Lamborghini heeft een mijlpaal bereikt met de productie van de Urus. Reden voor een feestje (op anderhalve meter afstand) in Sant’Agata Bolognese.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar Porsche had het vroeg in de gaten: er is markt voor een dure, luxe en quasi-sportieve SUV. We zijn inmiddels bijna 20 jaar verder, maar nu hebben ook de andere sportwagenfabrikanten het ‘licht’ gezien. Zelfs Lamborghini heeft een SUV op de markt weten te zetten die als warme broodjes over de toonbank gaat.
Mocht het nog niet duidelijk zijn dat de Urus een schot in de roos is: Lamborghini maakt vandaag bekend dat de productie een mijlpaal heeft bereikt. Er zijn namelijk maar liefst 10.000 Uri (klinkt beter dan Urussen) van de band gerold. Dit alles in een tijdsbestek van twee en een half jaar.
Is de Urus daarmee de bestverkochte Lamborghini ooit? Nog niet, want de Huracán verkocht de laatste jaren ook behoorlijk lekker. Eind vorig jaar tikte deze Lambo de 14.022 aan en gaf daarmee de Gallardo het nakijken. Let wel: de Huracán wordt al sinds 2013 geproduceerd. Als er geen geen gekke dingen gebeuren (dat heel de wereld spontaan genezen is van SUV’s bijvoorbeeld) zal de Urus de Huracán dus makkelijk inhalen.
Het feestbeest (nummero 10.000) zie je hierboven. Dit sinistere exemplaar is bestemd voor een Russische maffioso klant. Hij heeft zijn Urus uitgevoerd in Nero Noctis Matt (matzwart, voor degenen die geen Italiaans spreken) met een two-tone interieur in zwart en oranje.
Lamborghini toonde de 650 pk sterke Super-SUV voor het eerst aan de wereld in december 2017. Om de productie van de Urus te faciliteren verdubbelde Lamborghini het oppervlakte van de fabriek naar 160.000 m2. Dat hebben ze dus niet voor niets gedaan, zo blijkt.
Dutchdriftking zegt
Tja, als het merk hierdoor winst maakt en daardoor dikke V12 modellen kan blijven is natuurlijk fijn. Maar laten we eerlijk zijn, een Urus kopen is een teken van wansmaak.
MaartenD zegt
@dutchdriftking: amen
ouwedibbes83 zegt
Als de Macan de best verkochte Porsche is van het moment, komt er dan ook straks een kleinere Lambo tegenhanger? Of is dat niet exclusief genoeg en houden ze t à la Bentley op 1 dikke SUV?
cossiekiller zegt
Dacht eerder deze week hier te lezen dat de Cayenne de best verkopende is.
moveyourmind zegt
Vind het een geslaagde creatie. Zeker in het echt oogt hij veel indrukwekkender en eigenzinniger dan je op basis van plaatjes zou verwachten…
Én, en dat is wel een groot compliment naar de ontwerpers, hij heeft een mooie aanblik aan de voorkant. De ‘oogopslag’ doet zelfs een beetje denken aan de blik waarmee de zo mooie Rover 3500 Vitesse de wereld in keek.
davelepeef zegt
@moveyourmind: ik denk dat je de eerste bent die zo’n Rover met ’n Lambo in verband brengt. Maar ’t snijdt nog ’n beetje hout ook!
laptom zegt
@moveyourmind: nooit gezien, maar nu zie ik de SD1 neus er ook in ?
dragspert zegt
@moveyourmind: Wel verdomd… Hij deed me altijd aan iets anders denken maar kon niet helemaal vatten aan wat. Precies dit dus.
KEV9 zegt
De eer mogen hebben om in een Urus te sturen. En het is echt zo on-lamborghine. alles klopt gewoon aan deze auto.
jorden zegt
Toch bijzonder hoe eenvoudig ze dan met deze auto bij 10000 proleten de juiste snaar hebben geraakt. Chapeau!
mashell zegt
proleten is een afkorting voor prof voetballers?
mustang750supersnake zegt
nu die vierdeurs sedan nog…
't Peugje zegt
@mustang750supersnake: Nee want sedan zijn niet meer “hot” en verkoopt dus niet goed. SUV’s zijn jammer genoeg een verkoopknaller..
vacano zegt
duidelijk dat t door de zelfde designer als de Cayenne is getekend.
en daar heeft ie dan 20jaar over gedaan!!
maferick74 zegt
Ik mis de cabrioversie, de electrische versie en eentje die kan vliegen (in de brand bijvoorbeeld)
ghost zegt
Ik blijf het een lelijke wagen vinden, maar er is ook weinig aan de top. Dit of een Bentley Bentayga. Een Cayenne of RR SVR zijn eigenlijk nog relatief bescheiden vergeleken met de eerder genoemden.
jeebee zegt
Toch oogt die achterkant best plastic door die strip onder. Waarom toch
dragspert zegt
10.000 pas? Als je om je heen kijkt zie je in de randstad er elke dag wel een. Alleen al hier in het dorp staan er drie.
Als je in Rotterdam bent lijkt het wel alsof ze bij een krant abonnement worden weggegeven.