Wil jij een ‘supercar’ van BMW bezitten met een groen (of eigenlijk blauw) tintje? Zo duur is de BMW i8 helemaal niet meer.
De periode net na 2010 was erg interessant wat betreft EV’s. Eigenlijk was er niks op de markt wat klonk als een compromisloze auto, maar wel veelbelovend leek. BMW was er bijvoorbeeld vroeg bij met hun i3, die eigenlijk een beetje geplaagd werd door lange laadtijden en een klein rijbereik. Want verder was de auto best een toffe propositie voor zijn geld. En dan was er nog de i8. BMW dacht namelijk dat men pas echt warmloopt voor EV’s als je ze combineert met een portie sportiviteit.
BMW i8
De BMW i8 was namelijk geen EV, maar een plug-in hybride. Wel eentje waar de 1.5 liter grote driecilinder (dezelfde B38-driecilinder als de ’16i’-modellen en de MINI Cooper) een soort bijrol had en het totaalplaatje van 362 pk vooral bereikt werd dankzij de elektromotoren. En dat in een bijzondere futuristische koets met vleugeldeuren, waarmee het supercargevoel compleet is. De i8 had niet per se supercar-specs, overigens.
BMW i8 occasion
Nieuw was de BMW i8 prijzig: in Nederland ruim 140.000 euro zonder opties. Maar goed, we hebben het dan over 2014. Kan je hem tien jaar later al een keer betalen? Ja en nee. We willen het bedrag niet bagatelliseren, maar vergeleken met de nieuwprijs kan je ‘m goedkoop scoren.
Op Marktplaats staat bijvoorbeeld deze First Edition bij een dealer. Een flink ervaren model, bijna 180.000 kilometer. Gezien het feit dat de i8 een notoir moeilijke instap heeft, best een kunst. Verder oogt ‘ie dikke prima, dus (moeilijk) instappen maar. En dat kan al vanaf 49.950 euro. Nieuw kostte dit grijze exemplaar 149.300 euro, dus da’s een ton minder. Toffe bak toch? Koop dan?!?
Nóg goedkoper
Of, wacht even: het kan nog iets goedkoper. Er staat namelijk nog één BMW i8 te koop bij een particulier. Iemand die de teller tot 258.000 kilometer heeft laten doorlopen. En er maar vier foto’s van heeft en niet heel veel informatie. Behalve dat de eigenaar dit exemplaar uit 2015 expres heeft gekocht om dagelijks mee te rijden, en daar trots op is. Zo trots dat hij ‘m wil verkopen om een i8 Roadster te kopen. Aan de foto’s te zien hebben we het vermoeden dat hij ook nog een 1 Series M Coupé heeft.
Informatie die we dan weer wel interessant vinden: de eigenaar vraagt er 40.000 euro voor. 40k! Voor een i8! Dat klinkt als erg weinig, het is dan ook 110.000 euro minder dan des tijds nieuw in 2015. En dat voor een driecilinder BMW-‘supercar’.
We vinden je wel een lefgozer als je deze auto echt dagelijks rijdt, maar waarom ook eigenlijk niet? Dat kan je overnemen van deze eigenaar voor de prijs van een Golf met een paar opties. Durf jij het aan?
Met dank aan Maurice voor de tip!
banderas zegt
Nog steeds erg veel geld voor een auto die ook niet écht goed reed.
gdjnl zegt
En zeer lastig te repareren is, als er eens iets stuk gaat.
MarcoM zegt
Durven misschien, maar met een dikke pens lastig instappen, lol.
Johanneke zegt
Dan juist kopen, heb je een reden om die dikke pens eraf te trainen.
Robert zegt
Ja, dan moet je weer fietsen. Staat die i8 weer stof te happen onder de carport…
MarcoM zegt
Lol
Lambrusco zegt
Hele indrukwekkende auto, vind hem nog altijd wel tof om te zien.
mashell zegt
Toen BMW met de i8 kwam vonden de mensen deze wild gelijnd en druk, nu is het gewoon een bijzonder elegante BMW. Zeker naast een i7 wat een enorm lompe SUV met aangepakte kofferbak is.
Van Hooydonk, hoe heb je het zo mis kunnen laten gaan?
imaginenl zegt
Zal die 40.000 ook niet meteen de bodem zijn aangezien er maar 20.000 van zijn gemaakt?
potver7 zegt
Van 2014 tot 2020 zijn er 375 verkocht in Nederland, waarvan er nu nog 271 op Nederlands kenteken staan. Daarvan 28 met verlopen APK. Dat zijn geen gigantische aantallen, maar het is ook niet helemaal niks. Mijn inschatting is dat de waarde nog wel een beetje zal zakken, voordat de i8 een soort youngtimer-appeal krijgt en de waarde gaat stijgen.
rulefollower zegt
Fiscaal absoluut niet interessant als youngtimer. Hoog % over de dagwaarde en een extreme btw correctie over de nieuwprijs. Tja, niets aftrekken kan natuurlijk altijd, maar ook de btw dan niet.
maotje zegt
@potver7
Waar heb je deze informatie over de aantallen vandaan?
rwdftw zegt
De i8 heeft zijn accu als achilleshiel. Hoeveel is daar nog van over na 10 jaar? En wat kost een vers setje batterijen? Ik denk dat je dat even mee moet nemen in de overweging.
't Peugje zegt
Dat schijnt dus helemaal prima te zijn. Als er geen misbruik heeft plaats gevonden zitten ze vaak na 10 jaar nog dik boven de 80% capaciteit.
DeWitteCondor zegt
Deze auto doet mij niets. Ik vind ‘m afzichtelijk en ook niet mooi oud worden. Op zich een voordeel dat ie zo onbegrijpelijk duur was, dan zie je m gelukkig ook niet veel. Supercar vind ik ook schromelijk overdreven voor dit ding.
petroldrinker zegt
Snap ook inderdaad niet waarom dit een supercar genoemd word…
kniesoor zegt
Als potente driecilinder liever een GR Yaris. Scheelt ook gymnastiek om erin te komen. Al zal die misschien nog niet voor 40K te koop zijn.
rwdftw zegt
De GR Yaris lijkt leuk maar er zitten wat ontwerpfouten in het lbok van de 1e generatie. De vraag is niet of je drijfstangen naar buiten komen, maar wanneer. Een productiefoutje met de zuigerveren is de oorzaak.
ouwedibbes83 zegt
Over dat instappen, de truc is om als eerst op je billen erin te gaan zitten en daarna pas je benen erin te slingeren. Dan valt t allemaal best mee.
Die 3 cilinder levert overigens 2/3 van het totale vermogen. Er zit een grote turbo op die gaat meeblazen. Van de electro motor komt wel een hoop van de trekkracht, zeker onderin de toeren.
Robert zegt
Het uitstappen is misschien nog wel lastiger dan het instappen…
Ik vind het nog steeds wel een fraai ding om te zien trouwens.
ouwedibbes83 zegt
In mijn ogen ook iets bijzonders, mooi dat BMW dat aandurfde om een concept bijna ongewijzigd in productie te nemen. Ik blijf er altijd even naar kijken als ik er eentje zie. Echt iets aparts
Donstil zegt
Wij zijn in 2017 getrouwd en hebben er toen eentje een week van BMW Nederland mogen lenen.
Blijft een bijzonder ding wat mij betreft, fraai gelijnd en meer dan vlot genoeg voor de Nederlandse wegen.
Toekomstige klassieker.
godfather zegt
Hoe is het onderhoud van zo’n i8? Rondje Googlen naar een specialist in NL levert weinig resultaat. Iemand?
Specht zegt
Dan nog liever 40 afgetrapte Alfa 159’s van 1000 euro. Dat maakt het leven tenminste nog spannend.
petroldrinker zegt
Auto die niet echt prestaties heeft van een sport auto, moeilijk is met reparaties etc, en dan nog zoveel geld vragen… voor zelfde geld is er genoeg ander leuks…
harrie zegt
Meh.
Wat kost een Polestar 1 tegenwoordig?
rikv99 zegt
€113k! Op mobileDE. Dus dan krijg je ook nog BPM eroverheen. Nog vies aan de prijs dus.
nineelevenheaven zegt
De BMW i8, de geboorte-moeder van de Porsche 991.
Once you see it, it can’t be unseen
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aGxNbG0_460s.jpg