BMW trok de 3 Serie recent door de faceliftmolen, waar AC Schnitzer als vanzelfsprekend een antwoord op heeft. Met de tuningbeurs in Essen voor de deur is dit natuurlijk hét moment om ‘m te onthullen.
Geen tuner die zo vaak is losgegaan op de 3 Serie als AC Schnitzer. Ons archief begint inmiddels aardig uit te puilen, maar voor dit nette exemplaar hebben we nog wel ruimte. De Duitsers gingen redelijk subtiel te werk en gaven de sedan een nieuwe bumperlip, skirts, kofferbak- en raamspoiler. Optioneel gebakken van koolstofvezel.
Voor een betere bochtenervaring biedt AC Schnitzer instelbare racevering aan, waarmee de Bimmer 30 – 40 mm lager komt te liggen. Wie dat te gortig vindt, geen circuitambities heeft, of gewoon de carterpan intact wilt houden, kan kiezen voor de sportvering, waarmee de auto een bescheiden 25 – 30 mm lager wordt gelegd. Qua velgen bieden ze de AC1-modellen aan in 18, 19 en 20 inch. De Type VIII BiColor-velgen lopen op tot 21-inch.
Motorisch gaat de tuner uit Aken te keer met een andere chargecooler en nieuwe software, waarmee de 316d en 335d naar respectievelijk 139 en 360 pk worden getild. Voor benzinemotoren lopen de upgrades uiteen van de 316i (204 pk) tot de 335i (360 pk). De 330i en 340i komen later een keer aan de beurt. Met een reeks nieuwe achterdempers in de smaken ‘Racing Evo’, ‘Sport’ en ‘Sport Black’ proberen ze de koffiemolens van BMW ook aangenamer te laten klinken. Voor posers willen ze ook enkel de opzetstukjes monteren.
keeper1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ritchie zegt
Iets te saai
roberto zegt
Doet me een beetje denken aan de E46 BMW 316i of de 318d die met het minste budget omgebouwd zijn tot M3… voornamelijk in de Randstad te vinden.
bsxc2 zegt
Toch best mooi voor een AC Schnitzer.
Dutchdriftking zegt
Chipje is prima, uiterlijke frutsels mogen ze thuis laten.
berlinetta zegt
Hoe kunnen ze de 335i LCI onder handen nemen als BMW die alleen nog maar als 340i levert? Of nemen ze zich de overbodige moeite het oude blok erin te lepelen?
Bovendien bestaat de 316i niet meer als LCI. Dat is nu de 318i met, jawel, 136 pk.
xyrrath zegt
@berlinetta: Nergens in het verhaal staat er dat ze een 335i LCI aanpakken. Alleen dat ze nieuwe software hebben die een 335i aanpast naar zoveel PK.
berlinetta zegt
@xyrrath: Letterlijk gezien staat dat er niet nee. Maar omdat het hele artikel gaat over de gefacelifte 3-serie mag je dat wel verwachten.
cpp1 zegt
Op zich niet slecht, ziet er niet ‘overtjoent’ uit ofzo. Alleen de spaken van de wielen zijn te recht…moeten meer concave zijn. Veel mooier.
lowlow zegt
Het is raar om “nieuwe 3 serie” te lezen terwijl er hoogstens 2 min potloodwerk aan te pas is gekomen. Ik zou dan eerder opteren voor ‘facelift’ of ‘FL’, persoonlijk
Ivm de schnitzels, nee dank u !! Een gewone 340i will do
bohica zegt
@lowlow: daarom staat er lci .
Dat betekent dat het de facelift versie is
clarkson zegt
Dit ook wel weer het uiterste hoor! Hahah! Meestal vind ik dat de tuners iets te ver gaan met hun dikke bumpers en carbon vleugels. Maar ac schnitzer heeft hem alleen maar saaier gemaakt.
Tuning straight outta zwarte markt in Beverwijk!
gtwillem zegt
Leuke auto. Acv Schnitzer is weer op de goede weg terug naar decentere tuning. In de jaren 80 en 90 hadden ze hele leuke uitvoeringen, maar halverwege 2000 werd het visueel wat minder.
Schnitzer is ook een beetje de kraamkamer voor nieuwe BMW producten, net zoals TechArt en Manthey dat van Porsche zijn. Goede dat het er weer mooier uitziet. Wel een andere kleurtje graag. Tansanitblau zou prima staan denk ik.
SCscreamGT2 zegt
Wit is ook gewoon helemaal vies. Ik heb de trend nooit begrepen.