Tesla heeft in Q4 2021 uitstekend zaken gedaan. Zoveel is wel duidelijk. Het hele jaar was top, trouwens. Alleen die Model S en X productiecijfers nog eventjes verder opkrikken.
Afgelopen week kondigden we ‘m al eventjes aan: de Q4-cijfers van Tesla. Stiekem zijn we altijd erg benieuwd naar wat Tesla heeft gedaan qua verkopen. Het is toch verwonderlijk om te zien hoe snel Tesla populairder wordt dan automerken waar we al jarenlang van houden. Ja, Tesla verkoopt beter dan Lancia en Alfa Romeo bij elkaar. Maar dat is niet de verrassing van de Q4 2021 cijfers van Tesla.
Om de sceptici meteen maar eventjes flink de mond te snoeren: het merk heeft voor de tiende keer op rij winst gemaakt! Ha! Er is meer dan 15 miljard euro omzet gedraaid. De winst was ongeveer 2,26 euro per aandeel. Dan de winst: 5,5 miljard dollar. Daarmee snoert Tesla de ‘oude’ fabrikanten toch wel de mond. Er zou nauwelijks winst gemaakt kunnen worden met elektrische auto’s, was lang de consensus.
Tesla in Q4 2021
Dan kijken we eventjes naar de productiecijfers. De sceptici die dachten dat de Model S en X waren afgeschreven, kunnen hun mond houden. De productie lag eventjes stil, maar na facelift en de introductie van de Plaid loopt deze weer gestaag op. Er werden er 13.109 gezamenlijk van gebouwd en dat aantal stijgt lekker door. Niet verkeerd voor een sedan uit 2012 en een enorme SUV van 7 jaar oud. Maar de echte winnaars zijn, zoals te verwachten, de Model 3 en Y. Daar zijn er namelijk 305.840 van gebouwd.
Voor lezers die bijzonder scherp zijn: ja, er is een verschil tussen productiecijfers en verkoopcijfers. Maar bij Tesla is het verschil behoorlijk minimaal, ongeveer 1.000 exemplaren per modelserie. Dat ‘modelserie’ is wel jammer, want we zijn vooral benieuwd naar de verschillen tussen de S en X enerzijds en de 3 en Y anderzijds. Die telt Tesla nu doodleuk bij elkaar op.
Het gehele jaar
Nu we de cijfers van Q4 hebben, kunnen we ook kijken naar de complete jaarproductie. Van de Model S en X zijn er in totaal 24.390 stuks gebouwd. Dat is een flinke daling ten opzichte van 2020 (54.805 stuks), maar zoals vermeld loopt de productie van die modellen weer op. De cijfers van 3 en Y zijn bijzonder indrukwekkend. Maar liefst 906.032 zijn er daarvan gebouwd. In totaal heeft Tesla in 2021 dus 930.422 auto’s gebouwd en 936.222 zijn daar daadwerkelijk van afgeleverd.
Verwacht maar dat die aantallen gaan stijgen. De Tesla’s komen namelijk grotendeels uit Californië en Shanghai. Binnenkort worden er in Berlijn en Texas ook gigafactories geopend. Over de Semi, Cybertruck, Roadster en een niet nader te noemen ‘future product’ kan Tesla alleen maar zeggen dat ze ‘in development’ zijn. Dus ja, 2022 gaat het jaar worden waarin er meer dan een miljoen Tesla’s gebouwd gaan worden. Het gehele rapport kun je hier bekijken.
Meer lezen? 12 opvallende feiten van de autoverkoop in 2021.
erwingrunn zegt
Dat zijn cijfers waar menig autoconcern jaloers op zijn.
Ter verduidelijking. die 5,5 miljard winst was voor geheel 2021 en niet alleen voor Q4. Daar was de winst zo’n 2,3 miljard dollar.
camber24 zegt
@erwingrunn: Toyota en Volkswagen boeken een veelvoud daarvan als jaarwinst, jaloers zullen ze daar dus niet op zijn. Wel wellicht op de winst versus de omzet, Tesla heeft een mooiere winstmarge. Dat wel.
bernoulli zegt
Toch knap hoeveel impact dit merk maakt. Zelfs op de maan.
marcomanta zegt
Toch is het knap, in zo een korte tijd dit succes neerzetten en uitbreiden.
DeWitteCondor zegt
Goed gedaan van Tesla. Er was in 2020 volgens mij nog wel een total debt van 13,5 miljard dollar. Weet niet wat ze daar in de tussentijd aan gedaan hebben?
Overigens is het bij GM en Ford niet veel beter, die hebben nog veel hogere schulden, maar ook wel een hogere omzet. Nu de omzet en winstgevendheid bij Tesla in de groei zit springt Tesla er verhoudingsgewijs wel beter uit en ik verwacht ook niet dat GM en Ford dat makkelijk gaan inhalen aangezien ze nog vrij sterk leunen op ICE’s wat toch echt anders zal moeten de komende decennia.
Redrum zegt
Think again … er is nog zoiets als de transformatie naar EV die miljarden kost en gemaakt moeten worden.
Dit komt bovenop de gigantische schuldenberg die reeds bestaat. Haal daar de marges per verkochte auto bij die een pak minder zijn voor deze spelers en het feit dat het dealer model op de schop moet en er minder werknemers nodig zijn voor de produktie van EVs….. ik zeg niet dat het niet doenbaar is maar dit is wat er gebeurt bij een transformatie.
mashell zegt
Fascinerend dat ze meer besteden aan: “Selling, general and administrative” dan aan “Research and development” terwijl ze helemaal geen dealers hebben, geen reclame campagnes houden (anders dan een rare tweet van Musk af en toe).
DeWitteCondor zegt
R&D is bij Tesla nu denk ik relatief beperkt. De basis staat er en de modellen zijn qua techniek nooit revolutionair anders (is ook geen reden toe), maar een kleine doorontwikkeling op wat ze al hadden. Verder delen alle modellen vrijwel dezelfde techniek volgens mij. Ze moeten alleen wat nieuwe carrosserieën tekenen, maar daar hebben ze een kleuter voor ingehuurd heb ik begrepen.
Selling, general and administrative is daarentegen heel erg breed. Huisvesting, inventaris, verzekeringen, consultants, loonkosten (denk ik), nutsdiensten, aflevering van auto’s, alles valt daaronder. Verbaast mij eerlijk gezegd niet dat dat hoger is.
mashell zegt
Ik zou juist extreem hoge R&D verwachten met een Cybertruck, Semi, Roadster, kleine wagen, Model S/X opvolgers, 3/Y opvolgers, de 4680 en andere batterijcellen in ontwikkeling.
Robin zegt
Dat is de kracht van Tesla: efficiënt omgaan met resources.
VW plant de komende 4-5 jaar meer uit te geven aan softwareontwikkeling dan Tesla in zijn gehele bestaan al heeft uitgegeven aan alles van R&D voor dus Roadster 1&2, Model S & X (incl. nieuwe modellen) en 3&Y, inclusief FSD, 4680 cellen EN dan nog de bouw van al hun fabrieken!!!
Wees maar zeker dat VW daar jaloers op is.
Redrum zegt
Hier slaag je de bal toch echt wel mis. R&D heeft niets met carrosserieën te maken. Dat is wel het laatste.
Innovatie gebeurt echt wel onder de carrosserie.
Wat dacht je van:
Dogo super computer
4680 dry cells
Eigen ontwikkelde FSD hardware/chips & prints
Octovalve
Software
…
Elk modeljaar heeft wel nieuwe componenten en (kleine) verbeteringen. Als Porsche dit doet, begrijp je het dan wel? Of zitten die ook op hun lauweren met de 911??
flutterby zegt
@mashell: dat is toch juist logisch? Bij andere producenten verdwijnen die kosten bij de dealers.
SimonMc zegt
“Over de Semi, Cybertruck, Roadster en een niet nader te noemen ‘future product’ kan Tesla alleen maar zeggen dat ze ‘in development’ zijn.” PepsiCo zei dat ze deze maand 15 Semi’s zouden krijgen. Maar massaproductie is nog iets anders, natuurlijk.
bernoulli zegt
Hoorde Mat Watson over de namen van de modellen. Dat Model S, Model 3, Model X en Model Y voor SEXY staat wist ik al, maar dat het in combinatie met Cybertruck, Model A, Roadster en Semi uiteindelijk SEXY CARS moet voorstellen was voor mij nieuw.
Robin zegt
Was duidelijk bij de voorstelling van de Cybertruck 😉
Breinstein zegt
Zo zie je maar weer dat de cijfers in NL niet representatief zijn voor de totale markt. Hier kakt Tesla namelijk keihard in (meen iets van 5000 auto’s in totaal verkocht in 2021). Benieuwd hoe het merk zich houdt tussen de grootmachten die nu massaal over gaan op EV.
flutterby zegt
@breinstein: Nederland is nooit ergens representatief voor geweest en zal het ook nooit zijn. Het wordt straks met name interessant of ze alle Y’s uit Berlijn in Europa kunnen slijten. De meeste landen in Europa hebben de subsidies voor EVs namelijk beperkt tot goedkopere modellen.
mashell zegt
En er zijn inmiddels sterke concurrenten (vooral de Ioniq5 en EV6) voor de Model Y. Ben benieuwd of Tesla Berlijn de volle capaciteit snel gaat halen.
flutterby zegt
@mashell: Inderdaad de Koreanen zijn goed bezig. De maximale capaciteit van Berlijn moet volgens mij 2 miljoen worden dus dat zal wel even duren. Eind van het jaar 200k Y’s zou al een heel mooi aantal zijn.
Robin zegt
Huidige bouw heeft max. Capaciteit van 500.000 uiteindelijk, maar is idd maar 25% van totaal
Redrum zegt
Nederland representatief? Als morgen Dacia 0% bijtelling behoeft, rijdt heel Nederland in een Dacia.
jaapiyo zegt
Knap resultaat. P/E ratio is nog altijd waanzinnig, maar daar kan Tesla zelf niks aan doen. Wel benieuwd hoe dat zich dit jaar gaat ontwikkelen nu steeds duidelijker wordt dat er misschien nog wel groei inzit, maar zeker geen exponentiële groei.
camber24 zegt
@jaapiyo: Aan de absurde P/E ratio kan Tesla en met name Musk zeker wel wat aan doen. Heel die hype is gevoed door de Muskiah himself, schijt aan de SEC, alles via Twitter en pompen maar met die hap.
Robin zegt
Geen exponentiële groei in Tesla? 50%+ per jaar?
Zet dat eens op een grafiek 😉.
PS: dat is enkel voor de wagens
mashell zegt
Jammer dat de financiën van de superchargers niet uitgesplitst zijn, ben benieuwd of daar nou al winst op gemaakt wordt?
Redrum zegt
It’s a means to an end …. Nog zo’n briljante zet. Als het aan Ionity had gelegen was de EV dood en begraven geweest. Weinig en onbetrouwbare laadpunten en nog eens duurder dan benzine/diesel.
Je kan al jarenlang met je Tesla doorheen heel Europa rijden, zo bevorder je natuurlijk ook je verkoop en acceptance.
redbeams zegt
“In totaal heeft Tesla in 2021 dus 930.422 auto’s gebouwd en 936.222 zijn daar daadwerkelijk van afgeleverd” Dus ze hebben bijna 6000 auto’s meer afgeleverd dan dat ze gebouwd hebben…is dat oude voorraad dan uit voorgaande jaren?
ty5500 zegt
Misschien hebben ze ook zelfbouwpakketen van de Y gelanceerd.
Robin zegt
Aan 2500-3000 geproduceerde wagens per dag (huidige rate), is dat productie van 2-3 dagen.
Er zit bij Tesla relatief weinig tijd tussen productie en levering. Zeker in China/VS.
Dus ja. ‘Voorraad’ van eind 2020 werd verkocht en dit jaar misschien nog snellere levering op eind van het jaar.
Volgende kwartaal zul je omgekeerde beweging zien, zoals gewoonlijk.