TomTom kan met RoadCheck Autopilot-achtige systemen helpen verbeteren.
De filmpjes van Tesla’s die met flinke snelheid en zonder te remmen tegen een obstakel aan rammen, wie kent ze niet? Vaak staat er als bijschrift of in de titel dat Autopilot actief was. Of dat waar is of niet, is achteraf gezien natuurlijk lastig om na te gaan. Wat we echter wél weten, is dat die zelfrijdende technologie nog helemaal niet uitontwikkeld is. Je moet altijd blijven opletten, hoe vertrouwend het ook voelt.
Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden bij TomTom, geeft bij de BNR Nationale Autoshow een anekdote over die Autopilot. “Tesla-rijders zullen het vast kennen. Je neemt een afrit, maar je merkt dat de Tesla met een aardige snelheid richting de bocht rijdt. Dan denk je, hm, toch maar even ingrijpen.”
Strijbosch stelt dat Tesla’s – en andere (bijna) autonome auto’s – vaker problemen hebben met specifieke stukken wegen. Scherpe bochten, bijvoorbeeld, maar tunnels ook. En als je als autofabrikant wéét dat je bestuurders altijd op specifieke punten ingrijpen, zou het niet beter zijn als de auto daar standaard stopt met autonoom rijden?
Welnu, dat is wat TomTom heeft ontwikkeld met RoadCheck. Deze software weet welke stukken weg veilig zijn voor autonome auto’s en kan de autonome functies voor dat stukje van de weg uitschakelen. Zo zou het kunnen dat je tijdens het semi-autonoom rijden een melding van je auto krijgt, dat je een stuk weg benadert waar deze niet zelfstandig kan rijden. Dan krijg jij, als bestuurder, de controle weer in handen om zo de weg veilig te vervolgen.
Het werkt zo. Autofabrikanten monitoren wanneer autonoom rijden wordt in- en uitgeschakeld. Merkt de fabrikant dat weggebruikers bij een specifieke bocht altijd ingrijpen? Dan kan dat betekenen dat de auto die bocht niet goed begrijpt. In dat geval kan de autofabrikant ervoor kiezen om het (semi-)autonoom rijden uit te schakelen voor die bocht. Dan kan de autofabrikant onderzoeken wat er precies mis is met die bocht, om via een softwareupdate het probleem te kunnen verhelpen.
Er zijn wel een aantal mitsen en maren. Zo bepaalt de autofabrikant altijd wat het zelf doet met een melding van RoadCheck. TomTom kan dus zeggen dat een stukje weg onveilig is voor autonoom rijden, maar daar kan de autofabrikant maling aan hebben. Het tweede – en groter puntje – is dat fabrikanten het systeem zelf moeten ondersteunen.
Op dit moment ondersteunt niemand het systeem. Pas volgend jaar kan je een auto kopen waar dit in zit, zegt Strijbosch. Althans, als je in de VS woont, dan. Want voor Europese auto’s zijn er nog geen plannen. Wel benadrukt Strijbosch dat ze met autofabrikanten in gesprek zijn, maar concrete data en automerken kon hij niet noemen. Wel heeft TomTom de ambitie om dit in iedere auto die autonoom kan rijden te hebben. “Om er zo zeker van te zijn dat alle autonome auto’s zo veilig mogelijk zijn.”
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: LeasePlan-baas Tex Gunning pleit voor meer laadpalen in Nederlandse binnensteden. En Wouter test de nieuwste Bentley Bentayga.
Foto: Basis Model 3 van VBarchetta, via Autojunk.nl.
Pascal zegt
Waarom zouden merken dit niet gewoon zelf inbouwen? Auto’s zoals Tesla verzamelen zelf precies wat er gebeurt en waar, hebben ze TomTom dan toch niet voor nodig zou je zeggen.
goodvibrations zegt
Iets te weinig Tesla’s nog.. Maar los daarvan vind ik het geen goed teken dat je op basis van historische data een goede “auto pilot” moet hebben of de afweging moet maken of je met autopilot kunt rijden… Geeft mij weer het idee dat het prima werkt behalve voor die 0,01% uitzonderingen.. Kind dat oversteekt, boom die omvalt, brug die open staat/gaat.. Etc.
crepito zegt
@goodvibrations: Dat is exact waarom de mens zo veel fouten maakt! https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE
crepito zegt
@crepito: @hayte Ik heb het vermoeden dat je deze presentatie nog niet hebt gezien. Zeker handig als je over dit soort zaken artikelen wil schrijven.
goodvibrations zegt
@crepito: zou een leuke challenge zijn! Mens vs auto pilot ?.. Op een route met onverwachte obstakels etc. (Die in het echt ook af en toe voorkomen)
flutterby zegt
@goodvibrations: Autopilot draait altijd in schaduw modus. De computer kan prima meekijken en beoordelen of die hetzelfde zou doen. Vervolgens probeert die het een keer zelf.
Dit veroorzaakt natuurlijk totale chaos voor de bestuurder en daarom kan je het systeem beter elke keer op dezelfde plek herinneren dat het systeem niet perfect is, totdat die het opeens wel kan.
goodvibrations zegt
@flutterby: ketting botsing door een door een lege vuilniszak waarop geremd wordt? ? computers kunnen veel behalve interpreteren… Hoe beter ze zijn hoe groter het risico dat er vol op vertrouwd wordt. Maar hoe dan ook blijft het wel echt mooie techniek…
flutterby zegt
@goodvibrations: er zijn ook legitieme redenen waarom iemand spontaan vol remt. Als je er dan op klapt is de afstand of aandacht te kort.
crepito zegt
“Het werkt zo. RoadCheck monitort bij auto’s wanneer autonoom rijden wordt in- en uitgeschakeld. Merkt TomTom dat weggebruikers bij een specifieke bocht altijd ingrijpen?”
Dit doet Tesla al miljarden kilometers. Dat is het hele idee van het zelflerende algoritme. Als de bestuurder ingrijpt worden automatisch alle gegevens en beelden opgestuurd.
crepito zegt
@crepito: “En als je als autofabrikant wéét dat je bestuurders altijd op specifieke punten ingrijpen, zou het niet beter zijn als de auto daar standaard stopt met autonoom rijden?”
Nee, het is beter als het het zelfrijdende systeem hier zich op aanpast.
mashell zegt
@crepito: jij snapt het.
flutterby zegt
Als hij serieus denkt dat Tesla dit zelf niet kan moet hij heel snel ontslag nemen. Elke correctie op Autopilot gaat regelrecht naar het “mothership” voor analyse, incl gps coördinaten maar zonder gegevens van de auto zelf.
Het probleem van deze van Tomtom aanpak is dat berijders teveel vertrouwen krijgen in het systeem, want hij geeft toch aan als die het niet kan…? Nee de bestuurder moet gewoon zijn ogen op de weg houden en handen aan het stuur. Hoe beter het systeem, hoe groter de kans dat er te veel vertrouwen ontstaat en dus ongelukken gebeuren.
Bovenstaande is theorie en geen praktijk. Mijn ervaring met Autopilot is na een paar maanden al out-dated.
mashell zegt
@flutterby: hoe beter het systeem, hoe minder de mens zelf rijdt en dus ook hoe minder ongelukken.
Maar voordat we daar zijn moeten we door de fase met bijna maar net niet helemaal perfecte systemen en gebruikers die er de aandacht niet meer bij kunnen houden. De oplossing daarvoor ligt niet bij de gebruiker maar bij nog betere systemen.
flutterby zegt
@mashell: je kan beter een level 4 systeem op de markt zetten als level 3 dan doen alsof het level 5 doet behalve waar bekend is dat het niet werkt.