Per pk is de Model S Plaid absoluut een koopje.
De Tesla Model S is al stokoud. Althans, als het gaat om de levencyclus van een model is acht jaar een respectabele leeftijd. Toch loopt de Model S niet achter qua specificaties, dankzij de upgrades die Tesla continu doorvoert. Sterker nog: de Model S is nu de snelst accelerende auto ter wereld én de auto met de grootste actieradius. Daar kunnen zelfs de allernieuwste EV’s niet aan tippen.
Tesla onthulde in september de nieuwe topversie van de Model S: de Plaid. Ze kwamen ook meteen met de topversie van de topversie: de Plaid+. Dit ging gepaard met een uiterst subtiel facelift. Voor zover je het een facelift kunt noemen.
Zo subtiel als de uiterlijke wijzigingen zijn, zo groot zijn de onderhuidse wijzigingen. Mochten de cijfers je ontschoten zijn: de Plaid levert nu 1.020 (!) pk. Dat is doodleuk 340 pk extra bovenop de Long Range. Dit zorgt ervoor dat de Plaid achterlijk snel is. 0-100 km/u moet ‘ie volgens Tesla in 2,1 seconden doen. Om dat even in perspectief te plaatsen: dat is een halve seconde sneller dan een Veyron.
De Model S Plaid lijkt dus al de natuurwetten te tarten, maar het kan bij Elon Musk altijd gekker. De Model S Plaid+ heeft namelijk meer dan 1.100 pk. De exacte 0-100-tijd is niet bekend, maar dat is dus minder dan 2,1 seconden.
De fabrieksopgave van de actieradius is eveneens indrukwekkend en tegelijkertijd wat minder nutteloos. De Plaid heeft een range van 628 km, de Plaid+ doet daar nog een flinke schep bovenop met 837 km.
We hebben al eerder prijzen genoemd, maar nu hebben we weer andere prijzen in de configurator. Dit zijn dus de definitieve prijzen. Tot Tesla ze weer verandert uiteraard. De prijs van de Tesla Model S Plaid komt uit op €119.990, terwijl de Plaid+ uitkomt op €149.990. Flink duurder dan de Long Range, die €89.990 kost, maar – eerlijk is eerlijk – daar krijg je dan ook flink meer vermogen, snelheid en actieradius voor terug. Of je dat ook allemaal nodig hebt is vers twee.
De auto die puur qua prestaties het dichtst in de buurt komt is de 760 pk sterke Porsche Taycan Turbo S. Die doet 0-100 km/u in 2,8 seconden en heeft een range van 416 km. Dat is nog niet eens de helft van de Plaid+ dus. De Turbo S is met €191.700 wel flink duurder. Maar dan heb je ook een echte Porsche. De nieuwe Mercedes EQS moet qua actieradius in de buurt komen, maar daar hebben we nog geen prijzen van. We gokken zomaar dat die ook een stuk duurder zal zijn.
Allemaal leuk en aardig, een Veyron-verslindende auto met een prijs van 120k, maar je moet nog wel even geduld hebben als je een Model S Plaid bestelt. De normale Plaid wordt namelijk pas in het eerste kwartaal van 2022 leverbaar en de Plaid+ waarschijnlijk nog later.
lars zegt
Aflevering van de Plaid begint 3 juni (in de v.s.)
mashell zegt
Van welk jaar?
lars zegt
In 6785 (eigenlijk 2021)
mashell zegt
Ik zet in op 2078.
Dus volgend jaar, volgens de Nepalese kalender.
ometom zegt
@lars: begint er een nieuw seizoen?
KEV9 zegt
Dat is dus van 0 tot de broek vol bruine strepen in minder dan 2 seconden :)
lars zegt
Na al die jaren in mijn ogen nog steeds een prachtige auto. Facelift ook geslaagd. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit, want in de tijd sinds de refresh was aangekondigd konden ze de bouwkwaliteit vast verbeteren.
Turbo S zegt
@lars: vanaf het begin van zijn levenscyclus tot de dag van vandaag verreweg de mooiste auto die Tesla gemaakt heeft. Begrijpelijk dat ie nog niet met pensioen gaat als je de rest van de lineup ziet.
dalmore zegt
Wat een heerlijke sneer naar Porsche en alle andere EV bouwers!
por100 zegt
Nou, die Porsche gaat stiekem iets sneller dan opgegeven 2.8 naar de 100 en bij 200 is ie de plaid weer voorbij of bij de eerste bocht uiteraard. Om nog maar te zwijgen van de andere indrukken. Maar indrukwekkend is het wel van Tesla.
Maar is de Turbo S niet wat duurder dan in het artikel wordt opgegeven?
Pascal zegt
“bij de eerste bocht uiteraard”: check je feiten even zou ik zeggen. Ik zie namelijk érg goede Laguna Seca beelden + tijden voorbij komen die mij het tegendeel laten zien en waarbij de toptijden van de Porsche Taycan Turbo S gewoon riant worden overtroffen. Natuurlijk is er geen discussie dat de Porsche met afstand de leukere/mooiere (stuurmans)auto blijft, maar je comment gaat echt niet op.
flutterby zegt
@por100: de Plaid+ krijgt anders een flinke spoiler. Ik durf te betwijfelen of de Taycan sneller is.
geen1234 zegt
Het is geen sneer, maar dat zie je niet eens. Wie kiest dit ding boven een M8 of M760 met een beetje km’s er op.
piebepost zegt
Als ik het aantal Model S’en dat ik tijdens een uurtje tijden afzet tegen het aantal 7’s/8’s, gok ik de forse meerderheid. Zeker nadat de facelift voor de S erg positief uit heeft gepakt. Dit in tegenstelling tot de BMW’s.
mashell zegt
Allemaal pk’s die geen mens nodig heeft, de enig echt interessante Model S is de Long Range.
geen1234 zegt
Kan ik me ook zo voorstellen, maar voor EV maakt het niet veel uit, het is gewoon wat de software toestaat. Ik vraag me af of ze er andere motoren in stoppen, lijkt me van niet.
mashell zegt
Als je met software vermogen wilt creëren dan moet je in de crypto of beurshandel gaan.
Bij elektroaandrijving is het veel meer de hardware dan de software die dat bepaald (bij verbrandingsmotoren natuurlijk ook, chiptuning zegt ook alleen maar “bij deze gasstand bij zoveel toeren spuit dan X brandstof in”, waarbij de “tuning” een ander getal voor X is). Wil je echt meer vermogen dan moet je gaan cilinders gaan boren, de slag verlengen, grotere turbo’s etc.).
Om meer vermogen te kunnen leveren in een elektroauto heb je andere motoren nodig met meer wikkelingen. Dikke kabels waar meer stroom doorheen kan en een accu die meer stroom tegelijkertijd kan leveren. Nu staat Tesla niet bekend om kosten efficiënt bouwen (ze monteren vaak ook dat waar de klant niet om gevraagd heeft) maar een te grote accu of te grote motoren voor de long range kost ze echt geld. Ze bouwen met zo weinig verschillen dat ik denk dat ze die verschillen wel maken.
Charles Taycan 4S zegt
Geweldige rechtuit prestaties natuurlijk met dit vermogen echter €151.000,- rijklaar en leverbaar ergens in 2022 voor een dan 11 jaar oud model….? Non merci, ieder zijn ding natuurlijk, wens toekomstige eigenaren er veel en lang plezier mee!😉
993carrera4s zegt
@Charles Taycan 4S: Niet meer alleen rechtuit hoor. De model 3 performance is even snel op het circuit als een taycan turbo.
Charles Taycan 4S zegt
@993carrera4s, dit is een model s, geen 3…
piebepost zegt
Dat is alleen maar slechter nieuws voor de Taycan.
993carrera4s zegt
@Charles Taycan 4S: dat weet ik. Alleen om aan te geven dat er wel vooruitgang in zit. Die Plaid zal wel een beter onderstel hebben dan de oude. Ik vind het wel indrukwekkend dat een model 3 van 66k, op stalen veren even snel was als een taycan turbo van 2 ton met 3 kamer luchtvering, torque vectoring, actieve stabi’s en alle tech die Porsche in huis heeft.
Pascal zegt
“Geweldige rechtuit prestaties” ja klopt. De Laguna Seca tijden ook al gezien? Spoiler alert: De Model S gaat een kleine 4 seconden sneller rond dan de Taycan Turbo S. Oeps….
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, Laguna Seca? Daar hoef ik niet te zijn… Ik woon in Frankrijk op de campagne, heerlijk, geen Tesla te zien hier… ook geen dealers hier overigens…😜
Pascal zegt
@Charles haha een serieus antwoord is in elk geval ook in geen velden of wegen te bekennen! Lekker man, proost, neem er nog eentje en geniet ervan :)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, zit al een paar dagen aan her water, maar je brengt me op een idee! Merci!😉🍷
erind zegt
@Charles Taycan 4S: 😂😂 ik scroll gewoon naar de comment sectie om dezelfde te lezen bij elke ev artikel. Je houdt het wel vol chapeau
Charles Taycan 4S zegt
@erind, ik wens je ondanks je reactie toch veel plezier ermee ergens in 2022….😉👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: de Long Range is goedkoper om te produceren dan het vorige model. Er is enorm veel veranderd waaronder een enorme spoiler op de Plaid+.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, wow! Echt? Een spoiler op een Tesla S ?? Nu ga ik er ook eentje kopen denk ik.😜
rumour zegt
Aha: ‘spoiler alert’.
mark997gt3 zegt
@Charles Taycan 4S: laat je niet uit de tent lokken Charles!
Hou het een beetje volwassen allemaal!
Charles Taycan 4S zegt
Collega: 😉👍
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: ik zal hem voor je uitkauwen. 1) Het model is enorm veranderd en je kan wel spreken van een nieuw model met dezelfde naam. Net als Porsche vaak doet.. 2) die enorme spoiler komt op het circuit tot zijn recht en daar zou ik nooit een auto op uitkiezen, als dat voor jou belangrijk is.. prima.
Turbo S zegt
@Charles Taycan 4S: wel een 11 jaar oud model dat maar niet verouderd wil gaan lijken.
Charles Taycan 4S zegt
@panameragts, vind persoonlijk de model s de minst lelijke tesla maar vind hem inmiddels wel verouderd met name de achterkant en het interieur vind ik echt heel lelijk…
geen1234 zegt
Ben wel benieuwd wie dit gaat kopen. Kijken of de wannabee’s hun eigen geld hiervoor over hebben, zonder aanvulling van de staat.
erind zegt
@geen1234: ik heb één in bestelling. Wat?
erind zegt
@geen1234: in België moeten binnenkort alle bedrijfswagens electrisch zijn. Ik sponsor de staat genoeg met v8s.
dutchneon zegt
Ik ken er een aantal die hem in bestelling hebben, 2 keer de normale long range en 1x de plaid+
wel mannen die allemaal ook vorig jaar goed in de tesla aandelen zaten ;)
Charles Taycan 4S zegt
@geen1234, ik ook , op een enkeling na bijna niemand want een groot deel is reeds geswitcht naar een Taycan of iets anders, mensen willen weer eens wat anders na 11 jaar en voor €151.000,- (plaid plus) begrijp ik dat zeker dan willen de meeste kopers toch Kwaliteit, afwerking , individualisering, rijeigenschappen en serviceorganisatie. 😉
piebepost zegt
Zit je in de kroeg ook altijd naast een lege kruk? Man, man, man.
Pascal zegt
@Charles statements die helemaal nergens onderbouwd worden door bronnen of cijfers vallen nog steeds in de categorie fabeltjes, door ze 100x te herhalen worden ze nog geen werkelijkheid.
@geen1234 dus als iemand er toevallig een andere (auto)smaak op nahoudt krijgt diegene het stempeltje ‘wannabe’? Interesting…
allesmetturbo zegt
De enige echte drag(strip)queen
mashell zegt
Dank je, nou heb je het beangstigende idee van een striptease door een dragqueen in mijn hoofd geplant.
jarnobakker zegt
Met die hoeveelheid pk’s vliegen er nog sneller onderdelen vanaf.
frank2b zegt
Voor wat het allemaal waard is, natuurlijk.
Eerst maar eens tegen die tijd in het écht kijken, met normale banden, in de echte wereld en dus op écht asfalt, wat de acceleratie en de range nou helemaal gaat worden.
Mag hopen dat de bumper d’r aan blijft hangen deze keer.
gregorius zegt
Als Musk het uiterlijk van de auto’s net zo snel zou veranderen als het uiterlijk van de vrouwen aan zn zijde, ok, maar
dit ding ziet er toch niet meer uit! Toen de model S uitkwam ergens rondom 1986 was het al niet de meest opvallende kwa uiterlijk, maar nu…
potver7 zegt
De Tesla Model S is dus níet de snelst accellererende auto ter wereld, en ook niet de auto met de grootste actieradius.
De Koenigsegg Gemera doet 0-100km/u in 1,9sec, en heeft een actieradius van 1000 km. Weliswaar met hulp van een TFG (Tiny Friendly Giant) en met een iets hoger prijskaartje, maar nergens stond dat allen ‘goedkope’ EV’s mee mochten doen aan dit potje lange-afstand-urineren…
RiKe zegt
@potver7: Het is dus geen EV door die TFG.
rumour zegt
Model S best mooi om te zien. Vooral als je er Duitse wagens naast zet.
Wat een voltreffer en absolute schoonheid door relatieve eenvoud.
Model S reeds aan de horizon verdwenen terwijl Duitse hokken nog batterijtjes moeten laden.
Zoiets schijnt ‘voorsprong door techniek’ te heten haha ;-) neen, heb geen Tesla.
Charles Taycan 4S zegt
@rumour, tegen de tijd dat de batterijtjes van de Telsa opgewarmd zijn , staat hij al op 5 rondjes achterstand van de Taycan…😜 je kunt dus gewoon de goedkoopste Taycan nemen hoor!😜👌
Pascal zegt
@Charles wat is dat toch met Porsche fanboys en hun onbedwingbare drang om desinformatie te verspreiden onder Tesla topics? Porsche is toch een mooi genoeg merk van zichzelf ook al zijn ze toevallig niet (meer) de snelste? Laten we het gewoon bij de feiten houden mensen.
piebepost zegt
Precies, als Tesla geen bedreiging zou vormen voor Porsche, zou je de heren fanboiz er ook niet over horen.
lars zegt
Tesla heeft de koelingsproblemen opgelost. Bron: Electrek
lars zegt
Wist je trouwens dat de model S een kleine 4 seconden sneller is op Laguna Seca dan een Taycan ‘Turbo’ S?
krikke240z zegt
@rumour: kjaa, Tesla aan de horizon, maar de achterbumper en de lak liggen er nog!
HZW zegt
Een ander groot voordeel van de “Tesla Model S” is, dat hij een stuk ruimer van binnen is dan bv de Porsche Taycan en Audi e-tron GT.
HZW zegt
En voor minder dan € 165K ben je helemaal klaar Met een Plaid+
sonnybonds zegt
precies dat. VW kan wel inpakken en weg wezen. Ze hebben nog steeds geen antwoord op Tesla. Alleen een grote mond
gasterplancke zegt
En nog heel erg mooi ook.
billymobiel zegt
Voor het verschil tussen de Model S en Taycan rij ik nu een mooie Targa uit ’83. Voor mooie ritten rij ik de Targa en voor dagelijkse ritten de Tesla. Voor mij dus geen Taycan.
Pascal zegt
Perfecte mix zo toch, prachtige wagen zo’n ‘83 Targa.
galgootje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mustang750supersnake zegt
goedkoop????? zeg me eens…wat verdienen jullie daar bij de redactie per jaar?
MarcoM zegt
Je kunt zeggen van de Tesla wat je wil, maar waar blijft de gevestigde orde van BMW, Mercedes en Audi? Het moet toch een enorme uitdaging zijn om Tesla te willen verslaan met zoiets.
tjorque zegt
Nog twee jaar om genoeg geld te beginnen verdienen dus 🤣
Maar een long range is voor mij ook al voldoende hoor…
1000pk pfoe dat heb ik niet nodig.
T5Power zegt
In zo’n ding kun je je dus nóg wat sneller ergeren dat je maar 100 mag in NL.