Het uiterlijk was al even bekend, maar in Europese trim hadden we de nieuwe CR-V nog niet gezien.
Sommige auto’s doen het nu eenmaal beter buiten Europa. Het is dan ook logisch dat autofabrikanten de auto’s lanceren op niet-Europees grondgebied. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Jeep Wrangler, maar ook bij de nieuwe Honda CR-V. De Japanner werd eerst in US-spec aan de wereld getoond en nu is het de beurt aan de Europese versie.
De nieuwe generatie CR-V komt bij ons voor het eerst als zevenzitter op de markt. Een langere wielbasis resulteert in meer interieurruimte. Verder nieuw is de komst van een hybride versie. Het gaat hier om de tweeliter i-VTEC benzinemotor, gekoppeld aan twee elektromotoren. Naast de hybride variant komt de CR-V er tevens met een 1.5-liter VTEC turbo benzinemotor. Deze benzinemotor komt standaard met een handgeschakelde versnellingsbak. Optioneel kan men opteren voor de CVT-automaat.
Net als de meeste crossovers, is de CR-V in de basis een voorwielaandrijver. Tegen een meerprijs kan vierwielaandrijving worden aangevinkt op de optielijst. De eerste exemplaren van de nieuwe CR-V met de 1.5 worden in het najaar van 2018 verwacht. De tweeliter hybride komt begin 2019 op de markt. De nieuwe Honda CR-V beleeft zijn debuut op Autosalon van Genève.
str8six zegt
Nou, maak me gek …
hammerman zegt
Ziet er helemaal niet verkeerd uit, vooral het dashboard is een verbetering t.o.v. wat we de laatste jaren door Honda voorgeschoteld kregen. En eindelijk weer een hybride versie leverbaar.
misterdrogba zegt
Je ziet duidelijk dat het een auto voor de US is. En dat is geen compliment.
hondafiel zegt
**gaat hard sparen voor de hybride**
gregorius zegt
Ik ben fan van merken die het gewoon lekker zelf uitzoeken qua uiterlijk, techniek en interieur.
Maar dat betekent ook dat ze het mis kunnen hebben: het zou me echt verbazen als die een verkoopknaller gaat worden in Europa. Terwijl het hier vol zit van de mid-range SUVs in relatief zuinige spec.
fanboy zegt
Altijd leuk als je optioneel kan opteren voor een optie.
trustmeiamanengineer zegt
Nette wagen, maar eigenlijk net als alle andere Honda’s zie ik geen enkel pluspunt tov de al bestaande concurrentie…
Oqyelfer zegt
@trustmeiamanengineer: misschien de prijs…?
kenju zegt
@oqyelfer: Denk dat je de prijs van Honda’s onderschat als je dit zegt.
kenju zegt
@trustmeiamanengineer: Stukje betrouwbaarheid. Zeker als je langere tijd in de auto rijdt, doe je vaak langer met onderdelen. Honda onderdelen zijn prijzig, maar zijn ook gebouwd voor meer kilometers. Verder heeft Honda qua afwerking altijd iets meer dan de andere mainstreammerken. Eigenlijk kunnen ze zeker tegenwoordig best de concurrentie aan met de zgn. premiummerken. Met de Civic hebben ze hier wat ingezet.
Qua uiterlijk is het altijd een vraagteken. Ik vond de Civic Tourer van de vorige generatie er best goed uit zien, en het was ook een goede auto met wat slimmigheden in het interieur. Maar de huidige Civic is zo polariserend ontworpen, dat alleen mensen die echt anders willen zijn ervoor zullen gaan. Deze CRV moet concurreren in ze zwaar bevochten klasse tegen auto’s als de Alteca en Qashqai. Dan kun je beter wat anders doen. Deze CRV doet dat op zich ook wel. Maar of mensen op een auto zitten te wachten die er echt als een SUV uit ziet? Zeker als deze ook nog eens meer kost? Misschien als ze qua afwerking een meerwaarde kunnen bieden. Maar de Qashqai en Alteca in de betere uitvoeringen zijn helemaal niet zo verkeerd.
De aandrijflijn en basis bij Honda is vaak wel beter dan bij de meesten anderen. Maar of de reguliere consument daarvoor geld wil uitgeven? En zo wel, dan zullen ze dit vaak niet bij Honda doen.
Honda heeft sowieso een zwakke modelbezetting m.i. doordat ze geen echte D-segmenter van niveau hebben. Ik had graag gezien dat ze de Acura TLX zouden voeren als de nieuwe Accord of gewoon als TLX (ik denk dat die aparte modelnamen sowieso minder werken pr-technisch en dat je dus beter met letters en cijfers kan werken).
utregcity zegt
Ziet er goed uit, je ziet hem echt veel rijden in de VS, en vernieuwende techniek. Bij de hybride-aandrijflijn wordt de auto in principe door de elektromotor aangedreven waarbij de benzinemotor als range-extender fungeert. Er is dus helemaal geen versnellingsbak nodig net zoals bij elektrische auto’s. Wat bijzonder is dat bij hogere snelheden, b.v. op de snelweg bij 120 km/u, de elektromotor losgekoppeld wordt en de benzinemotor aangekoppeld wordt en d.m.v. een vaste versnelling de auto aandrijft. Is eigenlijk logisch want een versnellingsbak is eigenlijk overbodig als je op een constante snelheid rijdt. Bovendien is een elektromotor niet efficiënt bij een snelheid van 120 km/u en zou de benzinemotor als range-extender te hard moeten werken op stroomvoorraad aan te vullen. Kijk en dat wordt niet vermeld.