
We hebben de productieversie van de Mercedes EQS nu beter in beeld dan ooit.
Mercedes zit niet stil wat nieuwe modellen betreft. Het jaar is nog maar net begonnen en we hebben al de nieuwe C-klasse en de nieuwe EQA mogen verwelkomen. Hele grote verrassingen waren dit niet: de EQA is in feite een elektrische GLA en de nieuwe C-klasse lijkt meer op een facelift. De grote klapper van Mercedes moet nog komen: de EQS.
Nieuw platform
De EQS zal op geen enkele bestaande Mercedes gaan lijken. Technisch niet en ook qua design niet. De auto komt op een compleet nieuw platform te staan en ook de proporties worden heel anders dan die van de traditionele modellen. Hoe de auto er globaal uit gaat zien weten we al sinds 2019. Toen trokken de Duitsers namelijk het doek van de Vision EQS.
Futuristisch
De Vision EQS oogde alleen nog erg futuristisch. Er was toch nog wel wat fantasie nodig om een productieversie van de Mercedes EQS te visualiseren. Weliswaar hebben we sindsdien diverse prototypes gezien, maar die waren nog flink ingepakt. Nu kunnen we ons beter dan ooit voorstellen hoe de EQS er uit komt te zien, want Mercedes heeft een teaser gedeeld die een aardig goed beeld geeft.
Coupédaklijn
We zien nu achterlichten, deurgrepen en spiegels, zaken die op de Vision EQS allemaal nog ontbraken. De daklijn en de proporties zijn desondanks hetzelfde gebleven. We zien dus een coupédaklijn die bijna over de gehele lengte van de auto uitgestrekt is. De daklijn doet naast de Vision EQS ook denken aan eerdere concepts cars als de F700, F800 en F125. Qua achterlichten doet Mercedes geen gekke dingen: die sluiten aan op de achterlichten die we kennen van onder meer de nieuwe C-, E- en S-klasse. Het front zal meer op dat van de EQA lijken.
Ongecamoufleerd
We krijgen een nóg beter beeld van de EQS omdat we ook een foto hebben van een deels ongecamoufleerd exemplaar. De EQS ziet er zo opeens een stuk minder futuristisch uit dan in concept-vorm. Het design zou dus geen struikelblok moeten vormen voor de traditionele Mercedes-klanten. De range ook niet, want Mercedes belooft een actieradius van 700 km.
Interieur
En hoe zit het met het interieur? Ook het binnenste van de productieversie van de Mercedes EQS hebben we aardig goed in beeld. Het MBUX Hyperscreen hadden we al los gezien, maar in de onderstaande video toont Mercedes het complete interieur. De drie schermen die samen het Hyperscreen vormen zijn goed te zien.
Zoals we maandag konden melden is de EQS nu al te reserveren, tegen een aanbetaling van €1.500. De eerste exemplaren staan als het goed is in de tweede helft van het jaar bij de Mercedes-dealers te blinken.
Voor welk merk was dit?
@jamannetje: De nieuwe Honda Civic Hybrid
Was ook mijn eerste associatie!
Inspiratie opgedaan bij:
Audi: raamlijn
Tesla: daklijn
Waarom moeten EV’s er (bijna) altijd zo futuristisch uitzien…
@900t: efficiëntie over styling
Dit is natuurlijk wel een vorm die zeer veel interieur ruimte oplevert. Ik zie er ook wel wat Renault Talisman in.
@mashell: ik een Citroen C6
Vind ik ook niet mooi, ik mis een kontje (kofferbak)
@900t: Of een Hyundai Elantra ..
Hoe zit dat met die aanbetalingen die steeds vaker voor lijken te komen?
@jcjc: Dat is om mensen aan je te binden voordat een ander merk met een nieuw model komt… Ook heeft het een gevoel van exclusiviteit..
Men krijgt de aanbetaling terug als de bestelling definitief geplaatst wordt.
In het geval van Tesla was dat om alvast geld binnen te hengelen anders moesten ze meer lenen.
Nu de snuit nog afwachten… Want daarmee verprutste Mercedes eerder al het complete uiterlijk van de EQC en EQA.
@kroon: die wordt ook niet om aan te zien, een soort goedkope versie van de A Klasse als ik de renders mag geloven.
@kroon: ik vind die raamlijst-lijn die doorloopt als panelgap naar de voorste wielkast reeds tranentrekkend lelijk.
Wat een aero-velgen!
Dit is toch wel de lelijkste vorm voor auto sinds tijden. Gelukkig hebben we de E-Tron GT die de EV sedans wel interessant maakt.
Klopt die ziet er wel mooier uit. Ben alleen bang dat die niet al te ver zal gaan op de batterij. Helemaal niet op fatsoenlijke hoge snelheden.
Lijkt wat ‘gewoontjes’ voor een S-klasse achtige. Had wel wat pompeuzer gemogen
En men vindt het gek dat bijna niemand een elektrische auto wilt. Vooral als privé. Sorry maar geen hond die dit wilt, ziet er totaal niet uit. Als het niet voor de subsidies was en of de gunstige bijtellingsregels dan werden dit soort auto’s gewoon niet verkocht. En trouwens elektrische auto’s op de tweedehandse markt zijn een drama, leeuwendeel verdwijnt ook naar Rusland en Oekraïne. Willen automerken echt dat men elektrische auto’s zonder overheidsdwang kopen, moeten ze stoppen met overdreven futuristische achtige designs en meer conventionele designs maken. Leuk als concept maar niet echt gewilde auto’s als productie.
Je moet er gewoon even wennen, het is een andere vorm maar de drie dozen vorm die we al zo lang kennen is ook niet vanwege het fraaie maar vanwege de techniek. Nu is de techniek anders en dus ook de vorm.
Ik denk dat tweedehands elektrische auto’s juist zeer populair zullen zijn bij particulieren, het past bij hun gebruiksprofiel van weinig kilometers en lage gebruikskosten zien ze heel graag. Maar als Wojtek de autohandelaar eerder de gebruikte elektrische leasewagen bij de leasemaatschappij opkoopt is dat gewoon vrije markt.
Er is geen overheidsdwang, slechts een stimulans. Stimuleren werkt ook beter dan dwingen.
Ook denk ik dat conventioneel ontwerp niet helpt, het laat nieuwe techniek er gedateerd uitzien. Dat zie je mooi in de VW showroom, respectievelijk de Golf 8 en Tiguan zijn het zelfde concept als de ID.3 en de ID.4 maar ze zien er nu hopeloos ouderwets uit.
Waar zijn die elektrische auto’s in oekraine dan? Ik zie ze niet. Ben wel voor werk wel eens rondom die landen. Op dit moment in Roemenie. Maar de enige EV’s die ik heb gezien is een enkele Tesla Model X nieuw dikste uitvoering. En een Tesla Model 3 relatief nieuw in boekarest. En een enkele VW ID3…. ik zie hier helemaaal nergens die EV’s het is ook totaal niet handig omdat hier echt nergens oplaadpunten zijn.
Waar je het misschien over hebt zijn de Toyota Hybrides enzo die wel massaal hier naar toe gaan?
Ben je misschien een beetje in de war?????
Mercedes, moeten jullie nou ook al meedoen met de onzinnige trend: elektrisch dus onhandige inklap deurkinken?
@mashell: De niet-elekrische S-Klasse heeft ook die inklap deurklinken, terwijl de volledig elektrische EQC en EQA normale deurklinken hebben. Ik denk dat het daarom weinig te maken heeft met elektrisch rijden en alles te maken heeft met de perceptie van luxe binnen Mercedes.
Op basis van de teasers word ik er nog niet heel enthousiast van. Hij oogt net iets te hoog, te smal en te kort, alsof ‘ie wel een paar centimeter extra in breedte bij wielkasten voor én bij de heuplijn kan gebruiken en ook vijf centimeter langer had gekund.
Vind het wel een mooie wagen, maar als dit model in het segment van de S-klasse komt te zitten vind ik hem net iets te ‘licht’ ogen. Meer tussen de E- en S-klasse in.
Geen schim van de Vision EQS. Erg jammer maar dit ziet niet uit als een vlaggenschip.
Mmmm, sta nog niet te trappelen van enthousiasme als ik dit zie…
Nu eens een langgerekte en hopelijk gracieuze ev en niet weer een jerommeke, een crossover vol geveinsde onverzettelijkheid. Een rijbereik van 700 kilometer duidt op een accupakket van 100 à 150 kWh. Het zal me benieuwen, deze Mercedes EQS. Hopen maar dat volop luxe wordt geboden en dat de auto duidelijk anders is dan de meer op sportiviteit gerichte concurrentie van Model S en consorten.
Ik vind de concept, vooral in die two-tone kleurstelling, echt heel gaaf. Beetje originele CLS, maar dan futuristisch.
Deze productieversie oogt dan weer slaapverwekkend saai, straalt echt niks uit…
Hey Mercedes. Je hebt al mooiere modellen gehad.
Jammer dat ze de Vision EQS niet in produktie nemen, maar die is misschien te weinig herkenbaar als Mercedes.
Het heeft wat weg van een zwangere Model S.
Zoiets had ik ook wel kunnen tekenen, was er nou niets beters te verzinnen? Kom op Mercedes, dat kan toch wel beter.