Gebrek aan ruimte was waarschijnlijk al geen probleem voor de nieuwe BMW 5 Serie en nu al helemaal niet meer.
Als we op de Duitse drie letten, lijkt het alsof het massagedrag hun niet zo veel doet. De meeste automerken besparen op vrijwel elk carrosserietype om juist in elke klasse een crossover aan te bieden. Audi, BMW en Mercedes blijven echter vrijwel alles wat ze ooit hebben verzonnen nog op een manier aanbieden. Zo komt er uiteraard weer een nieuwe 5 Serie om de zakenmannen van een auto te voorzien en daar kwam dit jaar uiteraard ook weer een Touring bij. Voor BMW extra leuk, want omdat de G60-generatie 5 Serie er ook als EV is, heeft BMW ook één van de eerste volledig elektrische stationwagons aan te bieden.
5 Serie
Maar als je de BMW 5 Serie Touring (G61) liever met stookoliemotoren hebt, dan mag dat ook. En daarin is BMW ook nog steeds lekker traditioneel. Je mag kiezen uit de 530e (PHEV met 299 pk) met of zonder xDrive, of een heus aanbod diesels! De 530d is niet meer, maar de 303 pk sterke 540d xDrive nog wel. En als basis heb je de 520d met 197 pk. Die toont de Sloveense tak van BMW vandaag met een nieuwe toffe accessoire.
Dakkoffer
De BMW 5 Serie Touring is weer ietsje gegroeid ten opzichte van de G31 die hij opvolgt. Met 5.060 mm is hij officieel de vijf-metergrens gepasseerd. Grappig genoeg scheelt het helemaal niks qua kofferbak. Die is standaard 570 liter groot en met de banken plat een riante 1.700 liter. Dat zijn 283 sixpacks Spa Rood met ruimte voor wat losse flessen!
En toch zijn stationwagon-rijders gulziger dan Rupsje Nooitgenoeg, want je ziet ze vaak genoeg met dakkoffers. BMW doet ook een duit in het zakje met een op maat gemaakte dakkoffer voor de 5 Serie. De box, die als typenaam ‘520’ heeft, meet 520 liters. Goh! En hij zit ook nog eens op een 520d. Alsof ze het erom doen.
Maar goed, je zou maar net 520 liter extra nodig hebben. De 520d op de foto’s, die overigens fraai is samengesteld in Phytonic Blue met de optionele Styling 938M-velgen, laat ook zien dat de box geverfd is in dezelfde kleur. Al wordt niet duidelijk of de box altijd Phytonic Blue is, die kans bestaat namelijk ook. Dan moet je rode tinten vooral links laten liggen. De box is 2,35 meter lang en volgens BMW is hij ontworpen om zo aerodynamisch te zijn dat je hem nauwelijks merkt op je dak. Ook zitten er aan beide kanten scharnieren dus je kan kiezen vanuit welke zijkant je hem benadert.
Volgens de Nederlandse webshop zou de dakkoffer 1.060 euro kosten, al is die gewoon zwart. Wat de meerprijs is voor de lakkleur van de auto/blauw is niet bekend.
jaso013 zegt
Ik vind um nog steeds niet echt te pruimen. De E klasse is mooier in alle opzichten.
outlook zegt
Je hebt gelijk
3246cm252kw zegt
Geen enkele nieuwe auto is nog echt te pruimen met die interieurs. Als ik een tablet wil ga ik wel naar Apple…
Jurgen zegt
E klasse is alleen mooi met blauwe platen, grote stations zijn al jaren niet meer te pruimen vind ik.
rollingstoned zegt
Miss Piggy with a piggy back…
mashell zegt
Doordat de motorkap zo hoog is wordt de raamlijn ook hoog en krijg je teveel blik boven het achterwiel wat er dan weer zwaar en niet elegant uitziet.
rrk147 zegt
Klopt, de twee wielen op elkaar theorie. Als er één wiel op het achterwiel zet, zonder de raamlijn te raken, zit er teveel blik boven het achterwiel. En bij de 5 serie is dat ongeveer zo. Zelfs bij de 7 (bijna).
mmax zegt
Nou ik vind dat BMW een hele mooie peugeot 508 sw heeft gemaakt hier
st220 zegt
Exact dit.
Allison Burgers zegt
Het moment dat een dakkoffer mooier is dan de auto waar hij op gemonteerd is
mashell zegt
Hahaha. Dank voor de buikpijn van het lachen.
outlook zegt
Haha
alassad zegt
Tsja, het blijft imo een Kirby maar zo ziet ie er wel al wat beter uit
lpgbarrel zegt
De reden dat je een station kiest is om geen gefluit van een dakkoffer te hebben!
jaso013 zegt
Als je met je gezin op vakantie gaat is ook met een station wen dakkoffer geen overbodige luxe kan ik je vertellen.
Robert zegt
Het is ook potentieel een levensgevaarlijke accessoire. Die opgegeven 520 liter inhoud klinkt heel leuk, maar met een daklast van 100 kg (dus minder dan 0,2 kg/liter) kan het weggedrag al enorm onvoorspelbaar worden, laat staan als je er een halve campinginventaris o.i.d. in propt.
jaso013 zegt
Eensch! Ik heb exact om die reden geen joekel van een dakkoffer. Daklast is max 75kg minus de koffer en dragers zelf hou ik dan ongeveer 60kg over. Dus 3 grote bigshopper tassen met kleding en je zit aan je max gewicht. Dat niet iedereen daar rekening mee houdt dat is te raden. Ook rijd ik er geen 150 kmh mee….
En ja, minder meenemen is een optie maar ik houd niet van proppen. Wat er overblijft in de kofferbak zijn een x aantal kratten etc, netjes gestapeld zodat er wat zicht naar achteren overblijft.
lekkerlinksrijden zegt
Moet je minder meenemen
dtwo zegt
Schandalig natuurlijk dat je met zo’n lel van een auto überhaupt een dakkoffer nodig zou hebben. Wel mooi in dit blauw met verchroomde nieren en raamlijsten. Zag gisteren een i5 touring maar dan in standaard BMW-trim: Zwart, zwartoptiek, zwarte ramen, zwarte wielen. Wat zijn die G60/G61-klanten voor intense treurwilgen?
Fabian zegt
En dan te bedenken dat de stations van BMW eigenlijk helemaal niet zoveel bagageruimte hebben en je daarvoor beter bij andere merken kan kijken.
Willy500E zegt
Ik vond de 5 serie qua design altijd best prima. Maar deze generatie wordt per keer dat ik hem zie lelijker. Heeft ook totaal geen premium uitstraling