In deze aflevering van ‘Hoe gaat het nu met…’: de Ferrari California die in december crashte bij een proefrit.
Een proefritje met een auto kan heel verhelderend werken. Als je bijvoorbeeld crasht tijdens de proefrit, dan weet je dat je beter een auto met iets minder vermogen en/of vierwielaandrijving kunt zoeken. Dat is natuurlijk reuze handig om te weten.
In januari had iemand zo’n ontnuchterende proefrit met een Alfa Romeo Giulia Quadroglio. Een maand eerder was het ook al raak, met een andere Italiaan. Toen werd een Ferrari California bij Nieuwpoort tegen een boom geparkeerd tijdens een proefrit.
De Ferrari in kwestie is nu opgedoken als schadeauto. Een witte California, met zwart dak, zwarte velgen en een voorkant die volledig in de kreukels ligt: dat kan niet missen. Aangezien we de vorige keer vooral foto’s vanuit dezelfde hoek hadden, kunnen we nu wat beter de schade opnemen.
Je zou het niet direct zeggen, maar de auto is al wat opgeknapt. De voorbumper was er namelijk finaal afgerukt en linkerzijscherm lag er ook half af. Dit alles is nu weer gefatsoeneerd, voor zover dat mogelijk was. Dat kan echter niet verhullen dat deze auto een hele zware klapper heeft gemaakt. Daar hoef je het achtergrondverhaal niet voor te kennen.
Los van het plaatwerk is er ook onder de motorkap het nodige beschadigd en de wielophanging is aan gort. De wielen staan nu weer enigszins normaal maar direct na de crash hing het linkervoorwiel op half zeven. De schade reikt ook verder dan de voorkant, want het dak sluit ook niet meer mooi aan.
Al met al is deze Ferrari California dus zwaar gehavend, om niet te zeggen: total loss. Hoeveel een Ferrari die total loss is nog moet opbrengen? Op Schadeautos.nl wordt deze California aangeboden voor €29.500.
potver7 zegt
Helemaal recht is-tie niet meer, als ik zo naar de aansluiting van de voorruit naar het klapdak bekijk.
Leuk voor onderdelen, maar opknappen wordt een behoorlijk prijzige hobby vrees ik.
SanderB zegt
Voor dat geld is het wellicht best een leuke basis voor een project auto. Ferrari motor in een oude alfa bijvoorbeeld
petroldrinker zegt
@sanderb: zou kunnen maar voor 20k koop je een blok los geloof ik die geen gehavende staat is als deze (waar waarsschijnlijk alles vanaf gebroken is zo te zien, dus weg montage punten)
moveyourmind zegt
Zo zie je maar weer. Veel meer dan een mookhamer en een heftruck met een ketting eraan heb je als schadehersteller niet nodig.
kromatic zegt
Ik vraag mij serieus af of dit te fixen valt? Een beetje California doet 95k+. Dus je hebt ongeveer 60k om hem op te lappen. Zou het lukken?
pindakoning zegt
@kromatic: ik denk altijd bij dit soort gevallen dat de verkoper qua prijs precies op de rand gaat zitten van wat nog net haalbaar kan zijn. Of het klopt weet ik niet
DeWitteCondor zegt
@kromatic: zo moet je niet rekenen. Die Californias hebben geen schadeverleden (vermoedelijk). Deze is na herstel geen 95k waard. Dus het zal een stuk minder zijn en zeker niet genoeg om te fiksen.
Foramen zegt
@kromatic: 29k voor een kenteken om het nummer in een ander te slaan.
Kan je voor 29k + wat vindersloon toch een nette California op de oprit hebben staan.
Kwalijke handel dit.
992 zegt
Het is geen VW golf. Als je dat er “inslaat” in bijvoorbeeld een rode met bruin leer klopt er eeuwig niks meer van. Eerste wat je even checkt bij aankoop Ferrari is chassisnummer en historie.
AudiRS zegt
Ff naar Goonzquad met dat ding. No biggie