Zowaar een onverwacht compliment op de vroege zondagmorgen!
Je zou het niet zeggen, maar McLaren Automotive is nog een relatief jong automerk. Als we de hyper-exclusieve, peperdure en retesnelle F1 niet meerekenen, zijn ze pas 6 jaar bezig met het bouwen van straatauto’s. In korte tijd heeft McLaren Automotive zich weten te op te werken als een volwaardige concurrent voor Ferrari, in tegenstelling tot de Formule 1 auto’s. Op alle mogelijk meetbare punten zijn de McLarens meer dan partij, maar een gebrek aan emotie wordt soms verweten. Te klinisch. Te steriel. Dat gold voor de MP4-12c (rijtest) en in mindere mate de 650S (jazeker, ook een rijtest).
Ook de 570S (rijtest) is niet zo’n spectaculaire auto (om te zien, althans). Maar gelukkig komt Prior Design to the rescue. Deze Duitse tunert kennen we als niet al te subtiel van smakeloos tot wanstaltig. Maar in dit geval moeten we toch een kleine lans breken. Natuurlijk, de velgen zijn bijzonder misplaatst, maar de bodykit is niet eens zo heel erg lelijk. Zeker als je die stickers wegdenkt toont het best aardig. Een beetje zoals een 570S ‘GT3 RS’ eruit zou kunnen zien. De Porsche noemen we niet voor niets, want een de uitgaande 911 GT3 RS was zelfs duurder dan de 570S. De 570S is dus een uiterst bereikbare McLaren. Dat betekent wel dat je ze als 570S-eigenaar vaker tegenkomt en dan ben je ineens minder uniek dan de McLaren-folder meedeelde. Dan is deze kit wellicht een uitkomst.
De ‘PD1 Aerokit’ bestaat uit koolstofvezel spoiler, luchtinlaten, side-blades, side-skiras, diffuser, splitter en een heuse roof-scoop. De auto staat dankzij een op maat gemaakt H&R onderstel wat lager op zijn tweedelige velgen. Op verzoek kunnen de West-Duitsers ook het interieur voor je opnieuw bekleden waarbij in principe elke kleurstelling en materiaalgebruik mogelijk is. Eigenlijk is dat geen geruststellende gedachte. Als kers in de appelmoesop de taart kun je ook nog kiezen voor een geheel door Prior Design ontwikkeld uitlaatsysteem. Of dat extra vermogen oplevert is vooralsnog niet bekend, maar echt nodig is het niet. Standaard levert (de van een Nissan afgeleide) V8 namelijk een vermogen van 570 pk en 600 Nm aan koppel, waardoor de 1.320 Kg zware 570S in 3,2 seconden naar de 100 sprint en voluit 328 km/u kan halen. Niet verkeerd voor een instappertje.
bnc zegt
Langer dan 6 jaar. De SLR McLaren niet vergeten.
willeme zegt
@bnc: dat is op kenteken ‘gewoon’ een Mercedes ;).
MaartenD zegt
Pas 6j? In 1992 kwamen ze met de McLaren F1!
willeme zegt
Wel grappig dat je het tweede gedeelte van de zin hebt gelezen, maar de eerste dus volkomen hebt overgeslagen ;).
keeper1 zegt
@maarten020: volgens mij staat zoiets letterlijk in de tekst…
thefmanl zegt
@maarten020: Eerst is goed lezen misschien?
stationcar zegt
@maarten020:
McLaren heeft een wonderlijke geschiedenis, maar voor zover ik het begrepen heb is het huidige merk ontstaan uit de autosporttak van het bedrijf en heeft het huidige McLaren in feite niet zo verschrikkelijk veel met het McLaren dat de F1 ontwikkelde te maken. Maar verbeter me gerust want ik weet het ook niet helemaal precies, het geheugen noch het internet is helemaal helder wat dit onderwerp betreft…
baklava zegt
Ik blijf de Mclaren lineup, op de p1 na, echt saaie auto’s vinden qua uiterlijk. Lijkt net alsof ze uit ridge racer of burnout komen.
base zegt
Op de velgen na is het best lekker!
bmwfreak038 zegt
Gave auto’s, dat je het saai kan noemen☝️ snap ik niet een geheel eigen design.
kle500 zegt
@bmwfreak038: Zou het ook eerder vloeiend of clean willen noemen. Inderdaad wat ander dan de 10.000 hoeken op een lambo, maar saai? Nee.
bfvo zegt
Ik vind McLarens schitterend. Als ik het geld had zou ik wel weten. Een 720S ? Het getoonde exemplaar hoeft van mij niet. Maakt de wagen ordinair.
fmgarcia zegt
@bfvo: De 570 gt heet de wat ‘mooiere’ versie. Denk als je daar deze spoiler op knalt dat het erg gaaf is.
bfvo zegt
@fmgarcia: Neeee, geen taartschep op de GT! Dat is net een plastic dubbel D op Doutzen Kroes…
bmwfreak038 zegt
@bfvo: spoiler hoort erop omdat hij te weinig downforce schijnt te hebben.
bmwfreak038 zegt
@bmwfreak038: edit: vooral de 570
fmgarcia zegt
@bfvo: En daar zou jij geen blokje mee om willen???? ;)
maxie zegt
Nee dankje
piquet1986 zegt
Ongelofelijk dat deze werkelijk prachtige mclaren door dezelfde tuner is gemaakt als die wanstallige witte widebody amg gt(s) van laatst.
Forza zegt
Niks meer aan doen, zo klaar voor de Gumball. Tuners, ik zal ze nooit begrijpen.
viezefreddyw zegt
Hij is mij te overdreven. De perfecte 570S is voor mij de 570GT. Mooi ding vind ik dat.
fmgarcia zegt
Best goed gelukt! Door die diffuser lijkt de achterkant wat mooier. De uitlaat eindpijpen zien er nog steeds niet uit. Zo lelijk, ik hoop dat er snel een tuner is die dat oplost want anders vergaat de wereld..
elemento zegt
Zo mag die voordeur komen…… mclaren modellen lijken echt uit de ruimte te komen..schitterend
TimD zegt
McLaren, het mooiste en het beste wat er tot nu toe te koop is! Voor mij de ex-Shmee 675LT COUPE! Wat een waanzinnige auto is dat.
Dutchdriftking zegt
Fijn ding. Maar ten alle tijden liever een 911 of GT-S.
gerjan zegt
Na de F1 Hebben ze nog geen mooie auto weer gemaakt. Ik vind het het echt geen mooie auto’s maar dat vind ik van Ferrari laatste jaren ook niet.
bosje zegt
Bijna compleet verkracht. Overdreven spoiler, tuner-velgen, overal random carbon lipjes, totaal onnodige roofscoop, buikschuif-verlaging. Nee, dankje.
De 570S is in mijn ogen juist een van de weinige McLarens met een redelijk geslaagd design. Totdat Prior zijn plasje doet dus.
janmetdelangeachternaam zegt
Die velgen kunnen zo onder een golfje
a3aan zegt
Prachtig! Alleen ff met aceton ‘prior design’ van de zijkant afboenen en hij is helemaal af. Of zou je met aceton het alleen erger maken?
peug206 zegt
Aceton? Dan verniel je de lak… gebruik aub gewoon sticker remover, werkt beter, en veel minder schadelijk voor lak.
maferick74 zegt
Deze alleen dan geheel in t zwart