De snelheidsbegrenzer van je Volvo verwijderen? Heico kan dat wel voor je regelen.
Door de jaren heen hebben ze bij Volvo hun merknaam synoniem weten te maken met veiligheid. Er weinig automerken zijn die zo’n sterke associatie hebben weten te creëren met een producteigenschap. Een knappe prestatie dus van de heren en dames uit Gotenburg.
Drastische maatregel
Dit jaar kondigde Volvo een tamelijk drastische maatregel aan in hun ijver om auto’s veiliger te maken. Ze gaan namelijk al hun auto’s begrenzen op 180 km/u. Met deze keuze maakten ze zich niet bij iedereen populair, maar dat zullen ze ongetwijfeld mee hebben genomen in hun afweging.
Rijontzegging
Laten we wel wezen: het gros van de Volvo-rijders zal waarschijnlijk niet eens merken dat er een begrenzer op zit. Zeker in Nederland kun je hier niet achter komen zonder een rijontzegging te riskeren. Toch zullen er ongetwijfeld klanten zijn die dit als een gemis zien. Het wachten was daarom op de eerste tuner die aanbood om de snelheidsbegrenzer van je Volvo te verwijderen.
Heico
Het Duitse Heico Sportiv is dé Volvo-tuner en in die hoedanigheid moesten ze hier natuurlijk wat mee doen. In juni kondigden ze al aan dat ze druk bezig waren met een oplossing. Ze haastten zich te zeggen dat Volvo’s ook met een begrensde topsnelheid voor veel rijplezier kunnen zorgen. Tegelijkertijd meldde de tuner dat ze begonnen waren aan het “complexe evaluatieproces” om de snelheidslimiet eruit te slopen.
Geslaagd
Het lijkt erop dat Heico er nu in geslaagd is Volvo’s snelheidsbegrenzer te verwijderen. De tuner meldt namelijk via Facebook dat ze vanaf eind november de mogelijkheid bieden om via een unit weer een onbegrensde topsnelheid te krijgen. Afhankelijk van de motorvariant heb je hiermee 30 tot 70 km/u winst.
Prijzen
Het is ook al bekend wat zo’n geintje moet kosten. De prijzen zijn afhankelijk van het model. Bij de XC40 ben je €1.112 kwijt. Wil je de snelheidsbegrenzer van je Volvo S60/V60/XC60 verwijderen dan kost dat €1.284. Bij de topmodellen, de S90, V90 en XC90 dus, ben je ten slotte het meeste kwijt: €1.456. Deze prijzen gelden voor de benzine- en dieselversies, voor de hybrides betaal nog je een meerprijs. In eerste instantie levert Heico de upgrade alleen voor de meest krachtige motorvarianten. Voor de mindere varianten heeft zoiets weinig meerwaarde, maar ook daar gaat Heico naar kijken.
De vraag is tot slot wat Volvo hier van vindt. Waarschijnlijk niet heel veel, want wat eigenaren en tuners doen is uiteindelijk niet hun probleem. Hun smetteloze imago wordt daardoor dus niet aangetast.
rutgerg zegt
Volvo laat gewoon de garantie vervallen zoals zoveel fabrikanten doen. Dan halen veel mensen het niet eens in hun hoofd….
Ot92 zegt
@rutgerg Ik heb het even onderzocht. Ze plaatsen een kast (soort van tuningbox) om de begrenzer eraf te krijgen. Of te wel, kast eraf begrenst op 180km/h, kast erop geen begrenzer.
Zo kan Volvo ook niet erachter komen dat ermee geknoeid is.
sntial zegt
@Ot92: tot de expert laat weten dat het ongeluk gebeurt is op een snelheid hoger dan 180
willeme zegt
@sntial: ik denk dat je bij een crash van 180 km/u andere problemen hebt dan garantie ;-)
tjorque zegt
Jep, het onverzekerd zijn lijkt me, naast de lichamelijke schade (hoewel het is een Volvo toch?), best nog wel eens een stukje vervelender te kunnen zijn dan het probleem met garantie…
kevertje zegt
Ik kan me moeilijk inbeelden dat het iets anders dan een ‘setting’ ergens in het systeem. Er zijn idd. wel verantwoordelijkheden die je niet mag onderschatten als je zo’n wijzigingen laat aanbrengen. Ooit in onze familie zien gebeuren met een dodelijk ongeluk van een neef, passagier overleefde het maar zwaar hulpbehoevend voor de rest van z’n leven. Pas dan gaan alle bellen af van wie wat moet betalen en worden juridische paraplu’s opengetrokken en de fabrikant gaat je niet meer helpen, hoor, zelfs als de schuld bij hem zou liggen. Ik blijf het hoe dan ook een krankzinnig plan vinden van sneller dan 180km/uur te rijden. Het minste defect of klapband vooroorzaakt in een paar milliseconden niet te overziene ellende, ook bij andere weggebruikers.
mashell zegt
@kevertje: aan de andere kant, er was hier recent een filmpje van een sukkel in een Golf GTI die 240 reed en met 180 tegen een andere auto knalde en gewoon blikschade had. Je kunt je met 30 dood rijden tegen een boom en met 200 een klapband overleven. Je weet het gewoon niet van te voren.
kevertje zegt
Ik heb in mijn leven wel wat snelwegen gedaan en echt, eerlijk de meest verschrikkelijke gevolgen gezien van zo’n hoge snelheden. Tussen het hedendaagse vrachtverkeer is het helemaal waanzin om een stuk publiek asfalt zomaar voor Nurnburgring te aanzien.
degrotemuis zegt
Als je met Nurburgring de Nordschleiffe touristenfahrten bedoelt, dan liever 200+ op een rustige autobahn met meer dan 2 rijstroken per richting dan de Nordschleiffe. Minder grote snelheidsverschillen.
Op de autobahn nog niet meegemaakt dat een camper die amper 40 rijdt op een stuk waar je gemakkelijk 250+ doet opeens even vol naar links voor me zwalkt, om een stukje verderop bijna aangetikt te worden door een overmoedige Porsche coureur die de vangrail besloot te inspecteren van dichtbij. Gelukkig was ik op de motor, maar een bermvlucht met 200+ is nog steeds niet leuk…
BMW330Ci zegt
@kevertje: zuurpruim. Laminaat vervangen met rubber tegels?
v60polestar zegt
@rutgerg: Heico producten vallen sowieso al onder de garantie van volvo, dat zal hierbij (waarschijnlijk) niet anders zijn.
Bij de Volvo dealer kun je trouwens ook heico producten mee bestellen en die vallen gewoon onder de garantie van volvo.
kminne zegt
Twee minuten een laptop aan de compoort hangen, bestandje updaten, dat is dan 1690 euro meneer. Wat een oplichters.
Ot92 zegt
@kminne Nu weet ik niet wat ze precies hebben moeten aanpassen in de ecu en hoe lang dit geduurd heeft, maar stel dat ze er 3 maanden mee bezig waren? Laten we zeggen 60 werkdagen x 8 uur, dat is al gauw 480 uur in onderzoeken/programmeren, dan snap ik wel ergens dat het zoveel kost.
Maar goed, ik ben het verder met je eens hoor, 1690 euro is absurd veel geld voor alleen het verwijderen van de Vmax, doe er dan tenminste een stage 1 tuning erbij…
slickrick zegt
@kminne: het gaat niet om hoeveel tijd je bezig bent, het gaat om hoeveel waarde je toevoegt. Dat zijn de regels in de nieuwe economie anno 2020
mpgc zegt
@slickrick: en die waarde wordt bepaald door wat de klant er voor wil betalen…. moet je eens kijken op hoeveel Volvo’s Polestar software updates zijn geplaatst om 10 a 20 pk extra te krijgen…
gromit zegt
@kminne, zo zijn er wel meer oplichters. Nog niet zó lang geleden een nl artikel gelezen over opties bij o.a. Audi (maar ongetwijfeld ook van toepassing op vele andere automerken). In auto’s zitten eigenlijk als basis een aantal opties die door de fabrikant bij wijze van spreken met een muisklik geactiveerd kunnen worden. Het kost hen twee keer niets maar de koper betaalt fors voor een extraatje dat eigenlijk al in zijn auto zit zonder dat hij het weet.
raceface zegt
@kminne: je vergeet even dat er een aantal software ontwikkelaars en R&D medewerkers zijn geweest die hier weken/maanden aan gewerkt hebben om vervolgens door u als oplichters uit te worden gemaakt? Doe het zelf voor minder als het zo makkelijk is.
Erik zegt
Da’s niet zo moeilijk, op YouTube genoeg “Russische hackers” die handleidingen plaatsen om het zelf te doen met wat software, OBD stekker en een laptop.
laptom zegt
@raceface: Inderdaad, beetje kort door de bocht. Een auto bouwen kan ook voor 20k, maar wordt verkocht voor 50k. Stelletje oplichters. Men vergeet vaak het proces wat nodig is om tot deze resultaten te komen ook geld kost. Meestal zijn het mensen die zo denken zelf geen ondernemer of ontwikkelaar.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Kwestie van vraag en aanbod. Als je iets unieks te bieden hebt, en er is vraag naar, dan kun je gewoon de hoofdprijs vragen. Wat het eigenlijk (inkoop) gekost heeft doet dan niet terzake. Het hele verdienmodel van Apple is hier op gebaseerd en de helft van Nederland trapt er lachend in. Ter illustratie: de productie van een iPhone 6 kostte in werkelijkheid $200 aan onderdelen en arbeid, maar diezelfde iPhone werd verkocht voor $650. Tuurlijk gaat er ook nog wat naar marketing, sales en R&D maar de marges zijn echt gigantisch!
Teerdz zegt
Ik vraag me alleen af dus of de remmen van Volvo’s nu dan niet ook ontwikkeld zijn met max 180 km/h in het achterhoofd. Zouden de remmen niet ook moeten worden geupgrade als je van plan bent om regelmatig harder dan 180 te rijden?
Ot92 zegt
@Teerdz De grootte/sterkte van de remmen worden meestal a.d.h.v. het gewicht (en ook vermogen uiteraard) bepaald. Ofwel ik betwijfel het.
revstars-net zegt
Jawel dus.
Als ik kijk naar mijn V60 D4 uit 2014 die heeft 300/302mm voor/achter schijven. Een V60 B4 uit 2020 (vergelijkbaar vermogen) heeft 345/320mm. Met de mijne heb ik al 240+ aangetikt in Duitsland deze zomer. Dus nee qua remmen zitten ze wel goed, vraag me wel af welke banden er onder zitten (snelheidsindex)
Ot92 zegt
@iconicracecars Ze zullen vast wel banden eronder leggen die een snelheidsindex van H (210km/h) hebben,, lager dan H kan je tegenwoordig niet meer gaan. Op haast elke band staat er tegenwoordig een H, tenzij het een band voor een Vw up of iets dergelijks is natuurlijk…
Daarnaast zijn banden met een snelheidsindex H ook iets goedkoper dan banden met een snelheidsindex van V (240km/h) of W (270km/h).
Iets met 2 vliegen in 1 klap.
kevertje zegt
Volvo zet als minste een V-klassificatie voor banden.
sportevo zegt
@iconicracecars: leuk dat je 240+ hebt aangetikt maar dat zegt niets over je remmen behalve dat ze niet (heel erg) aanlopen. Of ben je daarna vol in de ankers gegaan?
karhengst zegt
Wie heeft er remmen nodig als je Thors hamer ter beschikking hebt?
Verhoeven zegt
@teerdz: Er is niet bespaard op remmen of andere hardware.
Tenck zegt
En dan loopt je V90 B4 opeens 210 km/u?
Wow!
Design_Driven zegt
Is dat enkel om de begrenzer er af te halen of krijg je er ook nog een fijne tune voor?
Ot92 zegt
@sketcher Enkel begrenzer eraf. In Duitsland is het overigens ietsjes goedkoper, 1290 euro incl Duitse BTW.
Reden van absurd hoge prijs komt overigens ook doordat ze een kast plaatsen, het wordt niet gedaan d.m.v. obd tuning.
Bron: https://www.heicosportiv.de/en/products/xc40/536/engine-technology/emotion-v-max-increase-1793
mashell zegt
Heico lijkt geen chiptuning te doen, want een chiptuner die allerlei kenvelden weet te veranderen om meer brandstof in te spuiten moet toch ook in dat ene kenveld waar 180 als snelheid van de begrenzer staat 255 kunnen schrijven?
scrmeagle zegt
Waarom zou je het überhaupt willen doen?
deSjonnies zegt
Om te kunnen bluffen dat je in twee en half uur vanuit Zurich naar Amerongen bent gereden, of in zeven uur en drie kwartier van Perpignan naar Drachten of zo. Van die mensen die altijd meer verdienen dan jij, altijd een betere baan hebben, die altijd minder hebben betaald voor hun tablet dan jij en altijd in dat net iets betere restaurantje eten, met betere wijn dan jij ooit hebt gedronken.
lekkerlinksrijden zegt
@deSjonnies: tot er echt geld op taf
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: op tafel moet komen, want danis 80% even niet thuis. Vaker meegemaakt met vd blaaskaken, grote waffel van hier tot Tokio, maar als er een paar honderd op tafel moet komen voor een weekend met de boys komen de smoez
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: smoezen. Gaat lekker met typen vandaag. Rest vd dag maar lezen
moveyourmind zegt
Inderdaad. Van dat volk dat als jij in alle bescheidenheid je nieuwe tegelvloer in de woonkamer laat zien zij op een denigrerend toontje moeten laten weten dat ze zulke tegels op het toilet hebben…
mashell zegt
Dat soort mensen waarvan er altijd één je zwager wordt, een buurman en er altijd minstens één van in je voetbalteam zit? Gek genoeg vind je zulke blaaskaken nou nooit bij de harmonie.
gromit zegt
@mashell, harmonie… blaaskaak… ?
deSjonnies zegt
Koot en Bie noemden dat de regelneef, éęn keer wezen kamperen en op iedere camping zat’ie, hij kwam er al 93 jaar en je kreeg ongevraagd het hele relaas van de camping, de activiteiten, de bakker, de supermarkt en wanneer je het beste kon douchen.
Ik neb die tent weggegooid !
raoufff zegt
@deSjonnies: aha, dus typisch gedrag van een doorsnee Volvo-rijder.
Jacco zegt
Ik houd gewoon van zo snel mogelijk van a naar b, en aan mijn 2ehandsje met deuken en krassen raad je me portomonee wel haha. Maar het geeft gewoon een fijn gevoel als de routeplanner zegt 6 uur en je hebt er aan het einde een uur of meer korter over gedaan.
Richmond zegt
@scrmeagle: omdat ze niet het idee willen hebben betutteld te worden door de fabrikant..
Lekker Makkelijk zegt
Bij de meeste tuners is die begrenser voor €400 wel verwijderd hoor en loopt hij meteen ook sneller (en zuiniger bij een diesel).
mashell zegt
Sneller betekent meer brandstof, zuiniger betekent minder brandstof. Beide tegelijk, ook nog eens bewerkstelligt door een derde zonder diepgaande kennis van de motor, is technisch onmogelijk. You can’t have the cake and eat it.
fernie zegt
@mashell: zuiniger betekent dat je motor efficiënter loopt. Emissie eisen resulteert vaak in meer verbruik.
bernoulli zegt
Wel even de bandjes checken. Mijn V40 D4 met 190pk was destijds ook begrensd op 190km/u omdat anders de ecobandjes zouden ontploffen.
mwti zegt
Met 180km/u tegen een stilstaande vrachtwagen doet ook pijn hoor….
carfreakjim zegt
Waarom heeft Volvo dan niet gewoon ook de bak verhouding aangepast? Veel succes om dan de topsnelheid aan te passen.
ishiban zegt
Omdat die anders bij 140 dik 4000 tpm draait (benzine). Is niet meer echt van deze tijd, lijkt mij.
Dutchdriftking zegt
Het is wel heel duur voor een heel eenvoudige ingreep. Overigens alle snelle Volvo’s strak 250km/h, lijkt ook nog een begrenzer te zijn dus……
Maarten123 zegt
Eerst een Volvo kopen en dan de begrenzer willen verwijderen is hetzelfde als sportief willen scheuren met een SU….., oh ja, dat kan ook tegenwoordig.
lpgbarrel zegt
Ook in Duitsland is 180+ rijden ver van comfortabel.. Twee weken geleden de V60 T4 (my 2020) de vrije teugels gegeven. Het jongetje in mij vindt het prachtig! Maar het ding is een zaken/familie express. En geen GT die 300 kan.. Dus 180 zou ik ook prima vinden.