Mag natuurlijk niet teveel kosten, want dieselgate.
De nasleep van Volkswagen Dieselgate is nog steeds in full swing, nu een deel van de klanten begint te klagen dat hun dieseltje na de fix te maken heeft met technische problemen. Daar schreven we onlangs een uitgebreid artikel over, je vindt het HIER.
Voor VW was Dieselgate sowieso een avontuur met een zure nasmaak, want het hele schandaal kostte het concern miljarden euro’s en dollars. And counting. Die financiële klap wordt deels opgevangen door te besparen op arbeidskosten en daarom zullen 14.000 werknemers in Duitsland tegen 2020 het veld moeten ruimen. Men hoopt daarmee in totaal 3 miljard euro te besparen.
Inmiddels hebben 7.000 oudere werknemers contracten getekend. Zij zitten veelal tegen het pensioen aan, maar zullen het bedrijf eerder verlaten. Kennelijk hebben ze bij VAG goed naar de solide afvloeiingsregeling bij onze belastingdienst gekeken! VW hoopt echter nog 2.200 extra werknemers over te halen om op deze manier het bedrijf te verlaten. Verder verwacht VAG dat alle 4.500 tijdelijke contracten in Duitsland niet zullen worden verlengd.
Alles bij elkaar zullen er naar verwachting 23.000 banen in Duitsland worden geschrapt tegen het jaar 2020, maar daar komen weer 9.000 werknemers bij die zich met name bezig zullen houden met zaken als digitalisering en elektrische mobiliteit. Uiteraard zal Volkswagen z’n best doen om de ontslagen personen onder te brengen op deze nieuwe posten, al is het maar om de vakbonden tevreden te houden.
Daarover gesproken: VAG kan geen werknemers met gedwongen ontslag de laan uit sturen omdat in akkoorden met vakbonden is afgesproken dat dat niet mag. Ook laat Volkswagen de werknemers met een tijdelijke arbeidsovereenkomst liever niet gaan, want dit zijn juist de jongere werknemers die goed inzetbaar zijn op de gebieden waar de autoreus in de toekomst op in wil zetten.
Al met al stevige hoofdbrekers voor het topmanagement. Maar geen medelijden, ze worden prima betaald. Alles bij elkaar worden trouwens 30.000 banen geschrapt (banen buiten Duitsland meegerekend).
henkhekje zegt
De kwaliteit van VW is al om te huilen, hoe moet dat straks?
bluemoon0092 zegt
@henkhekje: gewoon geen vw kiezen denk ik
toniominestrone zegt
Alle grote concerns ter wereld zijn met deze exercitie bezig, door de toenemende digitalisering zijn er gewoon minder arbeidskrachten nodig, AB hangt iedere ontwikkeling op aan dieselgate, maar populisme is ook hiet gemeengoed geworden.
fanboy zegt
@toniominestrone: Mwah, het was ook de conclusie van VW zelf. Dat is niet verzonnen.
Maar je hebt wel een punt, het was al een inefficient bedrijf met veel te veel werknemers. Daar moesten ze eigenlijk sowieso wat aan doen. Maar dat was niet direct nodig, totdat de dieselgate de winsten deed verdwijnen.
desjonnies zegt
@toniominestrone:
Ieder bedrijf grijpt zo een schandaal als VW nu meemaakt aan om gelijk lijken uit de kast te halen en schoon schip te maken.
Vele van deze zaken zal het management al een doorn in het oog geweest zijn, nu is er een perfect excuus: Dieselgate.
super zegt
@desjonnies:
helemaal juist mijns inziens.
gwnbmw zegt
titel klopt van geen kant…
sralracer zegt
De titel staat niet helemaal in de goede volgorde
jasperhallo zegt
Werken er ook niet gewoon te veel mensen bij Volkswagen? Wereldwijd meer dan 600.000.
draadloos zegt
@jasperhallo: ja joh, vind ik ook veel te veel. Ik zeg met 300.000 moet het ook lukken…. heb je ook een onderbouwing waarom 600.000 er teveel zijn?
ehnl zegt
‘hoofdbrekens’
bennyyy zegt
Net zo’n goede afvloeiingsregeling als bij de Belastingdienst, dan zijn ze zo van de werknemers af… Kunnen ze de starters weer plek geven.
utregcity zegt
Werklozen.