Dit kan toch niet veilig zijn? Want zo krankzinnig veel benzine mag je wettelijk gezien vervoeren in je auto.
Gisteren hadden we het er al even over. Het verschil in brandstofprijzen in Nederland en Duitsland is vrij groot. Zeker als je op zoek gaat naar een pomp die iets afgelegen ligt, loont het al snel de moeite.
Ook als je even moet rijden voor de benzine, ben je goedkoper uit. Hoe groter de tank, hoe groter het verschil in keiharde euro’s. Er zijn uiteraard ook mensen die een beetje extra benzine meenemen. Dan is het nog lucratiever om even over de grens te tanken. Nederlanders tanken nu dan ook massaal in Duitsland.
Hoeveel eigenlijk?
Maar hoeveel mag je eigenlijk meenemen? Om heel eerlijk te zijn hadden we op de redactie geen idee. De redactie van AD wel, want die dook even in de materie. Wat blijkt, je mag zo krankzinnig veel benzine meenemen dat het waarschijnlijk kamervragen gaat opleveren.
Het antwoord is namelijk 240 liter. 240! Daar zijn twee voorwaarden aan verbonden. Ten eerste mogen de jerrycans niet groter dan 60 liter zijn. Uiteraard moeten dat jerrycans van hoge kwaliteit zijn. Nog een voorwaarde is dat het voor eigen gebruik is. Je mag het dus niet doorverkopen. Ook moet je zorgen dat de jerrycans goed zijn vastgemaakt, uiteraard.
Moet je zo krankzinnig veel benzine wel mee willen nemen?
Dan is het natuurlijk de vraag of je het ook moet doen. Er kleven namelijk wel een paar nadelen aan. Het eerste nadeel is natuurlijk de veiligheid. Dat je met 240 liter op pad MAG rijden, wil nog niet zeggen dat je het MOET doen. Zeker in het geval van een ongeval is het zeker niet zonder risico’s. Oh, en als je bij de douane gesnapt wordt, kan de fiscus alsnog een naheffing sturen.
Wettelijk gezien mag je namelijk maximaal 10 liter benzine ‘belastingvrij’ aan boord hebben. Voor alles daarboven moet je alsnog belasting betalen, als de dienders je aanhouden. Een boete kun je tot 240 liter echter niet krijgen.
Alle ins en outs over het meenemen van benzine uit Duitsland kun je hier lezen op AD.
Dutchdriftking zegt
En hoe zit dit met een boot? Ik kan mij voorstellen dat het nogal loont om met de boot op de trailer naar Duitsland te rijden om deze even af te tanken. En er zijn zat bootjes waar meer dan 240 liter in gaat…
heckblende zegt
om vervolgens de inhoud van de boot-tank over te hevelen naar losse jerry cans voor je auto? #lifehack
kromatic zegt
Mensen met een boot waar meer dan 240l in kan en een bijbehorende trailer lijken me over het algemeen niet de mensen die voor EUR 50,- een tripje Duitsland gaan doen. Tijd=geld.
dutchneon zegt
Maar hoe zit dat met dat stukje belasting en douane dan? je betaald toch gewoon btw in D?
jaapiyo zegt
Met die ballast achterin verstook je natuurlijk wel weer wat extra liters benzine…
Ik weet niet, ik ga misschien wel een paar keer in dld tanken. Maar een extra jerrycan meenemen, zelfs zo een van 10 liter, vind ik een beetje gênant. Ik oordeel overigens niet. Sommigen zullen überhaupt naar dld karren dat al vinden, anderen zullen zoveel mogelijk meezeulen. Dit is gewoon waar ik sta in het spectrum…voor wat het waard is 😅
Knul zegt
Ik neem wel eens een jerrycan benzine mee voor de grasmaaier, maar niet voor de auto. Staat imo armoedig als je je auto bij staat te tanken met een jerrycan.
Bovendien is het verwarrend voor m’n spritmonitor statistieken :’)
Dutchdriftking zegt
@jaapiyo: Een retourtje van 100km met de boot achter de auto lijkt mij inderdaad een beetje zinloos, maar er zullen situaties zijn waarin het kan lonen. Helemaal als je op zomervakantie naar Italië gaat met de boot op de trailer voor het Gardameer. Al zou ik in dat geval altijd in Oostenrijk tanken. Ik snap je punt helemaal van de jerrycan. Ik ga dit weekend toevallig naar Duitsland maar tank lekker hier in Nederland. Die paar cent korting (ik heb een diesel) is mij de rij niet waard. Zijn de prijzen van Luxemburg overigens ook bekend? wellicht voor Limburgers nog aantrekkelijker om naartoe te rijden dan Duitsland.
berlinetta zegt
Maar waarom zou je sowieso met een afgetankte boot op vakantie gaan? Lijkt me toch logisch dat je pas op je bestemming tankt? Met een volle boot naar het zuiden kachelen is alleen maar extra gewicht en het lijkt me ook niet bepaald veilig.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Als de tank een beetje fatsoenlijk gemonteerd is, is dit gewoon veilig. Natuurlijk is het extra gewicht, maar vanaf Oostenrijk naar Noord Italië is niet zo ver, en daar is het verschil in prijzen nog groter dan tussen Nederland en Duitsland. Dus dan kan het zeker uit. Persoonlijk zou ik sowieso niet zo’n eind een boot meesleuren. Ter plaatse een paar dagen een boot huren lijkt mij een prettigere en mogelijk ook goedkopere oplossing.
berlinetta zegt
Tanken in Oostenrijk en dan door naar de Noord-Italiaanse meren is inderdaad geen probleem. Maar met een volle tank vanuit NL rijden, lijkt me toch niet echt een goed idee. Je zal idd wel gelijk hebben dat het tegenwoordig veilig zou moeten zijn, maar alleen al vanwege het gewicht zou ik het niet doen.
Robert zegt
Wat ik gisteren ook al meldde, zo’n gast die 60 liter in jerrycans los meeneemt achterin de kofferbak van z’n Twingo, dan ben je dus bereid je veiligheid en gezondheid van jezelf en het overige verkeer op te offeren voor effectief 24 euro voordeel. Je moet er niet aan denken dat zo’n figuur tegen iets of iemand aanrijdt…
In Bagdad noemen ze dit ‘martelaren’.
miata93 zegt
Want zo’n jerrycan ontploft zomaar bij een aanrijding? Volgensmij is daar wel wat meer voor nodig. Je benzinetank is effectief ook maar gewoon een jerrycan en die bij een aanrijding niet spontaan ontploft, wat is het verschil dan met een jereycan in de achterbak?
berlinetta zegt
Een benzinetank moet aan allerlei veiligheidseisen voldoen. Een jerrycan is gewoon een stuk plastic.
baardmijt zegt
Beetje overdreven vind ik. Dagelijks hele volksstammen die al append over ’s Heeren wegen karren lijkt me meer gevaar op te leveren eerlijk gezegd.
En om die persoon direct af te fakkelen (…)
Voor sommige mensen is een auto niet direct luxe, er zijn zat mensen die geen andere optie hebben op tijd op het werk te komen. En een aanzienlijk deel daarvan krijgt geen kilometercompensatie. Dan gaat een flink deel van je inkomen in mobiliteit zitten en dan kunnen de huidige prijzen een serieus probleem zijn. En dan maken ‘die 24 eurootjes’ gewoon echt wel verschil. Juist voor iemand die in zo’n armzalige Twingo rijdt.
maotje zegt
Wat is t verschil in een kunststof jerrycan of in een kunststof bramdstoftank?
Waar schuilt dat grote gevaar in volgens jou?
pjotr zegt
Stel dat je met zijn tweeen met een bestelbus gaat: mag je dan 240 of 2×240 liter vervoeren? Dan wordt een raceweekendje weer betaalbaar ;-)
fanboy zegt
@pjotr: goedkoper betekent nog niet goedkoop of betaalbaar he
PunicaOase zegt
Voor die twee tientjes ga je toch niet helemaal naar Duitsland rijden.. Tijd is ook geld.. Of je moet echt heel dichtbij wonen en gelijk boodschappen willen doen en een schnitzel eten ;-)
zdev zegt
We hebben één Europa, met open grenzen en vrijheid van goederenverkeer.
Behalve als het om protectionistische accijnzen voor de Nederlandse overheid gaat.
Als D66, VVD, CDA (etc) voor 1 EU zijn (ben ik ook), wees dan consistent en laat benzinestations hun brandstof ook in Polen inkopen en daar de lokale belastingen afdragen.
Ze denken helaas meer aan de staatskas dan aan de portemonnee van de burger.
por100 zegt
Wat misschien nog wel problematischer is, is de acceptatie van dit beleid door de Raad van State. In alles geven ze de Nderlandse staat op de kop (urgenda, stikstof, vluchtelingenrecht, volkerenrecht (Bosnië)), als NL uit de pas met europa en/of europees recht loopt. Maar hierin, nee hoor. Ook daar zien ze de eigen willekeur niet.
maotje zegt
Ondanks dat we 1 Europa hebben en jij en je buurman in zelfs in zelfde land, stad en straat wonen, hebben jullie alle 2 een verschillend vaste lasten en uitgaven patroon, die zijn beide gecombineerd aan je besteedbare budget (inkomsten)
Als je meer uitgeeft dan dat er binnen komt ga je failliet, dat is geen hogere wiskunde.
Zou dit per land dan niet een beetje op dezelfde manier werken? belastingen en accijnzen incl subsidies zorgen voor inkomsten, waarbij vooral aan de knoppen van acijnzen en belastingen wat gedraaid kan worden om zodoende de inkomsten te verhogen indien noodzakelijk.
Met andere woorden 1 Europa heeft er niks mee te maken,
flyerbunch zegt
Heb hier allemaal gelukkig geen last van. Vond het filmpje wel typisch hehe.. Man die een plastic zakje probeert te vullen met benzine en dan merkt dat het leegloopt, maar het toch nog in een mand stopt en in z’n koffer zet. Doet me denken aan de filmpjes op YouTube van Amerikanen die hun laadruimte van hun truck met benzine vullen zoals een zwembad en dan al lekkende wegrijden. Vonkje en klaar!
flatsix010 zegt
Je mag dus 240 liter vervoeren in Nederland maar mag dit niet importeren. Het artikel slaat dus eigenlijk op de 10 liter, dat vind ik niet ‘bizar’.
willeme zegt
Je mag het wel degelijk importeren! Officieel moet je hiervan melding maken. Dan krijg je een naheffing. Die krijg je ook als je aangehouden wordt.
Je mag dus 240 vervoeren, ook over de grens. 240 is best bizar ;-).
okdoei zegt
Hoe til je een jerrycan van 60 L brandstof op?
Visje66 zegt
Poeh poeh, nou nou, 42 hele kilo’s. Moet je wel de hulk voor zijn….