De kleinste VW-SUV maakte de tongen los. Maar het had ook anders kunnen zijn.
Volkswagen presenteerde afgelopen week de T-Cross. Naast de praktische Tiguan was de T-Roc eigenlijk al een kleiner en betaalbaarder alternatief, maar dat zijn allebei auto’s op Golf-basis. De T-Cross is onderhuids een Polo. Dat is even het positieverhaal, want verder maakt het natuurlijk weinig uit. Helemaal voor jullie, want in de reacties was de ondertoon niet positief over de kleine SUV. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de kopersgroep die VW verwacht versus de mensen die hem écht gaan kopen. Hint: die nemen hem niet in het turquoise, zoals op de persfoto’s.
Maar verder is de T-Cross wel in lijn met de T-Roc. Tenminste, qua details. De rechthoekige koplampen die in een wat grotere grill overgaan, samen met de lagere grill (vooral de vorm van de dagrijverlichting). Maar van achter is hij compleet anders dan eigenlijk alles wat VW momenteel te bieden heeft. Verder zijn de bumpers grotendeels meegespoten in carrosseriekleur en doet de vorm meer denken aan de Tiguan dan aan de T-Roc. En dat laatste moeten we het even over hebben, want de auto is inmiddels ook gelanceerd in China.
China is een belangrijke markt voor VW. Zoals we recent vaker hebben belicht, rijden daar modellen op de weg die we hier niet kennen. De T-Cross is zo betaalbaar dat de kleine SUV in China wel eens een verkooptopper kan worden. Maar daarvoor moest hij wel even wat uiterlijke veranderingen ondergaan.
Links de Chinese versie, rechts de Europese versie.
Vooral aan de voorkant zijn die veranderingen erg duidelijk. De T-Roc achtige designelementen zijn allemaal eraf gehaald en de auto krijgt er een frontje bij die meer lijkt op de Tiguan. Kijk maar naar de vorm van de bumper, samen met de grotere koplampen en de kleinere grill. Zo heeft de auto niet alleen de vorm, maar ook de algehele designtaal van grote broer Tiguan.
Links de Chinese versie, rechts de Europese versie.
Aan de achterzijde is het even wat beter zoeken, maar ook daar zijn een paar veranderingen. Zo staat bij de Europese T-Cross de typeaanduiding groot en prominent onder de nummerplaat. In China staat hij rechtsonder in de achterklep, symmetrisch met de Chinese typeaanduiding. Ook de rondom niet meegespoten bumpers die de auto en wat stoerder uiterlijk geven, resulteren in de achterkant op een set neppe uitlaten. Dan de achterlichten: ook daar zit een klein verschil. De lichtbalk in het midden (die overigens in China ook niet een ‘echte’ LED-balk lijkt te zijn) krijgt een iets ander ontwerpje mee. De zilveren strips aan de zijkant doen denken aan de Polo.
Zo kan dus een ontwerp ineens het aanzicht van de hele auto veranderen. Misschien dat we wat missen op de manier zoals China hem krijgt, maar onze versie heeft weer zijn eigen unieke details. Kijken of deze T-Cross jullie goedkeuring wél kan krijgen.
techniekmeneer zegt
Tuurlijk krijgt hij hier geen goedkeuring; want VAG. Het is gewoon een leuke auto voor de 50 plusser of voor een gezin die een compacte gezinsauto zoekt.
Robert zegt
@techniekmeneer: de weerstand tegen SUV’s, geldt dat ook? Ik had liever gezien dat VW (weer) een stationwagen versie van de Polo zou uitbrengen. De Škoda Fabia en de Renault Clio Estate laten zien dat zoiets best succesvol kan zijn – en in ieder geval een stuk praktischer.
Gulli zegt
@RRRobert: de laatste polo station die ik me voor de geest kan halen was niet echt een visueel succes.
https://www.netcarshow.com/volkswagen/1997-polo_variant/
Robert zegt
@gulli: mee eens, maar commercieel gezien wel. Een ze waren nog gebouwd volgens het principe ‘wat er niet op zit kan ook niet kapot’, dus je ziet deze, samen met halfzusje Seat Cordoba SW, nog steeds rondrijden.
awesome zegt
@RRRobert: eens! M’n pa heeft er één gehad en jarenlang probleemloos rondgereden in die bak.
Van de looks raakte niemand opgewonden, maar het ding bleef maar rijden!
lekkerlinksrijden zegt
Ik vind de Europese beter te pruimen, het is wat rustiger
Gulli zegt
Kan niet aan die achterkant wennen. De auto houdt zo plotseling op
freek1 zegt
@gulli: als hij niet daar op zou houden was het een Tiguan geweest.
roberto zegt
Ik vin
roberto zegt
@roberto: ik vind de Chinese versie eigenlijk nog fraaier..
thomasthomas zegt
Chinese versie heeft iets smallere koplampen toch….
michael02 zegt
Wanneer komt de de T-Cross Long Wheelbase voor de Chinese markt?
Ot: Ik vind de voorkant van de Europese versie mooier, de achterkant blijft wennen..
gerjanm zegt
Chinese ziet er van de voorkant net wat beter uit. Die neus van de europese doet mij beetje denken aan zo’n cactus model van citroen.
Ben geen fan van crossovers/suvs, maar een Tiguan ziet er iniedergeval een stuk beter uit als zo’n T-roc. Juist als je hem in het echt ziet rijden ziet het er niet uit, totaal uit verhouding en een flets uiterlijk. Maar het wordt zo te zien nog erger met deze t-cross. Dit gaat natuurlijk een enorme verkooptopper worden in NL. Een cross-over voor weinig geld, niet wetende dat ze een hoge polo met plastic opsmuk kopen.
hollandbest zegt
Gelukkig woon ik niet in China… Europese versies zijn bijna altijd beter zoals hier ook het geval is.
jvthof zegt
Ik las het artikel, keek de foto’s, dacht dat iedereen dezelfde mening zou hebben, lees de reacties… toen dacht ik Hmm misschien verschillen smaken toch meer dan dat ik dacht!
Ik vind de Chinese versie sportiever, meer “off-road” of stoerder ogen. Dan ook nog de fake uitlaten aan de achterzijde, dat geeft ook nog wat meer body.
Dus voor mij de Chinese versie.
Maar die kunnen ze altijd nog uitbrengen als de t-cross-sport of zoiets.