Mede door een andere bedrijfsvoering hoeven we geen Amerikaanse taferelen te verwachten voor de Nederlandse autoverhuur.
We reizen met z’n allen een stuk minder dan gebruikelijk door de coronacrisis. Diverse sectoren worden daardoor keihard geraakt. In de Verenigde Staten is het zelfs zover gekomen dat het enorme autoverhuur bedrijf Hertz op de fles is gegaan. Het is wel zo dat Hertz nog operationeel blijft in de VS om de schulden te kunnen terugbetalen.
Nederland
Hoe zit het dan met de Nederlandse autoverhuur situatie, vraag je je misschien af. Vooralsnog gaat het niet zo dramatisch als in de Verenigde Staten. Dit heeft er onder meer mee te maken dat men in Europa met een andere bedrijfsvoering werkt. Autoverhuurbedrijven kunnen makkelijker schakelen in tijden dat het wat minder gaat.
Tegenover de NOS laat autoverhuurbedrijf Diks weten een groot deel van het wagenpark te hebben geschorst. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten, aangezien er geen verzekering en wegenbelasting betaald hoeven te worden. Verder laat Diks weten dat ze zelfs een terrein hebben moeten huren om al die huurauto’s kwijt te kunnen. Normaal gesproken is het grootste deel van de huurauto’s in gebruik.
Europa
Ook Hertz Europa kan schakelen. In tegenstelling tot de Verenigde Staten, heeft het bedrijf in Europa wel de zaakjes op orde. Dat komt omdat het autoverhuurbedrijf in Europa met terugkoopovereenkomsten werkt. Dit betekent dat een deel van de vloot terugverkocht kan worden aan de importeur of fabrikant. Door de crisis is het wagenpark met bijna de helft teruggebracht. Had Hertz Europa eerst nog 8.000 auto’s in de vloot. Nu is dat aantal 4.500. Naarmate de markt aan het herstellen is, zal Hertz Europa de vloot weer langzaam terugbrengen naar normaal.
Harde klappen
Dit neemt niet weg dat autoverhuurbedrijf hun inkomsten hebben zien verdampen. Volgens de BOVAG ligt het gemiddelde omzetverlies op 50 procent. Naast het schorsen of verkopen van huurauto’s, denkt 40 procent van de bedrijven dat er ontslagen gaan volgen om het hoofd boven water te kunnen houden.
Alternatieve manier van verhuren
Waar huurauto’s in Nederland gebruikt worden voor bijvoorbeeld een vakantie, is er door een crisis ook een nieuwe situatie ontstaan. Minder mensen willen met het openbaar vervoer reizen en kiezen er tijdelijk voor om met een huurauto te rijden. Volgens Hertz is het hebben van een tijdelijke huurauto ook een alternatief op Private Lease. Van een huurauto ben je immers zo af, terwijl Private Lease met een contract van minimaal 12 maanden komt.
Foto: Nederlandse Mustang GT van Hertz via @minimaatje op Autojunk
knapzuur zegt
“Volgens Hertz is het hebben van een tijdelijke huurauto ook een alternatief op Private Lease. Van een huurauto ben je immers zo af, terwijl Private Lease met een contract van minimaal 12 maanden komt.”
Van je geld ben je zo af ja, wat een domme opmerking.
Stefje zegt
@knapzuur: die zure van jezelf bedoel je? Een paar maanden huren en niet ziek worden omdat je niet met het ov hoeft ia voor veel mensen het geld waard. Daarnaast is een paar maanden een auto huren ook niet veel geld. A het dat wel voor jou is, is dat knap zuur voor je.
mashell zegt
Als je denkt dat je van reizen met het OV ziek zou worden lijdt je aan een vorm van paranoia en dan ben je dus al ziek.
bitd zegt
@mashell: verklaar je nader, daar geen 5G ontvangst?
berlinetta zegt
Ik zit op het traject Nijmegen – Amsterdam/Schiphol en die trein is praktisch leeg. Zolang je afstand houdt, word je daar in ieder geval niet ziek.
toyotafortuner zegt
Nuja… Zolang er nog tüterauto’s nodig zijn…
mashell zegt
En de drugsrunners, die rijden ook in huurauto’s.
1audi1 zegt
Valt me wel op dat de prijzen op internet nog steeds even hoog zijn als normaal (misschien valt er op locatie wel wat te regelen). Had laatst 2 weken zelf geen auto, toen 1 geleend van één familielid terwijl ik tegen een gereduceerd tarief zeker wel wat had gehuurd.
kminne zegt
De Shelby GT-H van Hertz Nederland die boven dit artikel staat afgebeeld is overigens vrijwel direct na de uitbraak van de coronacrisis naar de veiling gegaan.
rikv99 zegt
@kminne: Wat toevallig?! Kuch kuch…
fanboy zegt
Andere bedrijfsvoering maar ook wat socialere regels omtrent niet meteen de volgende dag ontslagen zijn.
Want het gaat daar zoveel harder qua werkloosheid. Daar vallen echt veel grote klappen.
Ook waardeloze respons op het virus. Eerst zeggen dat het een hoax is en vervolgens te laat reageren en de economie wordt harder geraakt dan hier.
Enige goeie was dat ze vrij vroeg luchtvaart tussen EU en VS dicht gooiden, maar toen was het al te laat.
Dutchdriftking zegt
Zullen ze straks veel auto’s gaan verhuren daar we het OV gaan mijden? De hele weg voor met stumpers van Greenwheels…..
vpowert zegt
Ik vind de autoverhuur business altijd een heel bijzondere en dan heb ik ’t niet eens over de verhuurders van AMG’s en RS’en voor de onderwereld. Hoe kan het financieel uit om steeds weer zulke nieuwe auto’s zo kort in te zetten voor redelijk onzorgvuldig gebruik?
Nieuwe auto’s schrijven toch af als een malle? Nemen de autofabrikanten die afschrijving op zich met die terugkoopregelingen? Of dekt de huurprijs die afschrijving ruimschoots? Kunnen importeurs die ex-huurauto’s voor een veel beter bedrag verkopen dan de verhuurders zelf en zijn er daarom die terugkoopregelingen? Waarom is dat in de VS dan niet zo?
Waarom doen verhuurders niet net zo als lease maatschappijen? Waarbij auto’s rustig 5 jaar mee gaan?
Is er iemand die weet hoe die business werkt?
remylahaye zegt
@vpowert: Ik heb zelf een tijd voor een redelijke grote verhuurmaatschappij in Nederland gewerkt, door grote orders te plaatsten en afspraken te maken met dealers krijgen ze behoorlijke grote kortingen op die auto’s. En wanneer de tijd rijp was (lees; er een koper was) gingen die auto’s er linea recta weer uit. Soms dus al met 1000 kilometer, soms met 35000. Verder is het ook belangrijk dat er goede afspraken voor onderhoud en schadeherstellers zijn. Ook waren er, zonder grappen, genoeg mensen ons vaak vroegen of ze hun huurauto konden kopen omdat ze hem prettig vonden. Dat heb ik nooit begrepen maar als zij er blij van worden is het goed.
ouwedibbes83 zegt
@remylahaye: het zal idd een klein percentage zijn, dat de gehuurde auto graag wil kopen. Maar ik denk wel dat t fabrikanten helpt om klanten hun merk te laten ervaren. Zeker met de sportievere auto’s bieden ze een bereikbare ervaring, zo kan de liefde voor het merk groeien en levert t mogelijk nieuwe klanten op.
Supra1981 zegt
@remylahaye: kan me er wel iets bij voorstellen dat ze de auto’s snel van de hand doen aangezien ze een mooie korting krijgen bij dealers. Pakken ze eerst de huur van enkele maanden en daarna de grotere marge bij verkoop van de auto.
gregorius zegt
Er is niet 1 waarheid.
Als eerst: verhuurders ‘kopen’ die auto’s natuurlijk zonder belastingen – want is bedrijf.
Daarnaast kopen ze vaak auto’s tegen goede kortingen: ze nemen er veel af. Ook vaak krijgen ze net de genen die niet zo geliefd zijn bij de dealer (kaal en lelijk). Dat scheelt een hele hoop.
Ook hebben ze vaak geen onderhoudscontracten / garantie; dat zijn ook kosten die bovenop de aanschafprijs komen.
Opeens zijn die auto’s een stuk goedkoper.
De huurprijs dekt de afschrijving makkelijk. Waar wij, het normale volk, vaak zelf boekt via een prijsvergelijk; boeken veel zakenlui bij de verhuurder zelf; die hebben vaak een stabieler tarief, maar vaak wel duurder dan de beste bij de vergelijkingssite.
Dan je vraag over de oude auto’s; er is een hele industrie van 2e-hands verhuurauto’s. In Amerika; in die Hertz-groep zat dus “Dollar”. Daarbij kreeg je vaak de 40000-80000km mobielen. Zo heb je nog wel wat landelijke 2e-klasse verhuurders. Dus de ‘oudjes’ gaan daar dus vaak heen.
En de terugkoop-garantie; dat kost ook geld. Dat is onderhandelen. De Amerikaanse huurmarkt is er eentje van veel grotere schaalt. Daar zullen ze hebben uitgerekend dat in zoveel procent van de gevallen die terugkoopgarantie het niet waard is. In het geval van Hertz viel het corona geval er dus buiten.
jaggie zegt
Hertz kon een groot deel van de auto’s terugverkopen aan de importeur…prima voor hertz maar is verder natuurlijk verschuiven van het probleem en een strop voor de importeurs en dus auto-industrie in NL
bernoulli zegt
Ik heb een S-Klasse gehuurd en die staat hier nu op de oprit als kantoor.
monaco zegt
Ideaal, ik heb een nieuwe 745 gehuurd voor 1500 euro per maand. Prima deal lijkt me ?
remarkable zegt
Verhuur aan criminelen zal lekker doorlopen toch. Alleen zijn dit andere verhuur bedrijven.