![](https://www.autoblog.nl/files/2024/09/ford-explorer-001-scaled.jpg)
Profiteer nu het nog kan!
Aan eenieder die overweegt om elektrisch te gaan rijden of er een EV bij te nemen als auto rondom de kerk. De oproep: doe eens een proefrit! Wellicht wordt je verrast en zie je een betaalbare EV ineens zitten. We moedigen je extra aan, omdat je nu nog bijna € 3.000 shoptegoed kunt krijgen van de overheid. De subsidie stopt in 2025, maar als je er vlug bij bent kun je volgend jaar toch nog in een EV rijden met korting.
Om de EV-verkopen in Nederland wat te helpen, introduceerde in 2020 het toenmalig kabinet de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren, beter bekend als SEPP. Iedereen die een nieuwe elektrische auto kocht van minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000 kreeg € 4.000 staatssteun. Inmiddels is het subsidiebedrag afgeschaald naar € 2.950. Voor tweedehands EV’s met dezelfde voorwaarden krijg je € 2.000.
Waarom stopt de subsidie voor EV’s?
In de vier jaar dat SEPP bestaat is er ruim € 220 miljoen naar bezitters van nieuwe EV’s gegaan en € 102 miljoen naar tweedehandsjes. Dat is een behoorlijke pak geld. De nieuwe beleidsmakers weten niet zeker of zo’n subsidie wel de beste maatregel is. Daarom moet er in het eerste kwartaal van 2025 een plan komen voor ”een hervorming van de autobelastingen en het aanpalende mobiliteitsbeleid” zegt het nieuwe kabinet in het regeerprogramma. Hierin wordt ook de SEPP meegenomen. De randvoorwaarden van het plan zijn om de aanschafsubsidies stop te zetten. Lang verhaal kort: kabinet-Schoof drukt de reset-knop in.
Subsidie op EV in 2025
Ergens aan het begin van volgend jaar krijgen we dus te horen wat er met het verkeer in Nederland moet gebeuren. Het is dus goed mogelijk dat er volgend jaar weer subsidies komen om de EV-verkoop te stuwen. Voor degenen die daar niet op willen gokken, is er een andere manier. De SEPP stopt dan wel in 2025, maar de aanvragen die voor de sluitingsdatum zijn ingediend, neemt de overheid nog wel mee. Die sluitingsdatum is 27 december 2024 om 12.00 uur. Doe je de aanvraag voor dit moment en krijg je de sleutels pas in het nieuwe jaar, dan rij je in 2025 alsnog een nieuwe EV met subsidie.
Wat heb ik nodig voor een aanvraag?
De overheid vraagt je om allerlei gegevens bij de hand te houden. Denk hierbij aan praktisch zaken als je persoonsgegevens, maar ook informatie over de auto. De volgende informatie moet je hebben voordat je € 2.950 overgemaakt krijgt:
- Adres, e-mailadres en burgerservicenummer
- IBAN-bankrekeningnummer
- DigiD-app óf DigiD met sms-controle
- Merk en model van de auto, zoals op de koopovereenkomst staat
- Naam en adres van het RDW-erkende autobedrijf
- Datum ondertekening koopovereenkomst
- De oorspronkelijke catalogusprijs van de personenauto, zoals deze was op de datum van de 1e toelating (datum op kentekenbewijs)
Kortom, je moet al een behoorlijk goed beeld hebben van welke EV je waar gaat kopen. Mocht je het je afvragen: het kenteken kun je ook later doorgeven.
De pot is bijna leeg!
Een andere reden om vaart te gaan maken, is het slinkende subsidiegeld. De zak met geld begon dit jaar met € 58 miljoen. Daarvan is vandaag (20 november) nog € 1.380.000 te verdelen. Dat is genoeg voor 467 nieuwe auto’s. Aangezien er de afgelopen maanden duizenden nieuwe EV’s werden geregistreerd, kan de pot ook binnen enkele dagen of weken op zijn. Het budget van deze ronde kan nog veranderen omdat sommige aanvragen afgewezen of ingetrokken kunnen worden. Daardoor komt er weer geld vrij, maar wij zouden daar niet op gokken.
Wat voor nieuwe elektrische auto’s kun je dan kopen met de SEPP? Nou, nog best een aantal. De overheid heeft een zo goed als volledig lijstje met EV’s die in aanmerking komen. Wij doen hieronder een greep uit het nieuwere spul die staatskorting krijgen:
- Alfa Romeo Junior (niet de Veloce helaas)
- Alpine A290 / Renault 5 E-Tech
- Citroën ë-C3 (Aircross)
- Fiat Grande Panda
- Ford Explorer
- Ford Capri
- Lancia Ypsilon
- Kia EV3
- Mini Aceman
- Volvo EX30
- Hyundai Inster
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/10/alfa-romeo-junior-54-kwh-156pk-elettrica-speciale-navigatie-climate-control-cruise-control.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/01/citroen-e-c3-3933.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/prijzen-mini-aceman-2024-1600-001.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/05/Lancia-Ypsilon-goud-3.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/hyunai-inster-2024-1600-009.jpg)
Ook subsidie voor gebruikte EV’s raakt op
Begin dit jaar maakte de overheid € 29,1 miljoen vrij voor elektrische tweedehandsjes. We bleken behoorlijk in de markt te zijn voor gebruikte EV’s. Halverwege de maand juli was dit bedrag al op. Om de verkoopstroom op gang te houden, werd het overgebleven SEPP-budget uit 2023 (€ 23,1 miljoen) gebruikt om de gebruikte EV-pot te vullen.
Nu is er van de in totaal € 52,5 miljoen aan subsidie nog maar € 6.950.000 over. Je kunt nog steeds € 2.000 subsidie krijgen op een gebruikte elektrische auto. Er is dus nog geld voor 3.475 auto’s. Er zijn een aantal betaalbare stekkerauto’s die niet meer nieuw gebouwd worden, maar wel op de tweedehandsmarkt zwerven. Denk aan een BMW i3, Volkswagen e-Up of Honda e.
Tip. Check wel even de levertijd en registratiedatum. Aanvraag kan je pas doen als je een kenteken hebt. Ik weet niet of een levering in 2025 nog in aanmerking komt voor de subsidie.
Een EV wat voldoet met een gezin met kinderen, met voldoende actieradius, geen eigen laadpaal/carport/oprijlaan oid en snellaad functie etc etc, die zijn VEELS te duur. Daar gaat die 3000 euro echt geen zoden aan de dijk zetten.
Waarom zou je eigen laadpaal moeten hebben? Heb je nu ook een eigen tankstation?
Helaas heb ik al gebruik gemaakt van SEPP dus mag het niet nog een keer. Begin volgend jaar maar een gebruikte kopen als niemand er meer naar omkijkt.
Oh geen subsidie aanvragen en de auto in januari laten leveren, dan is hij één jaar jonger en schrijft minder af. Er komen ook gegarandeerd aanbiedingen zonder de subsidie want die was al bij de prijs opgeteld.