De Britten hebben een nieuwe strategie. Jaguar gaat Bentley keihard aanpakken.
Het gaat niet al te best met Jaguar op het moment. De nieuwe modellen die enkele jaren geleden zijn geïntroduceerd, slaan niet helemaal aan. Of beter gezegd: ze slaan helemaal niet aan. Waar het aan ligt? Jaguar volgt immers de trends met compacte crossovers (E-Pace) en elektrische auto’s (I-Pace).
Van de E-Pace werden er vorig jaar dik 60 stuks verkocht en de I-Pace haalde de 20 exemplaren niet eens. Van de XE, toch een keurig BMW 3 Serie alternatief, ging slechts 16 keer over de toonbank. En de XF? 23 stuks, sedan en Sportbrake bijelkaar opgeteld. Dit geldt dan voor Nederland, wereldwijd gaat het niet veel beter.
Tactiek
Jaguar had als tactiek om het Audi, BMW en Mercedes-Benz lastig te gaan maken. Dat is dus niet helemaal gelukt. Daarop heeft Jaguar zijn tactiek en strategie aangepast. In plaats van achter de Duitsers aan, hebben ze een nieuw doel. Jaguar gaat namelijk Bentley keihard aanpakken. Ja, Bentley. Dat meldt Autocar.
Dat doet Jaguar met drie nieuwe crossovers. Deze moeten allemaal na 2025 op de markt komen en zullen alledrie de grens van 100.000 pond kunnen doorbreken. Alledrie komen ze op het gloednieuwe Pantera-platform te staan en alledrie gaan ze heel veel gebruik maken van aluminium.
Jaguar gaat Bentley aanpakken
De kleinste (gericht op de Porsche Taycan Cross Turismo) zal nog nét onder de ton zitten in basis-uitvoering. Met extra motoren, grotere accupakketten en meer luxe kun je dit model met gemak duurder maken. Het grootste model gaat zelfs over de 200.000 pond heen.
Uiteraard moeten we de auto’s in het echt zien en rijden om het te kunnen beoordelen, maar we zijn heel erg benieuwd wat Gerry McGovern (de Jaguar CEO) van plan is. Ondanks dat Jaguar zeldzaam weinig auto’s verkoopt, kunnen ze hun hoofd boven water houden dankzij Land Rover.
En heel leuk dat Jaguar het op gaat nemen tegen de Bentley Bentayga, maar hebben ze daar Range Rover niet voor? En zijn alle Land Rovers niet al SUV’s en crossovers die in dat prijssegment actief zijn?
Succesvolle strategie
Het is sowieso zonde dat Jaguar de grootst mogelijk moeite heeft om een goede en succesvolle strategie uit te stippelen. De geheel elektrische XJ stond klaar. Het design, het interieur, de techniek, de ontwikkeling van alles: het was voor elkaar. Dat project werd door toenmalige CEO Thierry Bolloré gecanceld. De auto zou niet goed genoeg zijn.
De afgelopen jaren is er bijzonder weinig nieuws van Jaguar gekomen. Een nieuwe uitvoering en wat kleine doch welkome updates daargelaten. De Jaguar XF die we laatst reden is een uiterst puike auto. De prijzen zitten echter aanzienlijk boven die van de Duitse concurrentie, terwijl de auto dat niet is.
En daarom zijn we een klein beetje huiverig. Als Jaguar nu al moeite heeft om een BMW-concurrent te bouwen, wat is dan de garantie dat Jaguar Bentley keihard kan aanpakken?
Meer lezen? Dit zijn 10 grote sportsedan met handbak!
bernoulli zegt
Een merk dat steeds slecht verkopende modellen uitbrengt, bij voorkeur SUV’s, aangekondigde modellen annuleert, steeds van koers wijzigt en het vooral steeds heeft over priemiejum-modellen die (over)morgen moeten komen.
Maar dan niet uit Turijn.
potver7 zegt
Dus ze gaan Bentley aanpassen, maar de kleinste van de nieuwe modellen is gericht op een Porsche. Dat klinkt als een heldere, doelgerichte strategie…
De strategie van Jaguar Land Rover is sowieso een beetje vreemd. Land Rover neigt met z’n modellen steeds meer in het vaarwater van Jaguar te komen, en andersom. Zo worden ze steeds meer concurrent van elkaar, dan van andere merken.
Jaguar zou er goed aan doen gewoon zijn eigen niche te vinden. Dat is lastig, maar op termijn werkt dat een stuk beter dan proberen de concurrentie vliegen af te vangen. Die concurrentie zit ook niet stil namelijk, en weet dus precies hoe/waar ze Jaguar moeten terugpakken. Dat gaat met Bentley (nota bene eigendom van VAG) niet anders zijn dan met ‘ze Germanz’.
Dutchdriftking zegt
Een schitterend merk wat we veel te weinig zien. Wellicht is een XF sportbrake straks een mooie opvolger van mijn 159. Maar tweedehands verkoop aan liefhebbers met een klein budget gaat het merk natuurlijk niet redden.
pomoek zegt
Vond/vind de I-pace altijd een beetje vreemde eend in de bijt bij Jaguar. Dat gezegd hebbende: ze hebben volgens mij een prachtige luxe EV met voldoende range om het op te kunnen nemen tegen de concurrentie. Ik ging er vanuit dat vanuit de ervaring en kennis die met deze auto wordt opgebouwd Jaguar een hele trits EV’s op de markt zou zeggen en zo een interessante speler zou worden op de markt. Dat is dus niet gelukt. Misschien omdat ze de I-pace ook een vreemde eend in de bijt vinden en zich niet volledig hebben verbonden aan het idee van de EV?
lecomte zegt
Ik vind Jaguar een schitterend merk en hoop dat ze overleven maar de laatste jaren zijn ze volledig de weg kwijt. Reikhalzend keek ik uit naar de nieuwe XJ, want was benieuwd of ze er wat moois van gingen maken, zoals de sedans van weleer. Bij Jaguar denk ik: een wulpse coupé, een begerenswaardige cabrio en een statige sedan. OK de F-Pace is een prima uitziende SUV maar niet geweldig genoeg om bijvoorbeeld mij uit mijn Range Rover te trekken. De XE en XF zijn te anoniem voor een Jaguar voor mijn gevoel. De F-Type was mooi en toen kwam de facelift. De resterende modellen zijn het net niet.
En dan wil Jaguar met 3 nieuwe crossovers Bentley gaan evenaren?!
Ik ga zo maar eens naar oude E-type, XJS, XK en XJ modellen kijken op autosites en hopen dat het goed komt met Jaguar.
ukbob zegt
Zou er geen vol elektrische XJ komen? Dat is toch veel meer ‘Jaguar’ dan weer een merk met alleen maar SUV’s, dat notabene ook nog eens dezelfde moedermaatschappij deelt met een écht Suv / 4×4 merk als Land Rover…
Rare strategie!!
Robert zegt
Het feit dat ze de E-Pace en I-Pace als compacte cross-over beschouwen, daar gaat het al mis. Zeker vanuit een Europees gezichtspunt. Zowel qua prijsstelling als afmetingen.
cloverleaf zegt
Mijn volgende okkasie wordt een XF 3.0 AWD Station of de Stelvio Q4 JTD.
Ik denk dat ik een voorliefde heb voor vrouwen die iedere dag iets anders vinden
HzR zegt
Echt zonde dat het bij Jaguar zo slecht draait. Ik had een tijdje terug een XE als huurauto als upgrade en vond het een van de fijnste auto’s die ik de laatste jaren heb gereden.
Kan me ook niet voorstellen dat ze met een Rang Rover concurren potten gaan breken.
bmw1cabrio zegt
Het modelgamma vind ik ook niet duidelijk bij Jaguar. E-/I-/F-Pace.. geen idee wat de verschillen zijn, daarvoor moet je erin duiken. En als mensen niet direct je modellen begrijpen of onthouden, kom je niet op de shortlist.
sabrerator zegt
Bolloré is nog steeds CEO, volgens de site van JLR.
Helaas, trouwens…