De VW Polo en kornuiten zijn gewaarschuwd.
Een van de populairste auto’s van het moment is de Volkswagen Polo. Al twee generaties legt de Hyundai i20 deze Duitse allemansvriend het vuur aan de schenen.
Gek genoeg lukte dat met de eerste generatie wat beter. De eerste vier jaar van de eerste generatie i20 heeft Hyundai nooit meer weten te evenaren, ondanks de de tweede generatie i20 aanzienlijk beter was. Er was zelfs een coole i20 Coupé! De huidige i20 is amper vijf jaar op de markt, maar Hyundai kondigt de derde generatie al aan.
Teasers
Dat doet het Zuid-Koreaanse merk met twee teasers. Middels deze schetsen moeten zij de i20 volgens de nieuwe designfilosofie (Sensuous Sportiness) uitdragen. Het zijn schetsen, dus de wielen zijn enorm groot en de auto ligt erg laag op zijn buik. Dat is waarschijnlijk niet een voorbode voor wat we kunnen verwachten.
Indicatie
Wel zijn details de enorme grille en C-stijl een indicatie van hetgeen we kunnen verwachten. Ook krijgt de i20 kleinere koplampen die meer dan voorheen op de hoek van de carrosserie zitten. Die moeten ervoor zorgen dat de i20 er optisch breder uitziet.
Interieur
Ondanks dat we geen schetsen hebben gekregen van het interieur, weet Hyundai er wel een paar dingen over te vertellen. Allereerst wordt de i20 moderner dan ooit dankzij niet één, maar twee schermen. Beide meten 10,25 inch in diameter. De rest van het interieur schijnt heel strak te worden.
Salon van Genève
De i20 wordt binnenkort al geïntroduceerd. De huidige i20 kwam helemaal aan het einde van 2014 op de markt. De meeste exemplaren kwamen pas in 2015 op de weg. In 2018 kreeg de compacte middenklasser een kleine facelift en nu dus staat derde generatie aan te kloppen. De nieuwe Hyundai i20 kunnen we al snel verwachten, want de auto zal zijn debuut beleven op de Salon van Genève over een paar weken.
Jochempie zegt
Rommelig achterkantje, het ontbreekt aan een eigen gezicht. Verder lijkt ‘ie vrij veel op een Corsa aan de zijkant.
standeman zegt
@Jochempie: Niet mee eens, ik vind hem zo gek nog niet
Jochempie zegt
Alright
lekkerlinksrijden zegt
Een beetje ondergewaardeerde auto als ik de filmpjes op YouTube moet geloven. Ik denk dat hij in de huidige versie te braaf is, dus een beetje spannendere lijnen kan geen kwaad. Ik hoop wel voor ze dat ze meerdere vormen van aandrijving gaan leveren. Misschien is dat ook wel de reden dat ze m redelijk snel vervangen
monsieurleloure zegt
Het ziet er leuker uit dan de Polo,maar zo moeilijk is dat niet.
Hoop voor veel werknemers dat Hyundai op de leaselijst staat als merk, kunnen ze iets frivolers rijden dan de gedoodverfde VW
Dutchdriftking zegt
Erg benieuwd wat er over blijft als het concept gehalte er vanaf is. Feit is wel dat Hyundai’s er steeds beter uit gaan zien.
allesmetturbo zegt
Ziet er best leuk uit
grasvreter zegt
Leuke velgen, 22 inch onder een b segment gebakje. Heel stijlvol. Daar gaat zo’n driecillinder hard op.
WinkeB zegt
@grasvreter: zo te zien zijn het fietsbanden, dus dat zal wel snel vooruit gaan. Enkel vooruit, ook in de bochten.
toyotafortuner zegt
Nou ja, een auto ontwerpen dat spannender dan een Polo is, is niet zó moeilijk…
rolov zegt
@toyotafortuner: en toch verkoopt die polo als een trein. Zegt toch genoeg over de smaak in nederland
vonklausenburg zegt
@rolov: Veiligheid. De Polo is al jaren benchmark in het B-segment. Heeft meerdere redenen: VW is een sterk merk, het imago van degelijkheid kleeft eraan en veel particulieren gaan – temeer vanwege het imago – als ze in de markt zijn voor een B-segment liever voor een Polo dan een Clio/208/i20 of wat dan ook.
Door die verhoudingen krijg je ook een ander vraag en aanbod waardoor ook nieuwe modellen ‘goed gaan’.
Leasemaatschappijen zijn er fan van omdat occasions dus goed te verkopen zijn, en in de occasionmarkt blijft de waarde stabiel – minimale afschrijvingen bij eigendom – waardoor mensen ook weer gevoed worden met het idee dat ze een goede keuze make. Immers, een oudere auto die duurder is moet wel beter zijn dan een jongere auto die goedkoper is.
Mensen kiezen dus niet uit liefde voor de Polo, maar uit (financiële) zekerheid op basis van restwaarde. En dat dus die direct het gebied waar de Polo eigenlijk alleen in uitblinkt: een concept van economische veiligheid op basis van imago.
baklava zegt
Ik zou liever een Hyundai kopen dan een VW, dat had ik 15 jaar geleden niet gezegd. Ze maken mooie stappen bij Hyundai
bartsss zegt
@baklava: helemaal mee eens. De Aziaten zijn goed bezig. Vind ik trouwens van kia ook.
rolov zegt
@baklava: dat zei ik over mazda.
brulpijpfanaat zegt
Een i20N versie zou vet zijn. Is wel vraag naar denk ik
emping zegt
@brulpijpfanaat: nee daar is nauwelijks vraag naar.
20klepper zegt
En als die er is, wordt er alsnog een handje vol verkocht omdat het net niet is en jij liever aan je buurman laat zien dat je een VW op de stoep hebt staan.
Polo blijft toch wel koploper, iedereen weet dat gewoon.
Alfarobert zegt
Ziet er een stuk beter uit dan een Polo.Kwaliteit van Hyundai blijkt ook veel beter te zijn. Maar ja,Duits is premium he.Das war ein mal.
potjak zegt
De schetsen van VW mbt de Polo zien er over het algemeen ook beter uit dan de Polo… de schets van de Hyundai ziet er ook goed uit, ben benieuwd naar het productie exemplaar.
appeltaartislekker zegt
Laten staan en ga voor de 2020 Hyundai Sonota!
appeltaartislekker zegt
@appeltaartislekker: Hyundai Sonata*
banderas zegt
Dit lijkt me meer op een Skoda Fabia. En wow, een driehoek-vormpje in de bumper, dat doet geen enkel merk tegenwoordig..
broeswillems zegt
Ah, de standaard VW haat is er weer. We horen al 20 jaar over de VW killer uit Azië. Ondertussen wachten we nog steeds.
Maar als de reacties hier altijd lees, is de VW een rampenbak en koopt iedereen hier de Hyundai.
Iets zegt me dat reacties hier niet een weerspiegeling van de realiteit is, lijkt Twitter wel.
toniominestrone zegt
@broeswillems: inderdaad, de VAG haat is hier altijd ruim aanwezig, wanneer het om Saab, Alfa of andere ter ziele gaande meut gaat dan geilt heel AB erop, vergeet ik bijna BMW welke bij de beste AB -ers ook geen goed kan doen.
speedie zegt
Zie geen concurrentie. Polo is ruimer (passagiers en koffer) en strakker van design. Talrijke uitvoeringen en motoren (benzine, diesel , CNG en zelfd een GTI)
degrotemuis zegt
VW haat omdat een nieuwkomer potentie lijkt te hebben in het segment waarin de Polo in de top meedraait? Om die titel? Polo killer is natuurlijk niet letterlijk. Dit wordt niet de auto die de Polo verkopen laat instorten. Ik lees hierin dat er een nieuwe Hyundai komt die de strijd met de top van het segment aan kan, dus een compliment dat er Polo killer staat in plaats van Clio killer of Mito killer. Beetje overgevoelig als je hier haat in leest.
En over de haat in de comments, die ik persoonlijk in dit topic ook niet zie: Hoge bomen vangen veel wind. En Volkswagen is net zoals alle merken niet perfect, heeft ook minder goede kwaliteit geleverd. Als je importeur daar dan niet zo netjes mee omgaat, bijvoorbeeld rekkende kettingen ontkent waar de fabrikant al het probleem onderkend heeft en alles boven de 750 km op een liter olie een producteigenschap durft te noemen, zal het merk wat haat over zich heen krijgen.
Ik zal het zelf alvast zeggen: Lang geleden, oude koeien. En dat klopt. Maar zo werkt het. Een deuk in je imago heb je zo gemaakt, maar niet zo weggepoetst. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor al die Franse troep die roest in de folder, iets dat sinds de jaren 80 (!) al niet meer zo is maar nog steeds volgens genoeg mensen geldt.