Het aantal export occasions in 2021 is weer flink aan het stijgen.
In januari is het traditioneel het geval dat alle lijstjes en overzichten van het voorgaande jaar binnensijpelen. Sommige hebben we meteen binnen, op andere overzichten moeten we even wachten. Voor nu hebben we in elk geval een leuke voor je. Het gaat namelijk om het aantal occasions dat in 2021 werden geëxporteerd.
Aantal export occasions in 2021
Collega @rubenpriest kon jullie vanochtend vertellen hoeveel occasions werden geïmporteerd in 2021. Voor nu hebben we het aantal export occasions in 2021 voor je! Het exacte aantal is namelijk 310.382 exemplaren, zo meldt BOVAG. Dat is 13,5 procent meer dan het voorgaande jaar (2020), toen er 274.000 okazies de grens over gingen. Daarmee heeft Nederland bijna een record te pakken. In 2012 gingen namelijk 324.000 auto’s van Nederland naar het buitenland.
Veel diesels exit
Zijn er opmerkelijke dingen te melden? Uiteraard. Bijna de helft (49%, 1530.000 stuks) van de export-occasions had namelijk een benzinemotor, de andere 43,5 procent heeft een dieselmotor (135.000 stuks). Dit terwijl benzine qua nieuwverkopen een veel groter aandeel heeft. In Nederland is de diesel taboe, maar in andere landen kan men de actieradius goed gebruiken. Op zich logisch, want ons belastingstelsel is er op ingericht om de diesels weg te doen.
Waar het wel misgaat is met EV’s. Het aandeel elektrische auto’s dat Nederland verliet verdubbelde namelijk! Toegegeven, van 0,6 (1.600 auto’s) naar 1,2 % (3.800 exemplaren) is niet schrikbarend, maar wel een verkeerde indicatie. Die elektrische auto’s zijn zwaar gesponsord op kenteken gezet om het Nederlandse wagenpark te verduurzamen. De verklaring is uiteraard logisch. De vraag naar EV’s stijgt overal en in Nederland (en Noorwegen) zijn er al relatief veel EV-occasions.
Top 5 export merken 2021:
- Volkswagen (35.000)
- Renault (26.000)
- Opel (24.500)
- Peugeot (24.000)
- Toyota (18.000)
Top 5 export modellen 2021:
- Volkswagen Golf (12.000)
- Opel Astra (9.500)
- Renault Mégane (8.500)
- Peugeot 308 (8.000)
- volkswagen Passat (7.000)
Meer lezen? Dit viel ons op aan de autoverkopen van 2021!
sportabgasanlage zegt
Als ik het voor het zeggen zou hebben, en de *kuch* milieudoelstellingen zou willen halen, dan zou ik een exportheffing, ter hoogte van de subsidie + extra heffing, op voertuigen zonder uitstoot heffen. Dan blijven de groene voertuigen in ieder geval zo veel mogelijk binnen je landsgrenzen. Dat de diesels en benzine-auto’s verdwijnen is voor de milieulobby niet zo’n probleem. maar helaas, binnen Europa mag dat niet. Iets met vrij verkeer van goederen…
sportabgasanlage zegt
Overigens wel opvallend dat de meest geëxporteerde auto dezelfde is als de meest geïmporteerde auto. Dat moet toch slimmer kunnen zou je denken.
karhengst zegt
De leaseperiode oprekken van 3-5 jaar naar 8-10 jaar?
Variomatic zegt
@sportabgasanlage: benzine komt het land in en ex-lease diesel gaat het land uit (met bpm teruggaaf, dat maakt NL een goedkoop land om auto’s in te kopen voor de export)
bernoulli zegt
12.000 Golfjes geïmporteerd en 12.000 Golfjes geëxporteerd. Koekkoek.
petroldrinker zegt
@bernoulli: tja, ansich logisch gebruikt willen we vaak dikke motoren, endegene die er al waren zijn allemaal van die schraper blokjes, want laag in de bijtelling
mashell zegt
Particulieren die over het algemeen juist erg op de centen zijn, weinig kilometers maken en zuinig willen rijden willen geen kleinere zuinige motorblokjes?
Henkie zegt
Wat is de gemiddelde leeftijd van de export. En wat is de gemiddelde leeftijd van de import. Denk dat daar het enorme verschil zit.
DeWitteCondor zegt
Verschillen zullen zitten in bouwjaren en km standen. Verbaast mij niet dat de Golf bij beide op 1 staat. Is nu eenmaal een veel gekochte en verkochte auto. Exemplaren met >200k kms gaan lekker richting Oostblok (want hier vinden we over het algemeen dat een auto op is als ie meer dan 200k gelopen heeft …) en Duitse jonge exemplaren met weinig kms komen deze kant op.
omarrs6 zegt
Wat zou ik graag blijven door dieselen, maar als ik het markt aanbod zie, word ik er niet blij van. En ik lees net dat diesel weer een record te pakken heeft van €1.80 de liter…waar gaat dit heen?
petroldrinker zegt
@omarrs6: tja, dat is dankzij onze roverheid
sportabgasanlage zegt
@petroldrinker en wat denk je dat de roverheid met dat geld doet? Ik kijk om me heen en zie een keurig net aangeharkt land met een welvarende -zij het continu zeurende- bevolking. Fantastisch sociaal vangnet, over het algemeen (corona buiten beschouwing gelaten) uitstekende zorg, het is veilig, mogelijkheid om te studeren voor iedereen, dat bestaat nergens anders op deze schaal en al helemaal niet voor minder geld.
Zonder accijnzen en btw zou er een begrotingstekort zijn. En waar denk je dat ze dan het geld vandaan halen? Precies: ook bij jou, maar dan via andere belastingen. Linksom of rechtsom zullen we betalen voor al deze luxe.
Het belastinggeld wordt over het algemeen goed besteed (kijk maar om je heen, je hoeft niet verder dan Zuid-Europa). Alleen het zeuren blijft van alle tijden, maar ja, daar zijn we Nederlanders voor.
petroldrinker zegt
Nou wat ze er ook veel mee doen is geld geven aan andere landen die het gewoon zelf moeten redden, want we zien er niks van terug… daarbij vind ik de zorg helemaal niet goed hier, als ik zie hoe ze hier omgaan met mensen en hoelang wachttijden zijn etc, in midden oosten werd mn moeder gediagnoseerd met pancreatic cancer, en een week later lag ze op de operatietafel (al tijdens covid), dat duurt hier minimaal 6 maanden zo niet een jaar voordat er eindelijk een plek is…. (laat staan op dit moment….)
Variomatic zegt
@omarrs6: de delta tussen benzine en diesel is nog steeds 30 tot 35 cent de liter, dus niet alleen de dieselprijs piekt. Per saldo is diesel dus nog steeds even voordelig ten opzichte van benzine!
sportabgasanlage zegt
Totdat je de MRB moet betalen. Je moet nog altijd veel km’s maken wil diesel voordeliger zijn dan benzine. Zeker nu benzine-auto’s over ’t algemeen steeds zuiniger worden.
Variomatic zegt
@sportabgasanlage: doorgaans ben je rond de 15dkm/jaar al break even
melcon zegt
Klopt, soms zelfs al tussen de 10-12k als het verschil in aanschaf prijs compenseert voor de verhoogde afschrijving van de diesel (2e hands benzines beginnen flink duurder te worden als hun benzine broeder).
Variomatic zegt
@melcon: ja, goed punt. Diesel rules!!!
e36thuglife zegt
Graag alle elektrowaggi’s exporteren en daarvoor in plaats weer 6+ cylinders importeren aub!!!
mashell zegt
Nee joh, voor beleving heb je juist minder cilinders nodig, met een 3 cilinder heb je meer vibraties en meer geluid. Hoe meer cilinder hoe minder vibraties en hoe minder geluid. Qua beschaving staat een elektrowagen boven de V12.
e36thuglife zegt
ok doe maar een 6 liter 3 cilinder 24 klepper dan met 700 pk
aziz zegt
Heftig hoor.
dree16v zegt
Jaaaa diesels exporteren en massaal benzines importeren en elektrisch gaan rijden. Mooi hè dat klimaatverandering stopt bij de grens.
Variomatic zegt
Ben vooral benieuwd hoeveel bpm teruggaaf daarmee gemoeid is.. ik denk een vrij fors bedrag.