De privéjet van Max Verstappen heeft een transformatie gekregen. Het fabrieksnieuwe vliegtuig heeft een makkelijk te herkennen uiterlijk.
Je kunt natuurlijk naar Laren gaan om auto’s te spotten, maar op vliegvelden heb je de kans om Max Verstappen te zien landen. Het vliegtuig van de Red Bull-coureur heeft een nieuw uiterlijk gekregen en een foto werd door luchtvaartjournalist Menno Swart gedeeld in een bericht op Twitter.
De kans dat je de loterij wint is misschien nog groter dan het spotten van Verstappen op een Nederlands vliegveld als leek. Je moet maar net weten dat de coureur naar ons kikkerlandje komt. De F1-coureur is woonachtig in Monaco en komt nauwelijks in Nederland. Mocht de Grand Prix van Zandvoort dit jaar wél doorgang vinden, dan weet je nu alvast hoe je de privéjet van Max Verstappen kunt spotten.
Het vliegtuig van Verstappen betreft een Dassault Falcon 900. Naar verluidt is het de ex van Sir Richard Branson. Je herkent de privéjet van Max Verstappen aan zijn grijze kleur met oranje strepen. Op de staart zit een leeuwenkop, vergelijkbaar met de leeuw op de helm van Verstappen. Een ander herkenningspunt is de benaming op het toestel, namelijk PH-DTF. We zien de foto’s wel op vliegtuigjunk, mocht je ‘m spotten.
Met dank aan Dennis voor de tip!
zeilboot zegt
Bedankt Autoblog, nu weet ik waarop ik moet letten als ik een privéjet zie vliegen. Mssn ziet Max me wel zwaaien.
tortuga zegt
@zeilboot: in volle vlucht zie je het niet eens, eerder tijdens het opstijgen/landen/taxiën op de luchthaven is groter succes mogelijk om deze te spotten
Edge zegt
De aanschaf van de jet, het ding up-and-running houden, deze (lelijke) livery…. Dat zijn nogal wat miljoenen. Als Verstappen slim is vraagt ‘ie andere F1 coureurs die in Monaco wonen of ze willen planepoolen en verhuurt hij het ding als hij hem zelf niet nodig heeft.
hiostu zegt
Dit is waarschijnlijk ook gewoon een lease/huur vliegtuig. Kleine kans dat hij daadwerkelijk aangeschaft is, vaak helemaal niet interessant. Zelfs de grootste luchtvaartmaatschappijen kopen niet eens zelf de vliegtuigen die zijn allemaal geleased en gefinancierd door een paar financiële instellingen. Als je in de krant ziet: KLM koopt nieuwe vliegtuigen, dan koopt KLM eigenlijk helemaal niets.
amg65 zegt
@hiostu: Dat was vooral een IFRS dingetje.
hiostu zegt
Nee hoor, ze moeten ook echt weer aan het einde van de looptijd ingeleverd worden. En dan moet ook de documentatie van het onderhoudt worden meegeleverd. Heb er nog hele gesprekken over gehad met hoofd innovatie van KLM.
mrcabdrivert zegt
@hiostu: deze schijnt hij toch echt zelf gekocht te hebben maar ook meteen ondergebracht bij één of andere toko die ‘m verhuurd als Verstappen hem niet gebruikt.
mashell zegt
Zoals ook zoveel gebeurd met vakantiebungalows.
Turbo S zegt
@hiostu: zo ook met nieuwe autoverkopen. Koopt ook eigenlijk bijna helemaal niemand iets.
Janalleman zegt
@Edge: je ziet ook supervaak filmpjes vanuit zo’n jet en dan zitten ze met 5 of 6 coureurs, dus ze hebben zeker niet allemaal een eigen vliegtuig
Gulli zegt
Rosberg airlines was een dingetje toen hij nog F1 reed. Dan vlogen zijn vriendjes met hem mee terug naar Monaco na een race weekend
tvr1974 zegt
@Edge: operationel Costs vallen mee. Bij 400 vlieguur ca 2mil per jaar. Vaste kosten en afschrijving excl dan. Dus er komt ca nog 2mil. Bij. Daarbij verdient hij een beetje terug als zijn kist verhuurd wordt (ca 7k per uur). Laat hij wat meer vliegen en er dus extra kosten zijn dan zit je op 5mil per jaar.. laat hij minimaal 50 verdienen per jaar.. Dus ach hij kan het makkelijk betalen.
Turbo S zegt
@tvr1974: hij moet nu vaak naar Brazilië. Hakt er wel in.
tvr1974 zegt
@mercedesbenze350cdi: Kelly piquet is half NL en ook regelmatig bij dr moeder..
vondick zegt
Wat bedoel je nou met mil? 1000 euro (zoals in de volksmond) of een afkorting van miljoen?
Als je 2 miljoen per jaar bedoelt vind ik het veel geld voor zo’n vliegende bus.
Turbo S zegt
@vondick: logisch toch wat ie bedoelt. Hij schrijft toch ook 7k om 7000 aan te duiden. Bovendien jaarlijkse running costs voor zo’n vliegtuig van 2k klinkt een beetje achterlijk niet? Daar krijg je niet eens één enkeltje in de business class.
vondick zegt
Dat vermoedde ik al, vandaar mijn tweede alinea.
2k leek me idd wel belachelijk laag. Daarentegen vind 2 miljoen weer belachelijk hoog als jaarlijks terugkerende kosten. Zou er zelf niet meer dan 50k per jaar voor over hebben (losstaand van het feit dat dat momenteel niet in de begroting zou passen).
tvr1974 zegt
@vondick: bedoeld idd met Mil (miljoen) en 7k is 7 duizend. Ja voor de gemiddelde persoon is privé vliegen ook echt to much.. Max verdiend alleen al een salaris van 25 miljoen. Plus dan alle bonussen en ik denk nog t meeste aan merchandise. Dus over de 50miljoen per jaar.. dan kan je dus best een paar miljoen per jaar uitgeven aan privé vliegen. Waar jij of ik 50 duizend per jaar verdien en iets meer dan 5-7000 aan vliegen/vakantie uitgeef dus pak m beet 10% van je inkomen doet hij dat ook.. alleen hij zal t ook wel zakelijk grotendeels aftrekken..
VeniVidiVici zegt
@Edge: Ja precies, Max kan ook maar net rond komen elke maand natuurlijk.
ramshoek zegt
Vroegah, aan het begin van Verstappens F1 carrière, zagen we nog wel eens foto’s van het halve startveld aan boord van de jet van Rosberg (Rosberg Air werd daarvan gezegd). Volgens mij hebben we afgelopen jaar nog wel eens een kiekje gezien van Verstappen in zijn jet samen met zijn mattie Ricciardo. Maar of dat nog wel mag met die Corona teambubbles waarin men moet blijven?
Taxiritjes verkopen is momenteel een beetje lastig, lijkt mij. Misschien moeten we met elkaar een crowdfunding starten om Max de winter mee door te helpen…
nicolasr zegt
Twee keer een retourtje in zo’n zelfde vliegtuig (PH-LBA) mogen meemaken. Ik kan je zeggen, al is dat inmiddels al bijna 20 jaar geleden, ik snap Max wel. Als ik de centen ervoor zou hebben, zou ik er direct ook een kopen. Vanaf het moment dat je Schiphol-Oost oprijdt tot het moment dat je uitstapt heb je een grote grijns op je bek. Misschien dat je een nóg rijker gevoel hebt als je op je superjacht van 90 meter stapt, maar voor mij was dit onovertroffen…
bernoulli zegt
Dikke Air Max!
goodfellar1 zegt
@bernoulli: nice
kminne zegt
Voor degenen die menen dat het hier om een photoshop zou gaan; op deze pagina kun je de originele foto vinden plus nog twee andere foto’s uit andere hoeken. https://www.flickr.com/photos/158802553@N04/with/50786973356/
silverscope zegt
Foto lijkt fake. De rechtervleugel is namelijk “gewoon” wit. Slechte fotofop wat mij betreft.
silverscope zegt
@silverscope: scratch this :-)
Mercman zegt
@silverscope: Dat lijkt zo; beetje optisch bedrog. De vleugel is dezelfde kleur als de rest van de jet.
EdGaR zegt
Las even dat de benaming DNF was..
lebeaunl zegt
@edgar: DTF staat voor De Tweede Finisher denk ik
Dutchdriftking zegt
Tja, het verhuren klinkt leuk, maar ik vraag mij af of dat in de praktijk daadwerkelijk veel gebeurd. Hoe dan ook, leuk als je zelf een keer je collega’s mee kan laten vliegen toch?
tosoni zegt
Fabrieks nieuw of ex-Branson?
jeroenm83 zegt
Bijna goed. Branson-> Stipt Carpolish-> MV33.
Hij is dus nieuwer dan fabrieksnieuw.
elemento zegt
Flat van max wonen ook andere coureurs. Dus als ze moeten reizen kan het wel makkelijk
deSjonnies zegt
Hier de geschiedenis van het toestel met foto’s van de oude liveries :
https://www.aeroboek.nl/BIZ/PH-DTF.HTM
Turbo S zegt
@deSjonnies: die van de dutch lion is toch wel veruit de foutste.
petroldrinker zegt
Blijkt maar weer, ik heb toch echt wel iets fouts gedaan in het leven…..