoon superieur aan een handbak. Op de openbare weg is het veel comfortabeler en op ’t circuit is ’t veel sneller. Die ene keer per jaar dat je leuke bergrit rijdt, kun je ook best uit de voeten met goed werkende flippers.
Voor mij geen handbak meer in ieder geval.
Homer55 zegt
Bij flipperen selecteer je een versnelling. Bij schakelen doe je het zelf, daar gaat het om. Hoe superieur en snel etc. een automaat is boeit dan niet. Moet je wel een juiste auto daarvoor hebben. Geen doorsnee burger bak…
tuutertuuter zegt
Prima dat een racefiets je meer “betrekt” bij het fietsen, maar een e-bike is in 99 van de 100 ritten superieur aan een racefiets. Op de openbare weg is het veel comfortabeler, en in de bergen is ’t veel sneller. Dus die ene keer dat het zonnetje schijnt, kun je ook best uit de voeten met een snelle e-pedelec.
Deze mensen snappen echt niet dat soms zelf ergens mee werken, geëngageerd zijn in het proces en totale controle hebben sommige mensen trekt.
canon4ever zegt
Hopelijk het huidige designteam van het exterieur niet.
ouwedibbes83 zegt
Als we straks enkel keuze hebben uit elektrische voertuigen voor dagelijks vervoer, is een sportieve “weekendauto” met handbak onderscheidend. Zoals de sportwagens vroeger waren, kun je dan zeggen. Dat lijkt me ook een belangrijke reden voor de hogere waarde van de genoemde occasions. Zie je ook terug bij oudere Porsches of Ferrari’s, de handbak wordt geprefereerd boven de (ouderwetse) automaat.
pindakoning zegt
Dat vind ik wel een belangrijk punt: een ouderwetse automaat is vaak ruk in vergelijking met een handbak. Waar een automaat in een moderne Porsche -bijvoorbeeld- superieur is aan een handbak. Bij een woon-werk verkeer auto sowieso een automaat.
iphonistvongates zegt
Dus we hebben dit voornamelijk te danken aan bij voorkeur handschakelende Trumpistanen? Did NOT see that coming!
hotze zegt
Fan van de handbak hier, lekker roeren en koppelen met die hap. Ook met de deels lamme benen die ik sinds vorig jaar heb.
kniesoor zegt
Altijd goed om opties te hebben. Al zal ik in 99,9 % van de gevallen een (dubbelkoppelings)automaat kiezen.
560pk zegt
30 jaar geleden de switch van handbak naar automaat gemaakt. Nog nooit 1 seconde spijt van gehad.
(Rij ook nog regelmatig huurauto’s met handbak, nooit de wens om hiernaar terug te keren)
rollingstoned zegt
-edit: dank u, is gefixt!-
lexis zegt
Goh, de zoveelste baude uitspraak van BMW die weer ingaat tegen de geest van de tijd. Maar op zich waarom idd niet de keuze laten en laten we niet vergeten zit er dik in dat die handbak duurder zal zijn. Maar of een power car (want op de gewone autos altijd automaat) er nu beter zal van rijden is een ander verhaal . De automaat zorgt er net voor dat je 500+ pk monsters net ook als daily kunt gebruiken, maar voor de puristen misschien een extra feature om zich te kunnen onderscheiden. Daarentegen zijn Flippers misschien leuk op circuit maar in dagelijks verkeer gewoon waardeloos en eigenlijk gevaarlijk. In ieder geval ik vind ze op mijn BMW met 8 stappen gewoon een gadget, ik gebruik ze soms bv op reis op sterk glooiende autosnelwegen waar de automaat soms een te hoge versnelling kiest op de hellingen en de motor dan te veel moet zwoegen. Dan is een tikje tegen de min flipper handig.
goodvibrations zegt
Dat hele handbak VS automaat gedoe is de perfecte metafoor voor ICE VS BEV..
Superieur is niet altijd beter.. ik geniet op vakantie altijd van het schakelen in een huurauto.. Het heeft gewoon iets net als het geluid van een ICE.. of van mij part het getrappel van een paard 🐎😃