Tunnelvisionair Elon Musk zoekt het lagerop met Tesla.
Elon Musk is een drukbezet man. Naast Twitteren, de autowereld revolutioneren en Amerikanen de ruimte in schieten doet hij ook aan het boren van tunnels. Deze ondergrondse activiteiten gebeuren onder de naam The Boring Company. Het handige van het hebben van meerdere bedrijven is dat je kruisbestuivingen kunt realiseren. Dat gaat Elon dan ook doen met The Boring Company en Tesla.
The Boring Company komt, in tegenstelling tot Tesla, niet dagelijks voorbij op Autoblog. Daarom even een korte introductie. Het bedrijf werd in 2017 opgericht als onderdeel van SpaceX. In 2018 werd The Boring Company zelfstandig. Het idee is om tunnels te graven als vervangen voor bovengrondse wegen. Volgens Musk is dit onvermijdelijk: om de verkeersproblemen op te lossen moeten auto’s ofwel gaan vliegen ofwel onder de grond gaan rijden. Met The Boring Company zet hij dus in op het laatste.
Zoals we gewend zijn van Elon Musk blijft het niet bij woorden. In de VS zijn er al diverse tunnels gegraven bij Los Angeles (waar het verkeer vooral een drama is) en Las Vegas. In mei werd de tweede tunnel in Las Vegas voltooid om mensen van en naar het Convention Center te brengen.
Het is niet de bedoeling dat Jan en alleman met zijn auto de tunnels in gaat rijden. Van A naar B komen gebeurt met autonome voertuigen. Je voelt hem al aankomen: dat is waar Tesla om de hoek komt kijken. The Boring Company laat nu weten dat de Tesla Model 3, Model S en Model X ingezet zullen worden in de tunnels. De auto’s zakken via een lift in de tunnel.
Het bedrijf meldt dat de Tesla’s met snelheden tot 240 km/u zullen rijden in de tunnels. Dit zal dus autonoom gebeuren. Daarmee wordt het eigenlijk een soort metro. Het verschil is alleen dat de Tesla’s niet om de haverklap stoppen, maar je direct naar je eindbestemming brengen.
Rick-dos zegt
“Volgens Musk is dit onvermijdelijk: om de verkeersproblemen op te lossen moeten auto’s ofwel gaan vliegen ofwel onder de grond gaan rijden. The Boring Company zet dus in op het laatste.”
Of meer thuis gaan werken heb je zulke dure geintjes niet nodig. Ben ik nu ook een visionair?
banderas zegt
Mwa, op zich worden dit soort ideeen al tijden geopperd, alleen verandert de mens pas bij een crisis.
jorden zegt
@Rick-dos: Wanneer jij over 3 jaar miljardair bent omdat je van die fijne joggingpakken voor thuis verkoopt. Dan was jij idd een visionair! ;)
johnhert zegt
@jorden: En Royke Donders dan ?
flutterby zegt
@Rick-dos: in LA staan er niet alleen files rond begin en eind van de werkdag maar continue. Ze doen daar alles met de auto. Wij mogen in Nederland maar trots zijn op hoeveel bewegingen onze infrastructuur aan kan. Zondagochtend om 10:00 in Parijs nog in de file gestaan, dat heb je bij Utrecht, Amsterdam of Rotterdam niet op de ring hoor (muv wegwerkzaamheden).
davelepeef zegt
@flutterby: centraal Parijs telt ruim 2 miljoen inwoners. Een flinke baal schijnt in de weekenden de stad te verlaten. Beide zijn op NL niet van toepassing.
alfisstii zegt
@Rick-dos: niet iedereen heeft een kantoorbaan
tysson zegt
@Rick-dos: thuiswerken is als een thuisbrenger, het werkt maar is niet ideaal.
moveyourmind zegt
Leuk dat je je direct naar je eindbestemming onder de grond kan laten rijden ..
Kan met een Lincoln ook ..
Al sinds zo’n honderd jaar ..
Stelletje na-apers ..
911targa zegt
Dat kan dan niet met 240 km/h.
boxergt zegt
@moveyourmind: Je typt zelfs als een Lincoln ..
@lincoln waar ben je eigenlijk?
tenaci zegt
@boxergt: zit ff in de isoleercel van de kliniek, daar mag hij z’n telefoon niet hebben.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je in hartje centrum van LA de tunnel in stapt, en je zonder file naar de andere kant van de stad kan, dat is serieus geld waard! Maar voor de meeste mensen zal de tijdswinst niet opwegen tegen de kosten.
TimmiX zegt
Een beetje zoals een metro, die er al járen ligt en masaal wordt genegeerd door automobilisten, dus?
jorden zegt
@TimmiX: Noem dan eens een stad waar reizigers de metro links laten liggen.
T16 zegt
Een metro is voor mensen met weinig geld en een goed immuunsysteem.
Als je wat ouder wordt en niet wilt blijven staan in de spits of berooft, bedreigt, in je mond gespuugd of in je billen geknepen wilt worden, dan opteer je maar al te graag voor dit systeem waarin altijd voldoende plek is voor jou, je persoonlijk eigendom met 4 wielen, ook super handig voor het winkelen.
De automobilist is al de melkkoe van de overheid, hij betaalt extreem veel voor zijn privileges, en extra om te parkeren, een Tesla eigenaar betaalt stukken minder. Tunnels voor voertuigen met verbrandingsmotoren hebben heel veel luchtverversing nodig. Veel parkeergarages zijn nog niet Tesla proof. De Tesla eigenaar wil zijn auto kunnen opladen met “groene”stroom en dit leidt tot dure aanpassingen van de parkeergarages, zoals bredere vakken en brandveiligheid maatregelen, Zo maken Tesla’s parkeren duurder en ik verwacht dat veel parkeergarages ze de toegang gaan ontzeggen.
https://www.brandweer.nl/brandweernederland/nieuws/2020/elektrische-voertuigen-in-parkeergarages
Tunnelsystemen zijn in Nederland zeer kostbaar vanwege een te zachte bodem en grondwater lekkages .
N.B. moet er niet aan denken wat er gebeurt als er één of meer Tesla accu’s op brandt in een tunnel of parkeergarage. De rook is zeer giftig en sprinkler installaties krijgen de brand niet gestopt. Dat wil je niet van dichtbij mee maken.
noodlesoup zegt
@T16: wahaha, of de metro is voor mensen die op een plek wonen waar een auto totaal onhandig is, geen parkeerplek voor de deur, toch een dure vergunning, je verplaatsen in de stad kost veel tijd en op plaats bestemming weer gezeik met (betaald) parkeren, ondertussen staat de gemiddelde auto zo’n 23 uur per dag stil, maar betaal je elke maand wel je vaste lasten… In het centrum van echte wereldsteden bezitten weinig mensen een. Metro, fiets of taxi leveren ongelooflijk veel tijdswinst op, en tijd is kostbaar als je veel geld verdient.
noodlesoup zegt
@T16: in echte wereldsteden ga je toch geen auto bezitten? Je kunt zelden voor de deur parkeren, kosten voor garages en vergunningen zijn peperduur, je verplaatsen in de stad duurt heel lang en op plaats van bestemming heb je weer (betaald) parkeer gezeur. De gemiddelde auto staat 23 uur per dag stil, je betaalt de volle mep aan vaste lasten. Taxi, metro en fiets zijn ruim geaccepteerd door elke bevolkingslaag omdat het makkelijk en vooral veel sneller is. Zeker de mensen die genoeg geld verdienen redeneren in tijd is geld, dus de metro is pure winst.
ekidey zegt
@T16: zo zijn er wel meer dingen die ik niet mee wil maken maar waarvan ik het ‘risico’ elke dag loop.
nissanfairladyz zegt
Scheiden van je vrouw?
Tegenwoordig moet een man daar wel bang voor zijn met de gigantische hoge hypotheek op hun huis. En dure lening voor de Auto.
koeberg zegt
Kunnen de Model 3, Model S en Model X 240km/uur rijden dan?
frank2b zegt
@koeberg: kennelijk wel in een boring tunnel …….
T16 zegt
Model 3 topsnelheid 225 – 261 km/u,
Model S topsnelheid 250 – 261 km/u
Model X topsnelheid 250 km/u
Waarom een Tesla met zulke snelheden als 240 km/u door een tunnel moet razen
is mij ook niet helemaal duidelijk. De helft lijkt mij al meer dan zat.
In de krappe Boring tunnels van Elon is stof en vuil dat opwaait al een groot probleem.
Ook de luchtverplaatsing in een tunnel vreet energie.
Gulli zegt
Gaan ze in die tunnels een lage luchtdruk voeren? 240km/u in je EV is nou niet echt goed voor de range
robin zegt
de auteur van dit artikel vergat erbij te zetten dat het niet de bedoeling is dat de tesla zelf rijd, maar op een karetje de grond inzakt en dit karretje de tesla verplaatst :) dus nee je gaat geen 240 met je tesla rijden.
mashell zegt
Maar als dat de bedoeling is dan is er geen reden het gebruik tot Tesla’s te beperken en is ook autonoom rijden niet noodzakelijk, dan is het gewoon een soort trein zoals de Eurotunnel. Maar een tunnel waarin een Tesla op eigen kracht met het Tesla Autopilot systeem kan rijden dat is dan wel weer logisch.