Althans, als je een nieuwe auto koopt. In dat geval gaat dit over een paar jaar je nieuwe interieur zijn.
Als we het hebben over hoe sexy een auto is, dan gaat het voornamelijk om de buitenkant. Er zijn meer dan genoeg auto’s die je eigenlijk niet wil kopen, omdat het exterieur er zo vreemd uitziet. Neem de eerste generatie Porsche Panamera, als voorbeeld.
En dat is best raar, als je er even bij stilstaat. Want als het goed is, ga je die buitenkant niet zo vaak zien. Je zit eerder veel vaker in de binnenkant van de auto. Moet juist daar niet de focus op liggen? De mannen en vrouwen van Yanfeng zullen het hier ongetwijfeld mee eens zijn, zij zijn namelijk de grootste auto-interieurproducent ter wereld. BMW, Tesla, Ford, ze kloppen allemaal aan bij dit bedrijf waar je waarschijnlijk nog nooit eerder van had gehoord.
Onlangs lieten deze mannen en vrouwen hun nieuwste conceptmodel zien: de XiM21. Bij de BNR Nationale Autoshow was CTO Han Hendriks aanwezig, om meer te vertellen over dit concept. Allereerst: het is niet een of ander vaag studiemodelletje, Hendriks verwacht alle onderdelen van het interieur binnen een paar jaar op de markt te kunnen brengen.
Het eerste dat opvalt, is het gebrek aan knoppen. Nu is dit een trend die we wel meer in auto’s hebben gezien, maar XiM21 neemt het wel vrij extreem. Er lijken alleen nog knopjes te zijn voor de ramen, voor de rest gaat het allemaal via schermen. Daarbij denkt Yanfeng naar eigen zeggen ook aan de functionaliteit: de knopjes die je onmiddellijk nodig hebt, zijn meteen zichtbaar. Oh, en de alarmlichtenknop, die moet verplicht als ‘ouderwetse’ knop beschikbaar blijven.
Over die schermen gesproken, Yanfeng voorziet een nabije toekomst waarin iedere auto er vijf stuks heeft. Drie voorin, twee achterin. Dit moeten ook niet zomaar schermen zijn, maar OLED-schermen. Deze schermtechniek kennen we van smartphones en bepaalde televisies, het voordeel hiervan is een verbeterd contrast en dunnere panelen.
De auto beschikt tot slot ook over losse stoelen waarvan de rugleuning tot 63 graden plat kan klappen en de benen omhooggaan. Denk aan wat je in Maybachs vaak ziet. Deze stoelen zijn vooral bestemd voor de Chinese markt, al denkt Yanfeng ze ook te kunnen gebruiken voor een toekomst met autonome auto’s.
Medio 2021 gaan de eerste onderdelen van het concept in productie. Bij andere autofabrikanten, welteverstaan. Welke autobouwer wat gaat doen is niet duidelijk. Hendriks kon nog niet zeggen wie allemaal orders voor wat had afgenomen. We zullen dus gewoon moeten wachten en zien wat we straks in auto’s herkennen.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Steven van Eijck van de RAI Vereniging voorspelt dat de tweede helft van het autoverkoopjaar nog positief uit kan vallen. En Wouter rijdt in de volledig elektrische Lexus UX 300e.
406_v6 zegt
Gatverdamme…ik wil klokken, meters, knoppen en geen displays
emping zegt
@406_v6: dat kan nog steeds.
bertorelli zegt
Knoppen die nog ‘KLIK’ doen als je ze indrukt.
406_v6 zegt
@bertorelli: dat ja…
ontploffer zegt
@bertorelli: niet lullig bedoeld, maar alleen oude mannetjes zeggen dat. Ieder kind wil tegenwoordig een tesla. En alles digitaal. “High tech” zoals ze dat zo mooi zeggen. We moeten toch voorruit en dingen veranderen nu eenmaal… anders had ik nog steeds een paard in de gang en koets voor de deur….
bertorelli zegt
Ach 54 is niet oud (ook niet meer piep) ;-)
Maar mijn auto’s zijn resp. 36 en 25 jaar jong, dus dat schroeft het gemiddelde weer wat omlaag.
kennone zegt
@406_v6: dan is de Volvo 240 Turbo de juiste auto voor u
406_v6 zegt
@kennone: meer zoiets als ik eerlijk ben: https://images.app.goo.gl/38L9NZFmm2Dpa6ab9
mcshine zegt
@406_v6: liever niet, dan moet ik tegen een brei van knoppen aanstaren die je 1x per jaar bedient.
Homer55 zegt
Dan zijn wij precies tegenovergesteld.
Ik heb liever zoveel mogelijk knoppen die ik blindelings kan bedienen dan zoeken naar hetzelfde in de infotainment.
flutterby zegt
@Homer55: die knoppen die je maar een paar meer per jaar nodig heb kan je echt niet blindelings bedienen..
davelepeef zegt
@flutterby: zal ongetwijfeld aan m’n auto’s liggen maar de enige knoppen die ik zelden gebruik zijn de voorkeuzenummers 3 tot 0 op de radio :) OK, en de knoppen tbv raambediening achterin… K
Homer55 zegt
Ik denk dat je na jaren onderhand wel weet waar die ene knopje zit. Bediening in de auto lijkt me niet echt lastig. En als je dat toch lastig vind, succes met het zoeken naar die ene zeldzame functie in de infotainment.
406_v6 zegt
@mcshine: nee tijdens het rijden moeten zoeken naar een “knopje” in een sub- sub menu…
Paul58 zegt
@406_v6: het is praktischer dan het eruit ziet. Althans dat was mijn ervaring na een middag model 3. Ik was eerst ook erg sceptisch. Alle belangrijke functies kan je via het stuur of spraakfunctie bedienen en de rest gaan automatisch. Ik heb letterlijk nog nooit een auto meegemaakt waar je zodra je stilstaat gewoon kan uitstappen zonder overbodige handelingen in de vorm van start:stop knoppen of handrem/parkeerstanden. Je kan zeggen wat je wilt over Tesla qua afwerking, aftersales of het vreemde design van een Model3. Echter is de bediening en gebruiksvriendelijkheid daarvan erg knap in elkaar geflanst.
none zegt
Dat soort argumenten hoor je ook van iphone mensen. Het werkt allemaal zo lekker makkelijk en simpel. Keerzijde is, ben je dan te dom om een android telefoon te bedienen?
En als het allemaal zoveel moeite is om op een knopje te drukken, waarom doe je dan uberhaupt de moeite om een broek s’ochtends aan te trekken?
Hoe weet de auto nu of je je parkeerlicht wel of niet aan wil hebben op die specifieke plaats? Omdat je misschien net iets te veel op de rijbaan staat of op een hoek waar het je wel eens meer mis gaat.
Het enige wat er gebeurd is dat de auto iets doet wat je hebt ingesteld hebt, zoals de auto handrem en parkeerlichten aan te zetten dit bestaat al iets van 15 jaar.
Paul58 zegt
@none: wat een kromme vergelijking. Wat is er überhaupt moeilijk aan het bedienen van een smartphone, ongeacht besturingssysteem. Een kind van 6 kan het. Het is maar net waar je voorkeur ligt in besturingssysteem. Idem in de autobranche. Ik deel gewoon mijn ervaring no hard feelings. Ik was gewoon versteld van het gebruikersgemak van de model3 via het touchscreen. Ik zou het echter niet verkiezen boven een interieur met knopjes en klokken puur omdat ik dat optisch vele malen mooier vind. De ronde tellers en klokjes met ‘giri’ en ‘aqua’ in mijn 156gta vind ik het mooiste aan het interieur!
flutterby zegt
@none: Slot gaat automatisch, gordijnen gaan automatisch, lampen gaan automatisch, CV gaat automatisch, stofzuigen gaat automatisch.
Als er een betaalbare oplossing is zodat ik zelf mijn broek niet aan hoef te trekken dan hoor ik het graag.
Michiel zegt
@none: het gaat niet over dat je te dom bent het gaat om de day to day experience als ik iets dagelijks gebruik wil ik dat het goed en fijn werkt vooral als ik een bak centjes er aan uitgeef is hetzelfde dat iedereen voor een bmw audi enz gaat maar 5 keer per jaar bij de garage aanklopt en als je een lexus neemt die niet die idiote turbos en een mini cooper motortje hebben daar rij je 1,5miljoen kilometer mee zonder enig probleem. Ja het is iets meer waard en heeft minder nieuwe high tech maar luxer en rij gedrag en kwaliteit daar ga je voor.
elemento zegt
@406_v6: daarom rij ik bijv bmw. Die heeft tenminste airco bediening knoppen
erwinlagcher1977 zegt
@406_v6: Dat is 1 van de redenen waarom ik een 1e generatie GS300 rijd. Allemaal knoppen, casio tellers, 4traps automaat en een heerlijke lijn 6.
406_v6 zegt
@erwinlagcher1977: GS450h hier, 4e generatie
erwinlagcher1977 zegt
@406_v6: Geweldig! De volgende wordt een GS430 of GS460 als youngtimer op de zaak. Daarna is de GS-F aan de beurt als die in de regeling valt.
deSjonnies zegt
Dit dus klassiek Italiaans .
https://images.app.goo.gl/ZyV8iD5kccnmzVS47
406_v6 zegt
@deSjonnies: yep, prachtig!!
pomoek zegt
Interessant, maar niet heel verrassend, raar overigens eigenlijk dat de enige fysieke knoppen voor de elektrische ramen zijn die we dus iedere keer dat we in en uitstappen aan de elementen bloot stellen.
Berend zegt
Dat dacht ik, heb net een Megane 2016 gehaald en die ziet er zeker niet zo uit van binnen.
Shaw zegt
Mercedes zíét er nu al zo uit. Met de nadruk op ‘dat ziet er uit’
vondick zegt
Lijkt een Chinees bedrijf. Welk Europees bedrijf concurreert hiermee? En zou het niet beter zijn als BMW daar inkoopt? Dacht dat dat nog best trotse beiers waren.
stationcar zegt
Dat zal onder andere Faurecia zijn, dat voor 60% eigendom is van PSA, maar ook voor heel veel andere fabrikanten interieurs of onderdelen daarvan in elkaar zet. VAG is bijvoorbeeld een goede klant begrijp ik ?
mashell zegt
@vondick: BMW koopt uiteraard ook in bij Europese toeleveranciers. Een knoppen module komt voor het ene voertuig van BHTC en voor een ander van Preh. Ook worden wagen voor verschillende markten in verschillende fabrieken gemaakt waar er ook verschillende toeleveranciers kunnen zijn. En dan is er nog het “second supplier” concept. Waar meerdere toeleveranciers hetzelfde onderdeel leveren. Dat zorgt dat de fabriek nooit stil komt te staan en de toeleveranciers op prijs fijn tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden. Een autofabrikant bestaat uit mensen die iets bedenken en specificeren, uit projectleiders die er voor zorgen dat de toeleveranciers dat zo maken als bedoeld en uit mensen die boel in de fabriek in elkaar zetten. Het meeste wordt dus bij de toeleveranciers gemaakt.
flutterby zegt
@vondick: het lijkt bijzonder veel op het interieur van Mercedes..
appeltaartislekker zegt
Ik hou van grote, ronde knoppen. Dus nee ik ga zulke auto’s niet kopen. Dan liever een young timer, of een mooie klassieker. Niks mis mee.
ozzytrk zegt
Ik ga liever dood dan dat ik hierin moet rijden.
davelepeef zegt
@ozzytrk: haha
stationcar zegt
Oké doei ??
ozzytrk zegt
@stationcar: DAAG
flow82 zegt
Hoe zit het met de veiligheid van dergelijke schermen in het geval van een ongeluk? Dat het breekt spreekt voor zich. Maar dan? Het lijkt mij dat je geen glassplinters in je lijf wil krijgen.
Berend zegt
@flow82: Gehard glas.
mashell zegt
@flow82: daar wordt uiteraard rekening mee gehouden. Dat is ook één van de redenen waarom deze schermen een stuk duurder zijn dan die in je tablet en waarom er niet zo vaak nieuwe versies van komen als van een smartphone.
Volvo_440_turbo zegt
Komt men ooit op terug net zoals destijds een gsm om ter kleinst was, let op mijn woorden…
tjorque zegt
Ik wacht al jaren op de tijd dat om ter kleinst terug de trend wordt bij auto’s.
Vooral in de hoogte.
Maar let maar niet op mijn woorden ;)
tttijn zegt
Kaalslag.
davelepeef zegt
Goddomme, als ik een plaat voor m’n kop wil dan ehh.. uh… hoef ik eigenlijk niet eens iets te doen…
tjorque zegt
Een analoge toerenteller, een digitale snelheidsmeter en een scherm voor de randinfo die je niet nodig hebt om te rijden maar gewoon wil kunnen checken af en toe.
Verder vraag ik niet veel :)
lekbak zegt
Over een paar jaar heb ik genoeg geld om een jaren ‘90 auto verantwoord op de weg te houden. Terug naar het heerlijk simpele interieur van de w124!
moveyourmind zegt
Yangfeng denkt wel dat ze het helemaal gaan maken met die flashy displays die honderdduizend dingen kunnen en miljoenen kleuren kunnen reproduceren…
Maar hebben ze wel aan één van de ’s werelds grootste afnemers in de autoindustrie gedacht?
Straks gaat een ander er nog van door met een miljardenorder van Volkswagen voor de levering van honderdduizenden loze-oleddisplays…
frank2b zegt
Zoals BMW (i3) al jaren en nu ook Mercedes op de markt brengt ….
Ik vind dit wél mooier dan die iPad in de Tesla.
erwinlagcher1977 zegt
@frank2b: Dat dan weer wel. Maar een mooie klokkenwinkel blijft nog steeds de 1e gen IS200
frank2b zegt
Zéker! Een horloge waardig.
amsterdam zegt
Als een lexus van nu?