Ze noemden het designconcept destijds de ‘Manta’. Is het eindresultaat een verbetering, of is het alleen maar bergafwaarts gegaan op de designafdeling in Maranello?
Over de vreselijke naam (sommigen noemen het het Opel-syndroom) zullen we het maar niet meer hebben, en de prestaties van de hybride die ietsjes rapper is dan een Prius, amazeballs als ze zijn, kwamen ook al vaak genoeg voorbij.
Nee, nu is het tijd om die hypercar eens goed uit te melken, totdat de eerste gelukkige journo’s (jij niet, Chris) met de 963 Italiaanse paarden mogen spelen, en geef ze eens ongelijk daar bij Ferrari. Een supercar als deze komt eens in de tien jaar, en er zit, naast pk’s, ook veel bloed, zweet en tranen in.
Om de LaFe…ehm, F70 te pluggen heeft Ferrari in Maranello de tentoonstelling “Ferrari Supercar. Technology. Design. Myth” geopend, met een mooi overzichtje supercars, en wat zien we daar op de foto? Juist, de Manta uit mei 2011, een van de eerste conceptstudies voor wat uiteindelijk de Laffe Arie werd.
Met dank aan de collega’s van AutoGEN.pl hebben we ook een paar plaatjes van iets dichterbij, can you dig it?
Update – Een video waarin een rondje door de hal gelopen wordt:
Met dank aan Tim voor de tip!
ej20g zegt
Nóg lelijker dus. Bahbah.
thomcarspotter zegt
Allebei even lelijk.
sirmustang zegt
Dan vind ik het eindresultaat toch een stuk beter!
Alleen ze hadden als het aan mij lag die naam die op het nummerbord staat beter kunnen gebruiken dan LaFerrari…
jorisk zegt
Hallo P1?
nickds zegt
@jorisk: indd die kont is net de p1.
dennisr zegt
Dat er toch nog zoveel mensen zijn die dit mooi vinden..
Of zou een simpel merkje dan bij sommigen toch zo’n sterk gevoel geven? kan me toch niet voorstellen dat je zelfs in een lelijke auto gaat rijden, als het merk maar goed is..
salberts93 zegt
Ziet er ieetsie beter uit, deze versie van de Ferrari F70 maar ik heb nog een tip: zo had Ferrari de F70 in 1987 in het hoofd:
Veel beter!
Vanquish zegt
@salberts93: Die eeuwige vergelijkingen met vroeger, ik word er soms een beetje moe van. Ik ben het met je eens dat auto’s vroeger mooier waren, maar techniek gaat vooruit en zo ook design. Met nieuwe technieken zijn meer vormen te maken. De concurrentie maakt er iets speciaals van, dus dan kun je simpelweg niet met een vierkant hok aankomen. Zeker een merk als Ferrari wil geassocieerd worden met vernieuwing en innovatie.
salberts93 zegt
@Vanquish: uuhm ik ben het er niet mee eens dat auto’s in general vroeger mooier waren, ik zeg alleen dat het in dit geval wel zo is dat Ferrari destijds auto’s mooier kon stylen en de F40 had ook gewoon een totaalpakket wat me veel meer aanspreekt dan een F70 die mij echt totaal niet aanspreekt, de F40 was gewoon een bi-turbo V8 gekoppeld aan een superlichte auto met een handbak, pure supercarmagie.. en de F70 is een lelijk ding waar nerds zich uren aan vermaakt hebben maar wat amper meer een auto te noemen is..
en styling mag je er altijd wel aan meegeven, de Aston Martin Vanquish is een auto die al jaren nauwelijks vooruitgegaan is qua techniek, weetje, evolutie licht aan, maar puur door de prachtige styling van het ding zou ik die 200 keer liever hebben dan de F70
Vanquish zegt
@salberts93: Vroeger bestonden er inderdaad nog geen nerds, de F40 was ook geen auto die weer een stapje verder ging. Gewoon een doodnormale supercar, zoals alle anderen.
Als dat zo was had de F40 nu niet zo’n iconenstatus. Ferrari doet met de F70 dus precies hetzelfde als destijds met de F40. Ze zijn nu alleen een stapje verder met de techniek. En wat mij betreft verwijderen ze zich steeds meer van hoe het hoort: weinig foefjes, veel geluid.
salberts93 zegt
En goedzo Autoblog dat jullie jezelf al gaan verbeteren en hem F70 gaan noemen, zo hoort het!
robbie zegt
@salberts93: F70 slaat nergens op, want Ferrari bestaat nog lang geen 70 jaar.
Carreza zegt
@robbie: ja want Laferrari slaat wel ergens op…
Vergeet die jaartallen, F70 was de enige juiste naam (naar mijn bescheiden mening).
salberts93 zegt
@Carreza: kijk, goed zo, en daarom doe ik ook niet mee aan die onzin naam en noem ik hem principieel alleen maar F70
robbie zegt
@Carreza: je hoort mij niet zeggen dat LaFerrari een goede en/of logische naam is.
Ik zeg alleen maar dat F70 helemaal nergens op slaat.
salberts93 zegt
@robbie: F40 F50 dan zou Enzo F60 zijn zo noemde ze m ooit bij Top Gear ook weet niet of dat ergens op slaat, maar het logische vervolg is dan hoe dan ook F70
dennisr zegt
@salberts93: Een auto anders gaan noemen slaat ook nergens op.. je vind dat ding mooi of niet, want maakt de naam überhaupt uit..
Doe niet zo zielig..
salberts93 zegt
@dennisr: ik vind het ding ook niet mooi en ik doe gewoon niet mee aan zo’n onzin naam. F70 it is!
robbie zegt
@salberts93: omdat iemand bij Top Gear ooit F60 heeft geroepen tegen een Enzo is het gelijk een F60? Wat een non-argument.
salberts93 zegt
@robbie: nee dat zeg ik niet, ik zeg dat ze m ooit zo noemden daar, dat ik niet weer of dat ergens op sloeg maar dat het wel een logisch vervolg op de F50 geweest zou zijn en dat als je die lijn doortrekt F70 een meer dan logische naam voor dit gedrocht zou zijn
HDM zegt
@robbie: nee LaFerrari is een logische en mooie naam wil je zeggen…
robbie zegt
@HDM: hoor je mij dat zeggen? Volgens mij niet.
HDM zegt
@robbie: ik hoor je sowieso niet want dit is een website, niet Frank’s Voicemail.
salberts93 zegt
@robbie: ze bestaan trouwens 66 jaar, en de F50 kwam ook 48 jaar na de oprichting uit dus F70 zou prima zijn, en anders F66 vind ik ook nog beter dan de naam die ze nu hebbe
kapiteinaudi zegt
Dan is de LaFerrari toch een verbetering. Eigenlijk toch wel een fantastisch mooie auto, de LaFerrari.
Carreza zegt
Naamgeving Laferrari is het Opel-syndroom en een voorbode uit 2011 met de naam Manta…
Hmm…
Vanquish zegt
Tja, allebei de auto’s hebben wat. De Manta is nog te grove, maar dat had ook absoluut een vette bak kunnen worden denk ik.
reactief zegt
Zo grappig dat mensen weigeren de auto bij z’n naam te noemen, omdat ze het er niet mee eens zijn! hahaha…
Ontopic: Persoonlijk vind ik het eindresultaat de minste. Te veel frutsels overal. Maar goed, smaken verschillen en dat is ook maar goed. Als alles voor de breed geaccepteerde smaak zou worden ontworpen houden we alleen nog Audi’s over!
lemans96 zegt
Lekker scifi geval. Nog extremer dan die F70.
Mensen die overigens de F40 als ‘mooier’ dan bv. de Italia, F12 of de F70 zien, die begrijpen autodesign gewoonweg niet.
De F40 was de effectieve eenvoud zelfe en is nooit ontworpen met in het achterhoofd een stijlvol design. Pure doelmatigheid. Dat zie je aan die enorme vlakke neus, die enorme(maar zeker niet bijzonder mooie) achterspoiler en grote nacaducts voor de diverse luchttoevoeren. Dat dat geheel uiteindelijk resulteerde in iets wat we nog nooit gezien hadden en dus als vanzelf als ‘heftig’, ‘bruut’ en ‘gaaf’ werd omschreven, is logisch maar een wonder van design, nee.
yerrie zegt
@lemans96:
Zou het kunnen dat juist die pure doelmatigheid voor sommige mensen waaronder ik bloedje mooi is. En als je laag van voren kijkt wat je eigenlijk in je achteruitkijkspiegel ziet is net als bij de nieuwe F70 zo verschrikkelijk mooi en uber wous
lemans96 zegt
@yerrie: Tuurlijk. Blijft alleen het feit dat de F40 qua design relatief eenvoudig is. Een vorm die je in bv. de groep 5 periode in de sportcar racerij behoorlijk veel tegenkwam.
https://www.google.com/search?q=group+5+cars&hl=nl&rlz=1C1CHMO_nlNL477NL477&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=BTZIUeKLCcW6O9jEgJAE&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1280&bih=929
Hupke zegt
Die ziet er stukken beter uit vind ik persoonlijk.
SimonMc zegt
Degenen die de naam niet snappen, moeten maar eens foto’s opzoeken van een manta rog. De naam van het concept is ineens zo vreemd niet meer…
Edge zegt
De oplettende kijker ziet dat op de laatste twee foto’s een totaal andere auto dan op de eerste foto’s staat.
badsaying zegt
Vind de laffe arie toch wat mooier dan de manta
Michiel_vd_Brink zegt
Er gingen meer concepten dan de Manta aan vooraf. Hier een artikel met meerdere foto’s van 3 verschillende designs: http://www.designboom.com/design/the-unseen-concepts-of-laferrari-project-f150/
babybenzer zegt
Tikje mclaren
macready zegt
Er gingen minimaal 9 verschillende ontwerpen aan vooraf zoals te zien is in deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=-W-8Ql5__go
Daarnaast zie je ook minimaal twee verschillende 1:1 prototypes naast het uiteindelijke ontwerp.
sir_smokalot zegt
Thanks, heb de video toegevoegd
Esprit_de_Flandre zegt
Wie de LaFerrari niet mooi vindt koopt ‘em gewoon lekker niet. Dat zal Ferrari bang maken…