Ferrari geeft elektrische auto’s een geluid mee. Gelukkig!
Over elektrische auto’s wordt veel geschreven. Dat daar doen wij overigens net zo hard aan mee. In deze polariserende samenleving – zeker online – is het vrij lastig om iedereen tevreden te stellen. Er zijn een hoop mensen die de elektrische auto bij voorbaat niets vinden en aan de andere kant mensen die denken dat de EV de enige manier is om deze planeet een beetje leefbaar te houden. Het levert altijd levendige discussies op waarbij we gelukkig altijd wel een rapportje online vinden dat strookt met onze mening op dat moment.
Nu zijn er zat voorbeelden waarbij de EV een vooruitgang is. Ze zijn over het algemeen lekker vlot, lekker stil en trillingsvrij. Dus zeker bij normale auto’s met een driecilinder turbo ga je er echt alleen maar op vooruit. Het is alleen een lastige case als we het hebben over sportauto’s. Dan worden de nadelen van een EV pijnlijk zichtbaar, voelbaar en hoorbaar. Ten eerste die accu. Ja, die bevindt zich onderin, maar gewicht blijft gewicht.
Ferrari geeft elektrische auto’s geluid
Ook zijn er zat auto’s die juist emotie oproepen omdat ze een fraai geluid voortbrengen. Een EV doet dat niet. Dus waar een elektrische Peugeot 208 in alle opzichten beter is dan de vorige generatie met benzinemotor, is dat wat lastig om te vinden bij een Ferrari. Die auto’s moeten juist erg licht zijn en fraai klinken. Nu worden de accu’s telkens beter en is Ferrari aan het werken om EV’s een mooi geluid mee te geven.
Collega @RubenPriest vertelde jullie een maandje geleden al dat Ferrari een bak herrie beloofde bij de nieuwe EV. Dat deed Ferrari CEO Benedetto Vigna. Bij Motor Authority hebben ze enkele patenttekeningen gevonden die Ferrari heeft aangemeld bij het Amerikaanse patentbureau.
Het is een patent voor een auto met drie elektromotor met sound-generatoren. Er zitten luchtinlaten bij de motoren die moeten zorgen voor een bepaalde werveling. Deze moet dan geluid gaan genereren dat dan via buizen in de cabine terecht moet komen.
Het is niet eens zozeer bedoeld om te zorgen voor meer emotie en een hard geluid. Het gaat Ferrari er vooral om dat de bestuurder iets meer op alle zintuigen kan vertrouwen. Ja, bij een EV hoor je de banden beter, maar heb je geen idee wat de motor eigenlijk doet.
Niet nieuw en toch weer wel
Dan is er nog een andere manier waarbij Ferrari gebruik wil gaan maken van de luchtflow over de auto. Die lucht moet dan terecht komen in resonatoren die geluid moeten gaan maken. Dit kan ook middels luchtinlaten onder de auto.
Helemaal nieuw is het idee niet om elektrische auto’s geluid mee te geven. Het grote verschil is dat het nu ‘puur’ is. In de meeste gevallen worden de geluiden over de speakers overgebracht. Soms zijn dat nog beste aardige geluiden, maar het blijft nep. In dit geval heb je het over geluiden die je een idee moeten geven van de snelheid die je rijdt.
Wanneer de elektrische Ferrari mét geluid op de markt verschijnt, is nu nog gissen. Het is in elk geval goed om te weten dat ze zich bij Ferrari er ook druk om maken.
Fotocredit: Gele Ferrari 550 Pininfarina Barchetta door Row1 via Autoblog Spots!
pomoek zegt
Bestaat al: https://www.atoys.nl/data/upload/Shop/images/82900-ferrari-488-pista-spider-elektrische-kinderauto-ride-on-car-voertuig-atoys-rood-red-1.jpg
Wolflow zegt
Helemaal mee eens.
Niemand zit op die elektrische troep te wachten
piebepost zegt
Zo is het maar net.
https://www.bovag.nl/nieuws/verkoop-nieuwe-elektrische-auto-s-plust-met-bijna-20-in-het-eerste-kwartaal-van-2024
kas_par zegt
Niemand wil zo’n “moderne” automobiel. Voor een wagen hoort een paard. Simpel. Geloof me, over 100 jaar als het het jaar 2000 is rijden we gewoon nog met paard en wagen hoor. Ga weg met die vooruitgang. Brrr.
O plaat zegt
Nep geluidjes zijn gewoon droevig. Maak een dikke hybride of aanvaard dat het elektrisch is. Motoren maker Enzo draait zich om in zijn graf.
Roskampies zegt
Dit principe kan dan in elke ev terug geplaatst worden. En heeft dan een ferrari esque geluid. Of zelfs op een bev te plaatsen voor extra rij ervaring. :)). Binnenkort in ali-e. Het aloude bierviltje op je fiets idee
petroldrinker zegt
Heeel erg gay dit als ze dat gaan doen… gewoon productie verlagen tot een x aantal units dat je niet aan alle idioterie hoeft mee te doen kwa millieu normen, dat is gewoon de doodsteek voor een merk als Ferrari, ik zou er in ieder geval nooit 1 kopen als die electrisch is…
pomoek zegt
@petroldrinker: leg eens uit, wat is hier gay aan?
petroldrinker zegt
@pomoek het is mij al vaker opgevallen dat het geen zin heeft om zoiets tegen jou uit te gaan leggen, in jouw ogen is er toch niks wat het kan opboksen op welk vlak ook tegen een EV, iets met gebrainwashed zijn….
pomoek zegt
@petroldrinker: het gaat me hier niet om EV’s, het gaat me even om het woord gay, dus nogmaals, leg eens uit, wat is hier gay aan?
piebepost zegt
Grappig dat je het zegt want mij is het dan weer al vaker opgevallen dat het geen zin heeft om zoiets tegen jou uit te gaan leggen, in jouw ogen is er toch niks wat het kan opboksen op welk vlak ook tegen plofmotoren, iets met gebrainwashed zijn….
kas_par zegt
Tja, anti elektrisch, anti vooruitgang en kennelijk ook nog homofoob. Lekker volwassen gedrag weer
William zegt
Ook Ferrari krijgt straks dezelfde problemen als de andere “premium” fabrikanten: een accupakket uit China, een elektromotor uit China en een transmissie uit China.
Wel met Ferrari prijskaartje uiteraard.
Bram750 zegt
Mooi man, een orgel onder je auto. Geloof nooit dat dit de gewenste beleving gaat geven. Het lastige aan de beleving in EV’s is dat je de schakelmomenten en daarmee de variatie in motorgeluid mist. Zelfs met een mooi kunstmatig geluid, blijft het eentonig klinken.
ericc zegt
Ik eet liever een steak die gebakken is op de grill dan een steak uit de micro-wave!!!!
piebepost zegt
Daarom moet jij je ook niet voortbewegen in zo’n mechanische automobiel maar met paard en wagen.
fastshifter zegt
Veel merken die voort het eerst met een elektrische auto komen stoppen veel moeite in het maken van geluid. Eenmaal gewend is er niemand meer die dat nog aanzet. Ik zie het een beetje als het toetsenbord van de smartphone. Veel mensen konden absoluut niet zonder toetsenbord. Tot dat je het eenmaal gebruikt hebt.
piebepost zegt
Die eerst ook nog “toetsgeluidjes” moest maken bij iedere “toetsaanslag”. Die hadden we in den beginne allemaal luid aan staan. En haar later lachten we er om.
kas_par zegt
Onzinnig. Op lage snelheden is geluid zinvol voor de veiligheid, verder gewoon lekker stil. Heerlijk.