
Kijk maar eens goed naar deze Volvo Recharge Concept, want zo gaan de auto’s waar Nederland massaal in rondrijdt er over een paar jaar uitzien.
De eerste elektrische Volvo die niet op een ‘normale’ Volvo is gebaseerd moeten we nog te zien krijgen. De XC40 Recharge en C40 Recharge zijn namelijk gewoon varianten van de XC40. En de Polestar 2 is geen Volvo.
Een Volvo die wel vanaf de grond af als EV is gebouwd gaat er uiteraard komen. En dat betekent dat Volvo het ook qua design over een andere boeg kan gooien. Alle huidige modellen – inclusief de XC40 Recharge – zijn namelijk nog ontworpen met de beperkingen van een verbrandingsmotor in gedachten.
De nieuwe generatie EV’s van Volvo hebben de accu’s netjes in de bodem verwerkt en hoeven geen plaats te bieden aan een verbrandingsmotor. Dit biedt dus ruimte voor andere verhoudingen. Hoe dat er ongeveer uitkomt te zien toont Volvo met deze Concept Recharge. Deze moet je niet verwarren met de ReCharge Concept, want dat was een concept voor een plug-in hybride C30 uit 2007. Maar die is iedereen toch al lang vergeten.
Gelukkig heeft Volvo de ouderwetse proporties niet compleet overboord gegooid. Dat vonden ze toch te riskant. De Concept Recharge heeft nog steeds een vrij traditionele neus, zij het iets korter dan normaal. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen qua proporties. De overhang voor en achter is bijvoorbeeld geminimaliseerd. Nu was de frontoverhang sowieso al kort bij Volvo (tot genoegen van @jaapiyo), maar de achteroverhang is dat nu dus ook.
Verder is het een redelijk hoge auto, want Volvo moet de accu’s natuurlijk ergens laten. Het grote voordeel van dit alles is natuurlijk dat de binnenruimte op deze manier gemaximaliseerd wordt. Iets wat we ongetwijfeld nog heel vaak gaan horen de komende jaren. Of Volvo’s er ook mooier op worden, is vraag twee.
Los van de verhoudingen: de Concept Recharge introduceert ook een nieuwe designtaal voor Volvo. Wat natuurlijk opvalt is de afwezigheid van een grille, maar ook de koplampen zijn bijvoorbeeld nieuw. De welbekende hamer van Thor is nog wel gebleven. Het is allemaal herkenbaar, maar nog wat strakker en minimalistischer.

Mocht je benieuwd zijn wat dat lelijke ding op het dak is: dat is geen roofscoop, maar een LIDAR-scanner. Die was ook op de Polestar Precept al prominent aanwezig. Via laserstralen meet deze scanner de afstand tot objecten die in de weg staan. Volvo acht dit nodig omdat ze flink in gaan zetten op autonoom rijden. Of in ieder geval iets wat in de buurt komt. Daarmee worden Volvo’s nog veiliger dan ze al zijn.
De eerstvolgende Volvo die op de stapel staat is de nieuwe XC90. Dit is waarschijnlijk dus ook de eerste auto die de nieuwe designtaal meekrijgt. De XC90 komt er als EV, maar zal ook nog gewoon een ouderwetse verbrandingsmotor krijgen. Qua proporties hoef je dus nog geen gekke dingen te verwachten.
Ah ze hebben hun designers weer gevonden. Dacht even dat die trieste vertoning van een C40 de toekomst voorspelde.
Zo zo .. een heuse laser op het dak ..
What’s next .. een transparante voorruit ofzo ??
Ik verslikte me bijna in m’n eten.
Na BMW heeft dus ook Volvo besloten z’n eigen merkimago van fraai/krachtig/elegant om zeep te helpen.
Ik wens ze veel succes, maar wel zonder mij
Zo, u verplaatst zich nog per paard en wagen?
Ongeveer dezelfde reacties kregen we toen Volvo de hoekige no-nonsense designtaal van de 240/740 series verving door een stijl met wat meer ronde vormen.
@560pk: zon grote stap vind ik het niet, eigenlijk wel in lijn der verwachting. Bij bmw waren die nieren wel echt schrikken..
@560pk: u rijdt momenteel een Volvo met 560pk?
He wat leuk, een Volvo Espace!
15 jaar oude bmw concepts zien er moderner uit dan dit ding.
@w115: weet niet of dat nu zo lekker heeft uitgepakt voor BMW
@probono: kijkend naar de verkoopcijfers heeft dat fantastisch uitgepakt
@str8six: je vind de varkensneua mooi?
Tja, wel wennen, ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. Volvo kennende zal het wel iets worden wat uitblinkt in veiligheid, diverse snufjes en design.
De moderne stationwagen, iets hoger, suv al vind ik dat nog steeds een verkeerde naam voor dit soort autos
@ghini: zou je kunnen zeggen dat het een suv/mpv crossover is?
Zeker weten dat dit een Volvo is? Ik vind hem wel eeg veel lijken op die saaie ID serie modellen van VW.
Smaak verschilt maar wat een gedrocht, het einde van Volvo lijkt in zicht.
Kijk! Een rechte achterklep met spoiler. Zijn de volvo gekkies ook weer blij (en ik ook dus).
Slim om weer hoekige Volvo’s te gaan maken.
Zo passen er lekker veel in een Chinese zeecontainer.
@dcg, dat is in Zweden nog een modaal Volvo vermogen…
Weer zo’n SUV Prius
Oef! Mij niet bellen!
Lijkt een Koreaan. Koop ik dus niet!
Nee, mijn volgende auto wordt geen Volvo meer
Gelukkig worden de natte dromen van designers maar half serieus genomen en blijven straks alleen maar een paar karakteristieke trekken over. Het verwijderen van de B-stijl en suicide-doors zijn in autoland trouwens nog nooit een succesvol idee gebleken… Vergeet ook niet dat Volvo eerder een klassiek, ouder en trouw publiek heeft dan wel de groene yuppies als klant.
Volgens mij is dit precies dezelfde designtaal als de Polestar Precept. Dat vind ik zelf trouwens hartstikke prima, ziet er erg goed uit imo.