Het gaat echt gebeuren. De Britse autofabrikant van snelle scheurijzers gaat weer auto’s maken.
Vooralsnog leek de deal op papier een mooi gegeven. Het échte bewijs dat TVR terug ging komen moesten we even afwachten. De autofabrikant dropt vandaag echter een mailtje de deur uit met het onomstotelijke bewijs. Er gaat weer een productiefabriek gebouwd worden, in het zuiden van Wales.
Het verhaal wordt zelfs een beetje nationalistisch. De regering van Wales doet namelijk een duit in de zak om het merk van een nieuw leven te voorzien. De totale investering komt neer op ruim 30 miljoen Britse ponden voor de komende vijf jaar. TVR kijkt op dit moment voor een precieze locatie van de fabriek, waarvan het contract inmiddels officieel is getekend.
TVR heeft naar eigen zeggen al 350 aanbetalingen liggen vanuit (voormalige) klanten voor de eerste nieuwe auto. Zoals al eerder bekend werd zal de sportwagen op de F1-geïnspireerde techniek met zich meekrijgen, inclusief de bemoeienis van McLaren F1-held Gordon Murray. Onder de kap komt in ieder geval een dikke V8 te liggen, meer details zijn er nog niet bekend. De komende jaren zal het orderboek nog openblijven staan voor geïnteresseerden. Wellicht dat we in de nabije toekomst dan eindelijk weer een nieuwe TVR op de weg kunnen gaan zien.
Foto: de TVR Sagaris uit 2005
pomoek zegt
Leuk nieuws, maar echt geloven doe ik het pas als er een stuk of 10 van de band zijn gerold. Victor M. leest u mee hoe het moet?
viezefreddyw zegt
Ik hoop het zo he! Ik gun het TVR ook van harte. De Sagaris vond ik echt een beest van een auto, ik werd er gewoon bang van. Modellen als de Griffith en de Chimaera zijn gaaf, maar de Cerbera en de Tuscan zijn gewoon beestachtig dik! Deze en deze zijn toch geweldig?!
rolov zegt
@viezefreddyw: vlg mij had een van die Nederlandse prinsen ren sagaris. Maar daar kan ik naast zitten. Dus als iemand het weet. Bernhard jr dacht ik. Dezelfde als die met die 8c .
rufctr01 zegt
@rolov: Prins Bernhard jr had een oranje linksgestuurde Sagaris.
rolov zegt
@rufctr01: ja idd . Toch goed ;) thanks .
talladega zegt
@viezefreddyw:
http://www.hiltonandmoss.com/media/images/1_0_143_5385Tamora-03.jpg
Mag mijnsinziens niet ontbreken, hoop dat ze ook hier iets mee gaan doen.
cadrez zegt
Ik herinner me nog die Sagaris. Wat voor een beest was dat! Hoe zit het met Wiessman eigenlijk?
xiran zegt
@cadrez: een tijdje terug was er een bericht over op autoblog. Er komt ook een doorstart
norge zegt
F1 techniek….Waarom ligt er dan een V8 in?
mashell zegt
@norge: Niet F1 is als in fomule 1 maar F1 zoals de F1 op je toetsenbord. Als je weer eens met pech staat kun met een F1 toets op het dashboard via een OnStar achtig systeem de wegenwacht bellen.
lekbak zegt
@norge: omdat een auto meer is dan de layout van de motor…
Powerslide zegt
Gordon Murray en een dikke V8 in een TVR-sausje. Klinkt als een heel lekker hapje!
reggie-boy_rood zegt
Kom maar met die sagaris. Salaris komt later wel.
TimD zegt
TVR Sagaris was inderdaad een monster, als de auto het überhaupt deed? Werkelijke elke journalist begon over hoe onbetrouwbaar ze waren.. Maar als die het deed, waren ze het allemaal vergeten !
kwatkam zegt
De invloed van Gordon Murray beperkt zich (helaas) tot het I-stream productieproces. Verwacht dus geen revolutionaire auto a la McLaren F1.
willeme zegt
Voor de goede context:
1. Les Edgar is de boel in goede banen aan het leiden om te zorgen dat TVR weer fatsoenlijke auto’s kan bouwen (de Peter Wheeler TVR’s waren rampzalig)..
2. Cosworth ontwerpt en bouwt de V8 in opdracht van TVR. De V8 is atmosferisch en voorzien van dry-sump smering.
3. Gordon Murray is verantwoordelijk voor het chassis en het koetswerk. Dus Gordon Murray ontwerpt daadwerkelijk de auto. De auto’s zullen inderdaad volgens het iStream assemblageproces geproduceerd worden.
4. F1 techniek beperkt zich tot de ‘Ground Effect’ technology.
viezefreddyw zegt
@willeme: Dat klinkt erg goed zeg! Ben benieuwd of TVR het ook daadwerkelijk van de grond krijgt, ik gun het ze! Goede info heb je!
dieselaer zegt
@willeme: atmosferische v8? Top! Alleen jammer dat we hem dan nooit in NL zullen zien?
willeme zegt
@dieselaer: Ach, daarvoor zag je ze ook niet echt veel. In 2000 kon je via NIMAG volgens mij gewoon de Tuscan bestellen voor een zeer aanvaardbare prijs. Deed bijna niemand.
Arnoud zegt
Ik had toch graag de ‘oude’ Speed Six weer teruggezien in het vooronder. Wat klonk die lekker zeg!
Hupke zegt
Die tvr V8 is op de hartley-V8 na de lichtste die ooit in een straatlegale wagen geplaatst is. (en ik ben me bewust van de italiaanse naaimachine v8-jes uit de 50s en 60s)
Als ze deze terug leven in blazen, dat combineren met een simpele carbon tub en deftige ophanging dan heb je voor 80K een wagen die overloopt van de emotie en die op een circuit zowat iedere nieuwe porsche, etc. achter zich zal laten.
willeme zegt
@Hupke: Dat is ongeveer hun business case ;-). De auto moet afhankelijk van de uitvoering tussen de 50k en 80k in ponden kosten.
Het is een beetje de bedoeling om een GT3 (RS) ervaring en prestaties te bieden voor een Carrera bedrag.
Hupke zegt
@willeme:
Doen ze goed, zo’n cerbera was echt ongelofelijk bruut. Ik weet niet of ik ermee zou kunnen leven maar wat een wagen. Hooligan en toch ergens iets sierlijk/stijlvol.
Dutchdriftking zegt
Hoe meer merken hoe beter, kom maar door!
pinut187 zegt
Zou mooi zijn als ze weer terug kunnen komen maar dan hopelijk wat succesvoller zodat we er ooit 1 in het echt kunnen zien en vooral horen.