Doe er je voordeel mee, misschien word je nog op ideeën gebracht!
Zoals we gisteren al zeiden, zoveel mensen als er zijn, zoveel meningen zijn er ook. En er zijn maar weinig onderwerpen als waar die meningen zo verschillen als bij tuning. Waar de een zweert bij alleen uiterlijk vertoon, wil de ander juist alleen dingen onder de kap hebben aangepakt. Maar goed. De bloemlezing, welke antwoorden vonden wij de moeite van het delen meer dan waard?
@jelmer bijvoorbeeld, heeft het hele plaatje goudmijn zijn hoofd.
Een klassieke E30. Decent verlaagd, maar onzichtbaar voor de leek. Kruisspaakwielen, waar 300mm achter glimt. M-Tech, maar nur originalteile. Een beetje meer muziek uit de uitlaat, maar geen McDonalds-associaties. En een heerlijke V8 met zesbak, waarmee je ongemerkt razendsnel bent. Perfect. Behalve dat op zo’n project de Wet van de Grote Projecten van toepassing is: het duurt langer, is duurder en wanhopig maken voor financier én uitvoerder. M’n favoriete getunede auto is een waar ik eindelijk in kan rijden.
@bencae blijft het liefst toch bescheiden. Althans, naar de buitenwereld.
Geen vag fan maar stiekem zou ik heel graag een RS6 hebben met 750 pk en een ‘tdi’ plakker achterop.
En @rob weet ook precies wat hij wil.
Zo:
http://www.hotrod.com/articles/black-ops-1967-fairlane-famed-blue-oval-speed-parts/
Al kun je dat eigenlijk geen “tuning” meer noemen. Dat is gewoon het opnieuw bouwen van een auto, van A tot Z. Geen enkel boutje uitgezonderd…
Later gaat @rob gewoon nog even door, in een reactie op een getunede Jaguar MKII
Ik heb ooit eens zitten denken wat nu de perfecte MKII zou zijn. Ik kwam tot de volgende conclusie:
-De zes-in-lijn eruit en vervangen door de 2.5 HEMI V8 van Daimler. Lichter, krachtiger en klinkt magistraal!
-Coombs wielkasten achter.
-Géén spaakwielen, gewoon absoluut niet. Minilites moeten het worden. Of anders in stijl van de Dunlop wielen die de racewagen Jaguars van weleer sierden.
-Chromen voorbumper vervangen door de bumperpartij van een MKII toerwagen. Zie:
http://ipocars.com/imgs/a/c/j/x/l/jaguar__mk_ii_rhd_race_vehicle_1961_6_lgw.jpg
-Chromen achterbumper mag blijven zitten, maar dan wel zo’n dun exemplaar. Die zaten op de MK1 dacht ik..?En uiteraard in het knalrood en de remmen naar huidige standaard upgraden. Eventueel met period-correct kuipstoeltjes. Dat was het wel zo’n beetje ;-)
@max038, Deze fabrikant een tuner noemen kan eigenlijk niet he?
Een Alpina natuurlijk! Stijlvol en toch indrukwekkend !
@moldauferrariis dol op de zogeheten restomods. En terecht, want die zijn ook eigenlijk wel heel tof. Maar is dat eigenlijk wel tuning, vraag ik me dan oprecht af? Geen idee. Maar goed, daar kom ik nog wel achter.
Ik hou erg van de tuning die bedrijven als Singer Porsche’s en Eagle E-type en natuurlijk Alfaholics doen. Daarnaast vind ik de Tuning die bedrijven zoals RWB of Liberty Walk doen ook erg vet.
@dampu020 houdt van goedkoop tunen…
Een AMG badge op m’n 180
@ziekegeest denkt iets meer buiten de doos dan een heleboel mensen zouden doen. Het gaat niet perse om snel, maar stoer is ook goed!
Een strakke verhoogde Jeep Wranger met lightbar, roofracks, bullbar met geïntegreerde lier, snorkel en dikke offroad banden met dito velgen. Als we toch bezig zijn, reserveband achterop met jerrycan ernaast, schepje als er plek is, uitklapbare sidebars, en een interieurs waar je met de hogedrukreiniger overheen kan.
@vonklausenburg houdt niet van tunen…
Niet. Een auto hoort af te zijn op het moment dat ‘ie geleverd wordt. De juiste velgen, de juiste bekleding bij de juiste sierstrips, de juiste kleur. Het gaat om de juiste combinaties, om het klassiek en stijlvol te hebben. Maar, als ik dan echt zou moeten: een RUF. Wat een geile bakken!
En als laatste onze eigen @willeme. Leuk antwoord… ;-)
Leuke vraag, @Nicolasr!
Het probleem met tuning is dat je het standaard karakter van de auto totaal om zeep helpt. Je kan een M5 wel 1.000 pk geven, maar dan nóg is het maar een M5. Die lastiger te te rijden is Veel tuningsprojecten zijn te extreem dat de rijdbaarheid minder is.
Daarom zou ik met tuning altijd rekening houden met de 25% regel. Als een fabrikant een auto bent zitten er vaak marges in. Bij de motor, in het onderstel, bij de remmen (nee, niet de Audi RS3 ;)).
De meest geslaagde getunede auto’s zijn dus auto’s waarbij ALLES met 25% wordt aangepast. De 25% meer vermogen, 25% beter onderstel en 25% betere remmen. Dan wordt je auto op alle vlakken 25% beter. De reden waarom weinig tuners dit doen is simpel: kosten. Het is heel erg duur om alles aan te pakken en de meeste kijken alleen naar de velgen, motor upgrades en carbon onderdelen.
De meest geslaagde getunede auto zijn in mijn ogen de Alpina B5 Touring 50 Jahre en de RUF Turbo Florio. Op alle punten net even wat beter dan de auto waarvan ze zijn afgeleid (BMW 550i Touring en Porsche 911 Targa). De uiterlijke wijzigingen zijn subtiel en bescheiden. Van binnen zijn ze om te watertanden en de specs (600 en 650 pk) zijn méér dan indrukwekkend. Dit setje is helemaal perfect.
Alpina:
https://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery/a/alpina/bmw/b5_bi-turbo_touring_edition_50/alpina_b5_bi-turbo_touring_edition_50_2.jpegRUF:
http://www.motorward.com/wp-content/images/2016/04/RUF-Turbo-Florio-0.jpgMocht dat te veel ‘fabriek’ zijn in plaats van tuner, kan ik de producten van Litchfield waarderen. Hoge kwaliteit, alles wordt aangepast en ze zien er langzamer uit dan de auto’s waarvan ze zijn afgeleid:
http://www.s22b.net/impreza/type25/foto/max/type25_07_17.jpg
iedereen weer bedankt voor de leuke inzendingen!
fmgarcia zegt
Doe mij toch maar een groene manta.
kimhung zegt
@fmgarcia: geparkeerd op een vrije uitzicht met de ene hand een biertje en de andere hand een broodje warm vlees.
davelepeef zegt
@kimhung: probeer maar eens met één hand een broodje warm vlees te eten… In je auto ;)
pinut187 zegt
@fmgarcia: gisteren toevallig nog New Kids Nitro gekeken en die Manta wordt elke keer weer mooier!
mrB zegt
@ziekegeest heeft toch wel de ultieme pc hoofdtraktor in gedachte hoor!
denniss00 zegt
@mrB: Zn naam zegt t al
dunhozzie zegt
Ik ga voor een F40, getuned naar LM Competizione spec
banaan7 zegt
@dunhozzie: Deze italiaanse schoonheid is anders ook erg gaaf? Of isie Duits?
http://www.autojunk.nl/2016/03/dikke-bmw-jongens
davelepeef zegt
@dunhozzie: leuk joh, maar da’s geen tuning. Dat is een heerlijk soort, aan het perverse grenzende erotiek…
autogedrocht zegt
Bijzonder artikel, goed samengevat….
max038 zegt
Oeps, foutje :) …..
pa045 zegt
Tuning moet iets toevoegen aan de auto. Alleen is dit ook weer een uitdrukking die voor ieder persoon op de aarde anders is. Voor mij klopt tuning als jij je Alfa 33 voorziet van Ronal A1 wielen en een Ansa uitlaat.
Leuke verlaging waarbij veren en dempers zorgvuldig gekozen zijn erbij horen ook erbij.
Een mooie Alpina ben ik ook zeker niet vies van, al noemen ze dit geen BMW meer. Het voegt iets toe en is/blijft herkenbaar.
Je kan naar mijn mening ook een auto verpesten met tuning, Ik zou bijvoorbeeld niet weten wat ik echt kan toevoegen aan mijn V70R met 18″ Pegasus en geen roofrails. Motortuning zou nog enigszins gaan, maar gaat gelijk behoorlijk in de papieren lopen wanneer je het goed doet, Optisch deze Volvo verfraaien? Hij staat er mooi gepoetst en in prima staat bij. Veel meer is er naar mijn mening niet te verbeteren zonder ordinair te worden.
Maar belangrijkste: Tuning is personalisering van een auto. Dit verpersoonlijken verschilt van persoon tot persoon. Dus eigenlijk is alles goed..
davelepeef zegt
G********** wat een ontzettende mooie auto op de topicfoto…
ko4n zegt
Een nachtblauwe 928 GTS met de motor uit de nieuwe Panamera Turbo (even kijken wat een goede oplossing is om gebruik te maken van de transaxale layout voor de versnellingsbak) . Wielophanging krijgt een update en de remmerij moeten worden vervangen door nieuwe PCCB. Het interieur krijgt ook een update om van alle gemakken voorzien te zijn maar wel met een originele look. Eigenlijk wil ik gewoon een nieuwe 928 dus maar zo lang Porsche die niet maakt kan ie in het rijtje van tuning projecten.
E34M5Touring zegt
@ko4n: Waarom niet de stock motor oppeppen? Lijkt me wel cool om te kijken hoever je kan gaan met die motor. Geen idee of iemand wel eens met dat blok aan de gang is gegaan. Dat is toch de 5.2l variant? Dat vind ik specialer dan swappen voor een Panamera Turbo motor. Maar goed, who cares. Jouw project natuurlijk ;)
Rob zegt
@e34m5touring:
Check:
http://www.kuhnperformance.com/projects
E34M5Touring zegt
@rob: Poehh, 575pk aan de wielen met enkel een twin turbo set up. Daar zit wel potentieel in dan zeg!
Rob zegt
@e34m5touring:
En daar zit nog de GTS nog niet eens tussen, die heeft namelijk een nog groter blok: 5.4 liter ipv 5.0 of kleiner
E34M5Touring zegt
@rob: Ja die zal nog wel wat meer aankunnen. Maar best fors hoor. De motor waar die specs van zijn heeft niet eens een software update. Is nog met de originele ECU! En alle internals ook nog origineel. Man, als je dat ding even open schroeft en echt aan de gang gaat dan haal je dr wel zotte waarden uit denk ik.
Rob zegt
@e34m5touring:
Jup. En hoe meer ik lees, zie en hoor over de Porsche 928, hoe minder ik het begrijp waarom men toch die verdomde 911jes bleef kopen….
E34M5Touring zegt
@rob: Ik heb een vakantie in de US gereden met 1 van de eerste 928’s. Lichtblauw met een bruin geruit interieur. Reed echt goed voor z’n leeftijd! Niet supersnel ofzo maar wel erg solide en nog best comfortabel, zelfs voor mijn formaat. Ik vind het ook een mooie auto. Zeker de eerste serie zonder de spoilers en spatbordverbreders etc. Clean design.
vonklausenburg zegt
Ik ben het wel een met die @VonKlausenburg!
vonklausenburg zegt
@vonklausenburg: eens*
mrmiyagi1982 zegt
Een manta b met 6 in lijn. Maar dan niet net als alle manta b 6 cilinder ombouwen de motor naar voren leggen.
Ik leg t hele zaakje naar achter achterkant van de motor door t schutbord heen. Dan heb je pas een fijn rijdende manta 6 cilinder. (Project loopt nog motor, ligt al op de juiste plek de rest moet nog) en de buitenkant van de manta blijft orgineel op verlaging en een paar sjieke velgen na(bbs le mans 9j 16″)
En dan heb ik nog een astra gsi reeds klaar. T enige stukje plaatwerk wat nog orgineel is zijn de voorschermen en deuren. Maar niet zichtbaar voor de leek. Alleen subtiele aanpassingen. En de motor…. turbo erop geschroefd :)
schnitzelexpert46 zegt
@mrmiyagi1982: BBS lm’s zijn er niet in 16 inch..
Dutchdriftking zegt
Een rode Golf 2 GTI. 3 deurs, G60 bumpers. 17″ Porsche ETA Beta er onder. Voor de kenners, de auto van Mischa Strikkers. En dan de aandrijflijn van de Donkervoort D8 GTO er in. Dus de 5 pitter van Audi in de lengte, achterwielaandrijving en een handbak. Dit in een golfje stoppen is natuurlijk een onmogelijke klus, maar precies wat ik wil hebben.
lowrider zegt
Niks Oosters gekozen dus?
Supra 2JZ-GTE met een subtiele lippenkit eromheen. Rota Grid of Rota GTR wielen eronder.
jeppie zegt
Hennessey blijft voor mij toch echt geweldig
shibby zegt
Ah, tuning. Kan zo mooi uitpakken maar ook zo overdreven worden. Aan de ene kant zou ik wel zo’n dikke American Muscle willen hebben met een enorme powerbulge om vervolgens gigantisch hard rechtdoor te kunnen. Aan de andere kant lijkt een sleeper ook erg leuk, een Volvo 240 met een dikke veelcilinder.
OT: een MGB in (semi-)Sebring uitvoering.
spykerboy zegt
Zoveel mensen, zoveel smaken, doe mij dan maar een Pagani Cinque, in een rode matt chrome wrap, met afstekende gouden velgen, fout? Ja! Maja zo een auto zou ik maximaal laten opvallen als ik het kon ?
spykerboy zegt
@spykerboy: wat betaalbaarder alternatief: een E46 M3CS (geen csl dus, maar een cs!) met de S85b50 motor erin hangen straight pipes erop, carbon inlaat traject erop, body compleet csl style maken incl carbon dak, in het estoril blauw met zwarte 18″ ADV.1 velgen voor en 19″ ADV.1 velgen achter met minimaal voor 275 en achter 305 breed…
mrmiyagi1982 zegt
@schnitzelexpert46
replicas zijn er wel in 16inch. Ik wil absoluut niet groter dan 16inch dat is niet mooi op een manta b
@dutchdriftking
wat houd je tegen? Zou me een super gaaf project lijken. Gewoon aan beginnen. Met gezond verstand een slijptol en een lasapparaat kom je een heel eind.
Dutchdriftking zegt
@mrmiyagi1982: Kosten en 2 linker handen……
mrmiyagi1982 zegt
Tja iedereen vult zn hobby anders in en iedereen geeft er een ander bedrag aan uit.
maar als jij zo vw-minded bent ken je toch zeker wel een paar hobbyisten die je willen en kunnen helpen?
Dat is t mooie aan de hobby samen iets moois/aparts maken.
maar des al niet te min. Zou ik dat project graag zien. #thumbsup#
willeme zegt
Leuke foto, @nicolasr! Erg fraai bijgesneden! Klasse :-).