Voor alle duidelijkheid: het gaat om een auto.
Jaguar baarde deze week opzien door hun nieuwe logo te onthullen. Dat viel niet echt in de smaak en de marketingcampagne eromheen nog veel minder. In de uitingen van Jaguar zijn op dit moment alleen modellen in clownskostuums te zien. Zelfs Elon Musk stak er de draak mee door te vragen “verkopen jullie auto’s?”. Het antwoord is ja, want nu krijgen we toch weer een auto te zien.
We zeggen er even expliciet bij dat het een auto is, want dat is misschien niet direct duidelijk. Als dit een teaser was voor een nieuwe HP-printer hadden we het ook geloofd. Maar dit is dus een voorproefje van de nieuwe Jaguar.
Het is nog een concept car, want aan nieuwe modellen ontwikkelen heeft Jaguar de laatste jaren niet gedaan. Waarom zou je ook? Ze hadden wel een elektrische XJ en een J-Pace ontwikkeld, maar die hebben ze ook weer geschrapt.
De concept car krijgt de naam Design Vision Concept. Daarmee lijkt het vooral een globaal voorproefje te worden van de nieuwe generatie Jaguars. Het ziet er in ieder geval niet uit als een auto die zo in productie kan. Dat gaat ook niet gebeuren, want het productiemodel komt pas in 2026.
We krijgen alleen nog maar de achterkant te zien, maar daar kunnen we wel uit afleiden dat het een liftback wordt á la Audi A7. Het wordt godzijdank geen cross-over: op de eerdere ‘spionagefoto’s’ konden we zien dat het juist een behoorlijk lage auto wordt.
Het is in ieder geval duidelijk dat Jaguar het op alle vlakken over een compleet andere boeg gaat gooien. Dus ook qua design. Dat hebben ze natuurlijk eerder gedaan onder Ian Callum, maar deze keer lijkt het wel heel rigoureus te worden. Jaguar noemt het zelf ‘gedurfd, spraakmakend en resoluut’. Gedurfd is het in ieder geval, je complete historie overboord kieperen.
mashell zegt
Gabber Piet is tegenwoordig designer bij Jaguar?
hotze zegt
’t is te hopen dat die apepokken op z’n gabberkop van de pillen komen en niet van die nieuwe Jaguar.
harrie zegt
Ik weet niet wat het moet voorstellen, maar het hielp me eraan herinneren dat ik mijn stofzuigerfilter nog moest vervangen. Dus bedankt jaGuar.
Rob zegt
Die hoofdletter G in het nieuwe logo was me niet eens opgevallen. Bedankt, nu heb ik ook een hekel aan het nieuwe jaGuar…
heckblende zegt
99% van de mensen op autoblog gaat dit niet begrijpen, begrijpt adverteren niet, begrijpt de jongere doelgroep niet, en krijgt een rode woke waas voor zn ogen.
mashell zegt
Dit gaat over Jaguar, als zij een jongere doelgroep willen aanspreken dan gaat het over 50+ers in plaats van de 60+ers die de laatste Jaguars gekocht hebben.
harrie zegt
De jongere doelgroep die het wel ‘begrijpt’ is niet kapitaalkrachtig genoeg voor een jaG.
smeck zegt
Je zou toch denken dat ze hebben geleerd van de faal van Budweiser, het crashen van Ubisoft en meest recentelijk Concord. Een game van $400miljoen, gericht op hetzelfde “moderne” publiek, welke na 2 weken al offline werd gehaald omdat het de doelgroep blijkbaar bestaat uit 5 labiele mensen met 6 kleuren haar die scheeuwen op Twitter. De daadwerkelijke wereld heeft hier allemaal geen behoefte aan.
jensoffbutton zegt
Ik snap de strategie van Jaguar niet.
Hoe hun marketing nu overkomt: Auto’s voor rijke swifties, rich lgqbt, auto’s voor de fashionable kapper waar je 250 voor een permanent met kleuring betaald.
Hoe hun marketing tot rond 2000 was: High class dandy baron, die fan is van de oudheid en het kolonialisme, met een detective snor en een geruit maatpak rondloopt. Kruising tussen Sherlock Holmes en een James Bond type die net op pensioen gaat. In de kofferbak reutelen 5 whiskyflessen tegen elkaar wanneer hij bij de bakker een taart met veel slagroom haalt voor zijn Hyacinth achtige vrouw.
sabrerator zegt
Huh, kennen wij elkaar?
Wel een Bond op leeftijd met een bonpoint, overigens.
cdlop01 zegt
Jongere doelgroep heeft niet zoveel interesse in auto’s zo merk ik alleen voor zichzelf en social media. Daarnaast is woke in advertenties inmiddels oververzadigd, persoonlijk vind ik het niet meer om aan te zien. Er is geen enkele maat meer. Vrouw Antje zou nu een zwarte trans zijn, geen reclame of er zit wel een gender geval in, diverse kleurtjes, lesbo’s, homo’s, gehandicapten en vooral moslims, om minderheden maar te pleasen en niet mikpunt te worden van boycot of haatcampagnes. Elke reclame weer, elke zender, elke advertentie.
Deze woke branding van Jaguar is om te kotsen, Britten reageren furieus inmiddels…
En op woke gebied lopen ze in de UK nog wel voor op Nederland.
mashell zegt
Nadat we honderden jaren bestolen zijn van ons geld, onze macht en onze vreugde door oude witte mannen die de rollen van bankiers, politici en dominees vervullen zouden we juist vreugde moeten voelen bij al die diversiteit maar sommigen zijn nogal hardleers.
cdlop01 zegt
Nice try, lol.
harrie zegt
Als er iets niet in deze campagne zit is het wel vreugde.
harrie zegt
“copy nothing”
.
Om vervolgens alle andere plichtmatige diversiteits marketing campagnes van het afgelopen decennium exact te kopieren. Nul komma nul creativiteit, en qua plank misslaan met je doelgroep een gevalletje Bud Light.
De timing is ook bizar, net nu de rest van de wereld begint in te zien dat identiteitshokjespolitiek een doodlopende weg is.
Rob zegt
Ze hebben geen doelgroep meer. Niemand koopt een Jaguar. En ik durf er wel een 6-pack Bud Light op te zetten dat iedereen die nu zegt “ik zou wel een Jaguar kopen als ze weer ECHTE Jaguars gaan bouwen!” liegt.
Anyway, Bud Light smaakt ook nog steeds als Bud Light, ondanks welke reclame dan ook. En wat Jaguar gaat bouwen weten we nog niet. Wie weet wordt het een schot in de roos. Daar gaat deze advertentie van een mislukte kunstacademie student niks aan veranderen.
Roskampies zegt
Lijkt die hast van little Brittain wel….
sabrerator zegt
Wat dan wel weer geweldig is!
Voorlopig is het voor mij even “computer says no”
verdebosco zegt
Musk kan veel blaten, maar deze Jaguar heeft schijnbaar goed naar de Cybertruck gekeken. Een enorm risico, maar ’there is no alternative’ (TINA) om tegen de Chinezen op te boksen. Je moet risico nemen. This one looks as a pretty big risk.
Rob zegt
Auto’s zijn heel veel marketing. We doen hier op autoblog wel eens of we stoïcijnse liefhebbers zijn die door wel even door al die marketingprietpraat heen prikken. Maar als Jaguar (hoeveel van jullie hebben de afgelopen 5 a 10 jaar überhaupt een nieuwe Jaguar gekocht?) een iets anders gaat proberen, omdat ze letterlijk geen enkele auto meer verkopen, dan zijn we in schok. Soms krijg ik de indruk dat de ‘ware autoliefhebbers’ het liefst elk automerk ter ziele zien gaan om dan te kunnen zeggen “wat maakte ze vroeger mooie dingen, bestonden ze nog maar!”
Maar goed, ik ben benieuwd wat het gaat worden. Op basis van deze teaser en die gecamoufleerde auto kun je precies niks zeggen.
En laten we niet vergeten dat een gigantische robot Grace Jones ooit een Citroen CX uitspuugde. Dat vinden we nu cult en roepen we in koor “zulke goede reclames maken ze vandaag de dag niet meer hoor!”
cdlop01 zegt
Jaguar heeft al jaren te maken met onnavolgbare productplanning, dat kleine merken met een gedreven marketing suc6vol kunnen zijn bewijst Volvo, Porsche etc. Je zal wel moeten luisteren naar je klanten en ook kwaliteit leveren., 2 basisvoorwaarden. Het nieuwe woke Jaguar gaat dwars tegen de verwachringen van bestaande conservatieve en bemiddelde cliënten in. Geeft aan dat ze verwachten van deze cliënten groep maar liefst 85% niet meer terug te zien…..dat is onbegrijpelijk voor een merk dat het ontzettend moeilijk heeft.
De reclamecampagne verwacht je van een Citroën niet van Jaguar, bovendien is ‘ woke’ ook al weer, gelukkig, steeds minder ‘ in’. Het Jaguar prototype is een grof, hoekig geval dat wellicht even goed zal worden ontvangen om daarna in de vergetelheid te verdwijnen, in het meest positive scenario.
Rob zegt
Ik kan mij best een eind vinden in je verhaal. Maar ik denk dat je het imago van Jaguar en haar vaste ’trouwe’ klanten overschat. Ford en Tata hebben het beide op hun eigen manier serieus geprobeerd, maar die zogenaamde groep van ‘bestaande conservatieve en bemiddelde cliënten’ bestaat niet. Of is veel te klein. De markt vraagt er niet om. Het is haast een soort zelfoverschatting waar bijv. Maserati ook meerdere malen (bijna) aan ten onder is gegaan. Ja, iedereen vind een klassieke Jaguur mooi en ja, dat imago straalt nog steeds op het merk Jaguar af. Maar nee, niemand koopt het.
De reputatie van Jaguar is inmiddels op zo’n dieptepunt, dat ik Tata wel begrijp dat ze een streep door het verleden zetten. Ze hebben Land Rover volgens mij wel redelijk op de rit, dus een gok met Jaguar kan er wel van af. In het beste geval bouwen ze een nieuwe Jaguar die aanslaat en hebben ze een nieuwe basis om verder te gaan. In het slechtste geval was dit de laatste zinloze investering in Jaguar die ze gedaan hebben.
cdlop01 zegt
Denk teveel overlap tussen Jaguar en LandRover, RangeRover ten nadele van Jaguar en weinig aansprekende sedans, zoals laatste XJ en Xe en F type.
hans75 zegt
Als je als bedrijf op dat dieptepunt zou zitten.. kun je nog beter helemaal op nul beginnen met een volledig nieuwe brandname… (een beetje a la polestar, smart, cupra, ds).. want die oude jaguar associatie zal voor die nieuwe kopers (als die al bestaan, wat ik betwijfel), alleen maar negatief zijn…
Dit is gewoon brand zelfmoord.. verzonnen door een idioot en goedgekeurd door een directie die geen bal heeft begrepen van wat jaguar is cq. ooit was.
Rob zegt
Het youtube algoritme stuurde mij geheel toevallig naar dit korte gesprek:
https://youtu.be/OMxzUw8777Q?si=M2aM69KqBYjZqqeR
Die man verwoord eigenlijk precies wat ik bedoel. Er is op dit moment nog niks om wat van te vinden, er is nog geen auto namelijk. Het enige wat er momenteel is is een ridicuul reclamefilmpje. Het helpt misschien niet mee, maar als de auto goed is, dan vergeeft de gemiddelde consument dit snel genoeg.