De tijd weet je wellicht al, maar zo ziet het rondje met de Taycan Turbo GT op de Nordschleife eruit!
Het ziet ernaar uit dat de tijden zijn aangebroken van de leuk rijdende elektrische auto. Natuurlijk, de Kia EV6 en Tesla Model 3 waren al een stap in de goede richting. Maar nu komen de echt leuke EV’s eraan. Denk aan de Hyundai Ioniq 5N en de zojuist aangekondigde Lancia Ypsilon HF. Nu zijn er altijd mensen die vroem-vroem-geluiden missen, maar een goed rijdende auto is een goed rijdende auto, ongeacht de aandrijflijn.
Sowieso lijkt het erop dat je bij de Porsche Taycan Turbo GT wel andere dingen aan je hoofd hebt om druk over te maken, dan het geluid. Het apparaat is namelijk bloedsnel.
1.108 pk, eh, 1.034 pk. Eh, toch 789 pk.
We zijn heel erg blij dat Porsche er niet voor gekozen heeft om de pk-race te winnen met hun nieuwe topmodel. Het verplassen met elektrische paarden is niet zo spannend als het klinkt. Het is net zoiets als GTA 4 uitspelen met cheatcodes.
De Taycan Turbo GT heeft weliswaar extreem veel vermogen, maar dat is een hele korte piek. 2 seconden heb je 1.108 pk en een korte tijd heb je 1.034 pk. Daarna heb je ‘slechts’ 789 pk.
Bij de Taycan Turbo GT gaat het echter om veel meer dan alleen power. Het is een Porsche, dus alles werkt ook gewoon. Ook als je ‘m een volle ronde op zijn staart trapt op de Nürburgring Nordschleife. Met een topcoureur (Lars Kern) achter het stuurwiel is het dan ook een raket op die baan.
Video Taycan Turbo GT
Porsche had al verklapt dat het ronderecord verpulverd was met een tijd van 7:07.55. Ze hadden nog wel eventjes beloofd om de beelden te delen en dat is nu gebeurd:
Op de video kun je de gehele ronde zien. Wat de chauffeur doet, grenst bijna aan het hondsdolle. De Taycan vliegt over de Nordschleife. Dat is knap, want ondanks het weglaten van een achterbank, is het alsnog een zware auto.
Sterker nog, volgens ons is het ook de snelste auto van meer dan 2.000 kg. Dat is net zoiets als de 400 meter hordelopen voor tienermoeders met obesitas, maar als die het onder de minuut doen, is dat gewoon een heel erg knappe prestatie.
Zeuren
Uiteraard hebben we wel een paar kleine dingetjes om te zeuren. Ja, wij zijn die mensen op een verjaardag die klagen dat er geen echte Lays paprikachips zijn. De auto is namelijk niet helemaal standaard.
En ja, voor de prestaties maakt het niet uit, maar toch. Als je zegt dat JOUW auto in 7:07.55 over de Nordschleife gaat, moet het wel dezelfde auto zijn. Er is een rolkooi aanwezig. Deze is er niet voor een grotere stijfheid, maar voor de veiligheid van de chauffeur.
De racestoel daarentegen zien we overigens ook niet op de optielijst in de Taycan-configurator. Als dat niets toevoegt, had Porsche die wel weg kunnen laten. Dus je hebt die stoel wel nodig. Ook lijkt het erop dat de tweede stoel in zijn geheel is weggelaten.
Aan de andere kant, op het rechte stuk zie je duidelijk dat de Taycan ‘slechts’ 789 pk heeft en niet meer zo fel accelereert. Als Porsche dat even kan fixen kan de Taycan Turbo GT met al deze modificaties onder de 7 minuten terecht komen.
Meer lezen? Dit zijn 9 redenen waarom Nürburging-rondetijden waardeloos zijn!
Roskampies zegt
Pwoah snel. Maar tich mist er een zintuig een stukje input… wat het spectaculairder maakt.
Johanneke zegt
Tja dat hou je. Overigens vind ik die pk’s niet eens zo interessant meer. Of de rondetijden. Als ik mag kiezen tussen dit of een 300pk handgeschakelde auto had ik dat gekozen voor een rondje.
Roskampies zegt
Volledig mee eens. 👍
a_buis zegt
Wtf geen lays? Direct omdraaien en kado weer meenemen.
enricoleerdam zegt
en Pepsi ipv echte Cola…
mmax zegt
Nou poe, echt ontzettend snel. Ondanks dat het me weinig doet, die elektrische autos laat dit wel zien hoe het zich verhoudt tot IC auto’s.
Voor mij persoonlijk slaat het de plank helemaal mis (net zoals de naam “turbo” voor deze auto). voor mij is auto/motorsport leuker als er versnellingen, toerentallen en brandstof bij komt kijken. Dat kleurt de beleving helemaal in, ookal is het qua acceleratie niet per se zo snel als EV’s.
Voor de fun: “elektrisch rijden doe ik wel op de kermis”
Trojan zegt
Het 1 sluit het ander gelukkig niet uit. Dit filmpje laat de stand van de techniek zien en de snelle vooruitgang van EV’s, terwijl er daarna ook gewoon weer met ronkende, stinkende, trillende andere gebakjes over de ring geknald wordt. Zo is er gelukkig voor ieder wat wils.
Vind die opmerking ‘elektrisch rijden doen we op de kermis’ wel altijd tamelijk dom. Voor Nederlands woon/werkverkeer is geen aandrijflijn fijner dan die van een EV, en met m’n 534pk’tjes zit het met de fun stiekem ook nog best wel snor.
mmax zegt
Het 1 sluit het ander ook niet uit. Zoals ik dus al zei, het is echt ontzettend snel is, en daarmee een mooie showcase voor waar de techniek voor staat. Eerste zin is optimistisch over hoe batterij-elektrisch zich verhoudt tot onze geliefde brandstofmotor.
Misschien even wat culturele inkleuring; ik ben een noordeling en het is haast een volksgebruik om te zeggen: “elektrisch rijd’n dou ‘k wel op’e kermis”, gewoon een grapje. Hoef je niet gelijk dom te noemen. Wat ik dan weer dom vind is om een mening op te schrijven als feit. Ik heb zo’n beetje alle denkbare aandrijflijnen gereden en ik vind voor mijn woon werk (waar gelukkig weinig randstadfile bij zit) een handgeschakelde auto het fijnste. En ja elektrisch is het soepelste en het lijkt het meest alsof je al op kantoor zit. Maar niet iedereen heeft dezelfde logica. Voor mij persoonlijk is 534 pk totaal onnodig voor woon werk en als het gaat om de fun pak ik wel de tweewieler met een pk/gewichtsverhouding waar geen enkele EV nog aan toe is. dat IS pas fun
petroldrinker zegt
Ik ben persoonlijk meer vd Doritos of Cheetohs dan lays……
speed7 zegt
De Rimac Nevera is sneller op de Ring. Ook zwaarder dan de Taycan. Link video hier: https://www.youtube.com/watch?v=L7oRLhYHfRc
991TurboS zegt
Snel is natuurlijk relatief. Een Cayman GT4 RS met “slechts” 500pk is sneller. Zo gezien is het helemaal niet zo snel en zie je wat voor een enorme factor het (over)gewicht speelt.
Aon zegt
Deze auto is letterlijk: SANS BEASTER!
chills zegt
Een luxe vegan handtas?