Deze hybride McLaren krijgt voor het eerst een V6, maar het wordt niet de instapper. De patenttekeningen hebben we in ieder geval al.
Financieel gezien staat McLaren er niet al te best voor, maar dat weerhoudt hen er niet van om door te gaan met nieuwe modellen te presenteren. Zo’n nieuwe model is niet altijd even nieuw, maar in dit geval gaat het wel om een compleet nieuwe aandrijflijn.
Die aandrijflijn, daar komen we zo op terug, maar we gaan het eerste hebben over het design. Dat is namelijk waar het nieuws van vandaag betrekking op heeft. Nadat we eerder foto’s zagen van de hybride McLaren in camouflage, zijn er nu ook patenttekeningen opgedoken.
Op de foto’s viel al op dat de auto verdacht veel overeenkomsten vertoonde met de 570S. Dit zou je niet direct verwachten op basis van de informatie van McLaren. Ze spreken namelijk van een nieuw model op een nieuw platform. Bovendien zou de auto hoger worden gepositioneerd dan de 570S, namelijk tussen de GT en de 720S.
Op basis van de patenttekeningen kunnen we nu opnieuw zien dat de hybride McLaren duidelijk voortborduurt op de 570S, die binnenkort uit productie gaat. De daklijn en de algehele proporties zijn namelijk identiek. Ook de motorkap en de luchtinlaten op de zijkant komen regelrecht van de 570S vandaan.
Toch heeft McLaren nog wat pogingen gedaan om de nieuwe hybride te onderscheiden van de 570S. De achterkant heeft namelijk smalle achterlichten á la McLaren GT. De centrale uitlaten doen op hun beurt denken aan de 720S. De koplampen komen dan weer bij de Senna vandaan. Kortom: McLaren is met de blender in de weer geweest. Ze hebben het ontwerp voor de hybride McLaren trouwens al een tijdje op de plank liggen, want de patenttekeningen stammen oorspronkelijk uit 2018.
De zakken zijn dan misschien oud, de wijn is wel nieuw. De nieuwkomer krijgt namelijk een biturbo V6 die wordt bijgestaan door een elektromotor. Niet de eerste hybride van McLaren, maar wel de eerste zescilinder. De specificaties zijn nog niet bekend.
Het uiterlijk is dus al wel bekend, in meerdere opzichten. De onthulling, die weinig verrassend zal zijn, zal ergens in de eerste helft van 2021 volgen. McLaren is overigens zeker niet het enige merk dat zich bezig houdt met het recyclen van modellen. Concurrenten Porsche en Ferrari zijn er ook niet vies van. Meer daarover in het artikel over auto’s die stiekem een generatie ouder zijn van collega @willeme.
ghini zegt
Ugh, nog meer van hetzelfde.. De techniek wordt vast top maar dat uiterlijk….
leonlampe zegt
Heeft best veel van de 720s, ik vind hem er goed uit zien maar helaas zijn ze dan vrij lastig uit wlkaar te houden
subaru555 zegt
De modelvoering van McLaren vind ik altijd een beetje vreemd. Fijn dat er meer onderscheid komt in motorisering, in plaats van alleen die Nissan R390 V8 in verschillende gedaanten. McLaren schijnt sowieso door slechte aftersales veel eenmalige eigenaren te hebben, vraag mij af of ze het gaan redden.
mashell zegt
@subaru555: zijn die after sales nou echt zo slecht of zijn het de sociale media waar een verhaal opgeklopt en eindeloos uitgemolken word?
superhans zegt
Ik heb juist erg goede ervaringen. Het enige wat ik irritant vind, is dat je voor kleine dingen niet even kunt langsrijden. Ze komen de auto altijd afhalen en dat moet je plannen.
superhans zegt
Met R390 bedoel je waarschijnlijk VRH. De M838 is losjes gebaseerd op de Walkinshaw Indicar motor en die gebruikt idd een VRH blok. Verder heeft de motor niets gemeen met de Nissan motor.
rsedje zegt
Toch leuk dat ze de moeite hebben genomen om hem te camoufleren. Nu weet niemand hoe ie er uit komt te zien.
sanderz28 zegt
En dan zeggen ze dat de 911 al jaren hetzelfde lijkt. Die Engelsen kunnen er ook wat van!
rhellema zegt
Ja…dat wisten we toch al dat die er zo uit zou gaan zien? Bij Audi zijn de ontwerpers lui maar die van McLaren zijn na het eerste model naar huis gegaan en niet meer terug gekomen. Misschien verhuisd naar Audi…dat zou nog kunnen.
MaartenD zegt
goh..verrassend design….enkel de F1 en de P1 waren gaaf de rest middelmatig
superhans zegt
Ik vind juist het design van de 570 beter en de anderen minder. In ieder geval zien ze er kennelijk toch niet allemaal hetzelfde uit. Dat zou trouwens ook niet veel uitmaken omdat de meeste kopers er toch maar 1 kopen.
Dutchdriftking zegt
Nog steeds de zelfde basis. Dat gaat McLaren opbreken. Je kan nu nauwelijks een 570 van een 765LT onderscheiden. Jammer want ik gun dit sympatieke merk echt een plek. Wellicht een nieuwe ontwerper aannemen?
ericd zegt
Laat een nieuwe Mac nou eens aantreden tegen Ferrari’s 488 in endurance racing, met name Le Mans waar McLaren al zo lang afwezig is.
Edge zegt
Dus met andere woorden: een 570S met de koplampunits die ook op de 720S en Senna zitten en de achterlichten van de GT?