Zet maar op de oprit! Daar moet ‘ie dan ook blijven staan..
Want waar we naar kijken is niet zomaar een Polo GTI, maar de nieuwste Polo GTI R5 rally car. Deze Volkswagen is qua livery geïnspireerd op de Golf GTI TCR en kan via Volkswagen Motorsport worden gekocht.
Waar de huidige Polo GTI een lekkere tweeliter onder de kap heeft, moet deze rally auto het stellen met een 1.6je. Volkswagen Motorsport heeft deze auto 20 maanden in ontwikkeling gehad. Er zijn meer dan 10.000 testkilometers gereden in tal van omstandigheden. Het motorblok levert 272 pk en 400 Nm koppel. De 1.6 is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak met vijf versnellingen. Verder beschikt deze Polo over vierwielaandrijving.
De rallyauto vliegt en blaast over de (onverharde) wegen. Een sprint naar de honderd is in 4,1 seconden gedaan. De Polo weegt 1.230 kg en is daarmee bijna 100 kg lichter in vergelijking met het model van vorig jaar.
Vanaf november zullen de eerste leveringen aan teams plaatsvinden. De vernieuwde R5 Polo GTI is straks op tal van nationale en internationale rally kampioenschappen in actie te zien.
skinnybmw zegt
Niks mis mee, lekker bommetje! Wie vind dit nu niet mooi? Veel vinden de Arteon de enige mooie VW op dit moment maar een Polo en Golf zijn toch niet per definitie lelijk?
autogedrocht zegt
@skinnybmw: niet lelijk, wel saai
rallypower zegt
@ https://topgear.nl/autonieuws/vw-golf-4-r32-met-1-100-pk-te-koop-in-nederland/
Alles behalve saai
autogedrocht zegt
@rallypowerr: Het ging over uiterlijk. Ook al duw je er 8000 pk in.
vagtroep zegt
@skinnybmw: de nieuwe polo niet nee, de golf 7 vind ik niets bijzonders. In Nederland heeft die auto gewoon de toegankelijkheid wat in zijn voordeel spreekt kwa verkoop aantallen. De overige merken zijn er veels te laat achter dat de aparte velgen keuze zoals op de golf5 GTI, veel halfords chroom etc, mensen aanspreekt. Renault, PSA en opel proberen nu mee te doen met allerlei bling bling, maar de golf pakt ze toch allemaal in kwa verkoop aantallen. Behalve mensen die echt een auto kopen die hun auto zo graag rijden omdat het een echte rijders auto is dat ze zelfs bij aankomst in de straat nog terugdraaien voor een extra blokje om.
skinnybmw zegt
@vagtroep: En van dat laatste zijn er maar weinig echte liefhebbersauto’s meer tegenwoordig?
nautique206 zegt
@skinnybmw: helaas. Maar de markt is ook klein
rufctr01 zegt
Ik weet nog dat Peugeot met een 1.6 270pk RCZ op de proppen kwam.
Alle VAG boys janken dat het nooit goed kan zijn….de 1.6 met 270pk zou kapot gaan en weet ik wat voor drama’s nog meer.
Dus dit is dan ook niet goed…
skinnybmw zegt
@rufctr01: Dit is een rally-auto…daar ligt het verschil? Hoeft geen 300.000km te rijden.
skinnybmw zegt
@rufctr01: Dit is een rally-auto die niet 300.000km. mee hoeft te gaan…
fouadski zegt
@rufctr01: welke vag-boys? Jij bent echt hopeloos. Gewoon niet meer te redden…
carlover95 zegt
@rufctr01: dit is een 1.6 rallyblok. Normaal worden die motoren om de race volledig nagekeken. Ik zou dit niet vergelijken met een gewoon onderhoudje na 30.000kms. :p
dijan zegt
@rufctr01: Je krijgt meer tegenstanders als medestanders tegenwoordig. Ze beginnen je allemaal te kennen als negatief als het om VAG gaat.
Loek zegt
@dijan: ben benieuwd hoe dat nou komt.
allesmetturbo zegt
Lekkere specs met dat vermogen en awd en seq bak!
moveyourmind zegt
Hier zouden ze gewoon een straatversie van moeten maken, liefst zo Spartaans mogelijk.
henrie zegt
@moveyourmind: Een rallyauto is toch gewoon straatlegaal?
moveyourmind zegt
@henrie: Bedoel met straatversie een uitvoering gewoon voor de consument die een pure hot hatch wil.
peug206 zegt
@henrie: in zekere mate. Deze versies worden niet aan klanten geleverd, maar zouden op kenteken kunnen worden gezet mits ze worden aangepast
2wheeler zegt
Kenteken er op en met een tyfus gang door de McDrive!
lightisride zegt
rally auto’s zijn toch straatauto’s?
Daar gaat dus een kenteken op.
skinnybmw zegt
@lightisride: Ik keek laatst wat rally beelden op youtube met o.a. oude Uhr Quattro’s (S1 en S2), zaten NL kentekens op. Gelijk checken op Finnik-app:
– Audi 80 1.6 uit 1985 met 75pk
– Audi 90 2.2 uit 1985 met 560pk(!)
09-LHD-3 en 07-JNP-2
Snap dit niet helemaal…
skinnybmw zegt
@lightisride: Ze moeten, tussen de stages door, over de openbare weg dus hebben ze een kenteken.
soundgarden zegt
En hier gaat kristoffersson nog maar een keer een WK wrx binnenhalen?
machiel zegt
Wederom een saaie VW.
HZW zegt
Hier mag je gewoon mee op straat rijden, Rally auto’s zijn voorzien van kentekenplaten dus “Road Legal”.
Rally auto’s zijn niet leuk meer, Rally is niet leuk meer na afschaffing van “Group B”.
skinnybmw zegt
@HZW: leg eens uit waarom het niet leuk meer is sinds die ontembare vuurspuwende monsters in de Group B niet meer mee mogen doen?