Geef maar toe: dit is gewoon gaaf.
Dikke vetkuif, glanzende blazer, Duran Duran uit de stereo, een paar gram coke in je neus en een fout getunede Benz. In de jaren 80 kon het allemaal. Sterker nog: het kon niet fout genoeg zijn. Het waren de jaren dat firma’s als Koenig Specials en Carat by Duchatelet floreerden. Een andere bedrijf dat het goed deed was SGS (Styling Garage).
Net als Koenig maakte dit Duitse bedrijf de meest afgrijselijke, opzichtige en tegelijkertijd briljante auto’s. Hun topstukje moet wel deze S-klasse zijn. Van origine is dit een elegante 560 SEC, maar alle sierlijkheid is er met talent uit geslagen. De 560 SEC staat lager op enorm brede BBS-velgen. Pièce de résistance zijn natuurlijk die deuren.
Net als de originele 300 SL heeft deze C126 gullwing-style deuren. Het voegt natuurlijk helemaal niets toe, maar het is wel cool. Het was destijds een zeer prijzige conversie: die kostte namelijk net zoveel als de auto zelf. Het was nog best een populaire aanpassing, want naar verluid zijn er meer dan 50 exemplaren omgebouwd. En dan was dit nog het beginpunt. Daarna was het zaak je 560 SEC bij AMG, Lorinser, Carlsson of Vaeth achter te laten voor een lekkere vermogenskuur.
shibby zegt
Aan die voorbumper kun je met de hele familie picknicken! Vet handig.
lekkaah zegt
@shibby: toen auto’s nog praktisch waren
Robert zegt
Ik krijg spontaan zin in Harald Faltermeyer’s Axel F:
https://www.youtube.com/watch?v=laK0wDV3DP4
mopar zegt
@RRRobert: oh the memories! The Shootout is ook erg goed van hem: https://youtu.be/tXvD5-xsIrU
henkhupelschoten zegt
@RRRobert: binnenkort op RTL 7… mooie show was dat!
Gulli zegt
@rrrobert: er komt een deel 4 aan, incl meneer Murphy! En nee, hij heeft geen geld nodig :P
bmwfreak038 zegt
Een sec in het wit, no go…
beefcake zegt
@bmwfreak038: dat is inderdaad het probleem: die kleur. Niet die enorme units die de hele carrosserie verneuken, niet die plastic fantastic uitbouwkit. Het is die kleur.
bmwfreak038 zegt
@beefcake: in het traditionele donkerblauw of zwart oogt het gelijk heel anders.
mondial zegt
Klaas Bruinsma had ook zo’n lekkere 560 sec hahaha
E550 zegt
@mondial: met AMG-onderdelen toch?
MaartenD zegt
Miami Vice
ehnl zegt
Ik vind die Capri lekkerder …!
9000cse zegt
@willeme M’n beste! Ik begrijp best, dat ik met mijn commentaar wel de doodstraf zal verdienen, maar ik voel me verplicht dit te moeten geven. Overigens vooraf: Over het algemeen vreet ik je artikelen! Vooral je specials! Voor mij ben je één van de beste, zo niet DE beste schrijvert hier op AB! En natuurlijk begrijp ik je sarcasme in bovenstaand artikel. Maar om dit misbaksel uiteindelijk toch nog cool te noemen gaat me echt 36.843.436 keer te ver! Niet méér, maar ook niet minder! Hoe haal je het in je hoofd? Die 560 SEC was één van de kwalitatief beste auto’s, die Mercedes ooit heeft gebouwd. Waarschijnlijk -toen- één van beste auto’s ter wereld! Uit de tijd, dat “das Haus” nog auto’s op de wielen kon zetten, die herkenbaar waren als Mercedes. Auto’s, die zich van de rest onderscheidden vanwege hun typische karakter. Tamelijk eenvoudig qua design, maar altijd opvallend door hun nobele en dure, chique uitstraling, prachtige afwerking en hoogwaardige materialen. Let wel: Voor die tijd!
Van deze 560 SEC zijn er tussen 1985 en 1991 in totaal 28.929 gebouwd. Volgens jou zijn er hiervan dus meer dan 50 verbouwd tot exemplaren als hierboven. Da’s dus minder dan 0,2%. Gelukkig maar! Want wat kon je verwachten van dat -gelukkig- beperkte koperspubliek? Ik zie ze nog voor me! In Berlijn, Hamburg, Frankfurt en München. Pooiers van ’t zuiverste water! Met naast zich ’n veel te oude “Puffmutti” met véél te dikke kunstprammen achter ’n véél te diep decolleté in ’n jurk met panterdesign en ’n blond, omhooggestoken kapsel, dat stijf stond van de Elnett Satin! En met dat beeld nog voor ogen kan ik deze 560 SEC echt niet associëren met het begrip “cool”. Maar goed! Schiet me maar lek!
phdg zegt
@9000cse: ??? iemand heeft precies ook ambitie om te schrijven voor autoblog
desjonnies zegt
@9000cse:
Ik moet gelijk denken aan John Bestebreurtje die is doodgeschoten in zijn Duchatelet 500 SEC>
De man voldeed aan jouw standaardomschrijving van ‘de boef’, maar ik hielp hem met zijn rally team en sleutelde met anderen aan zijn Porsche 911.
crashingduke zegt
@desjonnies: ja, plaatje was dat.
toyotafortuner zegt
Zag t nog voorbij komen in deel 6 van de beursvids. Sodeknetters wat heerlijk fout!
mopar zegt
Oh wat waren de 80’s toch gaaf zeg. Toen politieke correctheid en “imago” nog een hele andere betekenis hadden en je gekleed in je blazer met gigantische shoulderpads over straat kon lopen op je nieuwe Air Jordans. Toen autoreclames nog zo waren: https://youtu.be/CP7ijUkgc-4
Misschien wel eens leuk om een lijstje van de gaafste autoreclames te maken, vind dat deze daar wel tussen hoort ;)
Hubert zegt
@mopar:
Om even aan te haken.
Ik ben al tijden op zoek naar die Alfa reclame in een steengroeve.
Was volgens mij een Alfa 75.
Wie weet waar ik deze kan vinden?
crashingduke zegt
@mopar: nee, politiek correct bestond nog niet.
mopar zegt
@crashingduke: Pc bestond altijd al, zeker in de VS. Alleen tilde men er vroeger niet zo zwaar aan.
desjonnies zegt
Eerlijk is eerlijk, een heleboel F1 coureurs reden toen een SEC, simpelweg omdat het een fantastisch rij-ijzer was.
MercMeister zegt
Het ‘Project One’ gevoel vanuit de jaren tachtig? Best gaaf hoor. Moest ook ff aan Miami Vice Denken.
autodrome zegt
Totaal nutteloos drugsbaron ik wil cool zijn conversie …