Met dank aan een subsidiepotje zijn tweedehands elektrische auto’s in trek.
Het subsidiepotje voor een nieuwe elektrische auto mag dan op zijn voor dit jaar, voor een tweedehands EV kom je nog altijd in aanmerking voor die 2.000 eurie. Mits de elektrische occasions aan de voorwaarden voldoet natuurlijk.
De verkopen van tweedehands elektrische auto’s zijn enorm toegenomen in vergelijking met het eerste halfjaar van 2019. Dat blijkt uit cijfers van VWE Automotive. Er is bijna sprake van een verdubbeling. In de eerste zes maanden van 2020 zijn meer dan 7.300 volledig elektrische occasions verkocht.
Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats is inmiddels een ruim aanbod aan elektrische occasions te vinden. In dit artikel vergelijken we de 5 best verkochte tweedehands EV’s met het beschikbare aanbod op Marktplaats.
De best verkochte elektrische occasion is de Renault Zoe. Van deze EV werden 393 exemplaren verkocht, een stijging van 49 procent. De Tesla Model S staat op twee met 375 verkopen, een daling van 2 procent. Op drie staat de BMW i3 met 331 verkopen. Een stijging van 85 procent. De Nissan Leaf vinden we op plek vier met 282 verkopen, een stijging van 26 procent. Op vijf de Opel Ampera-e met 266 verkopen. Deze is nieuw en met een stijging van 5220 procent heb je daar ook meteen de verklaring voor.
Het Marktplaats aanbod van deze top 5 ziet op dit moment als volgt uit.
- Renault Zoe – 166 occasions
- Tesla Model S – 207 occasions
- BMW i3 – 259 occasions
- Nissan Leaf – 252 occasions
- Opel Ampera-e – 65 occasions
paulvtec zegt
Voor de nieuwe eigenaren: Veel succes met je battery packs!
Pascal zegt
Hoe bedoel je dat precies? Uit real-world tests is naar voren gekomen dat de ‘battery degradation’ bij Tesla gemiddeld op 10% ligt na 250.000km. Dan heb je dus nog steeds een WLTP-range van 360km+, valt best mee te leven lijkt me.
flutterby zegt
@Pascal: dat is maar het halve verhaal. Degradatie heeft twee factoren namelijk tijd en gebruik. Best belangrijk wanneer de garantie van 8 jaar vervalt (geld ook voor oa Zoë’s).
nicolasr zegt
@flutterby: geld voor de Zoë? Hoeveel krijg ik?
flutterby zegt
@nicolasr: €2000
ronaldotour zegt
@flutterby: Hij vraagt om een t.
flutterby zegt
@ronaldotour: Twee duizent!
vondick zegt
Lekker boeient
paulvtec zegt
Wat flutterby zegt. Daarnaast hebben we het nog over de afwerking van de Tesla’s. Heb al een model X gezien met roestplekken aan de onderkant van de deuren. Een model S is soms ook nog een BTW auto en als occasion gezien nog te duur voor de gewone man. Een Zoe zou ik voor geen goud vertrouwen met het logo van een krik. In een Leaf/i3 of Ampera wil je echt niet in gezien worden. Wat blijft er dan nog over…..
mastertje zegt
De model X is van aluminium, hoe kan dat nou roesten? Bedoel je niet de roestige model 3?
sprankel zegt
Mogelijks moet je eens verder verdiepen in de materie in plaats van voort te gaan op wat die dealer verteld. Als je wat auto kennis hebt dan weet je verdomd goed dat die dealer goed is voor een duur betaald oliebeurt en garantie maar dat je die niet moet vragen om daadwerkelijk iets te herstellen.
Batterijcellen kosten namelijk vrij weinig en ze zijn nooit allemaal defect, wat wel prijzig word is dat je iedere cel apart moet kunnen laden, koeling/verwarming moet voorzien, u stroom moet filteren zodat u laadspanning zo clean mogelijk is (die cellen zijn daar gevoelig aan, vergeet ook de recuperatie niet) en dat heel het pack aan een waslijst van safety moet voldoen waaronder ook bescherming tegen het doorboren van het pack (in geval van ongeval). Kortom het BMS systeem is wat die packs enorm duur maakt maar dat BMS systeem slijt niet.
Dus net zoals je niet heel u motor vervangt omdat je nieuwe boegies nodig hebt of een volledige automatische versnellingsbak omdat de voering van de grijpklem weg is (wat de dealer wel degelijk doet in dit geval) ga je niet een batterijpack gaan vervangen omdat er een paar cellen defect zijn. Je gaat ermee naar een expert die het pack opengooit en enkel de versleten cellen vervangt waarbij de prijs net zoals bij de andere voorbeelden vooral in werkuren voor demonteren en monteren zit.
Vraag mij soms af wat het volgende is, u storingslampje brand? Hier een volledig nieuwe auto want we kennen er niets van.
baklava zegt
Ze staan niet voor niets te koop. Loop er met een grote boog omheen.
maotje zegt
@baklava: zo kun je ook over een denken met een verbrandingsmotor.
P1m zegt
@baklava: hahaha Jezus wat kortzichtig. Maar prima, iemand anders koopt ze wel.
paulvtec zegt
Hoezo kortzichtig? Je praat over de eerste generatie van elektrische auto’s. Het duurt nog jaren voor dergelijke auto’s echt betrouwbaar en betaalbaar zijn. Hij is niet de enige die ze laat staan. Laat inderdaad iemand anders er maar intrappen, ik doe met baklava mee en tank nog wel een tijdje euro 98.
mashell zegt
@paulvtec: zijn ze niet nu al veel betrouwbaarder dan auto’s met verbrandingsmotoren? Ze zijn veel simpeler, hebben minder slijtage onderdelen terwijl verbrandingsmotoren tegenwoordig turbo’s en gevoelige uitlaatgasreiniging hebben.
p993 zegt
@mashell: autoblog, artikeltje met tech achtergrond? Hoe zit het met betrouwbaarh van E auto tov auto met verbr motor?
SimonMc zegt
@baklava: Elke auto staat op een gegeven ogenblik wel te koop. Allemaal omheen lopen dan?
wceend zegt
Was vandaag even bij de supermarkt, niets meegenomen uiteindelijk. Zal wel over de datum zijn allemaal, ze verkopen niet zomaar ineens al hun eten!
flutterby zegt
Daar zijn betaalbare EVs waar iedereen op zit te wachten. Nu nog betaalbare EVs met genoeg range om als enige auto te voldoen.
Overigens verbaasd mij het aantal Model S wel, die kosten nog serieus geld in tegenstelling tot vergelijkbare brandstofauto’s. Hiermee zie je toch dat de subsidie wel werkt, want de Model S (en de meeste i3’s) komen vanwege de catalogusprijs hiervoor niet in aanmerking.
lekbak zegt
@flutterby: betaalbaar? Nou woon ik wel een beetje in een arbeidersbuurtje en op het platteland rijden ze sowieso oudere auto’s, maar bij ons in de straat vind je geen auto’s van 10.000 euro hoor. En tenzij je een accu wilt huren is dat wel wat je nodig hebt voor een beetje tweedehands ev.
flutterby zegt
@lekbak: met wat je bespaard aan MRB, brandstof en pechhulp is accuhuur zeker geen slechte deal. Zeker omdat een huuraccu ook een betere garantie heeft. Met subsidie is het aanbod voor 6-7k erg ruim.
lekbak zegt
@flutterby: de garantie is wellicht wel wat waard. Maar tegenover de bespaarde kosten staat ook het ongemak van de beperkte range (en het gebrek aan fatsoenlijke snellaad mogelijkheden). Als er geen financieel voordeel te behalen is zal bijna niemand in die prijsklasse elektrisch willen rijden. En dat snap ik, de risico’s zijn daarvoor gewoon te groot.
flutterby zegt
@lekbak: dat ligt er maar net aan waarmee je het vergelijkt. Een brandstofbroertje met vergelijkbare uitrusting (oa achteruitrijcamera, automaat), kilometerstand en leeftijd is alleen in de aanschaf al véél duurder. Het gebruik is wel beperkt, maar als tweede auto al snel geschrikt.
herve11f zegt
Ik zou zeggen, surf eens naar de website van het merk dat je interesseert, ga de garantie voorwaarden lezen op de elektrische aandrijflijn en het batterijpakket. Vraag dan wat een batterijpakket kost en beslis dan of je nog verder wil gaan met de aankoop van een E-voertuig. Dat beslist iedereen voor zichzelf.
flutterby zegt
@herve11f: doe je dat ook voor een brandstofmotor? Buiten garantie betekent niet dat het gelijk vervangen moet worden.
herve11f zegt
@flutterby: Bij een verbrandingsmotor is dit meestal niet van de orde omdat de garantietermijn niet zo lang loopt. Bij een E-voertuig geniet je meestal langer van garantie, waarbij ik opmerk dat deze niet altijd overdraagbaar is. Maar als het vervangen moet worden bij een elektrische auto en hieronder reken ik ook deels de plug-in hybrides, zijn de kosten wel van een andere orde. Dit is geen veroordeling, slechts een reële opmerking.
lekbak zegt
@flutterby: voor de meest gangbare auto’s heb je voor 1500 euro wel een andere gebruikte motor ingebouwd. Dat is vaak nog de moeite waard als je auto15 jaar oud is. Een accu echter is duurder dan de hele auto!
flutterby zegt
@lekbak: hoe kan een accu nu duurder zijn dan een hele auto incl accu?
herve11f zegt
@flutterby: Hij bedoeld een HV accu natuurlijk (voor de aandrijving van een EV)
lekbak zegt
@flutterby: nou, eh, misschien omdat de auto tweedehands is en een vervanging accu nieuw moet zijn?
Want tweedehands accu’s zijn er ten eerste niet veel en ten tweede zijn die geliefd voor andere toepassingen waardoor ze duur zijn (en je wilt geen afgeleefde tweedehands accu die met een reden is vervangen in je auto).
florisje zegt
@lekbak: Waar heb je dat laatste vandaan? De reden dat de batterijen vervangen worden is omdat de energiedichtheid te laag wordt door degradatie. Dat maakt voor iemand die de batterijen gebruikt voor statische opslag natuurlijk praktisch niks uit. Je zou dom zijn om deze batterijen gelijk te recyclen ipv her te gebruiken, de restwaarde van de batterij is vele malen hoger dan de waarde van de rauwe materialen die je kunt extraheren.
maldini zegt
Hoe zit het met de recycling van die battery-packs over 10 jaar?….daar hoor je niemand over.
kobus1967 zegt
https://ecaraccu.nl/
Bedrijf zit in Zwaag bij Hoorn, hebben bijvoorbeeld de accu’s voor de opslag van zonnestroom van de Johan Cruyff Arena geleverd.
maldini zegt
Dat is refurbishing, ik heb het over recycling, over accuzuur…of moeten we die dingen na 2x refubishing opslaan naast t chemisch afval?
flutterby zegt
@maldini: waarom zou je een prima werkend product gaan recyclen? Voor grid opslag kan de gemiddelde EV batterij nog jaren mee zonder te recyclen of refurbishen (ander woord voor rotte cellen uit de pack halen).
ronaldotour zegt
@maldini: Accuzuur zit er niet in meer tegenwoordig.
SimonMc zegt
Accuzuur? Jezus Christus man…
porsche928 zegt
@maldini: 98% van een electrische batterij is te recyclen, de rest is plastic. Dat is de conclusie van Umicore die dit op groteschaal doet. Er is echter geen aanbod omdat niemand zijn batterijen laat recyclen, die worden allemaal elders ingezet. En accuzuur? Serieus?
maotje zegt
@maldini: kunnen gewoon gerecycled worde geen enkel probleem. Maar heb je deze vraag ooit al eens gesteld over de batterijen van smartfoons, tablets en laptops?
lekbak zegt
@maotje: ik heb in mijn leven tot nu toe hooguit een kg laptop en telefoon accu’s versleten. Als ik elektrisch ga rijden worden dat er opeens enkele honderden kilo’s. En dat laatste geld voor elke volwassene. De schaal is niet te vergelijken.
maotje zegt
@lekbak: het is jammer dat je dan weer alleen naar jezelf kijkt. Hoeveel smartfoons zijn dr wereldwijd in omloop? Hoeveel tablets en hoeven laptops? Dat zijn er minimaal een factor 1000 meer dan elektrische auto’s. De wereld bestaat uit meer dan jij alleen.
lekbak zegt
@maotje: en hoeveel elektrische auto’s wil men gaan maken?
florisje zegt
@lekbak: De nuttige levensduur van een lithium batterij is meer dan 40 jaar, als de energiedichtheid te laag wordt om te gebruiken in een auto, worden de batterijen hergebruikt als statische opslag in een huis bijvoorbeeld. Daar maakt de energie dichtheid in principe niet zo veel uit.
herve11f zegt
@florisje: We gaan veel huizen moeten bouwen binnenkort om al die ex-EV batterijen in kwijt te kunnen.
mashell zegt
@herve11f: we hebben een woningtekort en huizen die niet meer op het gas worden aangesloten, ik zie hier meer oplossingen dan problemen.
maotje zegt
@lekbak: daarnaast gaat het om het principe. Als je zo tegen die accu’s bent moet je ook niet met een smarfoon gaan lopen of tablet oid.
Want dan doe je er zelf ook aan mee, de grote er van maakt geen zak uit.
lekbak zegt
@maotje: en nu ben ik opeens tegen accu’s? Ik ben niet principieel tegen accu’s. Ik vind wel dat we heel erg op moeten passen wat we met accu’s doen. Het simpele feit dat de productie van accu’s nu al een paar keer zoveel is als voordat er echt ev’s waren bewijst wel dat auto’s het probleem enorm vergroten. En we zijn nog maar net met ev’s begonnen!
herve11f zegt
@maotje: Ik merk op dat elke EV discussie ontaard in een welles/nietes verhaal. Daardoor verliest men veel aan objectiviteit. Ik dacht dat de boodschap was dat als er er iets aan een EV voertuig is, en ik herhaal en onderlijn ALS, dan: Ten eerste hang je in de meeste gevallen vast aan het officiële dealernetwerk, je kan dus moeilijk besparen. Ten tweede je niets kan controleren, met andere woorden je volledig overgeleverd bent aan de dealer, dus die moet je maar geloven. En als hij je mededeelt dat je batterijpakket moet vervangen worden, om een of andere reden ook, dan zit je volgens mij een zeer oncomfortabele situatie. Namelijk wat ga je er dan aan doen? De auto wegwerpen? Ik denk dat er weinig anders opzit dan betalen denk ik. Maar als ik het verkeerd zie graag jullie input.
supertjeduc zegt
Mijn zwager heeft een ds diesel hybride
Daar hield de accu er mee op , 2 maanden stil gestaan en 7000€ rekening en hij rijdt nu weer
En is nog voor twee duizend gematst
Kwam nooit voor volgens Citroën
Pascal zegt
Tsja Citroen en electronica… dan vraag je er nog net niet om
flutterby zegt
@supertjeduc: uit mijn GTE met 190k km ervaring kan ik nog 45 km persen. Dat een fabrikanten geen goede accu’s kan maken betekent niet dat techniek niet werkt.
supertjeduc zegt
@flutterby: ik zeg niet dat het niet werkt
Alleen dat als er iets kapot gaat aan het hybride systeem kan het extreem veel geld kosten
DS 5 deed het ook niet zonder die accu
En er is zelfs iemand uit Frankrijk gekomen om het systeem op gang te helpen
Want nieuw soort accu ( 7 jaar oude type niet meer leverbaar)
En dat ging niet met het oude systeem
frankvantpietje zegt
Bekend probleem van GTE’s Maar wat maken ze daar nou wel wat lang mee gaat zonder problemen?
flutterby zegt
@frankvantpietje: welk probleem? Ik ben tevreden, enkel de infotainment is ouderwets maar gelukkig heeft die CarPlay.
superfunky zegt
@flutterby: same here. Heb 2 Volvo PiH’s rijden met 140-150k. Met moeite nog 30km en hybride rijdend is de Duracell razend snel leeg.
vreekfonk zegt
@superfunky: toch is dit de reële actieradius voor deze modellen. De gebruikte accu’s van Volvo zijn goed en worden zelden tot nooit vervangen. Weet zeker dat als je bij de Volvo dealer de SOH laat meten deze >=aan 90%
slickrick zegt
@supertjeduc: experimentele techniek en dat in een Franse auto, je moet wel heel erg verliefd zijn op het merk
MarcoM zegt
De tijd zal het leren, degene welke nu worden aangeboden zijn eigenlijk van de eerste generatie. Ben benieuwd van de Kona, Niro, ID3 etc gaan doen over 5 jaar.
ronaldotour zegt
Op een Model S krijgt een particulier geen subsidie, daar is de nieuwprijs te hoog van.
rhellema zegt
Hou er alleen wel rekening mee dat je die subsidie alleen krijgt als er nog niet eerder een subsidie op het voertuig is afgegeven. En het voertuig moet 3 jaar op naam blijven staan.
thjvanvlerken zegt
Iedereen heeft het over betaalbaar, wat bedoelen we daarmee? Op het moment zijn ze zeker te betalen, ze kosten alleen wat meer dan de brandstof tegen hanger. Doe mij maar een model 3.