Je nieuwe of tweedehands set wielen verzekeren, daar ontkom je niet aan. Maar met ‘hallo, ik wil een verzekering’ ben je er nog niet. Waar je allemaal op moet letten? We geven een aanzet.
Laten we beginnen bij de dekking: rij je een stokoud barrel uit het jaar kruik dat alleen bij gratie van elastiekjes en een rol duct tape bij elkaar wordt gehouden? Dan is WA voldoende. Helemaal het mannetje in een nagelnieuwe achtcilinder met elke denkbare optie aan boord? Ga Allrisk. Voor modellen daartussen (door de bank genomen auto’s van tussen de 5 en 8 jaar oud) is WA Plus (beperkt casco) een goede oplossing.
Niet dat bovenstaande indeling heilig is trouwens: bedenk even of je genoeg flappen hebt om schade aan je auto zelf te betalen. Bij een WA-dekking draai je namelijk zelf voor de reparatiekosten aan je eigen auto op als je schade rijdt.
Een logisch volgende punt is de prijs. Hoeveel pecunia’s je kwijt bent is afhankelijk van je leeftijd, autotype, schadevrije jaren en woonplaats. Simpel gezegd: een 18-jarige Amsterdammer met een RS5 moet dieper in de buidel tasten dan een 55-jarige Volvorijder uit Emmen die nog nooit schade heeft gereden. Laatstgenoemde ritselt, als hij het slim aanpakt, 80% korting. Hoppa.
De hoofdmoot hebben we gehad, maar vergeet ook zeker de volgende twee puntjes niet: de voorwaarden en de service die de verzekeraar biedt. Een lage premie is leuk, maar als daar een torenhoog eigen risico en een opzegtermijn van een miljoenmiljard jaar tegenover staat, ben je alsnog in de aap gelogeerd.
En als je een probleem hebt, dan wil je graag direct je verzekeraar te pakken krijgen. Een alarmcentrale die alleen op werkdagen tussen 9.30 en 10 uur bereikbaar is zuigt harder dan een tornado uit de F5-categorie, en misschien zit je ook niet te wachten op een verzekeraar die je je eigen schade laat afhandelen.
Om een lang verhaal kort te maken. Weeg alle factoren goed mee bij het autoverzekeringen vergelijken. Ben je eenmaal verzekeringstechnisch adequaat dichtgetimmerd, dan zit je een stuk relaxter in de auto. Goede rit!
amglover zegt
Waaauuw die foto boven de artikel , zo zielig gewoon :(
davidf40 zegt
En niet te vergeten : Sluit een rechtsbijstandsverzekering af. Zeker bij een WA of WA Beperkt Casco dekking, anders dien je alle schade aan het eigen voertuig zelf te verhalen bij de tegenpartij ! Rechtsbijstandsverzekering voor het eigen voertuig kost een paar euro per maand..
ThomasBol zegt
@davidf40: Goede tip. Laatst helaas ook mogen ervaren dat het zo werkt.
jovdv zegt
In belgie zijn de verzekeringen voor 18 jarige niet te betalen k weet niet hoe het daar zit .
O plaat zegt
@jovdv:
hangt allemaal af van hoe slim je het speelt, Ik (21jaar) betaal 400 euro verzekeringen voor een 1.7L VW T3 om dat hij oud is en slechts 55PK heeft. Voor mijn 2de auto betaal ik 250 euro verzekering en dat is een 66 Mustang 4.7LV8 met 350PK en ze zijn ook zo goed als taks vrij de één is lichte vracht en de ander oldtimer
jensdm zegt
@shiva: Ja ok en voor een jonge bestuurder die niet in een oud krot wil rijden?
O plaat zegt
@jensdm:
ach oud krot, ik vind het een van de mooiste auto’s ooit gebouwd
een design en afwerking die bij nieuwe auto’s niet meer voorkomt. En met 350PK ben je een pak sneller dan de doorsnee BMW, Audi
jensdm zegt
@shiva: Dat je het design prachtig vindt daar kan ik inkomen. Dat is mijn punt net: je moet al voor een oldtimer kiezen voor wat pk’s onder je kont te kunnen krijgen (op de manier zoals je zou moeten verzekerd zijn). Wil je moderne techniek en wat vooruit komen is het simpelweg “nee sorry we verzekeren je niet, teveel vermogen”
Een premie voorgeschoteld krijgen van >€2000 voor 120kw gaat er gewoon drastisch over. En al zeker voor een student. Niet moeilijk dat er zoveel jongeren zijn die hun ouders als hoofdbestuurder zetten. Tot ze dan een ongeval hebben en de verzekering weigert tussen te komen..
jovdv zegt
@shiva: ik heb wel de pech gehad dat ik in een ongeval heb gezeten toen zeiden ze bij de verzekering je bent hoofdbestuurder vanaf dan heb ik een verzekeringspremie van 2000 euro !
645ci zegt
Mijn auto is ondertussen bijna 10 jaar, en net als de Volvo meneer uit Emmen heb ik 80% no-claim, waardoor ik de auto toch nog in Allrisk hou; de vervangingswaarde is me net te hoog.
mout zegt
@645ci: Met ongeveer diezelfde overweging (dagwaarde krant, 80% no claim) heb ik een WA beperkt casco, plus juridisch en inzittenden. Eén steentje in mijn voorruit, en ik heb de kosten van 20 jaar bijverzekeren terug.
645ci zegt
@mout: mijn krantje moet volgens gaspedaal.nl nog minimaal 20k kosten. Dat krijg ik bij WA+ niet snel nog een keer door de ballotagecommissie, zeker omdat de onderhoudskosten best hoog zijn. Ik blijf liever wat beter verzekerd dan dat ik na een keertje pech terug moet naar een 4 pittertje.
Ik heb tenslotte nog niet alle benzine verstookt. :)
xiran zegt
Vergeet een inzittende verzekering ook niet aan te vinken. Kost bijna niks.
awesome zegt
Auto van 10 jaar oud, WA+ casco verzekerd. Daarnaast inzittenden meeverzekerd en rechtsbijstand ook aangevinkt.
Maken niet gek veel Km per jaar, maar ik leg ze wel liever met een prettig gevoel af.
room850 zegt
Pak er een glasverzekering bij!
Mocht het een x zo zijn dat je ruit stuk is heb je het er meteen uit.
speklap zegt
22 jaar auto is elf jaar gewoon all risk!
porsche928 zegt
Koop een motor van 200€, verzeker die, dat kost paar tientjes, rij je en keer flink schade, wissel dan van verzekering en hou je no clim.
lohran zegt
@porsche928: Hoe houd je je no claim dan? Want de oude verzekering geeft dat gewoon door aan de nieuwe hoeveel jij hebt opgespaard. Anders zou het wel heel makkelijk zijn..