De Duitsers hebben een masterplan dat excessen als Dieselgate in de toekomst moet voorkomen.
Het sleutelwoord: roulatie. Hans Dieter Pötsch, de voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen, wil personeel op de belangrijkste posities laten rouleren, zo zegt hij in Welt am Sonntag. Zo wordt voorkomen dat ingenieurs zich in het geniep schuldig maken aan bijvoorbeeld geknoei met software, zoals dat de afgelopen jaren gebeurde in het kader van uitstootcijfers.
Een en ander zou moeten bijdragen aan verbetering van de controle, die na de recente ontwikkelingen verder op punt moet worden gezet. Het roulatiesysteem heeft vooral betrekking op techneuten die motorsoftware bouwen. Pötsch is zich ervan bewust dat er niet veel mensen zijn die dergelijke werkzaamheden kunnen uitvoeren, maar VAG is klaarblijkelijk groot genoeg om dat probleem te ondervangen.
Het klinkt allemaal behoorlijk aannemelijk, al vragen we ons af of de continuïteit gewaarborgd blijft als personeel op belangrijke posities slechts voor een bepaalde periode bij een bepaald merk werkt. In elk geval is het een positief signaal dat het nieuwe bestuur van VAG duidelijk z’n stempel drukt op het te voeren beleid en daarbij niet bang is om dingen over een andere boeg te gooien. Maar goed, ze hebben dan ook vrij weinig keus.
faalhaas zegt
De laatste keer toen de Duitsers een masterplan hadden liep het ook al slecht af.
handigeharry zegt
@faalhaas:
LOL.
Don’t menzion ze war.
De overschrijding van de norm was maar een factor 40 45.
Zo kunnen we wel even doorgaan Haas.
awesome zegt
@faalhaas: haha, I did nazi that coming.
dracae zegt
@faalhaas: Die grap is ongeveer net zo pijnlijk en jammer als het onderwerp zelf….
robert110 zegt
Van alle oplossingen die er zijn is dit volgens mij verreweg de slechtste.
e1000bmw zegt
Jaja, klinkt hetzelfde als: “Zo gaat Ahold fraude te lijf”…
simsation zegt
Wellicht dat open source een oplossing zou kunnen bieden.
Robert zegt
@simsation: dat zou ook het chiptunen binnen het bereik van iedere hobbyist brengen. Met alle risico’s van dien.
lincoln zegt
Whahaha ..
Dat is Rutte “oplossing” ..
Een oud hollandsche ” kei-hard aanpakken” systeem ..
Toon nu eens effe ballen slappe trutjes ..
13sh zegt
Ik geloof ze helemaal LEUGENAARS!
Dimglor zegt
Lijkt me net dat ze dan minder hun best doen?
Kunnen ze in het denkpatroon vallen van: “We doen dit toch maar even, of we het goed doen of niet, de volgende lost het wel op?”
Rob zegt
Een soort PvdA baantjescarrousel dus…..
dracae zegt
@Rob: Ik ben geen PVDA man, maar dit moet ik toch ff kwijt: waar was jij de laatste jaren Rob? Als er één partij is die op het moment dit soort grappen uithaalt is het de ‘geweldige’ regeringspartner van de socialisten..
Rob zegt
@dracae:
Waar ik was. Overal en nergens. ‘Links’ op het ene moment, ‘Rechts’ op het andere moment. Af en toe genuanceerd, soms zwart-wit.
Een politieke voorkeur heb ik dan ook niet, want het draait altijd uit op ‘Wat is de minst slechte keus?’.
lincoln zegt
Hebben ze inmiddels al een oplossing voor de sjoemelmeuk die nu nog rondrijdt ??
Of was insinueren dat ze zogenaamd 20 miljard hadden geleend voldoende voor de euro-simpeltons ..
potjak zegt
Men kan er ook een pitch van maken en de software extern laten ontwikkelen. Dan ben je vrij van ‘eigen’ mensen en kun je per item altijd best man best job toepassen.
klaasjevaak zegt
@potjak: Zou kunnen, maar dan krijg je als resultaat zoiets als het ICT project bij de overheid. Bagger en nooit af…
Bij in huis ontwikkelen heb je commitment van je personeel en geen mensen die er enkel zitten om zoveel mogelijk pecunia’s te harken.
potjak zegt
@klaasjevaak: dat ligt wel heel erg aan de overheid. Zij stellen dat er eenmaal in X tijd iets opgeleverd dient te worden. Wat er precies dient te worden opgeleverd wordt niet goed vast gelegd waardoor bedrijven als Ordina en Capgemini het project zo lang als mogelijk maken om de mensen maar aan het werk te houden.
Er zijn genoeg enthousiaste goede ontwikkelaars te vinden. Wellicht wordt het kosten plaatje iets hoger maar biedt je wel veel vrijheid.
Dutchdriftking zegt
Dus dan heb je net een plan op poten en dan moet je weer weg en komt iemand anders het om zeep helpen. Lijkt de politiek wel…
moveyourmind zegt
Zolang het hogere management van de verschillende onderdelen op hun plek kunnen blijven zitten blijft de kans op fraude onverminderd groot.
Zeker in de Duitse cultuur, waar nog hiërarchie heerst en medewerkers die lager in de organisatie staan maar hebben uit te voeren wat het hogere management wil.
Één grote schijnvertoning is het, met als enige doel de aandeelhouders en de consument gerust te stellen.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat wordt dus sterk dalende kwaliteit en dito efficiëntie. Gelijk wanneer er iets misloopt, wordt de verantwoordelijkheid doorgeschoven naar een ander.
Oplossing voor fraude: Niet meer doen.
stefanvts16v zegt
@Esprit_de_Flandre: nog lagere kwaliteit bij VAG? ???
naamloos3 zegt
wir schaffen das
Erik zegt
Hmm, ook binnen Defensie rouleert het personeel (verplicht) tussen de 3 en 5 jaar. Blijft daardoor ook een hoop ‘in de la liggen’ voor de volgende ……
Voortgangsbewaking is totaal niet meer aan de orde onder het motto ‘daar weet ik niets van’, dat was voorheen, IK ga het anders doen …..
e1000bmw zegt
@erik2907: ik heb met je te doen.
racerx zegt
@erik2907: Maak daar maar tussen 2 en 3 van (in de basis).
norge zegt
Dat wordt dan hetzelfde roulatie verloop die in VAG werkplaatsen wordt toegepast…
Nee sorry meneer die man waar uw die klacht bij heeft ingedient werkt hier niet meer…