Tesla is momenteel heet en dat heeft niks te maken met warme batterijen. Maar, het volwassen worden als autofabrikant brengt ook uitdagingen met zich mee. Hoe is Tesla van plan die te tackelen?
Afgelopen week posten we wat nieuwe plaatjes van de Model 3 op deze site. Toen we een blik wierpen op de comments, werd ons al snel duidelijk dat deze auto enorm leeft bij de Nederlandse autoliefhebber. Niet dat iedereen meteen overtuigd is van de looks van Model 3, maar het model maakt de tongen in ieder geval los.
Dat zou dus zomaar eens kunnen betekenen dat we de auto ook regelmatig in ons straatbeeld gaan tegenkomen. Hoewel, om een echt verkoopsucces te worden, heb je in deze contreien nog altijd een sterk dealer- en servicenetwerk nodig. Daar schort het een beetje aan in het geval van Tesla. Tesla heeft momenteel vier Tesla Stores in Nederland, te weten in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Arnhem. Het merk zet zoals bekend graag in op het online verkopen van hun auto’s, maar ze realiseren zich dat ze ook meer fysieke faciliteiten nodig hebben.
Zodoende komen er volgend jaar wereldwijd 100 extra verkoop- en servicepunten bij, een plus van zo’n dertig procent ten opzichte van het huidige aantal. Maar dat is nog niet alles! Ook het netwerk van door Tesla goedgekeurde reparatieshops wordt uitgebreid én Tesla gaat reparatieshops opzetten waarvan het zelf eigenaar is.
Wellicht komt de laatste move wel naar aanleiding van enkele negatieve berichten over het werk van herstellers met Tesla-goedkeuring. In maart van dit jaar deed een man uit de doeken dat zijn Model S op dat moment al acht maanden bij een schadeherstelbedrijf stond, nadat iemand bij hem achterop geknald was. Hoewel dit een extreem voorbeeld is van hoe het fout kan gaan, moesten ook anderen lang wachten op hun auto omdat Tesla er moeite mee had om onderdelen op tijd aan te leveren.
Om dit probleem de kop in te slaan gaat Tesla behalve op extra herstelbedrijven met een vaste locatie ook inzetten op mobiele service-centra voor kleinere problemen. Daarmee slaan ze twee vliegen in één klap. Het creëert meer capaciteit om auto’s te repareren én mensen hoeven niet meer grote afstanden af te leggen om naar de dichtstbijzijnde reparateur te gaan. Volgens kwartaal worden er al 100 van deze Tesla Mobile Service trucks actief.
Kortom, nu er veel meer Tesla’s op de weg zullen verschijnen zullen er ook meer problemen krijgen, al dan niet buiten de garantieperiode. Tesla realiseert zich dat ze hier rekening mee moeten houden. Het uitbreiden van de fysieke shops met dertig procent klinkt echter goed, maar vergeet niet dat Musk van plan is de afzet van Tesla’s te vergroten met 50 procent volgend jaar en dan nog een 250 procent het jaar daarna. Hoe een en ander in de praktijk uit zal pakken, valt dus nog te bezien.
Image-Credit: Tesla Model S met schade van Evan Niu via Electrek.co
fanboy zegt
Ah je moet dus een goedgekeurd punt zijn om de schade te herstellen.
Ik heb hier wel eens bij een garage (rij ik wel eens vaker voorbij) redelijk wat Tesla’s zien staan vaak met schades (meestal wel te overzien). Maar altijd vrij veel bij die ene garage, terwilj ik dacht, dat moeten andere garages toch ook kunnen?
Dan heb ik het over parkeerschades of ingedeukte panelen en kapotte verlichting.
Edge zegt
Het enige jammere is dat Tesla als groene fabrikant dan straks met een vervuilende dieseltruck komt voorrijden om je remschijf te vervangen. Het zou mooi zijn als dat op termijn ook met de beoogde elektrische Tesla-truck gaat gebeuren.
dieselkameel zegt
@Edge: Van het model X kan relatief eenvoudig een bedrijfswagen worden gemaakt, achterbanken er uit en een shot tussen de passagierskant en de laadruimte, zit ruimte genoeg in.
viezefreddyw zegt
@dieselkameel: Ik ben benieuwd wat er met een Tesla gaat gebeuren als ze een beetje gewicht moeten meeslepen. Gewicht buiten het eigen gewicht om. Zoals een sleurhut of een aanhangwagen. Volgens mij lach je je dan dood. Of lach je als een boer met kiespijn als je een Tesla-rijder bent.
reistje zegt
@viezefreddyw: de model-x mag een serieus gewicht trekken geen idee hoe dat zit bij de model 3.
peug206 zegt
@reistje: ik denk dat freddy de range bedoelde ipv het gewicht
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: Ik heb zo geen idee wat ze wegen, maar volgens mij gaan ze standaard al over de 2000 kilo heen, met nog wat extra gewicht hebben ze totaal geen range meer lijkt me. Doe mij voor nu maar gewoon een diesel, liefst met 5 cilinders:)
stfu zegt
@viezefreddyw: 2.250kg voor de X.
larsyboy1997 zegt
@viezefreddyw: In Noorwegen zie je regelmatig Tesla’s met aanhangers rijden. Valt reuze mee qua range lijkt mij.
papa zegt
Ik had een verwijzing naar amber heard verwacht
ricksmits zegt
Wij hebben vorige maand al 9 tesla’s gehad met ( cosmetische ) schade. De markt is groeiend alleen mijn klanten willen inderdaad niet zo ver rijden. Bij technische schades hebben ze geen keus want tesla levert simpelweg geen onderdelen waarvan hun vinden dat je dat niet zonder training kan maken. Iets waar wij overigens achter staan.
gekketurbo zegt
Ach, Tesla eigenaren slikken toch alles. Maandje meer of minder maakt dan toch niet uit…
trustmeiamanengineer zegt
Zoveel van die wagens rijden er toch niet rond? Ff ophalen met een transporter en leenauto meteen achterlaten, dan rustig ergens centraal fixen en binnen een week weer netjes terugbrengen.
stfu zegt
AB checkt weer eens geen feiten: “Tesla heeft momenteel vier Tesla Stores in Nederland, te weten in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Arnhem”
Ze hebben service centers in Amsterdam, Den Haag, Arnhem, Rotterdam en stores in Eindhoven en Amsterdam. In Groningen komt ie in de oude SAAB showroom. Kansloos weer dit, AB.
stfu zegt
@stfu: en Tilburg trouwens. Is niet alleeen een fabriek.
jaapiyo zegt
@stfu: Tesla Stores staat er…geen service centra.
stfu zegt
@jaapiyo: dan klopt het alsnog niet, Den Haag en Arnhem zijn ook service centers En waarom alleen stores noemen waar ze niet onderhoud doen? Sensatie?
jaapiyo zegt
@stfu: Den Haag en Arnhem zijn Stores én Service Centra.
stfu zegt
@jaapiyo: service center is ook altijd een store… Pas het nou maar gewoon aan, want er zijn meer vestigingen dan jij over wilt laten komen.
r3fl3x zegt
@stfu: niet alles is een vooropgezet plan om Tesla kapot te maken
stfu zegt
@r3fl3x: als je zo nodig redacteur wil zijn van de best bekeken autosite mag je wel wat moeite doen toch? Op de site van Tesla staan alle vestigingen en als je het niet weet of meer info wil bel je toch even met Tesla?
jaapiyo zegt
@stfu: wat in het artikel staat is gewoon feitelijk juist. Btw, ik heb het er ook nog met een collega over gehad vooraf omdat ik al verwachtte dat elk woord door sommigen geteld zou worden over dit onderwerp.
Je kan ook naar de lokale BMW-specialist gaan en daar een gloednieuwe Bimmer bestellen, maar dat maakt het nog geen officiële merkdealer.
Tesla maakt zélf onderscheid tussen de Stores en niet-Stores, ik neem ze dus alleen maar serieus.
stfu zegt
@jaapiyo: waarom dan die halve informatie? En nog steeds sla je een paar belangrijke over. Meeste mensej gaan namelijk naar service centers, niet naar stores. (sommige stores zijn dus beiden maar volgens mij snap je dat nog niet helemaal)
stfu zegt
@jaapiyo: en iedere vestiging is van Tesla, ze hebben geen dealers.
marinepower zegt
De wet van de remmende voorsprong komt vanzelf.
dailydriver zegt
Het is officieel Tesla Arnhem – Duiven. in de oude Saab showroom gevestigd. Op de Geograaf!!