Wat kunnen we allemaal verwachten van deze Dikke Beier?
De BMW X5 was destijds de eerste échte moderne SUV zoals wij hem tegenwoordig kennen. Een grote auto met terreinwagen-achtige looks, maar met de manieren van een personenauto. Daarmee had BMW de gouden formule gevonden, want intussen zijn alle zichzelf respecterende concurrenten overgegaan op hetzelfde recept.
Ondertussen zitten we al op de vierde generatie van de X5. De sportiefste telg is op dit moment de BMW X5 M50d. Deze drieliter zes-in-lijn met vier turbo’s is goed voor 400 pk. In principe meer dan voldoende, maar als je een X5 rijdt, wil je niet alleen ‘voldoende’. Je wilt het beste van het beste, toch?
Daarom hoeven we alleen maar te wachten op de X5 M. Voor de merkpuristen is het een doorn in het oog. Vroeger was een ‘M’ nog heel bijzonder en puur, tegenwoordig is een M vooral heel erg winstgevend. Dat wil niet zeggen dat het eindresultaat niet indrukwekkend kan zijn.
Het uiterlijk met de X5 M lijkt er namelijk met sprongen op vooruit te zijn gegaan. Dat komt met name door die zwarte ‘nieren‘. Wanneer ze in het chroom zijn uitgevoerd, detoneren ze nogal. Maar zo in het zwart komt het minder massief over, gek genoeg. Uiteraard kunnen de smaken daarover verschillen.
Qua techniek verwachten we geen verrassingen. Al sinds 2010 vinden we de S63B44 onder de kap bij de X5 M. In 2010 was het nog de E70-generatie met 555 pk. Daarna volgde de X5 M (F85) en de de nieuwste X5 zal waarschijnlijk dezelfde motor (met 600 pk) uit de nieuwe M5 krijgen. Mocht dat niet genoeg zijn, zal er ook een X5 M Competition leverbaar worden. Deze heeft dan 25 pk meer, een (nog) sportievere afstelling van het onderstel en niet onbelangrijk: keramische remschijven.
Het zal ongetwijfeld een indrukwekkende auto worden. Dichterbij een M5 Touring ga je helaas niet komen. Die werd te weinig verkocht, terwijl deze X5 M als de spreekwoordelijke warme broodjes over de spreekwoordelijke toonbank zal gaan. De X5 M wordt aan het einde van dit jaar verwacht.
Autobloglezer en @sportcrewda kwam de X5 M tegen tijdens tests op de Nordschleife en legde de auto vast op de gevoelige plaat. Klik hier voor de complete fotoserie.
Meer lezen? Dit zijn de 12 gamechangers van dit millennium!
hollandsemarokkaan zegt
Ik ben geen expert en al helemaal niet inzake SUV auto’s, dus sorry als ik iets dom zeg, maar was Mercedes niet eerder met de ML dan BMW met de X5?
willeme zegt
@hollandsemarokkaan: Goede vraag. In principe heb je punt, Mercedes was nu eenmaal eerder met de ML. De eerste ML had echter een ladderchassis, zoals een terreinauto. De X5 had een zelfdragende carrosserie, zoals een personenauto. De ML had betere offroad capaciteiten, maar de X5 reed als een personenauto.
str8six zegt
@willeme: de filosofie voor de X5 was een auto die vooral goed uit de voeten kon op asfalt. Bij de concurrentie was dat niet als zodanig. Heeft BMW destijds goed ingeschat. Stoer uiterlijk, hoge zit en vooral geschikt voor op normale wegen. Nu komt geen enkel zichzelf respecterend merk er niet onderuit een dergelijk model in zn gamma te hebben.
boomhauwer zegt
@str8six: dus bmw ligt aan de basis van die klote suv’s!
hollandsemarokkaan zegt
@willeme: Weer wat geleerd. Dank u wel.
lotuselises2 zegt
@hollandsemarokkaan: stiekem was X5 dus de echte eerste crossover!
goreyhill zegt
Wat is er met zijn grille gebeurt?
viezefreddyw zegt
@goreyhill: Zo te zien net als bij de M2 Competition zijn ze aan elkaar vast gesmolten.
draaiiorgel zegt
@goreyhill: hij is een heel klein beetje groter dan de vorige generatie.
VeniVidiVici zegt
Dik hoor alleen wat ik er wel als eerste af zou schoppen zijn die lelijke zwarte velgen!
phaeton zegt
Net een Cherokee, gaap.
loserboi932 zegt
Vroeger hadden X5 M’s altijd de uitlaten een stuk meer in het midden zoals alle M auto’s. Erg gaaf vind ik dat.
Deze heeft dat helaas niet.
iphonistvongates zegt
Ze hebben ‘m op een spartaans dieet gezet daar in Spartenburg, Trumpistan. Deze X5M ziet er afgetraind uit, kudos.
ghost zegt
Die grill vind ik net niet smoelen. BMW is een beetje de weg kwijt met die nieren en grill.
bmwe46m3balling zegt
@ghost: echt waar? Ik vind het juist goed staan (afgaande op deze foto’s), lijken niet supergroot en ziet er qua verhouding wel goed uit. De achterkant en dan bedoel ik vooral de achterlichten hadden wel iets mooier/spannender gemogen.
ghost zegt
@bmwe46m3balling: ja, smaken verschillen.
oxidizers zegt
Ik weet dat BMW goede auto’s maakt… Maar ik blijf teleurgesteld in het design, het interieur is minder dan dat van een vergelijkbare Mercedes. En het exterieur lijkt nu al 5 jaar oud. Beetje jammer. (Wel toegegeven de BMW 4 en BMW 8 coupe zijn goed gelukt, op het interieur na)
Dutchdriftking zegt
Ergens gewoon heel dik. En ook alleen dik. Niet mooi.
user888 zegt
Volledig de weg kwijt, not erger dan Atari games mid-jaren tachtig.
user888 zegt
@user888: snel in de woestijn begraven, dan wordt het over dertig jaar misschien nog een collecter’s item
Gulli zegt
Ik vraag me nog steeds af wanneer ze nou eens op het circuit gaan racen in merkencups á la Clio cup enzo. Het is toch een competition ready sportwagen?
utregcity zegt
Kan maar niet wennen aan die nieuwe KIA-achterlichten, die men nu gebruikt binnen BMW.