De hybride RAV4 keert met deze vijfde generatie terug.
Toyota presenteerde de nieuwe RAV4 eerder dit jaar in New York. In Parijs heeft het merk de Europese versie gepresenteerd en komt Toyota met informatie voor de Nederlandse markt.
Op technisch vlak zijn er bij deze vijfde generatie de nodige zaken verbeterd. Allereerst is het vermogen gestegen van 197 naar 218 pk. Onder de kap huist een 2.5-liter grote viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan en elektromotor. De hybride is tevens als All Wheel Drive versie te verkrijgen. In deze configuratie is de RAV4 Hybrid Electric goed voor 222 pk. Het AWD-systeem op de Hybrid Electric is vernieuwd. De techniek levert voortaan 30 procent meer koppel naar de achterwielen. Dit moet resulteren in meer tractie op gladde wegen.
De Japanners brengen in Nederland de RAV4 ook als non-hybrid op de markt. Deze versie krijgt een nieuwe 2.0 liter benzinemotor met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Toyota is nog in afwachting van de definitieve cijfers, meer technische specs zijn er voor deze motorisering op dit moment niet bekend.
In vergelijking met de huidige RAV4, heb je in dit nieuwe model 79 liter meer bagageruimte. Volgens Toyota de meeste ruimte in zijn segment. Verder is het zicht rondom verbeterd, door bij de nieuwe RAV4 de motorkap 15 mm te verlagen. De achterste zijruiten zijn ook groter, waardoor de bestuurder beter schuin naar achter kan kijken. Een ander feitje is dat de nieuwe RAV4 de eerste Toyota is met een digitale binnenspiegel. De vijfde generatie RAV4 is vanaf januari 2019 leverbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.
Update: De prijzen zijn inmiddels bekendgemaakt. Je checkt ze hier.
azuli zegt
Het nieuwe design van Toyota vind ik echt geslaagd. De nieuwe RAV4 ziet er fraai uit zo.
loewie1984 zegt
@azuli: het interieur daarentegen, je moet er maar van houden. Hard plastic, en dan dat leer stiksel. Dat is toch echt typisch Aziatisch. Kunnen ze daar nou niet eens een European / Duitser voor aanstellen. Kijk naar VW, BMW of Mercedes en zelfs Volvo. Dat ziet er gewoon rustig, stijlvol en premium uit. Ipv al die rare lijnen en stiknaden.
lekkerlinksrijden zegt
@loewie1984: er zijn ook mensen die dat niet willen cq interesseert
azuli zegt
@loewie1984: Ik kan het interieur wel waarderen. Je kunt hem ook in een cognac(of welke kleur dan ook)leren bekleding uitvoeren. Zo op het eerste gezicht zie ik ook veel leer in het interieur. Maar goed ik ga hem nog wel in de showroom bekijken en evt proefrijden. Dan weet je veel meer.
lambowambo zegt
Kan dit wel waarderen. Als je kijkt naar eerdere generaties RAV4 hebben ze wel flinke stappen gemaakt vind ik. Het interieur is ook best prima. De RAV4 is altijd vrij purpose build geweest dus vind het wat ruwere interieur goed passen bij het karakter van de auto.
enjoypunani zegt
‘bonkig’ was ’t eerste woord wat in mij opkwam… Diegene die de Lexus NX heeft ontworpen heeft hier ook meegetekend denk ik.
haroldt zegt
Nette bak Interieur lekker rustig
magnumsing zegt
Vind de zwarte randen om de wielkasten helemaal niets… hebben ze met de laatste versie van de Fortuner ook gedaan, welke ik dus alleen maar mooi vind in het zwart.
toyotafortuner zegt
@magnumsing: De Fortuner is in zijn geheel wel een mooiere wagen. Alhoewel ik t minder mooi vind dan de vorige gen Fortuner van na de laatste facelift.
raoufff zegt
Dat wordt ff een harakiri voor de ontwerper van de RAV4!
dotternetta zegt
Trekgewicht al bekend?
87sandyd zegt
Komt gewoon per boot neem ik aan?
Sir_Vmax zegt
T ding is getekend met alleen een liniaal?
eklasse zegt
@srthellcat: en met de ogen dicht.
haroldt zegt
Die 2.5 Liter Motor is das niet de Motor van de nieuwe Subaru Forrester
stgp zegt
@haroldt: klopt…dat is ie niet.
haroldt zegt
@stgp: was nl gaaf geweest boxermotor.