De achterkant van de Aston Martin DBX smeekte om een kosmetische ingreep. Daarom hebben we ons digitale scalpel ter hand genomen.
Als sportwagenmerk is het niet altijd even makkelijk om het hoofd boven water te houden. Dat geldt des te meer voor Britse sportwagenmerken. Wat doe je anno 2020 als je meer inkomsten wilt als sportwagenfabrikant? Juist, dan breng je een SUV op de markt. Dat was dan ook precies de reden dat Aston Martin met de DBX op de proppen kwam.
Heikel karwei
Wat design betreft heeft Aston Martin een naam hoog te houden. Ze hebben ten slotte een paar van de fraaiste ontwerpen uit de geschiedenis op hun naam staan. Door een SUV uit te brengen liepen ze het risico dit imago te grabbel te gooien. Het is namelijk een heikel karwei om een designtaal van sportwagens (en sedans) succesvol over te hevelen naar een SUV. Dat dit wel degelijk mogelijk is bewees Maserati met de Levante, Alfa Romeo met de Stelvio en Jaguar met de F-Pace.
Ducktail
Bij het zien van de eerste foto van de voorkant leek ook Aston Martin aan dit rijtje toegevoegd te kunnen worden (hoewel de meningen uiteenliepen). Het kenmerkende Aston Martin-front was in ieder geval redelijk succesvol overgezet naar de DBX. Ook de algehele proporties waren in orde. Helaas waren de ontwerpers op één punt stevig de mist ingegaan: ze hadden de DBX niet alleen een sportwagen-neus maar ook een sportwagen-achterwerk gegeven. Inclusief ducktail. Dat pakt vrijwel nooit goed uit op een SUV en dit was geen uitzondering.
Lagonda
Om dit euvel te verhelpen hebben we Photoshop er even bijgepakt. Zodoende is de DBX die je hier ziet vakkundig – al zeggen we het zelf – van zijn ducktail ontdaan. Het kan zijn dat de nieuwe achterlichten de Aston Martin-kenners onder ons bekend voorkomen. Die zijn namelijk afkomstig van de onvolprezen Lagonda Taraf. Hier zit een gedachte achter: als je alleen de ducktail verwijderd en de achterlichten intact laat gaat de achterkant net iets te veel op een Macan lijken. Om de DBX te onderscheiden van zijn concurrenten hebben we daarom leentjebuur gespeeld bij de Lagonda.
Front
Het front van de DBX was minder toe aan een make-over maar nu we toch bezig waren hebben we dat ook meteen aangepakt. Wederom hebben we daarvoor onze toevlucht genomen tot de Lagonda. Het grote voordeel is dat deze auto robuuste proporties heeft. Een dergelijk ontwerp leent zich veel beter voor implementatie op een SUV dan het ontwerp van een sportwagen.
Uiteindelijk blijft design een subjectief onderwerp, dus roept u maar: is deze make-over van de Aston Martin DBX geslaagd? Of houden jullie het toch liever bij het origineel?
heartofsteel zegt
Doen! 100% verbetering, vooral de voorzijde.
grrrrommmmm zegt
Waarom zou je een CX5 neus op een Aston Martin willen plakken?
heartofsteel zegt
Waarom hebben ze dan een Aston Martin neus op een CX-5 geplakt?
Loek zegt
@grrrrommmmm: Mazda heeft hun design echt bovengemiddeld goed op orde. Dus ik zou geen probleem hebben met een CX-5 neus op een luxe auto. Liever dan een moderne BMW-neus.
kniesoor zegt
Misschien minder direct herkenbaar als een Aston Martin door het wat generiekere lijnenspel. Maar ik vind deze render wel een stuk mooier dan de werkelijke versie. Doen dus.
reactief zegt
Leuk artikel. En netjes gedaan.
Die ducktail is inderdaad het zwakke punt van het ontwerp. Kies een donkere kleur en hij valt een beetje weg, maar jouw ontwerp doet het verrassend goed. De voorzijde heb ik liever origineel!
Betreffende de andere SUV’s die goed gelukt zijn.. Dat je de Levante benoemd is onbegrijpelijk… haha.. wat een onooglijk ding. En bij de Stevio is de achterzijde ook niet heel sterk. De F-Pace is mijn favoriet, die is nagenoeg perfect.
lekkerlinksrijden zegt
@reactief: ik vind de F-pace er al erg gedateerd uitzien, wordt echt tijd voor een nieuwe
rolov zegt
@lekkerlinksrijden: ik vind die ook erg saai . Ik snap niet wat er mis is met die achterkant van de Aston.
krisp zegt
Men neme een kenmerkende SUV en make er (van achteren) een anonieme versie van. Nee, geef mij maar het origineel. Ook voor de voorkant trouwens.
dondeboer zegt
@krisp: Mee eens! De fotoshop doet me een beetje denken aan een Chinese elekto-SUV. Geen idee welke, maar het kenmerkende van de Aston is weg.
dondeboer zegt
@dondeboer: overigens zou ik zonder een seconde nadenken een DB11 bestellen in plaats van een SUV. En als ’t dan toch vier zitplaatsen moet hebben, een elegante sedan. Quattroporte of zo.
dirkv zegt
Zeker een verbetering maar wel minder herkenbaar Aston Martin dan het origineel.
En daar gaat het tenslotte om.
Ook al ziet het origineel er een beetje truttige uit, dat wel.
marcovdongen zegt
Zo’n facelift zou ‘m zeker goed doen!!
alfalfa zegt
Tonale leads the way!
lekkerlinksrijden zegt
@alfalfa: wanneer ķomt die, 2028?
alfalfa zegt
@lekkerlinksrijden: Ehhhhhh…. ?
japhy zegt
Hé! Een Dacia Spring..
sntial zegt
Levante? Nope. Stelvio? Nope. F-Pace? Nope!
potjak zegt
Man man man, alle herkenbaarheid is er uit gesloopt. Dit is echt geen verbetering en die oversized velgen kunnen zo onder de eerste de beste Golf van 10 jaar oud, wellicht is een 10 jaar oude Tiguan nog beter.
moveyourmind zegt
Het is een beetje als de facelift van de Fiat Multipla.
Die lag ook een stuk makkelijker op het netvlies dan het origineel. Maar juist die rare details waar je op zijn minst een behoorlijke tijd voor nodig had om er aan te wennen maakten van die eerste Multipla een lekker eigengereid ontwerp.
Zo ook de DBX. Die ik dan weer liever zou hebben dan de eerste Multipla.
massarati zegt
Geef mij maar het origineel, word ik behoorlijk hebberig van.
z4rickss zegt
Origineel is veel mooier, dan dit anonieme geval.
spence zegt
Het voorste van de huidige, het achterste en de wielen van de studie.
Het voorste doet mij te fel denken aan een kruising van Mazda en Mercedes.
dees zegt
Als je aan de achterkant de lijnen rechttrekt dan moet je dat ook onderen doen. Want op deze manier ziet het er niet uit.
Edge zegt
De DBX kan het frontje van de Lagonda goed hebben, maar de AB-versie van de achterkant vind ik geen verbetering. Het origineel is niet het allermooiste dat er ooit uit de Aston Martin designstudio is gekomen, maar het is wel heel herkenbaar Aston Martin en uitgesproken. En juist die twee kenmerken vervallen bij de nogal anonieme achterkant die de gephotoshopte variant meekrijgt.
Overigens mogen jullie dit soort artikels met eigen photoshops wel vaker doen. Dat Lagonda-front op de DBX was iets waar ik zelf nooit aan had gedacht.
Ander ideetje naar aanleiding van dit artikel: “Autoblog ontwerpt”, een reeks artikelen waarin we als autoblog bezoekers samen met de redactie een eigen auto ontwerpen. Eerste fase waarin we het concept bedenken, tweede stap waarin we schetsjes aanbieden en elkaars ideeën gebruiken voor een ontwerp, derde stap waarin iemand het met photoshop tot een echt lijkende auto maakt etc.
competition102 zegt
De achterkant is een 100% verbetering, de voorkant had voor mij niet direct gehoeven maar is ok zo.
mashell zegt
Het fotoshop resultaat oogt wat moderner. Maar of het gapende gat in het front nou zo fraai is?
De wagen heeft overigens nog wel wat andere problemen zoals z’n gedateerde interieur. Maar vooral z’n timing. Mensen die een grote SUV naast hun Aston Martin sportwagen zochten die waren met een Range Rover, Cayenne of Bentayga al goed voorzien. De DBX is nergens vooruitstrevend en vooral erg laat. Een lot dat misschien ook Ferrari te wachten staat.
Edge zegt
@mashell: Maar Ferrari is wel Ferrari. Die hebben zo’n bizarre aantrekkingskracht dat die Purosangue hoe dan ook wel goed verkoopt. Aston Martin is een hartstikke mooi merk met een prachtige historie, maar de aantrekkingskracht van de Britten is toch een stukje later dan dat van Ferrari.
hakvo054 zegt
als je er een Lagonda Taraf voor- en achterkant op fotoshopt noem het dan ook gewoon een Lagonda.
w0o0dy zegt
Moest het nou per se meer op een Jaguar F-pace lijken? Of is de photoshopper zo ver-audiet dat alles anoniem moet zijn?
imaginenl zegt
Jullie hebben zojuist de ‘blue note’ uit het ontwerp gehaald. Het ziet er goed uit maar maakt het geheel wel erg generiek.
JamesBond007 zegt
ah, gelukkig werken jullie niet bij Aston Martin
clubbtraxx zegt
De ‘duck tail’ zit er met een reden. AM heeft er aerodynamisch veel werk in gestoken zodat hierdoor het achterraam schoon blijft zonder dat je een (lelijke?) ruitenwisser op de achterklep nodig hebt. De onderdruk die normaal ontstaat achter de auto tijdens het rijden zorgt er voor dat bij hatchbacks/stations/suvs de achterruit heel snel vies wordt, het design van AM met de hoge dakspoiler en duck tail moet de ruit schoon houden zonder dat er dus een ruitenwisser nodig is.
AB moet er dus op hun design nog ff een achterruit wisser bij photoshoppen ;-)
Vind het origineel overigns een stuk mooier. AM eigen, en geen ‘generieke’ suv AB style met te grote velgen en een lelijk front..
V8Vantage zegt
Die ducktail heeft in deze nog een functie ook. Namelijk de achterkant ‘schoon’ houden als ik het goed onthouden heb.
Voor mij overigens ook het origineel. Iedereen wil graag hebben wat de ander heeft en daarmee krijg je nu al zo veel eenheidsworsten. Als dit met alles zo door gaat dan heb je over 15 jaar geen keuze meer wat je aantrekt, iedereen een grijs shirt met grijze broek in een grijs huis aan de kant en klaar pasta maaltijd.
joosstra zegt
Geen verbetering.
rotarypowah zegt
De voorkant vind ik zo wel een stuk mooier, de achterkant mag origineel blijven. Dikke wielen trouwens in de shops.
Nice.
zwafra zegt
Zeker een verbetering ..deze aangepaste versie ligt een stuk lekkerder op het netvlies.
caprio zegt
Nieuwe neus krijgt Mazda look en de achterzijde is mooi maar ook meer universeel.
De ducktale vind ik op zich wel mooi maar vind de onderzijde van het achterruit er slecht op aansluiten. Een soort van TT coupe achterruit met juist die doorgaande lijn van spoiler/ducktail wringt. Dus ducktale houden maar de achterruit anders.