In ons door herr Spee gedomineerde landje kun je het bijna niet voorstellen. Toch is het zo; er zijn plekken op aarde te vinden waar snelheids- en roodlichtcamera’s verboden zullen worden. Een paradijs op aarde of niet dan.
Alles is mogelijk in Texas! We willen nog wel eens kritisch zijn op die gekke Amerikanen, maar soms komt er daadwerkelijk wat nuttigs de plas over waaien. Op de snelweg worden “automated traffic control systems” verboden. Leuker kunnen we het niet maken, hoewel: ook over roodlicht camera’s is een nieuwe wet voorgesteld. Camera’s mogen nog steeds worden geimplementeerd bij verkeerslichten, maar dan moet er wel een bord geplaatst worden om weggebruikers te waarschuwen.
De argumenten om camera’s te verbieden: ze worden vaak niet voor verkeersveiligheid ingezet, maar wel om geld mee te verdienen. Dat vinden ze in Texas niet helemaal de bedoeling en dus is er een wet voorgesteld om het gebruik van camera’s aan banden te leggen.
Met dank aan Eric voor de tip!
Jesko zegt
TOP! GEWELDIG. Ik ben m’n koffers al aan het pakken!
dekster zegt
Ik heb ook al gehoord dat onbemande flitscamera’s in amerika gewoon werden kapotgeschoten met een schotguns
Sander zegt
HOPPA!
luc zegt
lekker, daar met de gumball heen?
Aston Martin Rapide zegt
@ dekster
Leuk zeg….net wilde westen!!
Citrofiel zegt
Geweldig! Maarre, die camera’s dragen toch wel een beetje bij aan de veiligheid? Door mensen langzamer te laten rijden? Of ben ik nou heel naïef?
Benny1 zegt
Ach in brabant trekken ze ze gewoon omver met de lambo ;) of de case.
Benny1 zegt
Die seat op de foto moet volgende keer maar toch ABS op ze auto nemen.
LC zegt
verboten ??
verboden
bmwF zegt
idd, maar vind je voor een beetje te hard rijden die boetes nie wa te hoog?? je moet seffes 200€ gaan betalen voor 10km/u sneller te rijden. ik vind het wayy overdreven.. ik denk met 20€ als boetes dat bijna evenveel mensen zich nog altijd inhouden hoor, nee die stomme wetgeving maakt het weer maar eens duur omdat je je gaspedaal 5mm verder induwt.
ZOEF zegt
“Ik heb ook al gehoord dat onbemande flitscamera’s in amerika gewoon werden kapotgeschoten met een schotguns”
Dat is nu het voordeel van een gewapende bevolking: zij kunnen zich verdedigen tegen een overheid die zich tegen hen keert.
Dat is tevens de échte reden waarom overheden hun bevolkingen zo graag willen ontwapenen.
In New Hampshire, ten noorden van Massachusetts, gaan ze nog een stap verder: er staan wetsveranderingen op stapen om de politie te verbieden welk soort controle dan ook te doen. Slechts bij voorvallen waarvoor ze bevoegd zijn, mogen ze actie nemen.
Dat heeft weer andere nadelen natuurlijk, zoals dat er ook op alcoholmisbruik niet mag gecontroleerd worden, maar het toont de totaal andere mindset, die gericht is op vrijheid en persoonlijke verantwoordelijkheid. In zulk land ben je tenminste zeker dat de overheid zich niet komt moeien met dingen waar ze geen zaken mee hebben, hoewel je natuurlijk ook de nadelen daarvan erbij moet nemen. Het is maar wat je wil.
We kunnen er in ieder geval een les uit leren, want bij ons schiet het naar de andere kant door…
vinox zegt
Yippiekayee mo’fo’s, long live texas!
Zalige foto van die Ibiza, waar staat die ergens online (bijbehorend artikel of zo?)?
RScosworth zegt
ik ga nu mn koffers pakken en contact opnemen met de corvette dealer:D
@ Citrofiel
in amerika zijn de boetes vele malen hoger voor snelheid dan hier, ook zijn ze niet vies van gevangenisstraffen.
LC zegt
@ZOEF
Je hebt helemaal gelijk zoals een wijze man dat ooit zij, elk voordeel heeft z’n nadeel
Bob zegt
Vergeleken met Nederland is het hier een paradijs met de cameras. Er staan netjes borden van te voren die aangeven dat er een rood licht of snelheids camera staat. De politie doet niet moeilijk om te verbergen dat ze je snelheid checken met de radar .. ze doen het namelijk naar je toe dus ze staan open en bloot. Af en toe hebben ze ‘onopvallende’ autos .. maar met zo’n 10 antennes en het ontbreken van een stikker op de kentekenplaat die aangeeft dat ze wegenbelasting hebben betaald is dat ook niet zo’n probleem.
Qua wapens is het inderdaad raar, maar de grondwet laat dat in de VS gewoon toe. Zelfs visa houders kunnen wapens kopen (grappig vodje papier trouwens) en zelfs een vergunning krijgen om onopvallend de wapens te dragen. Je moet ze echter niet meenemen naar een school of bank ;)
Volautomatische wapens zijn wel verboden …
Coolguy zegt
Volautomatische wapens zijn al een hele tijd weer te koop in Amerika sinds de automatic weapons ban verlopen is.
db zegt
hoe ik het afgelopen met die seat ibiza ?!?
Sjoerd zegt
Zou Koos ‘flitshauptman’ Spee hier niet verboden moeten worden?
Armada zegt
Ik dacht dat ze dat met die waarschuwingen en locaties hier in Nederland ook wouden invoeren. Ach, het geld zal wel weer belangrijker zijn geweest.
vinox zegt
Bvb hier in Merksem (Antwerpen) staan redelijk veel flitspalen eigenlijk. Maar MEESTAL waar flitsers staan, staan ook borden iets daarvoor met “u rijdt te snel” of bvb “42 kmh – Dank U”. Dat zijn dus echt straten en wegen waar NIEMAND te snel rijdt.
Kijk, ik bekijk het zo, je kan kiezen: ofwel de mensen waarschuwen en bang maken voor iets dat er misschien zelfs niet eens is!, ofwel de mensen kl*ten en zeggen: FLITS! HEIHA! en ondertussen de kassa maar spijzen (eigenlijk écht degoutant).
Lijkt me logisch dat de eerste keuze het beste resultaat boekt, ik snap het echt niet waarom ze dat niet méér doen, en overál.
Solstice zegt
Dat bord staat er zeker om de plaatselijke bewoner te waarschuwen zodat ‘ie alvast z’n Winchester uit de achterbak van z’n pick-up kan halen…
Kwam ene GW Bush niet uit Texas..?
Citrofiel zegt
@ Solstice; Hou op met die beeldschermvervuiling!
erikje zegt
Des te meer bewijs dat Nederland geen transparante democratie is. Het is idioot dat de overheid hier als een soort StaSi in het geniep de burger op straat mag controleren, vervolgens boetes (belasting) int, en niet eens hoeft uit te leggen wat er met het belastinggeld gebeurt.
In de VS is de boekhouding openbaar: de sheriff moet elke opgelegde boete verantwoorden, vaak publiceren ze alles zelfs direct op de county website. En in de regel gaan die inkomsten direct naar de traffic department van de county of de staat, zeker niet naar de landelijke overheid zoals hier naar een algemeen potje om vervolgens aan vage subsidies aan landbouw of cultuur te worden besteed.
Je kunt er hier in Nederland als burger ook niets direct aan doen als er geen grote politieke partij is die het niet zelf op de agenda zet. In de VS kun je als groep burgers een onderwerp veel makkelijker op de politieke agenda krijgen.
We kijken vaak naar de Amerikaanse federale overheid als vijandig jegens inwoners, maar in de praktijk heb je veel minder last van bureaucratie en veel meer vrijheden, omdat regelgeving meer op lokaal niveau wordt afgehandeld. En het werkt: minder bureaucratie, lagere kosten, transparante wetgeving, transparante boekhouding. In de VS houden mensen zich beter aan de regels: de burger heeft daar geen overheid nodig om fatsoenlijk met elkaar om te gaan. Men is er zeer netjes in het verkeer!
Nog een leuk voorbeeld: Betaalde parkeerzones. In Nederland gebeurt dit vaak onder het mom van autobeperking in drukke wijken. Maar de echte reden is inkomsten voor de gemeente vergroten: verkapte belasting om de algemene begroting aan te vullen. Nooit gaat het geld naar betere parkeergelegenheden in zo’n wijk. Hoogstens naar gesubsidieerde banen zoals parkeerwachters (!). In Nederland bepalen B&W dit, en is alleen toestemming van de raad nodig. Zonder inspraak van degenen die de belastingen (en rompslomp) moeten dragen. Ondenkbaar dat een wethouder in de VS dit zelf op de agenda kan zetten, zonder steun van de wijkbewoners. Tax betalen vindt men geen onoverkomelijk probleem, maar eerst uitleggen waarom en wat je met het geld gaat doen.
Rick dos zegt
Komt er toch nog IETS goeds uit Texas.
Roadronner zegt
mooi stuk erikje, kan ik me prima in vinden ;)
Al moet ik bij Texas weer aan het TopGear-avontuur denken, toen ze werden beschoten door texaanse rednecks ;)
Citrofiel zegt
@ Roadronner; Was dat niet Alabama?
Citrofiel zegt
Het was iig aan de oostkust, dus niet Texas.
floryn zegt
topgear reed van miami naar new oreans dus het kan volgens mij wel dat ze texas doorkruist hebben maar volgens mij was het ook alabama even de kaart erbij halen:
floryn zegt
mmm nee geen texas
fer zegt
@ Erikje:
Totaal niet met je eens,
als je regelgeving zo van plaats tot plaats anders laat zijn, ben je in het ergste geval overgeleverd aan een of andere vage lokale wetgeving.
Ik vind het veel transparanter dat de wetgeving in heel Nederland wat snelheid betreft identiek is.
Wat die parkeerzones betreft; ik vind dat perfect. Ik woon zelf in de binnenstad van Leiden en ik kan voor geen knoop mijn auto tenminste in de buurt van mijn eigen huis parkeren.
Anders zou ik minstens een kwartier moeten lopen om in de buurt van mijn auto te komen als er geen parkeerzones waren.
En als ik je goed begrijp vind je dat er te weinig parkeerwachten zijn? Hier in de buurt zijn het er zeker genoeg, als het er niet zelfs teveel zijn.
niek zegt
Wat is er mis met rood-licht cameras? Als je niet door rood rijd is er toch niets aan de hand. In tegenstelling tot een ietsiepietsie te hard rijden is er niet zoiets als een ietsiepietsie door rood rijden. Je doet het, of je doet het niet. Dit stukje neigt nogal naar een ‘lekker gemakkelijk binnenkomen’ populistisch stukje. Je hoeft als schrijver namelijk ‘Spee’ en ‘eikel’ maar in een zin te gebruiken en de brave lezertjes dragen je op handen.
Wat ik trouwens nog wel kwijt wil over rood licht camera’s: ze moeten (wellicht in combinatie met snelheidscamera’s) ook iets doen aan die aso’s die nog even een sprintje trekken om het oranje licht nog te kunnen halen (en tegelijkertijd 3 fietsers, een rolator en een kinderwagen omver beuken)
tweaker zegt
moet je niet voor naar teeeeexas, is in California al langer het geval… de pigs moeten er meer regeltjes volgen dan de chauffeurs… veel boetes geseponeerd omdat die flikken ook moeten komen getuigen op rechtbank en bij ook maar enige onduidelijkheid in verklaring van de ‘officer’ is’t dada boete… beter je huiswerk maken
peter zegt
Dooie mus. Zoals mensen die engels kunnen begrepen zullen hebben bepaalt de wet dat gemeentes geen flitskasten op de snelweg mogen zetten. Over de federalen wordt niks gezegd.
Eric zegt
Vond het wel een funny bericht, zeker gezien (schijnbaar?!) de grootste snelheidsovertreding (ooit?!) in texas uitgeschreven werd voor 242mph.
off t:
Ik dacht trouwens dat flitscamera’s bij die snelheden niet meer werken???
on t:
Ben op zich wel groot voorstander van de roodflitsers en van mij mogen basisscholen e.d. omgeven worden met flitspalen voor de jojo’s die zich op dat soort plekken niet kunnen inhouden.
Waar ik me in NL vooral op erger is dat ik op 3/4/5 baans snelwegen als er weinig tot niets (bijv ’s avonds/ ’s nachts) te doen is die “intelligente” borden zie 90 of 100 aangeven…
BTW het moet nog wel goedgekeurd worden in Texas dus wie weet misschien gaat het feest daaro niet door.
Xavier zegt
Topgear heeft ooit een test gedaan om te zien tot welke snelheid een flitspaal werkt, bij 150 mph werkte ie nog perfect en bij iets meer dan 170 mph ging ze het kastje helemaal niet meer.
Eerst had men gedacht dat vanaf een bepaalde snelheid de wagen niet meer op de 2e foto zou staan, maar ze nam zelfs geen enkele foto bij 170 mph.
Als je dus op een “veilige” snelheid over de autostrade wil rijden, hou je teller tegen de 300 km/h.
erikje zegt
@Fer, zoveel afwijking is niet mogelijk omdat de federale regelgeving overheerst. Maar de directe invloed van de burger is groter, en omdat de afhandeling lokaal wordt gedaan is alles veel transparanter.
In een binnenstad kan ik parkeerbeleid toejuichen, maar weet jij of het geld naar goede parkeergelegenheden gaat? In buitenwijken zie je ook steeds vaker parkeermeters, en dat slaat helemaal nergens op…
Alwood zegt
@Xavier
van mij mag je het gerust proberen… maar da werrek dus niet :) Flitspalen zijn op heel veel manieren af te stellen. Ook op zo’n manier dat je bij 300 nog geflitst word. Alleen werkt zo’n flitspaal voor hogere snelheid niet in de bbk. Bij hogere snelheden moet alleen de camera een iets groter bereik hebben om nog een geslaagde foto te maken.
Xavier zegt
Hier het filpje: http://www.youtube.com/watch?v=U4Cwgboi6S8
Op de fotos te zien heeft de camera toch een zeer groot bereik, ze staat met een zeer kleine hoek op de weg gericht.
Steve zegt
Ik heb een half jaar in Dallas (Texas) gewoond en in die periode heb ik welgeteld NUL flitsers gezien. Dus in de praktijk zal er weinig veranderen.
Het enige waar je goed voor moet oppassen is de amerikaanse versie van een flitser. Dat is een officer achter een of andere struik of reclame bord met een lasergun. (idd precies zoals ze in films altijd te zien zijn).
Maar er wordt trouwens in Amerika minder hard gereden. Ik weet niet hoe dat komt maar ik hou zelf ook van stevig doorrijden, maar toen ik daar was paste ik me gewoon aan aan het overige verkeer. En dat rijdt gewoon lekker rustig. Maar wat mij dan wel weer op viel is dat in deze toch grote stad nauwelijks tot geen file vorming was. (samen met het Fort-Worth gebied toch gauw 3 miljoen mensen).
Dus op een rijtje:
1. nauwelijks snelheidscontrole
2. nauwelijks snelheidsovertreders
3. nauwelijks files
Ik vond het enorm prettig om daar in mijn Ford Explorer rond te cruisen. (vele malen prettiger als door nederland rijden)
Het enige nadeel, iets dat ik wijt aan een slecht wegdek en onveilige auto´s, is het hoge aantal verkeersdode.
Howdy folks
erikje zegt
Als je het over de duivel hebt: http://www.nu.nl/news/1088488/12/%27Parkeertarieven_in_heel_Amsterdam_omhoog%27.html
michiel$^ù zegt
respect dat is politiek alleen doen waar het om gaat zonder de staatskas te spekken en de autoliefhebber een mes in het hart te plaatsen
kim zegt
aan Solstice: die kwam geloof ik uit nashville (waar op het bord met de dorp/stads naam overigens staat ‘geboorteplaats van GW Bush, het spijt ons erg maar wij hebben nou eenmaal ook niet op hem gestemd’! echt waar vriendin stuurde me de foto waar dat bord met die tekst op stond! LOL)
kim zegt
wat betreft de flitspalen enzo. Hier in het zuiden van Zuidholland branden we ze uit, hakken ze om of verven de lenzen zwart! Oh en we draaien ze naar de lucht of de grond. (bodem onderzoek en lucht controle! LOL) en houden we elkaar op de hoogte van politie controles! met name politie in burger! (staat een beetje te staren #hoest-scannen-hoest# in de boeren velden)
MercedesNO1 zegt
Nou, ik vind t keigoed van Texas, beter dan hier in dit communistisch koninkrijk der nederanden (laat je alles afpakken land), hier is altijd alles om het geld te doen, geld, geld, geld, en die willem alexander maar neuken, ja, zo kan ik het ook, een hoop kinderen die een ander betaalt, stom regeltjes kutland hier!!!
En ’t mooiste is, iedereen loopt hier maar als koeien achter ellkaar aan, volop klagen, maar we doen er niks aan, niemand niet, laten we eens iets serieus opzetten om eens met zijn allen NIET te betalen!!!
Rob USA zegt
Het word gewoon veiliger zonder flitspalen.Ik rij standaard altijd 30 km harder op de rijksweg als wat daar toegestaan is en als ik dan een beetje extra gas geef zit ik meer naar die flitspalen
en/of verdachte auto’s in de berm te zoeken dan dat ik op het verkeer let en dat is niet veilig.
Dus daarom ook verbieden hier !! Ja sorry maar met 100 val ik echt in slaap.
Off topic:@ Wouter schrijver van dit stukje: Ik haat echt die negatieve houding van hier jegens
de USA ( lees de zin : Wij zijn vaak kritisch op die gekke amerikanen en er soms komt er toch wat
nuttigs over de plas waaien) Ze hebben vind ik de mooiste autohistorie ( in iedergeval de meest onderscheidende ) muscle cars ed.Ze maken de mooiste vrachtwagens ( Mack,Peterbilt) de mooiste motoren ( Harley,Indian)de mooiste fietsen (Felt,Nirve) en vaak de eerste uitvindingen zoals een electrische te openen hardtop.Toen in europa de 1e slk schreef de autopers o o wat een mooie dak constructie. In de US hadden ze die al in 1957 (naam van die auto ben ik ff kwijt) En als laatste vergeet dit niet wat allemaal over die plas komt en dat we maar al te graaag willen kopen/hebben : USA koelkast dubbeldeurs,inline/rollerskates,of boards,surfstuff,films,games,the internet,big BBQ,Mac Donalds,Ipod,Mac,fashion,bigscreen TV,jukebox,sports,music dus allemaal een beetje rustiger tegen de USA AUB.Ja over de politiek ga ik ni :).oja en ze maken de mooiste vrouwen niet te vergeten hahaha
Joeri zegt
@rob usa
“de eerste uitvindingen zoals een electrische te openen hardtop.Toen in europa de 1e slk schreef de autopers o o wat een mooie dak constructie. In de US hadden ze die al in 1957 (naam van die auto ben ik ff kwijt)”
Zowel de auto pers als jij hebben het fout, peugeot kwam in 1934 al met een coupe-cabriolet constructie op de peugeot 601 (hier te zien http://members.lycos.nl/peugeothistory/ecipse_dubbel.jpg) , dus dat komt niet uit amerika, ja de airco en de stuurbekrachtiging, daar was chevrolet de eerste mee.
en oja ze maken ook het domste volk
Joeri zegt
en ook de 401 was leverbaar in een “eclipse” variant http://www.motorlegend.com/modules/base_pict/edito/21907.jpg