We hebben het design van de nieuwe BMW M2 even verbeterd. Wat natuurlijk volledig subjectief is, dus je mag het oneens zijn.
Dat je als BMW cross-overs uitbrengt met een dubieus design is één ding. Dit is een beetje inherent aan het type auto en het spreekt een bepaalde doelgroep aan. BMW brengt echter ook coupés uit met een controversieel design. En dat is doodzonde, want dit zijn juist de auto’s die gewoon mooi kunnen (en moeten) zijn.
Bij de BMW M2 is het extra jammer dat er twijfelachtige designkeuzes zijn gemaakt, want in de basis is het een goed geproportioneerde auto. Dankzij de langere motorkap kloppen de verhoudingen juist beter dan bij zijn voorgangers (verder niets ten nadele van de 1M Coupé en de eerste M2).
Om te laten zien dat het ook anders kan hebben we de M2 onderhanden genomen in Photoshop. We nemen de cosmetische ingrepen even met jullie door, te beginnen met de achterkant. Dat is namelijk de meest problematische kant, want ondergetekende betreft.
Het is geen specifiek probleem van de M-versie, maar de achterlichten van de nieuwe 2 Serie zijn A) te laag geplaatst en B) lijken op zijn kop te staan. Dit hebben we opgelost door de M2 plattere achterlichten te geven, die iets hoger geplaatst zijn. Mocht je benieuwd zijn: ze komen van de 1 Serie. De achterbumper hebben we ook iets cleaner en strakker gemaakt.
De voorkant van de M2 wordt vooral ontsierd door de vierkante luchtinlaten in de bumper. Het lijkt alsof BMW het ontwerpen van de voorbumper heeft uitbesteed aan Lego. Dit is met een relatief kleine ingreep op te lossen, door de luchtinlaten schuin naar midden te trekken. Daarmee krijg je een voorbumper die doet denken aan de vorige generatie M3 en M4 (die met de dag mooier worden).
Om de F80-look door te zetten hebben we ook de koplampen met de grille verbonden. Daarmee oogt de voorkant net wat meer samenhangend. Nu we toch bezig waren in Photoshop hebben we ook de velgen maar even vervangen. Want ja, zilverkleurige velgen zijn natuurlijk altijd beter dan zwarte velgen.
Tot zover dit volledig subjectieve relaas. Dan is nu het woord aan jullie: is het een verbetering, of geven jullie toch de voorkeur aan het origineel? Dat mag ook natuurlijk. Laat het vooral even weten in de reacties.
cossiekiller zegt
Al 10 keer beter ja.
Maar doe maar een CS van het vorige model. Beter wordt het toch niet meer.
kennone zegt
De 1M. Die is qua gewicht ook nog leuker
ponnie zegt
De m2 is idd niet heel mooi, maar ziet er opzich wel uniek uit en niet op een stomme manier.
Zo zijn er wel meer auto’s die door lelijkheid ruig zijn, dus hem in een 13/12 pakje te hijsen is wat mij betreft niet nodig.
DaveB zegt
Op de app met een iphone 13 pro max is t nog steeds niet mogelijk na het bekijken van een foto om terug te gaan naar het artikel. Wordt dit orobleem nog een keer opgelost?
etiennep zegt
Nope, gewoon niet aanklikken is t voor mij ….
bleermoel zegt
Probleem heb ik ook op een ipad 4!!
Zeer irritant i.d.d.
tommygogh zegt
achterkant ja, voorkant nee
launchcontrol zegt
Ben het met je eens
Hawkeye72 zegt
101% eens. Achterkant is stijlvol en stoer, voorkant krijgt hierdoor iets meutigs….
Hupke zegt
Doemijdiemaar!
M’n F22 blijf ik mooier vinden, maar ook dat is een beetje een mismaakt ontwerp. Je ziet dat ze moesten rekken en strekken om de coupe over de 1-serie wielbasis uit te smeren.
De G42 moest dan weer op het CLAR platform passen en dat kon precies ook absuluut geen maatje kleiner. De G42 valt me al behoorlijk tegen in de stad of op een veldweg qua afmetingen terwijl de binnenafmetingen erop achteruit gegaan zijn, zeker vanachter.
Dutchdriftking zegt
Enorm verbeterd. Nu de koplampen nog een tikkeltje platter zodat de motorkap er op ligt. Dan is hij af.
Turbo S zegt
Kan niet zeggen dat ik het beter vind, hooguit ouderwetser.
willemveenstra zegt
Nu het formaat naar 1M Coupe afmetingen. En van 1700 kg naar 1350kg. Pas dan word hij weer interessant als sportieve rijders auto. Het is met 1700kg een boot!
Edge zegt
Ik snap die trend van BMW niet. Dan hebben ze een prima klassieke, subtiele vorm voor de achterlichtunits, maar dan worden die units grotendeels gemaakt van non-functioneel zwart plastic en wordt het daadwerkelijk oplichtende gedeelte in een compleet andere, niet passende vorm gemaakt. Het mag dus geen verrassing heten dat ik de Autoblog-achterkant fraaier vind. Ik sluit me wel aan bij ponnie hierboven, de auto oogt een stuk ouder op deze manier. Ik denk dat achterlichten in de stijl van de huidige 3-serie en M3 beter fraaier waren geweest, die passen wat mij betreft beter bij het “vierkante” design van de M2.
De voorkant vind ik wat minder geslaagd. Los van het verouderde vind ik de grille zelf ook erg moeilijk ogen. Ik heb het idee dat gepoogd is om de grille die doorloopt in de koplampen van de F80 een moderne twist mee te geven, maar hoewel het photoshoptechnisch voor mij als leek goed in elkaar steekt vind ik het stilistisch minder mooi.
ouwedibbes83 zegt
Grote verbeteringen, achterkant is nu aantrekkelijk. Voorkant smoelt beter, maar deze koplampen mogen ook nog aangepakt worden.
Behalve de velgen lijkt ook de stance iets agressiever, aan de achterzijde komt het wat gespierder over. Iets naar buiten, beetje extra camber, kleine verlaging?
berlinetta zegt
Stuk beter zo, vooral de achterkant.
canon4ever zegt
Helemaal mee eens!
PunicaOase zegt
Beter, maar vorige generatie blijft mooier.
ontploffer zegt
Mooiste bmw van dit moment imo. De 2 serie coupe. Echt ouderwets, eigenaardig dik bommetje. Die verbetering duwt hem juist weer meer in de richting eenheidsworst wat de meeste modellen bij bmw, Audi en Mercedes momenteel zijn.
mashell zegt
De veranderde achterlichten zijn wat saai en te breed voor het het hoekige design. Het front is gewoon raar.
Ik houd ook meer van elegante BMW’S maar dat moet je van de twee serie coupé niet maken, die is hoekig en stoer.
racert zegt
Wat een verbetering… Die blokkige delen deden mij vooral aan Subaru denken, en de nieren voor aan een Dodge… De achterkant is stukken mooier, de onderzijde van de voorkant kan nog wat beter.
Zeg… kunnen jullie die M3 / M4 ook onder handen nemen?
flyerbunch zegt
Ziet er wel ok uit.. achterkant is beter, maar zou alleen die koplampen wat platter maken. Deze zijn mss iets te groot in verhouding nu.
kaeser zegt
Elke verandering is een verbetering tov het origineel.
HZW zegt
Maakt niet uit wat je er aan wil veranderen, het blijft een lelijk ding.