Naast de naam van McLarens eerste V6-supercar, geeft het bedrijf ook aan hoe de V6-aandrijflijn gaat heten.
McLarens naamgevingssysteem is de laatste jaren relatief eenvoudig geweest. Je hebt drie categorieën, Sports, Super en Ultimate. Sports is de ‘instapper’, daarna komt Super. De Ultimate-auto’s zijn de échte snelheidsmonsters, met bolides als de Senna of de Speedtail. Sports- en Super-auto’s hebben geen ‘speciale’ naam, maar hebben een driecijferige naam met een of twee letters eraan vastgeplakt. Denk aan 720S, of 540C. Die cijfers geven aan hoeveel pk de McLaren heeft.
Makkelijke namen, dus, maar kennelijk vindt McLaren ze niet meer zo leuk. Voor de opvolger van de auto’s in de Sports-serie hebben de Britten namelijk iets nieuws bedacht. Want waar alle supercars (uit deze eeuw) van McLaren voorheen een V8 hadden, moet het nieuwste model het met twee cilinders minder doen. Deze V6 wordt wel aan een elektrische aandrijflijn gekoppeld, om zo voor dezelfde kracht als die V8 te zorgen, claimt McLaren. Een hybride dus, wat de nieuwe naam High-Performance Hybrid verklaart.
De Britten geven ook maar meteen aan hoe de eerste High-Performance Hybrid-auto gaat heten: Artura. Precies, geen cijferletter-combinatie, maar een echte naam. Wat die naam betekent of waar deze vandaan komt, zegt McLaren (nog) niet. Wel zeggen ze dat alles aan de auto – van de aandrijflijn, tot het platform en de binnen- en buitenkant – compleet nieuw is. Niet dat je een wereldschokkend nieuw ontwerp moet verwachten, maar eerder een Greatest Hits-compilatiealbum van eerdere McLarens.
Over de komende maanden horen we meer details over McLarens eerste V6-supercar, waaronder de Nederlandse prijs. Wel verklapt McLaren dat de Artura net zo krachtig moet zijn als eerdere V8-McLarens, terwijl je extra koppel bij lagere toeren krijgt. De PHEV kan daarnaast volledig elektrisch rijden, al weten we nog niet hoe ver dat zal zijn.
bernoulli zegt
Benieud naar de uitspraak. Waarschijnlijk Àrtura. En niet op zijn Hollands: Artúúra.
bernoulli zegt
Daar moet nog ergens een w tussen.
9114life zegt
@bernoulli: Artuwura. Yw.
Edge zegt
Ik hoop dat dit het begin van het einde is van de oude nomenclatuur bij McLaren. Een beetje autoliefhebber kan het nog wel volgen, maar voor de leek is totaal niet duidelijk welke auto nou precies in welke modelserie thuishoort. Vooral omdat de cijfers steeds hoger worden en je daardoor nu al tegen het punt van overlap zit.
Overigens geloof ik McLaren niet als ze zeggen dat werkelijk alles nieuw is. De patenttekeningen van de toen nog naamloze Artura zijn een tijdje geleden opgedoken en daar was toch heel duidelijk te zien dat de koplampen van de 720 en Senna hergebruikt worden, evenals de achterlichten van de GT.
b088y zegt
@Edge: voor een leek is het gewoon een Ferrari, Lamborghini of ‘sportwagen’ ;-) .
Dutchdriftking zegt
Erg benieuwd. De V8 was wellicht niet de spannendste, hij is technisch wel geniaal. Erg benieuwd hoe dit met de V8 gaat.
leonlampe zegt
@dutchdriftking: word een hybride V6 toch
tortuga zegt
Mooie naam ?
leonlampe zegt
Heel goed van McLaren om een andere naamgeving te geven! Hopelijk lossen ze langzamerhand alle kinderziektes op en zijn binnen een paar jaar weer helemaal op dreef
Robert zegt
@leonlampe: een Britse autobouwer die kinderziektes oplost. Zie je ze vliegen?
leonlampe zegt
@RRRobert: Bentley heeft het al lang gedaan en Aston begint ook een stuk beter te worden
ozzytrk zegt
Mclaren heeft ook zn ziel verkocht.
joosstra zegt
De McLaren Tuatara?
jvthof zegt
@hayte dat binnenkort is vandaag https://cars.mclaren.com/en/artura/event?fbclid=IwAR0iJVqjZsCQ9dUmIOIDVbdALDDVue1iqLg8X9r7S1iqb4QokqyQBFodc0g