
Oké, we gaan iets tofs doen. Iets héél tofs. Racen op ’s lands mooiste circuit met een auto van maximaal 500 euro. En iedereen is uitgenodigd.
Petrolheads die niks om racen geven bestaan niet, maar op het circuit aan races deelnemen is niet voor iedereen weggelegd. Of je hebt funding, of je zat vanaf je 4e in een kart. Dankzij de Junkyardrace is er een optie bijgekomen: met een goedkoop brikkie van 500 euro COMPLEET los gaan op Circuit Park Zandvoort. De Junkyardrace is een heuse endurance race van zes uur. Met gezelligheid als belangrijkste uitgangspunt, maar een beetje drang om te winnen is natuurlijk meer dan welkom.
Wat heb je nodig?
En auto van voor het jaar 2000, die niet meer heeft gekost dan 500 euro. Op het moment van de race, die gehouden wordt op vrijdag 23 oktober, moet de auto APK-waardig zijn (APK-keuring niet verplicht). En om het veilig te houden zijn er de nodige technische eisen, maar niets onoverkoombaar. HIER een overzicht (pdf). En ja, een rijbewijs is ook een vereiste (sorry Max), maar een racelicentie is NIET nodig!
Wat is het thema?
‘Films & TV racers. Laat je inspireren door je TV-helden van vroeger en geef ze het podium dat ze verdienen. Bassie & Adriaan Honda’s (caravans niet toegestaan, helaas), de roze swagbrio uit Flodder, LED-stroken in je grille waar Michael Knight opgewonden van raakt, A-Team busjes, enzovoort.
Verder willen we iedereen afraden om een Renault Espace in te zetten, want dat wordt waarschijnlijk de Autoblog Equipe. We hebben immers flink wat stoelen nodig om de gehele redactie te huisvesten. Meer informatie vind je daar. Inschrijven kan HIERRR.
Geweldig dit! Fiat Cinquecento op de kop tikken, even een weekendje beunen en gaan met die banaan!
We hebben immers flink wat stoelen nodig om de gehele redactie te huisvesten –> Je weet dat je waarschijnlijk maar met max 2 man in de auto mag zitten als je het circuit op rijdt? Meer mag waarschijnlijk niet omdat er maar 1 of 2 ambulances klaar zullen staan. En wanneer jullie falen met een slecht uitgevoerde FWD drift en je op z’n kant ligt, moeten er genoeg ambulances zijn.
Hmmm mijn V70 2.5D houdt van lang rijden en was maar 500 euro!
Gaan we ook achteruitrij races houden?
@henkhupelschoten: Dan komt iedereen in een Nissan Micra’tje met CVT aanzetten :p
@henkhupelschoten: hahaha, dr staat nog een Daf 33 in de schuur, koning der achteruit rijden
@wimbraber: wij vormen een team!
Baas! Een oude Pug 205 1.4 moet nog best vlot rondjes kunnen maken daar.
@123bat: neem een xs met een gti onderstel
Je oude barrel zomaar meenemen kan dus niet, ook al wil dit artikel dat doen geloven, er moet nog best wat aan gebeuren:
– Rolkooi
– 5- of 6-puntsgordel
– FIA goedgekeurde stoel
– Raamnet
– Veiligheidsvergrendeling motorkap
– Stroomonderbreker
– Sleepogen
@metalmike: En zo is het onhaalbaar geworden voor 90% van de geïnteresseerden. Best jammer, want had graag meegedaan met een evenementje als dit.
@viezefreddyw: je kunt de kosten delen met je team he, max 6 personen. Wie doet er mee?:) team autoblog reaguurders!
@metalmike: F**** dat, 500€ max en geen penny meer! ?
@888natan: whoops, helemaal verkeerd begrepen! My bad
Jammer dat de meeste experts hier uitgesloten worden…
@norge: hahaha :D
Rolkooi
Hoodpins
Gekeurde stoel
5 of 6 punts gordels
Ga je gauw door de 1500 2000 Euries heen
Ik zou de autosport company maar lief aankijken of ze geen speciale korting willen geven voor de deelnemers !
@desjonnies: je vergat de kill switch nog. Maar dat is op zich een easy fix.
@e1000bmw523i: en een x de auto nakijken. Bij een oud lijk van 500 euro zou ik de remmen controleren evenals de remvloeistof. Na 10 rondjes rechtdoor de grindbak in vanwege kokende remvloeistof is zonde.
@desjonnies:
Autorodeo. Ik denk de goedkoopste vorm van autosport. Hier in de regio ontzettend populair en ik snap wel waarom.
Naast de aanschaf van de sloopauto (200 euro max. als je niet te veeleisend bent) zijn je enige kosten het inschrijfgeld en het kratje pils voor je handige vriend die een ijzeren paal in je auto last. Potje verf, wat gaas, helm, nekband en overal regel je via via.
Klaar.
Met een beetje geluk kun je aan drie, vier rodeo’s meedoen, wel even de koeling naar het midden van de auto verplaatsen dan. Met een beetje pech kom je niet verder dan de eerste bocht. Maar gegarandeerd lol. En onveilig? Mwah, auto’s worden gekeurd, brandweer/EHBO’ers/en andere fanatieke vrijwilligers in overvloed, het is verboden om in de bestuurdersdeur te beuken en rondom de baan ligt een sloot en een zandwal. Ik heb nog nooit iemand met letsel het terrein zien verlaten. Of je moet spierpijn levensbedreigend vinden….. ;-)
Ah de 24h of LeMons nu ook in Nederland, tof. Deelnemen zal niet lukken denk ik maar als jullie het nou een beetje leuk maken en er geen doden vallen komt er nog wel eens een nieuwe race.
Als je een beetje handig bent:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=276103867
Prima vermogen, super wegligging. Je moet alleen nog even war dingetjes vervangen, maar hey: dat moet sowieso gebeuren.
@gtwillem: in stijl. Ik zou voor een 106, Saxo, 205 gaan. Gewicht eruit en bidden dat de koppakking heel blijft en je komt heel ver.
@xiran: koppakkingen van die TU motoren blijven prima, zolang je maar netjes warm rijdt en laat afkoelen ipv een bloedhete motor af te zetten. ?
@gtwillem: dit leek mij ook een mooie keuze! Anders zou ik een volvo pakken met dikke motor of een oude toledo met dikste uitvoering. Beetje vermogen is wel gewenst.
Veilig racen kost gewoon geld. En daar moet je niet over willen klagen.
Vergeet trouwens niet de kosten voor helm en kleding mee te rekenen.
OW LOL ik heb nog steeds mijn Dedra Integrale :) alleen geen APK eens kijken of dat nog wil lukken.
@Soulmaster: dat is gewoon zonde neem dan een alfa Romeo of een Fiat coupe
@xiran: hoezo zonde ? ding is scheur klaar op een APK na. rolkooi alles zit erin
Breng se autos maar langs voor een rolkooi erin te lassen
Cool!
Ach en de kosten deel je gewoon door 4 of 5. En jaar 2 is dat dan al een stuk minder :-) En je kan met je barrel ook gewoon een track day bezoeken natuurlijk.
Ik ben serieus geintresseerd in deze vorm van racen, maar ik heb zeer mijn bedenkingen. In het handboek wordt gesproken over rondetijden van minimaal 2:45.00.
Met een leeggetrokken straatauto moet toch wel sneller als 2:45 mogelijk zijn op Zandvoort? en wat blijkt, heb je 2000 euro in een auto gestoken, wordt je gediskwalificeerd als je 10 ronden sneller rijdt dan 2:45.
Ook wil ik nou wel eens een keer zien hoeveel deelnemers er al zijn. heb ik meerdere keren op aangespoord en telkens krijg ik niks terug. De enige auto die ik tot nu toe heb gezien is de bovenstaande BMW. die klaarblijkelijk van de organisatie is.
Ik zou graag wat meer openheid willen zien qua regelgeving, voordat ik mijn jaarlijkse CarbageRun opgeef voor dit fenomeen.
@estoque: Ik heb vorig jaar tijdens Japfest met mijn eigen auto een sessie vrij gereden op Zandvoort. Dat was met een standaard Hyundai Accent 1.3, met een beste rondetijd van 2:44 (weet de precieze tijd niet, gezien ik het van de dashcambeelden teruggekeken heb en geen tijdswaarneming aan had staan). Dus met de meeste straatauto’s is er wel een rondetijd van onder de 2:45 te halen, die Hyundai is immers niet echt snel.
Ik las in het “sportief regelement” dat de referentietijd 2:40 is, niet 2:45. Daar is dan iets lastiger onder te komen, maar met auto’s uit klasse II of III zal het niet lastig zijn om onder die tijd uit te komen. Hoewel ik niet weet of de bestuurders en de auto het die zes uur volhouden als je constant snelle rondetijden rijdt. Ik denk dat de koppeling en de remmen het toch aardig te verduren krijgen wil je 6 uur achter elkaar over het circuit knappen.
Wordt aan gewerkt :) Neem aan dat iedereen ook beseft dat je voor vangrail op Zandvoort ook gewoon mag betalen?
Lijkt me toch best geinig!
http://www.speurders.nl/overzicht/autos/renault-clio-1-8-rsi-1995-groen-rolkooi-152349649.html?sr_ab=1&order_direction=asc&order_by=price&query=rolkooi
Mag je vast wel mee doen. Dagwaarde zal rond de 500 zijn.
Hoe zit het eigenlijk met de Mazda Mx-5 cup, bestaat dat nog steeds?
@gt500eleanor: ja, maar dan moet je wel minimaal het tienvoudige meebrengen om deel te kunnen nemen, zoniet het twintigvoudige.
Het idee is leuk; racen voor een prikkie. Veiligheid snap ik.
Maar de grens op 500 euro? Is dat niet wat laag? Ik zie mijzelf niet een net niet sloopauto kopen om die vervolgens voor voor één, twee rooitjes te verbouwen en om dan maar te hopen dat ie 6 uur meegaat….
Leuk idee, maar er zitten wel heel erg veel haken en ogen aan.
Kunt beter gaan vrijrijden op zandvoort, daar rijden af en toe ook barrels mee en hoef je geen rolkooi en fia kleding voor aan te schaffen.
En als je trackdays/races wilt gaan rijden kun je beter gelijk een wagen kopen waar al wel aangepaste vering/remmen etc op zitten, dan heb je die rolkooi en kleding misschien niet eens per se nodig (hoewel altijd beter met natuurlijk).
Zeg @autoblogger kan je dit niet voor volgend jaar al plannen? Dan heb ik de tijd om wat leuks te knutselen
@clarkson: als er voldoende animo is dan gaan we volgend jaar uiteraard weer!