Kijk, met zo’n Mercedes V8 diesel voel je je de koning te rijk!
Als Mercedes een ding altijd goed heeft gedaan, is het wel puike diesels bouwen. Het is jammer dat deze motoren tegenwoordig niet meer salonfähig bij iedereen zijn, want er valt veel voor te zeggen. Ook op het gebied van duurzaamheid. Ze gaan bovengemiddeld vaak erg lang mee.
Het nadeel is dat door het belastingklimaat het wat lastig wordt om de koop van een nieuwe diesel te verantwoorden. Ook zie je dat de occasionprijzen van diesels wat lager zijn. Superhandig, want dan wordt het eerder rendabel. Wat te denken van deze Mercedes V8 diesel?
GL 420 CDI
Het is een heuse Mercedes-Benz GL420 CDI. Destijds werd de GL op de markt gebracht als tegenhanger van de Range Rover. Dat lukte niet helemaal, zeker niet op het gebied van comfort, verfijning en luxe. Je moet ‘m meer zien als een grotere ML. Normaal gesproken is de in de VS gebouwde Mercedes GL onbetaalbaar, maar in dit geval kun je relatief goedkoop Mercedes V8 diesel rijden.
Uiteraard is het stiekem een bedrijfsauto. Op deze manier kun je de running costs even wat lager houden. Daarbij: hoe vaak heb je iemand op de achterbank zitten? In Nederland is dat dus een behoorlijke prijzige privilège. Maar door het opgeven van de ene privilége, wordt de andere bereikbaar. Want deze Mercedes GL is uitgerust met een V8 diesel!
Mercedes V8 diesel
De motor is 4.0 liter grote V8 diesel van Mercedes levert 306 pk. Belangrijker is het koppel dat paraat staat: 700 Nm bij 2.200 toeren. Er zijn distributievrachtwagens die het met minder moeten doen. Daarmee kan de 2.450 kg SUV in 7,6 tellen naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt een heel acceptabele 230 km/u. Het gemiddeld (opgegeven!) verbruik van nog geen 1 op 8 is wel een dingetje, maar diesel is gelukkig redelijk goedkoop.
Dit exemplaar heeft er al 204.860 km opzitten, maar dat is minder dan de meeste vrachtwagens uit 2007. Op jaarbasis stelt de kilometerstand van deze Mercedes V8 diesel niet zo heel erg voor. De prijs is ook goed te behappen, want voor 17.995 euro krijg je enorm veel auto voor het geld. Interesse? Bekijk hier de Mercedes GL420 advertentie!
Meer lezen? Check dan De opkomst en teloorgang van de V8 diesel.
mopar zegt
Hele mooie wagen maar koop hem aub niet met je laatste centen. Zijn extreem dure wagens om te onderhouden en op motorisch vlak en met de luchtvering wil ook dikwijls iets aan de hand zijn. Prijs lijkt me wel wat aan de hoge kant voor een pre-facelift exemplaar met meer dan 2 ton op de teller.
Robert zegt
Diesel redelijk goedkoop? Scheelt op dit moment iets van 30-35 cent per liter.
Als particulier, met een diesel op grijs kenteken kost deze auto je 196 euro aan MRB per maand (ter vergelijking: benzine 87 euro per maand) en dan reken ik een eventuele fijnstof toeslag nog niet mee. Dat prijsverschil van 109 euro verdien je pas terug bij een brandstofconsumptie van méér dan 330 liter per maand, wat met deze auto goed is voor ca. 2700 km per maand. Plus is, dat de aanschafprijs lager is, dus de afschrijving ook, maar globaal gezien moet je toch zeker 25.000-30.000 km per jaar rijden om voordeliger uit te zijn.
knapzuur zegt
Ik denk dat de mensen die dit kopen zich niet druk maken om rekensommetjes zoals jij ze maakt, er moet ongetwijfeld een auto ambulance of paardentrailer achter en is ongetwijfeld een 2e auto.
Al vind ik meer dan 15k euro’s voor een meer dan 10 jaar oude diesel toch echt wel van de zotte! Die koplampen zien me er toch een partij beroerd uit..
willeme zegt
@RRRbbert: Twee dingen zijn belangrijk om even mee te rekenen. Ten eerste de vraagprijs van en de GL450 op benzine. Die kom je niet tegen met grijs kenteken, maar OK Benzine is op het moment duurder. Vervolgens zit je met het verbruik. Die benzine V8’s zijn zeldzaam inefficiënt. Voor de benzine zit je op zo’n 1 op 5/6, de diesel doet 1 op 8/9. Het loopt bij beide in de papieren, dat sowieso ;-)
Variomatic zegt
@willeme: precies, kantelpunt zal eerder rond de 15dkm liggen dan 25-30dkm
S zegt
Krijg je enorm veel geld voor je auto. De verkoper inderdaad. En voor de koper enorm veel auto voor je geld.
pivavar zegt
Een klant van ons is net de 25 mille aan onderhoud voorbij voor haar GL. In 7 jaar en 140.000 km. En dat niet eens met de V8. Wel een diesel. Net als een R-klasse, je moet een dubbele portemonnee hebben, en beide gevuld.
E34M5Touring zegt
Check ff de motor en baksteunen als je gaat kijken, Zwak punt bij de koppelrijke motoren in de GL.
Dickie zegt
Mijn pa heeft een ML420 inmiddels 300.000km maar heeft die problemen nog niet, alleen problemen met de luchtvering en verder wat kleine dingen.
arta zegt
https://m.youtube.com/watch?v=NfjZEaY9T7k
Ja; dit soort auto’s is echt een koopje…
atrak zegt
Dan heb ik toch liever een Sprinter 319.
geenidee zegt
Krijg je er ook een busje plastic restore bij?
MarcoM zegt
Tjonge jonge, een beetje car detailing voor de achterbumper kan ook geen kwaad, ga desnoods met met zonnebloemolie op een doekje er overheen, nu lijkt het wel op een Daewoo bumper. Verder wel een dikke bak trouwens.
karhengst zegt
Ik zie dat ze de vlaggetjes er af hebben gehaald. Toevallig een nieuw dieptepunt voor Jetcars?
dunhozzie zegt
Ik heb zijn kleinere broertje met 2 cilinders minder. Wel 300pk 700nm na tuning. Prima auto.
406_v6 zegt
Die V8 was nou niet het spreekwoordelijke voorbeeld van Mercedes kwaliteit… iets met koelproblemen en zo…
alcantara zegt
Zo goedkoop? Zo duur!