Diverse automerken maken steeds meer budget vrij om te investeren in kansrijke startups.
Dit gebeurt niet alleen bij de Duitse merken, maar bij veel meer autofabrikanten. De Duitsers verbinden zich echter ook steeds vaker aan diverse events.
BMW
Vorige week was er het BMW Startup Symposium in Amsterdam. Onderdeel daarvan was een Startup Challenge, een wedstrijd voor startende bedrijven in toekomstige mobiliteit en schone technologie. De finalisten werden geselecteerd uit een totaal van 62 startups uit 10 landen. De meeste aanmeldingen kwamen uit Nederland, het was daarom geen grote verrassing dat de drie finalisten ook uit Nederland kwamen: LeydenJar Technologies, Skytree en Wellsun.
Leyden Jar werd als winnaar verkozen, dit bedrijf ontwikkelt een nieuwe anode waarmee de opslagcapaciteit van een EV-batterij tot 50 procent kan worden verhoogd. Het lijkt de zoveelste belofte om meer capaciteit uit accu’s te halen, maar goed. Oprichter Christiaan Rood nam de prijs in ontvangst: een jaar lang gratis rijden in de X1 Orange Edition. Uiteraard gaan beide partijen kijken hoe ze kunnen samenwerken, of wellicht participeren.
Mercedes
Dit automerk organiseerde vorige maand (tijdens de IAA in Frankfurt) de me Convention, sprekers waren onder andere Facebooks COO Sheryl Sandberg en Dieter Zetsche himself. Astronaut Buzz Aldrin verzorgde een keynote speech over zijn visie op de toekomst in de ruimte, terwijl de artistiek directeur van Serpentine Galleries, Hans Ulrich Obrist, tekst en uitleg gaf over het ‘Handwriting Project’. Tijdens deze me Convention van Mercedes-Benz en South by Southwest (SXSW) was er ook een Startup Cities-programma, waarbij startups uit 24 steden wereldwijd zichzelf en hun tech-ecosystemen presenteerden.
Audi
Op 11 juli van dit jaar gaf Audi tijdens een merkpresentatie in Barcelona een voorproefje van de toekomst. Op een totaal oppervlak van meer dan 10.000 vierkante meter presenteerde het merk tijdens de eerste ‘Audi Summit’ innovatieve oplossingen voor de mobiliteit van morgen – van premium mobiliteitsdiensten tot autonoom rijden en parkeren. De circa 2.000 gasten van over de gehele wereld waren tevens getuige van de onthulling van de nieuwe Audi A8.
De drie Duitse premiummerken zijn dus allemaal bezig met avances richting de tech-wereld. BMW richt zich daarbij heel duidelijk op startups en wil zich verbinden aan potentiële toppers. Mercedes doet het iets subtieler en lijkt vooral meer betrokken te willen worden in deze branche. Audi is met name commercieel bezig en koppelt hun events meteen aan nieuwe modellen. Ze willen graag hun eigen techniek showcasen, in plaats van het zoeken naar nieuwe samenwerkingen.
Auto en Tech
Feit is wel dat Automotive en Technology steeds meer tegen elkaar aanschurken, dat was destijds ook de reden dat we met de site Apparata zijn begonnen. Denk aan zelfrijdende auto’s, onboard WIFI, integratie met streaming muziekdiensten, etc. Dat zien we bij de Duitse drie ook, ze bemoeien zich actief met de ontwikkeling van 5G en hebben samen(!) de kaartentak Here gekocht (voor 2,8 miljard dollar). Locatie-data is immers essentieel geworden.
Daarnaast is het inmiddels bevestigd dat Apple bezig is met autonome technieken voor auto’s. Het is helemaal geen gek idee als ze ook ooit een eigen auto zullen ontwikkelen/presenteren. Aan de andere kant is het ook geen gek idee als BMW of Mercedes een eigen smartphone zou ontwikkelen. Sterker nog, die 7-serie sleutel heeft al aardig wat vergelijkbare functies…
Meer lezen? Check dan deze column over de toekomst van autofabrikanten.
toyotaprius zegt
Onze Mercedes a klasse heeft standaard 2 zijspiegels..
draadloos zegt
@toyotaprius: niet na de elandproef
toyotaprius zegt
@draadloos: idd, dat moeten we nog ondervinden… inmiddels een andere high tech item gevonden.. De Me-app.. kan ik het open dak op afstand dicht doen… ware het niet, dat ik geen open dak heb..
mashell zegt
@toyotaprius: mijn BMW heeft wel een schuifdakje (ik leef in weelde) maar de “BMW Connected Drive App” kan niet aangeven of dat schuifdak open of dicht is. Maar het kan ook aan mij liggen, ik snap niks van de bediening van die “BMW Connected Drive App”. Maar goed, ik ben dan ook maar een simpele software ingenieur.
moveyourmind zegt
Voor je het weet staan de grote Duitse drie hun nieuwe waar te demonstreren op de Huishoudbeurs naast de stands van de autonome volautomatische wasmachine, de hybride stofzakloze robotstofzuiger en het zelfstrijkende stoomstrijkijzer…
nord zegt
Ik zie een volksverhuizing plaatsvinden, alle autoliefhebbers vertrekken uit west Europa…
stephane8200 zegt
Christiaan Rood in de X1 Orange Edition. Toen ben ik gestopt met lezen.
Dat klópt gewoon niet.
autoblogger zegt
Nog een voorbeeld:
https://www.apparata.nl/nieuws/porsche-neemt-belang-in-home-ix-24545
raoufff zegt
Veel blabla en weinig inhoud, ik rij maar nog ns een rondje in mn Golf SDI
tge1 zegt
Ze mogen hun auto verziekende revoluties houden.
pomoek zegt
@tge1: hortsik!
mashell zegt
“dit bedrijf ontwikkelt een nieuwe anode waarmee de opslagcapaciteit van een EV-batterij tot 50 procent kan worden verhoogd.”
Als het echt zo goed werkt dan hoor je voor zoiets geen jaar rijden in een oranje BMW X1 krijgen maar de Nobelprijs voor de natuurkunde en ook die voor de wereldvrede!