• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo gaat Nederland naar de start van 24 uur van Le Mans

Auteur: Loek, gepost 19 september 2020 om 11:27 – 6 Reacties

Nederland is goed vertegenwoordigd in de 24 uur van Le Mans die vanmiddag van start gaat.

De FIA WEC kent vele langeafstandsraces, de één langer dan de ander, maar geen één is zo bekend en geliefd als de 24 uur van Le Mans. Op het Circuit de la Sarthe, bekend vanwege zijn enorm lange rechte stuk met chicanes, zullen vanaf 14:30 een groot aantal racers het elkaar 24 uur lastig maken voor de winst. Dit gebeurt in meerdere klassen.

Nederland

In twee van die klassen is Nederland prima vertegenwoordigd. Om te beginnen met Racing Team Nederland. De welbekende gele racekleuren zullen schitteren in de LMP2-klasse. RTNL rijdt met een Oreca 07 bestuurd door drie bekende coureurs: Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Nyck de Vries.

Kwalificatie

Bij de kwalificatie wist Racing Team Nederland zich als derde neer te zetten binnen de LMP2-teams. Alleen United Autosports en G-Drive Racing wisten een snellere tijd neer te zetten, maar het verschil is nihil. De Oreca 07 belandde nog even in het grind met Nyck de Vries achter het stuur, maar dat zorgde niet voor grote problemen.

Porsche

Zoals je recent hebt kunnen lezen, doet Nederland het goed in de Porsche Supercup. Kampioen Larry ten Voorde en Max Verstappen van Splunteren verrichten goed werk in de race-ready 911’s. Ook zij zijn allebei te vinden op de grid van de 24 uur van Le Mans, in de GTE-Am-klasse. Beide besturen een Porsche 911 RSR, Ten Voorde voor Team Project 1 en Van Splunteren voor Proton Competition. Bij Project 1, twee keer drie bestuurders verdelen tussen twee RSR’s, doet ook Jeroen Bleekemolen mee. De resultaten (kwalificatie) van Van Splunteren en Bleekemolen zijn nog niet bekend, het team van Ten Voorde kwalificeerde als derde. Verdere Nederlandse deelnemers verspreid over diverse teams zijn Job van Uitert, Ho-Pin Tung, Renger van der Zande en Beitske Visser.

Porsche 911 RSR

Een hoop rood-wit-blauw aan de start dus. Hopelijk dat Nederland goede resultaten kan boeken aan de finish van de 24 uur van Le Mans.

Jong bloed

Over die Supercup gesproken: ook daar moeten we vers jong bloed in de gaten houden. Een jonge Nederlander genaamd Loek Hartog (en nee, ik ben het niet, ondanks wat @michaelras je doet geloven) heeft een plek bemachtigd op de grid van de Porsche Supercup-race op Le Mans. Deze 45 minuten durende showdown tussen een zestigtal coureurs uit de Supercup zal plaatsvinden als opener voor de 24 uursrace. Hartog is slechts 17 jaar oud en rijdt hierbij mee met de grote jongens. Iemand om in de gaten te houden, dus.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

frits-van-eerd, Giedo van der Garde, kwalificatie, larry-ten-voorde, le-mans, lmp2, max-van-splunteren, Nyck de Vries, racing-team-nederland, wec

Vorig bericht: « RAM 1500 TRX steekt de draak met Ford F-150 Raptor
Volgend bericht: Foto’s: Supercar Owners Circle weekend Zwitserland »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    19 september 2020 om 14:43

    Geen strijd tussen grote fabrieksteams vooraan, ik sla even over.

    Login om te reageren
  2. deSjonnies zegt

    19 september 2020 om 15:22

    Onwezenlijk schouwspel, lege tribunes, geen kermis, nergens memsen te zien, lege hospitality units, geen verbrande merguez, het publiek maakt Le Mans

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      19 september 2020 om 15:44

      Zo is dat. Wat is nou een Le Mans zonder de geur en rook van barbecue op het circuit? Het is daar altijd al feest vanaf de woensdag op de camping en in het stadje.

      Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      19 september 2020 om 16:29

      @deSjonnies: ik ga er vanuit dat je er elk jaar bent? Ik let niet op de tribunes , kermis, hospitalities, geur of wat dan ook. Alles kan beter, mooier, romantischer etc etc iets met roeien met de riemen die je hebt.

      Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    19 september 2020 om 16:47

    Redelijk onhandig overigens: op TV zie je alleen de startnummers in beeld bij de live-klassering, niet het team. Niet te doen.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      19 september 2020 om 17:04

      Daar begrijp ik ook niets van, zie je vaak bij gemotoriseerde sporten. Alsof elke kijker weet welke rijder voor welk team rijdt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North